Logo
Het is nu 28 maart 2024, 20:57



Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 zilver en goud 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jan 2014, 21:58
Berichten: 1531
Woonplaats: West-Brabant
Antwoord met een citaat
Bericht zilver en goud
Hoewel ik nog steeds erg blij ben met elke kale duit of een oud knoopje, hoop ik uiteraard ooit eens zilver of goud te vinden. Zoek nog niet zo lang, maar er zitten al best wat uurtjes op 3 akkers in, inmiddels ook met iemand uit de buurt. Genoeg duiten, gespen e.d. periode 13e-14e eeuw tot heden.
Score zilver: 1 10 cent Willemsmunt door zoekmaatje.

Ik dacht altijd dat je eerst heel veel duiten uit de grond moet trekken tot er een keer zilver tussen zit (verhouding 1: 500 ofzo :03 ).
Maar als ik posts zie waarbij jullie op een dag meerdere items zilver vinden, ben ik erg verbaasd.

Zoeken we in een arm zandgrond gebied waar men amper waardevolle items had (West-Brabant)? Heeft iemand anders voor ons op de akkers gelopen en alleen het goud en zilver uit de grond gehaald en de rest laten liggen (kan toch bijna niet)?
Zoeken we niet goed? Aangezien we heel veel andere kleine items wel vinden, lijkt me dat niet aan de orde.
De md's die we gebruiken zouden het moeten kunnen (no offence, maar de eenvoudigste versie van de black digger van zoonlief E 60,00 laat ik hiervoor thuis).

Iemand enig idee?


20 okt 2014, 14:29
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 okt 2014, 19:10
Berichten: 126
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
Er zit geen verhouding in, het moet er liggen en je moet er over heen lopen.
Niet te veel discrimineren helpt ook, goud zit best laag in waarde.
Dus gewoon lopen en uren maken, het komt vanzelf.
En goud ja er zijn mensen die nog nooit goud hebben gevonden en sommige vinden ieder jaar wel goud,
gr Der Koi

_________________
https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 944?ref=hl


20 okt 2014, 15:50
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
'K denk dat er een paar dingen door elkaar lopen...
Ten eerste hebben de meeste zoekers heel veel meer gevonden dan ze laten zien... Als ik bvb in Nederland op een akker zoek, vind ik bvb 10 a 20 munten uit de guldentijd & duitentijd... die krijgen een snel badje, en maak ik alleen heel goed schoon als ze bijzonder zijn (heel scherp, zeldzaam), zo niet gaan ze op de berg 'ongedefinieerd kopergeld', die bij de meeste fanatieke zoekers flink groot is (vaak een emmer, vaas of oude pot vol). Dit zie jij dus niet online geplaatst worden.
Wat wel interessant is, is de minderheid aan zilverwerk, mooie gespen of bijzondere voorwerpen... Die maak je beter schoon, en die worden vaak wél op het forum geplaatst.
Daarnaast: de wat goedkopere detectors 'vinden' kopere munten een stuk makkelijker dan zilver. Hoe hoger de frequentie van de detector hoe beter hij zilver identificeerd, dus hoe groter de kans dat je 't oppiept ipv doorloopt. Zilver zit qua bereik dicht bij aluminium troep die je probeert te negeren, en zilveren kleine dingetjes zijn vaak erg dun en klein... Geven vaak moeilijker te herkennen signalen dan de grotere koperen/bronzen voorwerpen, die door de metaalsoort ook beter klinken.
Daar bovenop: Zodra je meer ervaring krijgt, ga je beter zoeken (laag en vlak zwaaien, langzaam lopen en niet te snel zwaaien, discriminatie lager zetten), leer je 'twijfel-signalen' beter herkennen, en ga je betere zoek-plekken vinden (ervaring, scherven herkennen, internet-onderzoek etc.), dus dan ga je betere dingen vinden ook.

Dus, het is een beetje een mix van oorzaken. Succes !


20 okt 2014, 16:07
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jan 2014, 21:58
Berichten: 1531
Woonplaats: West-Brabant
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
Bedankt!
Gewoon doorzetten dus, geen probleem. Ik heb sinds kort een betere md dus wie weet. Met de oude Coinmaster wel eens wat getest en die heeft er meer moeite mee inderdaad.
Mijn trouwring is van "blik" haha.


20 okt 2014, 18:36
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2014, 22:30
Berichten: 1584
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
Je loopt er wel tegen aan Mara. Sommige mensen lopen alle dagen, en plaatsen alleen de leuke dingen. Dan lijkt het al weer veel. Zelf loop ik meestal even 2x per week. Heb gemiddeld ook wel 1x goud per jaar. Dit jaar 2 x , en leuk zilver. Het is soms echt treffen hoor.


20 okt 2014, 20:30
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 aug 2008, 19:46
Berichten: 3685
Woonplaats: Noordgouwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
Der koi schreef:
Er zit geen verhouding in, het moet er liggen en je moet er over heen lopen.
gr Der Koi


Er zit wel een verhouding in :03

Het ligt er aan waar je zoekt... verhouding zilver/goud tov koper/brons scheelt per tijdperk.
Zo gebruikten bv de kelten veel meer goud en zilver. In de middeleeuwen is goud juist weer zeer weinig gebruikt dus veel moeilijker te vinden.

Groet Stef

_________________
Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...


20 okt 2014, 21:07
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 okt 2013, 16:35
Berichten: 315
Woonplaats: Bernheze.
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
Ik moet toch wel zeggen dat hier in Brabant (woon zelf in noord oost brabant) rondom dorpen vooral zilver wel schaars is, Ik heb in 1 jaar tijd (3-8 uur zoeken per dag 1-4x in de week) alleen in en om vorstenbosch in totaal 10 zilveren munten gevonden, waarvan 2 gehalveerd of minder. Het overgrote deel zijn dubbeltjes, de andere 3 zijn stuivers en een roosschelling. Ik had wel het geluk dat in de kerktuin nieuw gazon gelegd werd, en daar vond ik 2 dubbeltjes. Verder heb ik sinds april dit jaar NIKS meer aan zilver gevonden (had sinds feb. de whites dfx) En 2 weken terug in het zelfde weekend 2x achter mekaar (beide kapot) Een roosschelling en een 2 stuiverstuk. Tja, en daarna alleen nog maar pech gehad... (Detector bijna kapot, hoofdtelefoon kapot , 2x weggeregend, weinig tot geen vondsten :pol ...) Ik ben natuurlijk wel altijd blij met wat ik vind, maar als je dan ziet wat sommigen hier vinden... Ja dat ga ik in geen jaren vinden hier. Voor iemand die steeds moet fietsen naar zijn veldjes kan ik ook niet zomaar even naar bijv. zuid limburg rijden.
Het is gewoon een kwestie van een goed veld hebben, veel zoeken, er toevallig overheen lopen EN het ook opgraven natuurlijk.
Gr Stan

_________________
Al lang blij als ik IETS heb!


20 okt 2014, 21:17
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 aug 2008, 19:46
Berichten: 3685
Woonplaats: Noordgouwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
Een stukje geluk hoort er natuurlijk ook bij.
Mijn zoekmaat vind de laatste tijd steeds middeleeuwse zilveren penninkjes en ik slechts rotte duiten... :04

_________________
Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...


20 okt 2014, 21:32
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jan 2014, 21:58
Berichten: 1531
Woonplaats: West-Brabant
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
Als ik dat zo lees, dan maak ik minder uren dan jullie maar zelfs het aantal zoekuren is geen garantie natuurlijk.
En de akkers die ik nu heb, daar ligt vooral 17e eeuw tot heden. Op een enkel ouder voorwerp na (w.o. 13e-14e eeuwse profielgesp van zoekmaatje).
Het is een gebied met zandgrond.

Maar zolang er een paar leesbare duiten van af komen ben ik blij.
Toen ik net begon, was dat eerste duitje vinden magisch haha (de Zeelandia op mijn profielfoto).


21 okt 2014, 09:19
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 sep 2014, 09:51
Berichten: 108
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
Ook ik wil hier wel op reageren. Ik ben na de zomervakantie pas met dit hele fenomeen in aanraking gekomen. Ik zoek op dit moment alleen in het weekend een paar uurtjes omdat ik verder helaas beperkt word door mijn werk. Ik vind het prachtig om te zien wat iedereen vind en hier plaatst en ben hier soms best jaloers op. Ik zie op een facebook account vaak iemand langskomen die altijd in 3-4 uur zoeken minimaal 10 munten en wat ander spul vindt (ik vind dit nogal verbazend). Zelf heb ik in mijn beperkte zoekperiode wel een paar muntjes en wat duiten gevonden maar haal echt niet veel in 1 sessie naar boven. Ik blijf hopen op zilver of goud of welke andere bijzondere vondst dan ook maar geniet enorm van iedere duit of munt (met geen of weinig waarde). Ik weet dat ik namelijk ook echt het geluk wel een keer zal hebben om de horlepiep te kunnen dansen op een akker als ik iets bijzonders opgraaf.

Theo


21 okt 2014, 11:49
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
elke regio naar mijn mening heeft zo z'n pro's en contro's

ben nu 5/6 naar brabant geweest en heb een zilveren duppie mogen vinden,anderen daartegen enkel penninkjes en ander zilver spul dus het ligt er wel.....

kwestie van goed onderzoek doen,kwakkelloos op een akker stappen op goed geluk kan je mazzel mee hebben maar als je echt gaat verdiepen in het fenomeen hoe de grond daar kwam,kaarten enz enz vergroot je de kansen..

maar je zou zeggen dat je 16e/17e eeuwse stort je overal tegenkomt,alleen op de ene plek is die veel rijker als op de andere..denk,.. en kan er naast zitten dat er meer zilveren munten zijn in het provinciaals en nieuwe tijd als geen andere periode en zou dus overal kunnen liggen :01

en je vooral niet blindstaren op de vondsten van anderen, je kan iemand die dit 10 jaar doet en weet waar die moet wezen niet vergelijken met iemand die nog op zoek s naar de plekjes :10

gewoon lekker doorgaan en met de tijd komt alles naar boven,ook zilver en goud :sd


21 okt 2014, 12:09
ERELID
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2010, 15:07
Berichten: 1807
Woonplaats: lost ones
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
kimball schreef:
Een stukje geluk hoort er natuurlijk ook bij.
Mijn zoekmaat vind de laatste tijd steeds middeleeuwse zilveren penninkjes en ik slechts rotte duiten... :04



Je mot wa je deus aan zette ey Stef, onee je oa een etrac :lol: :lol: :lol: :lol:


grt
Rob

_________________
Lost Ones


21 okt 2014, 15:23
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 jan 2014, 10:53
Berichten: 1520
Woonplaats: zuidelijke nederlanden
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
Hoi Mara ,

Ook ik zoek nog maar een jaartje en heb zo'n 250 zoekuurtjes erop zitten ,
Ik heb de laatste tijd meer geluk met zilver , heb daarvoor 5 maand niks gevonden :06
Ik dacht dat ik een soort kopervloek op me had rusten....
Wat me wel opvalt tov vroeger is dat ik ook meer licht verspringende signalen opgraaf.
Heb ook wat testen gedaan in de tuin met munten die in verschillende posities in de aarde gestopr waren.
Daar leer je ook veel uit , zo merkte ik datt signalen beginnen te verspringen naar mate je de munt meer verticaal was gepositioneerd :06

Ik zou enkel ijzer discrimeren ( best nog op het gehoor) en de licht verspringende ssignalen ook eens opgrvaven.
Zo heb ik m'n eerste goud gevonden , gewoon alle signalen boven ijzer opgegrqven op een al redelijk goede akker.
En daar lag het te blinken :oooo
Je zal wel veel meer graven , dat wel :06
Grtzz tntneon

_________________
Xp deus (2015) en backup : Garret 350 euro ace + pinpointer


22 okt 2014, 11:54
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jan 2014, 21:58
Berichten: 1531
Woonplaats: West-Brabant
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
Ja de test-signalen waren hier ook wisselend inderdaad. Als je bedoelt verspringend: zijn dan alle waardes "boven" ijzer of ook wel eens combi ijzertoon (die heb ik veel op mijn akker)?
Alles boven de ijzerwaardes graaf ik inderdaad en wisselend/verspringend (ijzertoon/lage waarde gecombineerd met "hoog") momenteel ook om de md te leren kennen. Tot nu toe was dat altijd ijzer.
Ik denk er over om die testbaan eens op te zoeken met de nieuwe md.


22 okt 2014, 12:27
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jun 2011, 19:55
Berichten: 1089
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
Hi Mara,
We zeggen altijd als je naam er op staat dan vind jij het.
Zo maar een stuk grond oplopen geeft minder resultaat dan
ergens gaan zoeken waar je meer info over hebt.
Oude kaarten bij voorbeeld.
Dus een avondje googelen.
Maar zeker zo belangrijk is dat als je een veld op gaat
Je gedachten vrij moeten zijn en er niet opgaan van ik moet wat
vinden.
Lekker lopen en je detector moet LOW and SLOW gaan.
Er is een boek te koop waar veel info instaat
Kun je hier bestellen http://www.detect.nl/
Succes
Herman

_________________
Zoek met een Deus en een minelab
Remember the best DISCRIMINATION is your digger!


22 okt 2014, 15:05
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jan 2014, 21:58
Berichten: 1531
Woonplaats: West-Brabant
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
Bedankt voor de tips :10


22 okt 2014, 15:09
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 okt 2014, 13:51
Berichten: 473
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
Mijn coinmaster reageert normaal op zilver. Heb al best wat zilveren spul moeiteloos kunnen detecteren, al is de detector van White's bepaald niet accuraat te noemen (heeft moeite met het probleemloos aangeven van munten, maar reageert daarentegen op goedkope metalen als aluminium (folie) weer erg goed). Zo vond ik met gemak tot nog toe een twaalftal zilveren dubbeltjes van Wilhelmina, drie zilveren ringen, waarvan de laatste gister, een zilveren sierspeld, twee zilveren vingerhoedjes, een zilveren hertje aan een ketting, en een Wilhelmina-gulden. Van de zomer vond ik een gouden ring (14kt en armband (8kt). Stom geluk als je het mij vraagt, want ik was er kennelijk als eerste. Mijn zoekmaatje vond tot nog toe geen goud (doet het al jaren i.t.t. mij), maar wel een aantal leuke zilveren objecten. Zelf vond ik ook drie vergulde voorwerpen: twee ringen en een horloge zonder armband. Hier ligt het goud dus niet zo voor het oprapen en ook heel veel zilver is er nou ook weer niet. Het is veel uren steken in het lopen en dan er vol bovenop biepen per toeval. Overigens ben ik niet uit op edelmetaal, het is leuk, maar ik vind eigenlijk het vinden van historisch materiaal veel leuker, zoals rijwielbelastingplaatjes, hondenbelastingplaatjes of knopen met de leeuw of een anker erop. Overigens vind ik alles met de Hollandsche leeuw erop gaaf, vooral de 1 cent muntjes 1878-1941 bijvoorbeeld. Gister vond ik een knoop met het Engelse Queen-symbool erop (twee leeuwen naast het koninklijke symbool), een knoop met leeuw, prachtig, en gemaakt door Gaunt te London, een ankerknoop, en een grote knoop behorende tot een uniform van een Haagse Tramweg-(HTM)beambte. De letters zijn sierlijk vormgegeven, helaas was de knoop zelf kapot aan de onderzijde en opengebarsten. Toen vond ik ook nog een prachtig rijwielbelastingplaatje van 1940-1941! Hier wordt mijn dag dus helemaal goed van, heb ik geen goud of zilver voor nodig! Alleen met duiten vinden heb ik pech. Tot nog toe vond ik twee redelijk leesbare, maar geen perfecte.
Harry

_________________
Iets wat verdwenen is, is niet weg. Het verstopt zich alleen.


13 nov 2014, 17:59
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jan 2014, 21:58
Berichten: 1531
Woonplaats: West-Brabant
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
Bedankt voor het delen van jouw ervaringen. Jammer dat jij dan weer zo weinig goede duitjes hebt gevonden. Is hier ook lastig hoor (varkensgebied), een enkele is redelijk te noemen. Onbemeste (stort)grond is natuurlijk het beste, maar dat is lastiger te vinden.
Ik ga vol goede moed door.


13 nov 2014, 18:11
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 okt 2014, 15:41
Berichten: 570
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
mooie kwaliteit duiten liggen hier niet zo veel idd... zilver zou er wel moeten liggen... hoor van andere zoekers dat ze toch regelmatig zilver en zelf enkele keren goud uit de grond halen... heb zelf ook een akkertje waar de nodige zilveren munten vanaf zijn gekomen en ik weet bijna zeker dat er nog meer liggen... heb daar iets van 7 zilveren gevonden... meeste hier is 17de eeuw idd, heb maar 10 keer ouder gevonden, van 7 keer 16de eeuw

_________________
liever 10 gouden munten ex situ, dan 10 gouden munten in situ


13 nov 2014, 18:39
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 okt 2014, 13:51
Berichten: 473
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
mijn maatje vond dit jaar een Stad Utrecht-duit in extreem goede conditie, alsof ze gister geslagen was, op mijn nectar sector waar ik hem mee naartoe nam. het was niet de eerste keer dat hij een prima duit vond... dus ja, ik was bepaald niet blij. maar mijn dag komt wel! ben blij met mijn redelijke Frisia- en Zeelandia-duiten. in ieder geval, hij wil dolgraag goud vinden zodat hij een beetje zijn Garret terug kan verdienen. mijn idee is dat als je het te graag wilt, het kennelijk niet op je pad komt. het is voor mij geen reden om goud te vinden iig en ik heb gewoon twee keer stom geluk gehad.

Harry

_________________
Iets wat verdwenen is, is niet weg. Het verstopt zich alleen.


13 nov 2014, 18:54
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 okt 2014, 15:41
Berichten: 570
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
ook hier uit de omgeving masterxtractor?
heb pas 2 hele goede duiten gevonden, een van zeeland uit 1797 en een van stad utrecht uit 1784

_________________
liever 10 gouden munten ex situ, dan 10 gouden munten in situ


13 nov 2014, 19:01
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 okt 2014, 13:51
Berichten: 473
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
geen idee. ik woon in Den Haag en jij?

harry

_________________
Iets wat verdwenen is, is niet weg. Het verstopt zich alleen.


13 nov 2014, 19:06
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 okt 2014, 15:41
Berichten: 570
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
masterxtractor schreef:
geen idee. ik woon in Den Haag en jij?

harry

roosendaal :10

_________________
liever 10 gouden munten ex situ, dan 10 gouden munten in situ


13 nov 2014, 19:28
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 okt 2014, 13:51
Berichten: 473
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
roosendaal in Brabant? man, daar heb ik goede herinneringen aan! van 30 jaar terug... daar wil ik beslist eens naartoe terug om weer eens rond te fietsen. maar ja, tzal wel compleet veranderd zijn. is daar nog wat te vinden dan, met de detector?

harry

_________________
Iets wat verdwenen is, is niet weg. Het verstopt zich alleen.


13 nov 2014, 19:54
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilver en goud
het is zo simper je moet er overheen zwaai meer is het niet en dan opgraven Mara

zo simpel is het

en de de ed heeft altijd gelijk

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


13 nov 2014, 19:59
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl