Logo
Het is nu 19 maart 2024, 09:55



Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Belangrijke vraag over keuze MD 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2016, 01:37
Berichten: 24
Antwoord met een citaat
Bericht Belangrijke vraag over keuze MD
Beste forumleden,

Noem mij maar Majin ;). Ik ben een nieuw lid van 29 jaar en kom uit de omgeving van 's-Hertogenbosch. Hopelijk kan ik hier over een tijdje mooie vondsten plaatsen! Maar eerst zal ik toch een metaaldetector aan moeten schaffen. De prangende vraag voor mij is alleen welke?! Ik weet het.. 10 reacties betekent 10 verschillende meningen, maar dat wil ik juist ook! Maar wel onderbouwd!

Ik heb bij 'Vraag en antwoord' al een bericht geplaatst, maar die mag verwijderd worden aangezien ik mijn vraag anders wil formuleren en hoop dat ik hier meer antwoorden krijg dan in die rubriek.

Persoonlijk wil ik graag op akkers/weilanden zoeken naar oude voorwerpen en muntjes (en wellicht ook op zoetwaterstrandjes / 30-50 cm diep in het water kunnen met de steel (en dus met de schotel)). Het belangrijkste vind ik persoonlijk dat ik ook zilveren muntjes en dergelijke naar boven kan halen en niet alleen de duiten. Daarom denk ik dat een metaaldetector met een zoekfrequentie onder de 8-9 KHz voor mij af valt. Een allrounder heeft vaak een zoekfrequentie tussen de 4 en de 8 KHz als ik mij niet vergis en daarmee laat je volgens mij het meeste (klein) zilver en goud liggen. Niet dat ik mij daarop zal focussen en blind staren, maar laten liggen is heel erg zonde! Als er iets niet klopt aan wat ik typ hoor ik het graag natuurlijk! Vervelend is wel dat de diepgang van een 18 KHz metaaldetector bijvoorbeeld veel minder is....

Ook de keuze tussen een digitale en een analoge metaaldetector is voor mij een heel lastige. Digitaal is lekker 'makkelijk', maar volgens mij loop je dan over meer dingen heen omdat je vaak alleen luistert naar 4-6 tonen piepjes en analoog lijkt mij weer moeilijk omdat je dan naar een veranderende toon luistert en die echt moet leren herkennen (wanneer iets wel goed is en wanneer niet). Die veranderende toon bij een digitale kun je volgens mij vaak ook omzetten naar een analoog geluid, toch? Dan is het zoeken an sich hetzelfde, maar is een digitale wellicht in het voordeel omdat je er vaak meer op kunt instellen?

Mijn budget ligt tot de 600 euro (max. 700 euro). Best veel natuurlijk om mee te beginnen, maar volgens mij schrijf je niet heel veel af op goede merken en zeker niet op een goede 2e hands. Dus het is nooit weggegooid geld!

Zouden jullie mij jullie meningen kunnen vertellen? De omgeving van 's-Hertogenbosch heeft volgens mij voornamelijk zandgrond (en rivierklei). Belangrijkste vragen:
- Zoekfrequentie voor wat ik wil?
- Analoog / Digitaal?
- Welke metaaldetector?
- Overige wat in de tekst staat.

Excuses voor het lange verhaal en de vele vragen (en wellicht de warrigheid in het verhaal op zich)! Ik ben gewoon enthousiast en ben reuze benieuwd naar jullie meningen. Wees niet bang dat je 'te uitgebreid' antwoord, ik heb liever 100 meningen dan maar 1 a 2.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten, Majin :tweehandjes:


25 aug 2016, 18:35
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2014, 23:06
Berichten: 2696
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Belangrijke vraag over keuze MD
Je bent al goed geïnformeerd. Leg deze vragen voor aan een bekende dealer zoals midholland of DJ laan en er zijn er nog wel meer. Zij kunnen je vast beter helpen. Maar, ga niet meteen kopen, als je vragen hebt over een bepaalde detector probeer dan eerst er ook achter te komen wat er minder aan is en zo een goede overweging te maken. Je zult zowiezo met elke detector ff moeten zoeken naar je favoriete instellingen etc. en gewoon moeten wennen aan het apparaat vooral met de analoge. Instellingen met metaaldetectors voor gevordenen betekend wel of niet het kleine zilver goud vinden en ook leren luisteren naar de juiste kleine fijne geluidjes. Mijn zoekmaakt heeft een xp goldmaxx power die analoog is en hij had er lang moeite mee. Nu na meer dan een jaar kent hij het apparaat en kan er de kleinste penninkjes mee vinden daar waar die in het begin het apparaat kon vervloeken. Maar goed nogmaals, als je instellingen goed zijn en je het apparaat hebt leren kennen ga je echt goed vinden. Kijk wat het aanbod is in jouw prijsklasse, misschien ook tweedehands met garantie(geld vaak niet op de zoekschijf dus let op kabelbreuk bijv) en ga dan strepen. Als men de detector heeft waar je vragen over zou hebben zal men ook vast wel reageren. Maar deze vraag is zo uitgebreid dat weinig leden er zin hebben om op te reageren, zoals je als zei 10 mensen 10 meningen. Hopelijk kun je er wat mee. Veel succes iig op de akkers en velden! Zoekt en gij zal vinden :10 grtn Apple


26 aug 2016, 13:32
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2013, 20:28
Berichten: 466
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Belangrijke vraag over keuze MD
Hallo ik zoek met een whites m6 sinds 2008 hij is zwaar maar oerdegelijk makkelijke instellingen maar drie knoppen en batterij duur is ongekend 70 uur of langer. Als je ziet wat ik dAar al mee gevonden hebt. Maar je moet er wel overheen lopen en in het begin graaf je alles op en daar is niets mis mee (vind je meer). Heb er uiteindelijk een nieuwe ovale schijf opgezet 1400 DD schijn je dieper mee te gaan. En je zoekt per keer een groter oppervlak af. Vele vrienden dachten van dat gaan we ook doen maar haakten snel af dus je moet wel een doorzetter zijn. Als je een maal een topvondst uit de grond trekt heb je het virus snel te pakken.

Nou succes ermee, laatste tip Wilhelm geeft goede service..

Deep :09


07 sep 2016, 08:19
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jan 2014, 18:33
Berichten: 1869
Woonplaats: Gemeente
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Belangrijke vraag over keuze MD
Ga eens bij detectorplaza in Uden langs of Gelan in Den Bosch. Detector? De Deus Light of gerret At pro bijvoorbeeld. Als het maïs eraf is wil ik best een keer met je meelopen. Woon in de buurt.


07 sep 2016, 11:27
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl