Logo
Het is nu 19 apr 2024, 01:09



Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 Duitsland: Goud zoeken in Thüringen 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 sep 2013, 13:28
Berichten: 5
Woonplaats: Twente
Antwoord met een citaat
 Duitsland: Goud zoeken in Thüringen
Beste zoekers en vinders,

Altijd al heb ik een scherp oog gehad voor het vinden van bijzondere spullen. Over het zoeken van goud had ik eigenlijk nooit nagedacht omdat dat toch een beetje een ver van je bed show is. Tijden zijn echter veranderd. Sinds een half jaar ben ik voor de verbouwing van een vakantiehuis geregeld in Thüringen. Thüringen bevat een aantal leuke steden als Erfurt, Weimar en Jena maar ook een erg groot berg en bosgebied ( Thüringer Wald). Dit gebied loopt van Eisenach in het westen ongeveer 120 kilometer zuid-oostelijk richting Tsjechië. In het prachtige landschap van Thüringen ben ik veel wezen mountainbiken en daarnaast heb ik er veel wandelkaarten en andere geologische kaarten bestudeerd.

Mijn aandacht werd getrokken door de benamingen van een aantal bergen zoals: Goldberg, Silberberg, en de plaats Goldisthal. Volgens Duitse bronnen is zo goed als elk riviertje in dit gebied goudvoerend. Vooral in de rivier de Schwarza is vroeger veel naar goud gezocht. Tegenwoordig is het goudzoeken meer een toeristisch iets geworden. Op verschillende plaatsen in de rivier worden cursussen goudwassen gegeven en ook is er een waar goudmuseum in Theuern (met erg goede uitleg). Vanuit dit museum kun je weer een leuke wandelroute volgen (het goudpad).

De grootste goudfonds ooit gedaan in Thüringen en in Duitsland is 10,2 gram. Een 64 jarige man heeft in mei 2004 nog een nugget gevonden van 9,64 gram in de Schwarza bij Kätzhutte. Beide fondsen zijn dus gedaan in het gebied waar ook ons huisje staat. Bij het lezen van deze informatie kreeg ik echt een avontuurlijke kriebel en ben ik direct op zoek gegaan naar materiaal voor het zoeken naar goud. Ook stroomt er achter ons huisje in de tuin een beekje dat uit de heuvels komt. Volgens de man van het goudmuseum bevatten zelf deze beekjes goudkorrels. Hij weet dit overigens uit eigen ervaring. Hij zei er daarnaast bij dat hij 50 uur moest pannen voor een gram aan goudkorrels. Mij gaat het overigens meer om het avontuur en de kick van het zoeken en vinden.

Hieronder nog een paar kaarten zodat jullie een beter beeld hebben van de regio. Graag wissel ik met jullie informatie en tips uit over het zoeken naar goud in het oosten van Duitsland. Daarnaast ben ik van plan te gaan zoeken naar goud in de Oelze, de Masser, en in de Schwarza. Alle drie de wateren zijn op fietsafstand en lijken me erg geschikt voor het zoeken naar goud met een pannetje en een sluice box.

Bijlage:
Goud kaart Duitsland.jpg


Bijlage:
Goldisthal en omgeving goldberg 2.jpg


Bijlage:
Schwarza rivier.jpg


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


17 sep 2013, 14:22
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 nov 2008, 15:42
Berichten: 2763
Woonplaats: hoi
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken in Thüringen (Duitsland)
Hallo Lordhan

welkom op het forum :10 viewforum.php?f=565

Het amateur goudzoeken is een hot-topic de laaste tijd :05 :05

Stel gerust al je vragen hier
alle hints en tips betreffende het goud zoeken zijn natuurlijk ook altijd welkom

ik wens je alvast veel succes toe.

groet :sd

_________________
ʎɐqǝ uo pɹɐoqʎǝʞ ɐ ʎnq ı ǝɯıʇ ʇsɐן ǝɥʇ sı sıɥʇ
No me moleste mosquito


17 sep 2013, 15:07
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 sep 2013, 13:28
Berichten: 5
Woonplaats: Twente
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken in Thüringen (Duitsland)
Dankjewel voor je gastvrijheid. Zal me inderdaad even voorstellen in het andere topic.
Dit forum is erg leuk om te lezen en er staat echt al een schat aan informatie op! Mijn complimenten!


17 sep 2013, 15:10
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 sep 2008, 23:55
Berichten: 185
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken in Thüringen (Duitsland)
Yeah...

Leuk verhaal en welkom.


Moet wel zeggen dat al die plaatsnamen mij niks zeggen maar oost Duitsland is een leuke indicator.
Lekker de goudpan en sluis meenemen.

Als je een pondje gevonden heb graag even een PB dan kom ik ook;-)


17 sep 2013, 18:23
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 18:14
Berichten: 59363
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken in Thüringen (Duitsland)
mooi super zoeker

top verhaal

veel succes

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


17 sep 2013, 18:51
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 sep 2013, 13:28
Berichten: 5
Woonplaats: Twente
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken in Thüringen (Duitsland)
Op deze kaart uit een artikel van Bild zijn de desbetreffende plaatsnamen van het lokale kaartje beter te zien.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


18 sep 2013, 21:50
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 sep 2013, 13:28
Berichten: 5
Woonplaats: Twente
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken in Thüringen (Duitsland)
Afgelopen weekend heb ik in Thüringen veel stenen gevonden. Eigenlijk lagen ze echt voor het oprapen. De stenen zijn gevonden op een plek waar veel leisteen voorkomt. Volgens mij zijn het bergkristallen. Sommige kristallen hebben een soort van gouden kleur en een steen heeft zelfs een gouden adertje. Wie kan mij meer informatie geven over de gouden vlekken op de kristallen. Wat voor een soort gesteente of materiaal dit is?

Bijlage:
DSCI2431 (Small).JPG


Bijlage:
DSCI2437 (Small).JPG


Bijlage:
DSCI2435 (Small).JPG


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


30 sep 2013, 16:51
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 nov 2008, 15:42
Berichten: 2763
Woonplaats: hoi
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken in Thüringen (Duitsland)
Hi Lordhan,

leuke vondsten die "stenen" :10
is het echt goud wat er in zit ?

ik ben er niet zeker van maar het zou het een soort van quartz kunnen zijn ?
op google kun je de mooiste afbeeldingen van quartz met het goud er nog in vinden
https://www.google.com/search?q=quartz+ ... B533%3B501


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
ʎɐqǝ uo pɹɐoqʎǝʞ ɐ ʎnq ı ǝɯıʇ ʇsɐן ǝɥʇ sı sıɥʇ
No me moleste mosquito


01 okt 2013, 19:55
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken in Thüringen (Duitsland)
Hi Lordhan
Zijn inderdaad quartz brokken wat je daar hebt gevonden.
Quartz is een van de eerste aanduiders dat er goud kan voorkomen, als dit quartz ook nog
gemineraliseert is met magnetit, hematit en pirit, word het pas echt interesant.
Als quartz aan de oppervlakte komt, brokkelt het erg makkelijk af en door erosie komt het
langzaam maar zeker in een beek terecht waar het door transport in de beek, fijn word gemalen door ander
gesteente, zo komen de mineralen en ook het goud vrij.
De grootste nuggets komen tot nu toe, niet uit thuringen maar uit het mosel gebied.
De grootste was 44 gram, deze is in de 19 de eeuw gevonden en is in de tweede wereld oorlog verloren gegaan.
Een bekende van mij uit Duitsland heeft er een van 23 gram gevonden die eveneens verloren is gegaan tijdens een verhuizing.
Sucses met de zoekerij.
Groet
Gerrit


04 okt 2013, 10:04
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 nov 2012, 00:52
Berichten: 146
Woonplaats: Doetinchem
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken in Thüringen (Duitsland)
Bijlage:
Herschaalde kopie van 26695-500-500-0.jpg
Bijlage:
Herschaalde kopie van 26695-500-500-0.jpg
Bijlage:
Herschaalde kopie van DSCF1878.jpg
Bijlage:
Herschaalde kopie van Goldvorkommen%20in%20Deutschland.jpg
Hallo lordhan, leuke reportage.
Ik ben 2jaar geleden ook in Thuringen geweest en gelogeerd in hotel schwarzaburg in Schwarzburg aan de Schwarza.Word gerund door een Nederlander. Ik heb daar gezocht in de Schwarza en wel wat gevonden ,maar erg klein.Daar stond een bord met opschrift"' Gold waschen Untersagt''.
Het betekent goudzoeken verboden in ambtelijke taal.
Dat hoorde ik later pas bij navraag wat dat betekende.
Ook ben ik nog naar de Katze geweest ,maar daar helemaal niets gevonden.
Nu was ik in die tijd nog erg onwetend wat deze materie betreft,als ik er nu zou wezen denk ik dat ik er echt wel wat kon vinden.
Ik had toen alleen nog maar een pannetje ,en geen sluisbox.
En de vrouw was mee,dat werkt ook niet (letterlijk en figuurlijk hahaha)
Maar ik ben benieuwd of het je lukt daar een paar grammetjes te vinden
Veel goud in de pan wens ik ieder;Groetjes Nico


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


23 jan 2014, 01:57
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 apr 2008, 20:13
Berichten: 2818
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken in Thüringen (Duitsland)
Hoi Lordhan,

Ik ben een paar weken geleden in Thuringen geweest vlak bij de Edersee. In het riviertje de Itter heb ik naar goud gezocht, hierbij heb ik een pan en een zelfgemaakte sluisbox gebruikt. Gisteravond had ik even tijd om een beetje van het concentraat uit te pannen en ik vond inderdaad goud! Weliswaar minuscuul, maar ik heb nog een emmer met concentraat dus ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.
Gelukkig heb ik mijn hele zoekavontuur gefilmd (in HD) en ik ben er nu een reportage van aan het maken, die zet ik later op youtube.


16 feb 2014, 09:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl