Logo
Het is nu 28 maart 2024, 21:25



Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 bronzen romeinse naainaald 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jul 2010, 21:50
Berichten: 71
Antwoord met een citaat
Bericht bronzen romeinse naainaald
Afbeelding








Romeinse naainaald gevonden tijdens tunnelbouw in het centrum van keulen.
Alleen het oogje is kapot.


29 sep 2010, 19:39
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronzen romeinse naainaald
:10

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


29 sep 2010, 19:50
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 jun 2009, 20:24
Berichten: 2353
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronzen romeinse naainaald
lijkt me niet romeins kheb ook zo'n ding gevonden op een zoekdag in kiel winderigweer in grunn
dus :06


maar alles kan

_________________
Xp goldmax
Tesoro Tejón
Tesoro compadre
Minelab unox 800


30 sep 2010, 18:58
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 feb 2010, 20:39
Berichten: 5480
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronzen romeinse naainaald
Ik heb er ooit zoeen opgegraven in Roomburg...100% Romeins maar geen versierde kop erop (heb ik weer)
Citaat:
maar alles kan
wat je zegt Henrie! :yh

_________________
Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.


30 sep 2010, 19:01
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 07:12
Berichten: 17958
Woonplaats: Limbolonie
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronzen romeinse naainaald
Hoi Quinctilius,.

Tja zo te zien een naald,..ik kan zien waar het oogje heeft gezeten

dit soort naalden weden gemaakt vanaf de ketische tijd tot in de middeleeuwen,..heb je hem gevonden in romeinse context is het een romeinse,..maar was het een mix of verstoorde grond dan word het een moeilijk verhaal

mvg Bert

_________________
Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan


30 sep 2010, 19:26
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jul 2010, 21:50
Berichten: 71
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronzen romeinse naainaald
Ja de naald komt uit Romeinse context.


30 sep 2010, 20:01
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2010, 15:40
Berichten: 5750
Woonplaats: Ewijk
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronzen romeinse naainaald
Hoi Quinctilius,

hierbij een voorbeeld van een complete Romeinse naainaald inclusief het daarbij gevonden vingerhoedje. De naald an sich is ook nog versierd met groefjes, ik hoop dat dat op de foto's te zien is, en was bij de vinding door de vingerhoed heengestoken. Cultisch ritueel of gewoon een andere duiding. Gezien de vondstcontext komt deze uit het eind van de eerste/begin tweede eeuw.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst


03 okt 2010, 17:36
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2010, 15:40
Berichten: 5750
Woonplaats: Ewijk
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronzen romeinse naainaald
quinctilius schreef:
Ja de naald komt uit Romeinse context.


Als die inderdaad uit die tunnelbouw komt, dan is het gegarandeerd een Romeinse naainaald. Zelf heb ik er zelden iets gevonden, Keulen ligt niet naast de deur en 's nachts graven bevalt me ook niet, maar via een T.S.-restaurateur uit Keulen kreeg ik eens een halve HOUTEN lepel die hij ook uit de tunnels had opgelepeld. Houten voorwerpen werden veel gebruikt in de Romeinse tijd maar we vinden er jammer genoeg weinig van terug dus dit was voor mij een superstuk. Zal van de week eens foto's posten.

_________________
Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst


03 okt 2010, 17:50
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 07:12
Berichten: 17958
Woonplaats: Limbolonie
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronzen romeinse naainaald
Hoi allemaal

Sorry maar ik ben bang dat jullie het mis hebben

die vingehoed is een middeleeuwse 1400 ongeveer,..dan ben ik bang dat die naald ook middeleeuws is,..het gaatje zat er al in zie voorbeeld

zo hielden ze in de middeleeuwen de spullen bij elkaar

mvg Bert


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan


03 okt 2010, 18:41
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2010, 15:40
Berichten: 5750
Woonplaats: Ewijk
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronzen romeinse naainaald
Sorry Bert, over het algemeen ben ik zeer content met jouw dets. In dit geval absoluut niet. Het door mij afgebeelde vingerhoedje en naald komen uit een contexst waar je alleen Romeins of begin 20-ste eeuw kunt vinden. In de tussentijd is er met dat terrein niets maar dan ook werkelijk niets gebeurd. Het lag buiten de vestigingswallen. Bij jouw Engels voorbeeld is er daadwerkelijk rekening gehouden met het doorsteken van de naald door de vingerhoed. Het is een glad geheel. Bij mijn naald en vingerhoed is duidelijk te zien dat dat op zich de bedoeling niet is geweest. De naald heeft de vingerhoed duidelijk naar buiten toe beschadigd. Maar bovenal geldt voor mij, het setje komt uit een contexst bewoond van na 70. n. Chr., verlaten in de eerste helft van de derde eeuw n. Chr. en daarna pas weer in gebruik genomen omstreeks 1900.
Het areaal is dus in de Middeleeuwen nooit bewoond geweest, wel in gebruik want de Middeleeuwer heeft er van alles en nog wat gesloopt om zijn eigen woning/kerk of wat dan ook nog verder te bouwen. En de tufsteen werd eruit gesloopt om er tras van te maken. Ik ga er vanuit dat bij dat soort werkzaamheden de "dames" niet betrokken waren.

Vriendelijke groet,
Henk

_________________
Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst


03 okt 2010, 19:16
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 07:12
Berichten: 17958
Woonplaats: Limbolonie
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronzen romeinse naainaald
Hallo Henk

ik hoop dat je gelijk hebt

maar voor de voorzichtigheid lees dit eens

Vingerhoeden & naairingen

Omdat er bij hand- of naaiwerk vaak veel druk moest uitgeoefenen op de naald is men ergens in het duistere verleden op het idee gekomen om een dun plaatje hout, been of leder om de pols of in de handpalm te plaatsen, dit ter bescherming van de huid, zodat men meer kracht kon uitoefenen. Omdat de vingers en duim ook vaak werden gebruikt is hier uiteindelijk de vingerhoeden/naairingen uit ontstaan.

Wanneer men precies is begonnen met het gebruik van de vingerhoeden/naairingen is tot op heden niet bekend. Vingerhoeden welke gevonden zijn op Romeinse nederzettingen, komen helaas nooit uit de onverstoorde context. Het gaat hier altijd om losse vondsten, die we dan ook niet met zekerheid als Romeins mogen dateren.

De vroegst te dateren vingerhoeden/naairingen die gevonden is in Europa, mogen we plaatsen in de 13de eeuw. Omdat er bekend is dat het produktie centra van deze laat Middeleeuwse vingerhoeden/naairingen in Neurenberg ( Duitsland ) lag, zijn deze dan ook bijna allemaal afkomstig uit deze plaats.
Waarschijnlijk start de produktie van de Nederlandse vingerhoeden/naairingen pas in het begin 17de eeuw. Bekend is dat er in Utrecht in 1628 een bedrijf gevestigd was dat zich bezig hield met de fabrikage van vingerhoeden en dus waarschijnlijk ook naairingen. Het is best mogenlijk dat er in Nederland in de 14de t/m de 16de eeuw lokale produktie was, maar hierzijn geen tastbare bewijzen van bekend.

en deze

[PDF] Downloaded from UvA-DARE, the Institutional Repository of the ...
Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - HTML-versie
2.1.2 De vroegste vingerhoeden in Europa. Holmes toonde aan, dat de Romeinen geen vingerhoeden kenden. Zijn argumenten waren, dat ze geen stalen naalden ...
dare.uva.nl/document/107825


http://dare.uva.nl/document/107825

neem eens contact op met de Universiteit van Amsterdam :05

mvg Bert

_________________
Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan


Laatst bijgewerkt door Bertoninus op 03 okt 2010, 20:49, in totaal 1 keer bewerkt



03 okt 2010, 20:21
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronzen romeinse naainaald
ik ben voor bert deze keer


henk het zou mooi zijn als je gelijk had :10

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


03 okt 2010, 20:34
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2010, 15:40
Berichten: 5750
Woonplaats: Ewijk
Antwoord met een citaat
Bericht Re: bronzen romeinse naainaald
Hallo Bert,

ook ik ben dus op zoek gegaan naar meer informatie en dan vooral omdat ik weet dat dit setje uit 100% Romeinse context komt. Informatie vond ik bij het Fingerhutmuseum te Greglingen.
Een uittreksel daaruit: In de omgeving van Moskou zijn bij opgravingen botten gevonden, die mammoetjagers 30.000 jaar geleden gebruikten bij het naaien van kralen op leer.
Rond 10.000 jaar geleden werden er een soort duwstenen gebruikt bij het naaien.
De eerste echte vingerhoeden - en dan wel van brons- inclusief een soort duwvoorwerpen voor de naald werden in het gebied rond de Middellandse Zee gevonden en stammen van 2.500 jaar geleden.
100 jaar na Christus, zorgen de Romeinen ervoor dat de bronzen vingerhoed, dus ook de naald, wijd verbreid werd in Europa.

Bron: www. Fingerhutmuseum.de

Groetjes,
henk

_________________
Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst


03 okt 2010, 22:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl