Logo
Het is nu 06 okt 2022, 12:29

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 En nu verder? 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht En nu verder?
Dit topic op facebook en PP begonnen.
Ben benieuwd wat jullie van bvw zeggen.

Ik ben een metaaldetector hobbyist. Nu heb ik een aardige verzameling net zoals vele zoekers.

Showen in een vitrinekast is meestal alleen voor mijzelf.
Gemeld zijn de vondsten zoals de wet voorschrijft. Dus vastgelegd in PAN, ARCHIS, NUMIS.
Maar dan? Stel ik kom te overleiden (zie ook een ouder artikel in de dda)
beëindigd de hobby of wil zoals ik het breder trekken dan alleen voor mezelf.

Aangezien Malta ook voorschrijft dat het voor het publiek brschikbaar komt of gepresenteerd wordt.
Daar komt het veelal niet zo van.
Kijk maar de overvolle depots en de privé collecties.

Ik zeg eeuwig zonde.
Oplossingen

19 jan 2022, 10:58
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Bericht Re: En nu verder?
Voor publiek beschikbaar maken zijn de volgende mogelijkheden:

* publiceren in een artikel.
* Verzameling beschikbaar stellen aan grote verzamelaar voor paper publicatie (voorbeeld v Beuningen - laat middeleeuwse insignes)
* Publiceren op eigen website, publiek forum (bodemvondstenwereld!), Wikipedia, Pinterest.
* Publicatie (fotoboek) samen met andere verzamelaars (misschien kan dit forum daarin helpen?)
* ongetwijfeld zijn er nog veel meer opties

19 jan 2022, 15:03
Profiel

Antwoord met een citaat
Onderwijs instellingen :06

Gr,
Cees :sd

19 jan 2022, 17:19
Profiel

Antwoord met een citaat
Mooi onderwep om beet te pakken op ern behoorlijk professioneel forum.
Jammer van de weinige response.

22 jan 2022, 12:31
Profiel

Antwoord met een citaat
Hoe gaat dat in het buitenland want ik kan me een mudlarking video van Chicago Ron herinneren waar ze vertelden dat de betere vondsten uit Londen door the British Museum werden opgekocht (of geschonken) en dan daar in de lade terecht kwamen. Als de vondsten eenmaal in een museum liggen dan is de kans een stuk groter dat ze ook ooit in de collectie getoond worden lijkt me.

Ik weet verder niet hoe dat met depots werkt, of die door provincies worden beheerd, of musea daar ook een graai in de collectie kunnen doen om hun tentoonstellingen eventueel tijdelijk volledig te maken.

Heb nu een paar vondsten uitgeleend voor een tentoonstelling aan het speelgoedmuseum in Mechelen. Dus dat is al wat... En er staat een deel op m'n website maar ik denk als er niets gebeurt dan komt de hele zooi straks bij handelaren, dus in privé collecties terecht en dan is het weg.

Lijkt me dat musea maar eens in PAN moeten neuzen en vastleggen wat ze eventueel willen hebben als de zoeker overlijd. Maar dat moet wel van tevoren gebeuren. :yh

14 maart 2022, 17:21
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Zal proberen wat toe te voegen in dit topic, is misschien niet wat men horen wilt maar wel de realiteit :07

In Nederland zijn de instanties, niet tot nauwelijks geïnteresseerd in vondsten van amateur zoekers...
Ten eerste omdat zij vondsten van zoekers zien als contextloos omdat het niet uit een gedocumenteerde opgraving afkomstig is.
Ten tweede, Depots in Nederland liggen stampvol met vondsten uit opgravingen en er is weinig tot geen budget om dit allemaal stabiel en of te onderhouden ( helaas) .
Dus men zit niet te wachten op de enorme hoeveelheid van zoekers, want dat geeft nog meer werk en kosten met zich mee.

Musea kopen alleen bijzondere of zeldzame vondsten en in de rest is men niet geïnteresseerd.

P.s Musea staan in Nederland los van de archeologie!!
D.w.z dat als zij iets willen tentoonstellen uit opgravingen dan moeten zij een bruikleen overeenkomst aangaan en daarna weer terug geven aan het depot.

Ikzelf heb 15 jaar lang ( buiten vers opgegraven vondsten voor archeologische bedrijven) ook volledige collecties van verschillende depot opnieuw gereinigd en geconserveerd ( duizenden objecten en munten etc) en dat was altijd met minimale budgetten.

Dus verkopen aan de rijksdienst R.C.E of musea kun je wel vergeten.
Dus uiteindelijk kun je het beste zorgen dat jouw familie de waarde van jouw collectie weet , zodat men het als er verder in de familie geen interesse is men het kan verkopen .
Dus marktplaats of veilinghuis is waar het meestal terecht komt.

Op zich niet erg want ( serieuze)verzamelaars zijn over het algemeen zuiniger op hun collectie dan bovengenoemde instanties.

Het is zoals het is , en ik ben ook gestopt in de professionele archeologie... want als klokkenluider ( heb dit aangekaard tot de hoogste instanties) en men is blij met mijn noodklok maar verder gebeurd er niets.
Net als de rest van politiek Nederland....veel lullen maar niet poetsen.

Groet Bubba

14 maart 2022, 21:20
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Ook ik heb in de loop der jaren een mooie verzameling vondsten opgegraven en regelmatig uitgeleend aan diverse musea.
Ik heb 2 zonen die 0,0 interesse hebben in mijn hobby en verzameling.
Heb vaak e.e.a. uitgeleend aan diverse musea en gevraagd of ze eventueel interesse hebben maar daar krijg je gewoon geen antwoord op.

Ben nu 63 en helaas begonnen met het verkopen van mijn vondsten via veilingen en marktplaats om te voorkomen dat het later ook in de rommelbak terecht komt. Schenken aan een museum is ook geen optie want dan komt het ergens in een depot terecht en dat wil ik ook niet.

Jammer maar het is niet ander, gelukkig heb ikzelf jarenlang voor mijn vitrine van mijn vondsten kunnen genieten en nu kunnen andere verzamelaars dat ook doen middels de aankoop van mijn vondsten.

Gegroet Adri

15 maart 2022, 10:51
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]