Logo
Het is nu 25 aug 2019, 13:41

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Klein Romeins kruikje 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Klein Romeins kruikje
Gisteren dit kruikje gekocht op de verzamelaarsjaarbeurs. Volgens de verkoper door hem zelf gevonden in Nijmegen op het kops plateau. Voor mij is het in elk geval belangrijk dat het een Nederlandse vondst is en geen midden oosten. Zelden koop ik iets Romeins, ik vind het liever zelf, maar deze kon ik voor 35 euro niet laten liggen. Voor die prijs is het kruikje wel uit scherven gelijmd en is er een stukje, slordig, ingezet, maar so be it, ik vind 'm super
Lengte van de kruik is 11,5 cm, opmerkelijk is dat het schenktuit zijwaarts geplaatst is.

Sorry voor de drukke achtergrond, gaat ff niet anders..

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

13 nov 2016, 19:58
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Klein Romeins kruikje
Ondanks het gelijmde een heel mooi Gladwandig (wit) Aaardewerk kruikje, typologisch aangeduid als Niederbieber 64. Dit soort kruikjes hadden de uitgietopening zowel links als rechts van het oor. Ze waren niet typisch Nederlands maar kwamen in het hele Rijnland voor. Dus zeg maar van de Nederlandse kust tot diep in Duitsland. Ze worden gedateerd in de derde eeuw dus een Kopse Hof als vindplaats is weinig aannemelijk. Het Kopse Hof was toen allang verlaten door de Romeinse troepen en hun aanhang.

Als voorbeelden: een typologie-tekening uit het boek van Erich Gose; Gefässtypen der römischen Keramik im Rheinland en een soortgelijke uit eigen collectie.

Groetjes,
Henk

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

13 nov 2016, 21:35
Profiel

Antwoord met een citaat
Mooie aankoop :10 denk ook niet dat we dit snel heel kunnen vinden, ben zelf ook niet van de aankopen maar dit is wel erg mooi voor in de vitrine :10 :10

GroetenMarcel

13 nov 2016, 22:21
Profiel

Antwoord met een citaat
Geweldig Henk, bedankt voor de determinatie! Gaaf dat je gewoon precies dezelfde in je collectie hebt. Mooi voorbeeld :10

13 nov 2016, 23:23
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]