Logo
Het is nu 28 maart 2024, 16:43



Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 Keltische rouelle 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 sep 2017, 15:48
Berichten: 41
Antwoord met een citaat
Bericht Keltische rouelle
Vandaag deze rouelle uit de grond bevrijd. Graag kom ik de datering hiervan te weten. :06 :10


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


21 okt 2017, 22:56
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltische rouelle
Hallo,

Ik heb dit item naar onbepaald verplaatst. Helaas is dit geen ijzertijd voorwerp, maar eerder ruim na-middeleeuws.

Groeten :sd

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


21 okt 2017, 23:06
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 sep 2017, 15:48
Berichten: 41
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltische rouelle
Dag Radiohead, op Google kom ik exact hetzelfde voorwerp tegen onder de noemer Keltische rouelle van rond het begin der jaartelling. Waar baseert u het op dat het om een ander item gaat?


21 okt 2017, 23:21
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltische rouelle
Hallo,

Het is/was een populaire aanname die nooit "bewezen" is. Laten we zeggen dat ze niet in gesloten context gevonden worden. Er worden zeer zeker rouelles gevonden in context, en die zijn ook vrij goed gedocumenteerd. Helaas hoort dit type daar niet bij.

Wat het dan wel is? Ik durf me daar niet echt over uit te spreken. Persoonlijk voel ik wel wat voor de riemverdeler gedachte, maar ook die piste is tot op heden volgens mij nog niet bewezen.

mocht ooit blijken dat dit wél ijzertijd materiaal is, dan gaan ze allemaal linea recta terug in de rubriek. Maar ik zie dat eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren :04

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


21 okt 2017, 23:34
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltische rouelle
raar ijzer tijd en het is van brons :whoea:

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


21 okt 2017, 23:39
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 sep 2017, 15:48
Berichten: 41
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltische rouelle
Oké, dank u wel. Het wieltje is gevonden op een Romeinse villaplaats in België.


22 okt 2017, 07:24
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltische rouelle
radiohead schreef:
Hallo,

Het is/was een populaire aanname die nooit "bewezen" is. Laten we zeggen dat ze niet in gesloten context gevonden worden. Er worden zeer zeker rouelles gevonden in context, en die zijn ook vrij goed gedocumenteerd. Helaas hoort dit type daar niet bij.

Wat het dan wel is? Ik durf me daar niet echt over uit te spreken. Persoonlijk voel ik wel wat voor de riemverdeler gedachte, maar ook die piste is tot op heden volgens mij nog niet bewezen.

mocht ooit blijken dat dit wél ijzertijd materiaal is, dan gaan ze allemaal linea recta terug in de rubriek. Maar ik zie dat eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren :04


:07 :10


22 okt 2017, 09:14
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 dec 2013, 14:42
Berichten: 6849
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltische rouelle
al dit soort wieltjes worden veel al gevonden in Limburg en Belgisch Limburg, het doet mij ook totaal niet keltisch aan.

alleen al aan de patina te zien kan dit nooit oud zijn, al zegt patina ook niet altijd iets.

ik ga nog steeds voor een riemverdeler, Afbeelding

hier nog een interessant topic over Keltische wieltjes, :arrow: viewtopic.php?p=657258#p657258

maar als je wil dat het een Keltische rouelle is, zet hem op een ander forum, daar worden deze wel gezien als keltisch, :07


22 okt 2017, 10:10
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 sep 2017, 15:48
Berichten: 41
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltische rouelle
Nee, ik wil zeker niet meegaan met aannames en respecteer de visie van u. Bedankt voor de determinatie. :10


22 okt 2017, 21:39
Profiel
Online
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:30
Berichten: 26912
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltische rouelle
het enige vreemde is dat ik bijna nooit slijtage sporen zie in deze riemverdelers :roll: ,heb ze vaker gevonden ,maar alleen in NL & BE Limburg komen ze boven water :06

ze moet hier ergens in de buurt geproduceerd zijn :roll:

het is in het begin geroepen op alle fora "Keltisch" en daarmee over genomen door vele zonder dat het onderbouwd was 8-)

het gekste wat ik in al die hoorde of lezen deed was dat enkel mafkezen riepen dat het om dingen ging wat in de gootsteen zaten :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :oooo :oooo :oooo :pol

we kunnen ze nu plaatsen onder moderne tijd "paardentuig' :05 :goezo: en zo door geven aan 'ons nageslacht" :10 :10 :10

grt Chris :03

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

22 okt 2017, 23:05
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltische rouelle
Da's één van onze sterktes op het BVW Chris. We laten ons niks wijs maken hier!

:10

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


22 okt 2017, 23:14
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 dec 2013, 14:42
Berichten: 6849
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltische rouelle
T.Zijlstra schreef:
Nee, ik wil zeker niet meegaan met aannames en respecteer de visie van u. Bedankt voor de determinatie. :10

was ook sarcastisch bedoelt over dat plaatsen op een ander forum. :07 maar daar worden deze zonder pardon geplaats in de rubriek keltisch.

en een echte determinatie voor deze vondst van jou is er ook niet echt. :04 zoals Chris ook al aangeeft, ze worden altijd gevonden zonder slijtagesporen, dus een riemverdeler is ook niet echt 100% zeker. dit voorwerp zal totdat een 100% determinatie gevonden is altijd een mooi discussiepunt zijn en tot die tijd denken er we het onze van. :10


23 okt 2017, 06:56
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 okt 2018, 16:21
Berichten: 5562
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltische rouelle
hallo

ik wil niet veel zeggen, maar dit soort van wieltjes worden veel in het zuiden van nederland gevonden, wat ik zeker weet is dat het geen riemverdelers zijn uit de middeleeuwen, want ze worden meestal gevonden rond keltische en romeins sites.

mvg aureum


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


26 okt 2018, 18:50
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl