Logo
Het is nu 28 maart 2024, 14:42



Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 annunciatie / orde der anunciaten Ca: 16e eeuw 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 aug 2014, 20:17
Berichten: 526
Antwoord met een citaat
Bericht annunciatie / orde der anunciaten Ca: 16e eeuw
Materiaal: lood

Afmeting: 16* 18 mm

Gewicht: 3 gram

Beschrijving van het voorwerp: Het is een hanger geweest maar omdat hij van lood is wil ik eerst wat meer weten voordat ik verder ga met schoonmaken . Een heilige medalion ?
Ik denk een oudje omdat hij van lood is en toch al zo ver weg is.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
Zoekt met garrett euro ace en is tegelmenke maar dan vanuit mobiel


11 jul 2018, 19:01
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 maart 2014, 23:36
Berichten: 5914
Woonplaats: Alblasserdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Loden ?
Lijkt mij een hanger met een kerkelijke voorstelling aan beide kanten ... :06
Normaal denk ik bij zo'n draagoog aan een handelslood, ook merk- of eigendomsloden genoemd.(http://www.loodjes.nl/Indeling%20loodje ... inatiehulp)

_________________
Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!

Gr,
Chris


11 jul 2018, 19:12
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jul 2009, 17:22
Berichten: 7409
Woonplaats: langs de ijssel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Loden hanger
mooie loden hangertje :10 :10 :10

16e eeuws . ( zie uitleg)

het is de bekende annunciatie hangertje.
er is weinig bekend over de oorsprong van deze hanger. maar door veel zoekwerk en speuren wordt de puzzel steeds completer.

de eerste foto:
Het kruis van arma christi (de spons en de speer)
Voor het kruis geplaatst , een schild dat wordt vastgehouden door twee engelen. (engelen hebben vleugels nietwaar!!)
Afbeelding
Simon Bening -16e eeuws schilderij

op het schild zien we:
aan de rechterkant, het Heilig Sacrament: de kelk (bloed van Christus) en de hostie (lichaam van Christus)
aan de linkerkant het Heilig Hart met de twee handen van Christus en onder het hart, de twee voeten van Christus, dat wil zeggen dat we de 5 heilige wonden van Christus zien.

de devotie van de heilige wonden zien we in de 16e eeuw zeer veel.

tweede foto de annunciatie:
hierin zit soms enige kleine verschil in.

De Annuniciatie is de boodschap van de aartsengel Gabriël aan Maria waarin hij aankondigt dat de Heilige Geest de Christus bij haar zal verwekken.


\Het Lucas-evangelie is het enige boek van het Nieuwe Testament dat van de Annunciatie melding maakt (1:26-38):
In de zesde maand werd de engel Gabriël door God gezonden naar een stad in Galilea, met de naam Nazaret, naar een maagd die verloofd was met een man genaamd Jozef, die uit het huis van David stamde; haar naam was Maria. De engel trad bij haar binnen en zei: `Verheug u, begenadigde, de Heer is met u.' Zij raakte geheel in verwarring door wat hij zei en vroeg zich af wat deze begroeting te betekenen had. Maar de engel zei: 'Schrik niet, Maria, u hebt genade gevonden bij God. U zult zwanger worden en een zoon baren, die u de naam Jezus moet geven. Hij zal een groot man zijn, en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd. God, de Heer, zal Hem de troon van zijn vader David geven. Hij zal eeuwig koning zijn over het huis van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen.' 'Maar hoe moet dat dan?' zei Maria tegen de engel. 'Ik heb geen omgang met een man.' De engel antwoordde haar: 'Heilige Geest zal op u komen en kracht van de Allerhoogste zal u overdekken. Daarom zal het kind heilig genoemd worden, Zoon van God. Bovendien, ook Elisabet, uw verwante, is op haar oude dag zwanger van een zoon; zij werd onvruchtbaar genoemd, maar zij is al in haar zesde maand. Want voor God is niets onmogelijk.' Toen zei Maria: 'Ik ben de dienares van de Heer; laat met mij gebeuren wat u gezegd hebt.' Toen ging de engel van haar weg. (Willibrordvertaling 1995)

Maagdelijke Ontvangenis
Het is de vaste overtuiging van orthodoxe christenen dat Maria niet door een man is bevrucht maar door de Heilige Geest. Dit dogma staat bekend als de Maagdelijke Ontvangenis.



deze loden hanger is naar mijn idee geen volksdevotie , daar er hangers gevonden worden met bekende klooster plaatsnamen. ( o.a Brussel , antwerpen , tienen)
ik vermoed vrijwel zeker dat deze hangers behoren tot de orde van de Annuntiaten
de oprichtster was Johanna van Frankrijk
deze franciscaanse orde stichten diverse kloosters in belgie , Nederland.

Op 12 februari 1502 ondertekent de paus de bul van de canonieke stichting van de Ordre de la Vierge Marie, die op 1001 manieren de rijkdom van het leven van Maria, en met name, van de boodschap van de engel aan haar (Lucas 1, 26-38) in overweging neemt. In Frankrijk gebruikt men voor de orde de benaming l’Annonciade. Dit is een contemplatieve orde waarin de tradities van het kloosterleven terug te vinden zijn: terugtrekking uit de wereld, boete, nederigheid, arbeid, stilte, vereniging met God en canoniek officie. Bij de Annuntiaten kan deze praktijk terug gebracht worden tot de éne wet van navolging van de tien grote deugden (of vreugden) van de Heilige Maagd. Deze tien deugden reflecteren in de tien kralen van het bidsnoer van de Annuntiaten. Kenmerkend voor de kleding is nog het scharlaken (rode) scapulier dat de zusters dragen.

Afbeelding
Johanna van Frankrijk

[list=]Brugge (1517)
Bethune (1517)
Leuven (1530)
Nijvel (1608)
Antwerpen (1609)
Maastricht (1614)
Douai (1612)
Venlo (1614)
Brussel (1616)
Namen (1623)
Gent (1624)
Rijsel (1628)
Tienen (1629)
Aalst (1636)
Bergues (1643)
Nieuport (1650)
[/list]

met deze oprichtdatums en gegevens kunnen we dus zeggen dat deze hangers dateren tussen 1500 en vroeg 1700 A.D.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
Heiligenmedailles en dovotiehangers in de rommelbak... ik verzamel ze..


13 nov 2018, 18:47
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl