Logo
Het is nu 28 maart 2024, 11:13



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Laat Middeleeuwse bronzen Sint-Jacobsschelp hanger ? 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2014, 23:06
Berichten: 2696
Antwoord met een citaat
Bericht Laat Middeleeuwse bronzen Sint-Jacobsschelp hanger ?
Weet iemand de ouderdom van deze jacobsschelp? Men roept middeleeuws op fb maar ik ben daar zeker niet overtuigd van. Iemand ook literatuur hierover misschien? De middeleeuwse pelgrims hqngers waarvan ik een paar voorbeelden van zag waren ook anders gevormd dan deze. Las hier ook al over de haardplaathouders en honden halsband versies. De laatste heeft iig een pennetje achterop. Maar hoe onderecheid je nou de pelgrims hangers en haardplaathouders en bepaal je welke middeleeuws of na middeleeuws zijn? Ben hier erg benieuwd naar. Grtn apple


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


18 apr 2018, 16:48
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2014, 23:06
Berichten: 2696
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sint-jacobsschelp ouderdom en dtm...
:yh


18 apr 2018, 21:56
Profiel
Online
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 maart 2014, 23:36
Berichten: 5914
Woonplaats: Alblasserdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sint-jacobsschelp ouderdom en dtm...
Laat Middeleeuwse bronzen Sint Jacobsschelp hanger?

[Bron: https://veiling.catawiki.nl/kavels/8005 ... anger-63mm]
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!

Gr,
Chris


18 apr 2018, 22:17
Profiel
Online
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 maart 2014, 23:36
Berichten: 5914
Woonplaats: Alblasserdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sint-jacobsschelp ouderdom en dtm... - Laat Middeleeuwse bronzen Sint Jacobsschelp hanger ?
Hier een url met een minder interessant verhaal: http://www.home.vondsten.nl/vondsten/53 ... &VID=&TRK=
Hier wordt gesproken over een deel van een hondenriem en onderdeel paardentuig ....., echter zonder (werkende) referenties.
Dan hecht ik toch meer waarde aan de informatie van een bekende veilingsite, al lijkt me dat ook geen 100% betrouwbare referentie.

Afbeelding

Op ons eigen forum te vinden: viewtopic.php?f=291&t=75972

Trouwens met prachtige en interessante informatie!!! <------------------------- !!!

Determinatie: Mogelijke jacob schelp verbindingstuk halsband van een hond 16e/17e eeuw
Afbeelding

Nog een hondenverhaal op ons eigen forum:
viewtopic.php?f=240&t=39862
Afbeelding

_________________
Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!

Gr,
Chris


18 apr 2018, 22:28
Profiel
Online
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 maart 2014, 23:36
Berichten: 5914
Woonplaats: Alblasserdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sint-jacobsschelp ouderdom en dtm... - Laat Middeleeuwse bronzen Sint Jacobsschelp hanger ?
Wat zijn de afmetingen precies? Wellicht leidt dat naar de uiteindelijke determinatie?

_________________
Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!

Gr,
Chris


24 apr 2018, 15:40
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 07:59
Berichten: 522
Woonplaats: Akkerland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sint-jacobsschelp ouderdom en dtm... - Laat Middeleeuwse bronzen Sint Jacobsschelp hanger ?
Type maar eens op Google "Haardplaathouder" en kies dan voor afbeeldingen :03


24 apr 2018, 15:55
Profiel
Online
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 maart 2014, 23:36
Berichten: 5914
Woonplaats: Alblasserdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Sint-jacobsschelp ouderdom en dtm... - Laat Middeleeuwse bronzen Sint Jacobsschelp hanger ?
Die zijn toch vaker iets groter en hebben van die haakjes aan de zijkant zoals te zien in bijvoorbeeld topic viewtopic.php?f=291&t=82127&hilit=haardplaathouder op ons eigen forum:

Afbeelding
Afbeelding

_________________
Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!

Gr,
Chris


24 apr 2018, 16:00
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2014, 23:06
Berichten: 2696
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Laat Middeleeuwse bronzen Sint-Jacobsschelp hanger ?
Van de betreffende foto bovenaan heb ik helaas geen afmeting. Kwam een beetje in discussie op fb omdat iemand het determineerde als middeleeuws. Ik heb daar zo mijn twijfels bij. Ook heb ik zelf eens eentje gevonden en denk dat die van zon 17e eeuwse hondenketting/halsband omdat daar een pennetje achterop zit voor in de riem. Dit past ook goed in de vondstcontext. Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig naar deze "hangers". Misschien een idee om een oproepje te doen om hier de jacobsschelpen die forumleden hebben gevonden te plaatsen met afmeting erbij.?? Om zo meer inzicht erin te krijgen? Maar mocht dit onbegonnen werk zijn zal ik dit topic maar laten rusten.. Hoor graag jullie meningen hierover.. grtn appel


24 apr 2018, 17:34
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2015, 10:38
Berichten: 265
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Laat Middeleeuwse bronzen Sint-Jacobsschelp hanger ?
apple1981 schreef:
Van de betreffende foto bovenaan heb ik helaas geen afmeting. Kwam een beetje in discussie op fb omdat iemand het determineerde als middeleeuws. Ik heb daar zo mijn twijfels bij. Ook heb ik zelf eens eentje gevonden en denk dat die van zon 17e eeuwse hondenketting/halsband omdat daar een pennetje achterop zit voor in de riem. Dit past ook goed in de vondstcontext. Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig naar deze "hangers". Misschien een idee om een oproepje te doen om hier de jacobsschelpen die forumleden hebben gevonden te plaatsen met afmeting erbij.?? Om zo meer inzicht erin te krijgen? Maar mocht dit onbegonnen werk zijn zal ik dit topic maar laten rusten.. Hoor graag jullie meningen hierover.. grtn appel


Hier mijn Sint-Jacobsschelp apple1981 , 9,2 gr en 30 x26 mm, als ik je hiermee kan van dienst zijn, graag gedaan.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


27 apr 2018, 15:38
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 okt 2017, 11:42
Berichten: 2374
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Laat Middeleeuwse bronzen Sint-Jacobsschelp hanger ?
apple1981 schreef:
Weet iemand de ouderdom van deze jacobsschelp? Men roept middeleeuws op fb maar ik ben daar zeker niet overtuigd van. Iemand ook literatuur hierover misschien? De middeleeuwse pelgrims hqngers waarvan ik een paar voorbeelden van zag waren ook anders gevormd dan deze. Las hier ook al over de haardplaathouders en honden halsband versies. De laatste heeft iig een pennetje achterop. Maar hoe onderecheid je nou de pelgrims hangers en haardplaathouders en bepaal je welke middeleeuws of na middeleeuws zijn? Ben hier erg benieuwd naar. Grtn apple

Kwam toevallig je berichtje tegen.
Vondst van vorige week.
Gegoten hanger in schelpvorm van brons of messing. De forse uitvoering van dit stuk is weinig voorkomend. In de christelijke iconografie is de Sint Jacobsschelp het attribuut van Jacobus de Meerdere. Hieraan dankt de schelp dan ook haar naam. De schelp is het embleem van de bedevaart naar Santiago de Compostella. Het zichtbaar dragen van de schelp op een hoed of jas gaf bescherming aan de drager.

Jacobsschelpen werden tot ca 1600 gebruikt. Functie: Ze moesten bescherming bieden tegen heksen, weerwolven en andere lastige duivelse personen.
Grotere jacobsschelpen werden gebruikt door ze in het hout te slaan in een huis als huisbescherming.
Ze werden ook vastgemaakt aan leer als persoonlijke bescherming

Gr,
Cees :sd


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


02 maart 2021, 11:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl