Logo
Het is nu 05 maart 2021, 20:46

Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Erfgoedwet en metaaldetector 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Erfgoedwet en metaaldetector
Proost Ed. :sd

ronald schreef:
In de jaren met mijn karpervisserij hetzelfde gebral...
Hoop paniek, uiteindelijk vergunningen voor alles.
Bijde partijen zullen water bij Bachus moeten brengen.Ronald :lol:

Lees eens op pagina 3 paragraaf 'visakte'.
http://cultureelerfgoed.nl/sites/defaul ... en_def.pdf
Daar lees je
Zo wordt er gesproken over een graafvisum voor amateurs, een soort ’visakte, om mensen onder voorwaarden buiten beschermde monumenten te laten graven. De uitwerking brengt echter allerlei praktische bezwaren met zich mee. Want wie komt in aanmerking voor zo’n visum? En hoe kan een gemeente dit in de praktijk handhaven? Daar zien de meeste deelnemers geen heil in : ‘Het probleem is dat je eisen gaat stellen aan hoe mensen hun hobby mogen beoefenen. We moeten van die voorwaarden af en een manier vinden om het samen op te lossen.

Laatst bijgewerkt door ace op 01 dec 2015, 23:15, in totaal 5 keer bewerkt

01 dec 2015, 23:09
Profiel
ForumJoker

Antwoord met een citaat
:sd :sd :sd

JA PROOST ace

01 dec 2015, 23:10
Profiel

Antwoord met een citaat
:sd :sd :sd
:10

01 dec 2015, 23:29
Profiel

Antwoord met een citaat
Zo moeilijk is het allemaal niet..

01 dec 2015, 23:30
Profiel

Antwoord met een citaat
Maar hoop het beste he... :10

01 dec 2015, 23:54
Profiel
ERELID

Antwoord met een citaat
Welkom in het land van regels en wetten die alles naar de klote helpen. :10

Het is nog steeds een leuke hobby, maar dit soort gedoe maakt het er allemaal niet leuker op.

Ik doe en ik doe stil voort :03

02 dec 2015, 07:37
Profiel

Antwoord met een citaat
Ja leuk, het begon met de visakte, maar als je kijkt hoeveel regels bij het vissen erbij zijn gekomen..
Plaatsen waar je niet meer mag vissen, aassoort, open en gesloten seizoen voor bepaalde type vis, nachtvis vergunning, maasgrind plas vergunning, verbod op voerboten, geen tent of open vuur, betreden van sommige plaatsen verboden tussen bepaalde tijden..

Vanwege al deze bureaucratische bullshit is me de zin voor te gaan vissen vergaan en ben ik met de MD gaan lopen.
Feit is als de politiek er zich ermee gaat bemoeien wordt het zwaar klote
Zoeken zal ik echter blijven doen onder iedere omstandigheid dit is veel te leuk en leerzaam :10

02 dec 2015, 09:55
Profiel

Antwoord met een citaat
Dank Ronald..... :10
Als eerder aangegeven kijk ik uit naar een vorm die een win oplevert voor alle partijen, de archeoloog, de zoeker, de boer/3de partij. Dit kan alleen bereikt worden door niet de hakken in het zand te steken, maar via constructief overleg waarbij een stuk empathie handig kan zijn.
Een model zoals in Engeland gehanteerd wordt, komt mij over als iets wat ook in Nederland haalbaar moet zijn.
Ik zelf denk wat positiever over vergunningen en denk dat hier winst mee te halen valt. Het gaat en staat met de uitvoering. Maar ik begrijp als anderen hier minder voor voelen.
Cruciaal vind ik dat er ook andere wetgeving moet komen die de belangen van de boer of 3de partij kunnen beschermen. Graag wil ook ook vondsten melden, maar doe dat per se niet nu omdat er niet gegarandeerd kan worden dat de boer gevrijwaard wordt van kosten voor archeologische opgravingen wanneer door vondsten er sprake is van hoge archeologische verwachtingen. Ik vind dat die kosten gedragen moeten worden door het Rijk of gemeente en hiervoor dienen diverse geldstromen aangesproken te worden.
Tot slot, ik ben een fan van de archeologie. Ik hoop dat we als zoekers altijd de belangen van de archeologie behartigen. Een goede samenwerking met de archeologen is key. Met goede regelgeving en afspraken komen we tot pure win win.
Groet,
Von Huppelrath :ridder:

02 dec 2015, 18:25
Profiel

Antwoord met een citaat
Vonhuppelrath schreef:
Als eerder aangegeven kijk ik uit naar een vorm die een win oplevert voor alle partijen, de archeoloog, de zoeker, de boer/3de partij. Dit kan alleen bereikt worden door niet de hakken in het zand te steken, maar via constructief overleg waarbij een stuk empathie handig kan zijn.
Een model zoals in Engeland gehanteerd wordt, komt mij over als iets wat ook in Nederland haalbaar moet zijn.
Ik zelf denk wat positiever over vergunningen en denk dat hier winst mee te halen valt. Het gaat en staat met de uitvoering. Maar ik begrijp als anderen hier minder voor voelen.
Cruciaal vind ik dat er ook andere wetgeving moet komen die de belangen van de boer of 3de partij kunnen beschermen. Graag wil ook ook vondsten melden, maar doe dat per se niet nu omdat er niet gegarandeerd kan worden dat de boer gevrijwaard wordt van kosten voor archeologische opgravingen wanneer door vondsten er sprake is van hoge archeologische verwachtingen. Ik vind dat die kosten gedragen moeten worden door het Rijk of gemeente en hiervoor dienen diverse geldstromen aangesproken te worden.
Tot slot, ik ben een fan van de archeologie. Ik hoop dat we als zoekers altijd de belangen van de archeologie behartigen. Een goede samenwerking met de archeologen is key. Met goede regelgeving en afspraken komen we tot pure win win.
Groet,

Denk dat ikhier een stuk mis, aangezien het zoeken in Engeland.
inderdaad daar is alles perfect geregeld,maar wisten jullie ook, dat daar de grootste bendes zitten die de opgravingen verstoren, vorig jaar nog op tv geweest een bende nachtrovers waar zelf de politie angst voor had.
Willen we dit dan als fatsoenlije zoeker?
En wat de boer betreft, zolang hij zelf niks wil veranderen aan de akker, bv geen huis op bouwen, dan hoeft hij geen bijdrage te geven, want dan is hij geen verstoorder.
Wij als zoeker zitten nog niet zo slecht, want wie wordt er door de politie beboet?
ook wij als zoekers moeten aan de regels gehouden worden, want anders zijn er geen regels meer en eenieder doet maar wat hij wil, dan krijgt men oorlog onderling.
En ja een verbod op ergoed dat nog niet onderzocht is, ja, daar moet men als leek vanaf blijven, verder is er volgens mij geen enkel probleem.
Dit is wat ik eenieder wil meegeven, want hakken in de akker steken, kan averechts werken.
In het zuiden des lands hebben we deze problemen niet, samenwerking is prima, zolang we met onze handen van de opgravingen blijven tenminste.
En wat AWN of DDA betreft, zij moeten gewoon doen waar ze voor staan en niet proberen om elke zoeker even voor hun te laten kiezen.
AWN is toch ook maar een amateur vereniging die hun hobby doen.
Dda en coinhunter, ja wie moet je nu kiezen?
Eenieder wil zeggenschap, maar Nederlandse wetgeving, regelt ook voor niet die lid zijn.
Hoop dat men niet iedere keer alles oprakeld, want wij pissen later naast de pot.
Overleg ok, maar als dit niet voor ons goed uitpakt, zorg dan dat men dat men daar dan ook mee overweg kan.
Spreek niet oven mijn eigen situatie, want ben nu bijna 70 en zoek zelf bijna niet meer en kan als ik wil overal nog terecht, maar ik kan zowel links als rechtsom.
gr Mat

02 dec 2015, 18:59
Profiel

Antwoord met een citaat
Vonhuppelrath schreef:
Groet,

In de xp deus FB groep , zijn er veel Engelse zoekers , maar die zijn toch ook niet echt te spreken van hun systeem.
zo willen archeologen en musea de echt mooie stukken en betalen ze daar enkle soms de zilver of goud prijs voor.
een vinder van 200 zilvere romeinse munten krijgt bv 600 € ????
Of zilver kelken (perfecte conditie) uit de middeleeuwen museum gaf er 25000 € voor , laten schatten bij christie --->56000 € !!
of ze krijgen hun artifatcen "gerestaureerd " lees verkracht terug .
zoeken op belangrijke sites moet strenger bewaakt worden (politie) en bestraft , maar 99% van ons zoekt op akkers met de toestemming van de landeigenaar.
Wat moeten er voor afspraken zijn ???
enkel tussen boer en zoeker vind ik zo , dat de archeologen dan ook toestemming aan de boer vragen om te mogen zoeken hé.
en nog iets welke flik gaat er door de baggermodder mij van 't veld halen , en nu met de WS 5 hoofdtelefoon kan ik hem toch niet horen brullen :07
grtzz John

03 dec 2015, 10:46
Profiel

Antwoord met een citaat
tntneon schreef:
Vonhuppelrath schreef:
zo willen archeologen en musea de echt mooie stukken en betalen ze daar enkle soms de zilver of goud prijs voor.
een vinder van 200 zilvere romeinse munten krijgt bv 600 € ????
Of zilver kelken (perfecte conditie) uit de middeleeuwen museum gaf er 25000 € voor , laten schatten bij christie --->56000 € !!

Je moet ook zelf wel altijd waken dat je niet gefopt wordt.
Bij opkopen wordt altijd uitgegaan van een marktconforme prijs. Die kun jij zelf ook bij benadering bepalen, desnoods met wat hulp. Maar waar de kopende partij gewoon een deskundige inschakkelt voor het medebepalen van de waarde wil de verkoper dat nog wel eens vergeten.
In zo'n geval dien je gewoon een paar centen uit te geven om je te laten vertegenwoordigen het opkoopproces goed te laten verlopen. Kost even iets maar dat verdien je wel terug in een hogere waarde.
En de wet is nog altijd zo dat als het je niet bevalt je mag weigeren te verkopen. Tenminste, hier in ons land wel.

Vonhuppelrath schreef:

Je doelt op de PAS? Dat komt er nu toch aan in de vorm van archis 3 wat heel veel op PAS gaat lijken.
En ook kopen en verkopen wordt wat meer geregeld met ook meer ruimte voor goede transacties.

Vonhuppelrath schreef:

Waaronder RCE. En dat is toch het orgaan wat advies uitgebracht heeft voor de tot stand koming van deze nieuwe wetgeving.
RCE ging vanuit zijn eigen mening hierover een vergunning stelsel afraden mede omdat ook vrijwel alle archeologen, DDA en detectoramateurs hier niets in zagen. Dat was snel duidelijk.

Vonhuppelrath schreef:

:10 :oooo :sd

03 dec 2015, 23:06
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3