Logo
Het is nu 18 apr 2024, 06:11



Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Vraag: uitleg pieptonen 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jul 2014, 11:19
Berichten: 61
Antwoord met een citaat
Bericht Vraag: uitleg pieptonen
Beste detectoristen,

Als newbie heb ik nu zo'n 20 uur gegraven, een paar leuke dingetjes gevonden en raak ik al aardig bekend met de discriminatie.

Wel merk ik dat ik nog niet goed thuis ben in sommige manieren van piepen en wat deze betekenen. Bijvoorbeeld afval (aluminiumfolie) of juist iets goeds? Ik kan er niets tot weinig over vinden, dus stel ik de vraag hier maar :-). Het gaat om de volgende situaties:

1. Bij een zwaai van links naar rechts en terug wordt er slechts bij 1 richting een piep gegeven. Ik las ergens dat dit mineralisatie is?

2. Er is een normale piep, van links naar rechte en terug. Maar als ik de detector 90 graden draai om een kruis te maken hoor ik niks meer. Als ik terugdraai hoor ik de piep weer.

3. Opeen bepaalde plek piept de metaaldetector veelvuldig op allerlei plekken. Zeg maar, dat als je normaal een zeer klein gebiedje hebt bij een muntje dat 20 a 30 cm eromheen ook alles lijkt te piepen. Duidt dit op aluminium of een andere zeer goede geleider zoals lood? Of groot afval of een grote vondst?

4. de detector piept op vreemde momenten, bv. op een akker: ineens piept hij aan elk uiteinde van een zwaai en bij kuilen, hobbels en als ik de grond raak. Mineralisatie? (de batterijen zijn uitstekend).

Ik hoop dat jullie me kunnen uitleggen waar bovenstaande zaken op duiden.

Alvast bedankt!


19 jul 2014, 23:45
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2012, 17:06
Berichten: 1661
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vraag: uitleg pieptonen
Zet je de sensability/gevoeligheid op max toevallig? Lijkt de meeste beginners lekker want super diep maar dan wordt je gek van de valse piepen.

En wat voor detector is het?

_________________
gr Ace


_________________
♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪


20 jul 2014, 00:57
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 mei 2013, 11:54
Berichten: 984
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vraag: uitleg pieptonen
Treasure Ace 100

dat is wat ik opmaak uit de info uit het voorstellen topic :07

_________________
zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2

programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact


20 jul 2014, 11:30
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jul 2014, 11:19
Berichten: 61
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vraag: uitleg pieptonen
De Garret Treasure Ace 100 inderdaad (geleend van een kennis). Ik heb deels op en rondom een oude boerderij gezocht waar ook heel veel afvalijzer en oude spijkers e.d. in de grond zitten. daar had ik de sensibility op 5 pence staan, zodat over het algemeen geen ijzer/spijkers e.d. gedetecteerd worden.
Daarna heb ik gezocht in een oud stadspark waar het vergeven is van de treklipjes, folietjes, blikjes e.d. daar had ik hem nog wat meer weggedraaid zodat treklipjes ook gediscrimineerd werden. Wellicht heb je wat aan deze info :-)

Ik heb de indruk dat in de beschreven situaties het meestal om rommel gaat, omdat munten e.d. een goed eenduidig signaal geven. En zou dus denken: niet graven. Maar wellicht klopt dit niet? En laat ik dan juist ook andere mooie dingen liggen? wat jullie?


20 jul 2014, 14:21
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2012, 17:06
Berichten: 1661
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vraag: uitleg pieptonen
Nieuwenhuis schreef:
De Garret Treasure Ace 100 inderdaad (geleend van een kennis). Ik heb deels op en rondom een oude boerderij gezocht waar ook heel veel afvalijzer en oude spijkers e.d. in de grond zitten. daar had ik de sensibility op 5 pence staan, zodat over het algemeen geen ijzer/spijkers e.d. gedetecteerd worden.
Daarna heb ik gezocht in een oud stadspark waar het vergeven is van de treklipjes, folietjes, blikjes e.d. daar had ik hem nog wat meer weggedraaid zodat treklipjes ook gediscrimineerd werden. Wellicht heb je wat aan deze info :-)

Niet genoeg eigenlijk om verder advies te geven.
Veel beginners zetten de sensabiliteit op max want dan zoek je lekker diep. Dit klopt wel maar daar wordt de detector erg onrustig van. Ik dacht dat dit bij jou misschien ook het geval was maar nu zie ik dat je detector geen sens heeft maar alleen disc. Dat kan dus niet jouw probleem zijn. :sd

Zoals ik het lees doe je het verder wel goed.
Het kan ook weleens helpen wat onrust weg te krijgen als je je detector enkele centimeters hoger boven de grond houdt.

_________________
gr Ace


_________________
♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪


22 jul 2014, 17:21
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jul 2014, 11:19
Berichten: 61
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vraag: uitleg pieptonen
Bedankt! Ik hbe gisteren een detector voor mezelf besteld, een ace 250. Dan kan ik dit wle instellen :-D


22 jul 2014, 17:31
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl