Logo
Het is nu 19 apr 2024, 10:22



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Romeins fragment verwarmingsbuis 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 aug 2008, 15:52
Berichten: 423
Antwoord met een citaat
Bericht Romeins fragment verwarmingsbuis
Hallo,

Hebben jullie dit al ergens gezien. Blijkbaar een dakpan met lijntjesdecoratie.

Groeten,

Etienne


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


16 okt 2008, 13:43
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: dakpan met decoratie?
hallo het is geen dakpan maar een stukje van een viekante verwarmings buis een zogenoemde tubus (hole buis) en niet te verwisselen met een tubulus (waterleiding) het motiev wat je erop ziet is dat deze tubus beter houd in de cement...

mvg leon


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


16 okt 2008, 14:32
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 aug 2008, 15:52
Berichten: 423
Antwoord met een citaat
Bericht Re: dakpan met decoratie?
Hallo Aureum,

Bedankt hoor, weer wat bijgeleerd.

Een tubus dus,ik was abus met mijn dakpan.

Beste groeten,Etienne


16 okt 2008, 14:39
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: dakpan met decoratie?
Bijna niets aan toe te voegen. Behalve dat de lijnen als decoratie zijn gemaakt. Ik zal vanavond even een stuk plaatsen en verduidelijken.


16 okt 2008, 15:08
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: dakpan met decoratie?
beste Def

heb verschillende romeinse tegels enz in bezit gehad zelf wandplaten en vloerplaten en het motiev zat altijd aan de onder kant en er zaten sporen in van de cement..

maar laat me altijd graag beleren...

mvg leon


16 okt 2008, 15:13
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: dakpan met decoratie?
Leon,
Ik heb langs de Rijnlimes letterlijk honderden stukken tegulae gevonden. Al de lijnen zaten aan de zichtbare kant de lijnen zijn veelal netjes erop gezet. Hierbij het stuk tegula met daarop het "lijnenspel" en een stukje van een stempel. Stempels zaten altijd aan de zichtbare kant. Mijn ervaring hier is "lijnen als versiering". Ik ga nog eens zoeken in de kratten hier of ik nog betere voorbeelden tegenkom.

(vond wel in de stortbak een schat van een hondepoot)


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


16 okt 2008, 17:34
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: dakpan met decoratie?
Defixio schreef:
Leon,
Ik heb langs de Rijnlimes letterlijk honderden stukken tegulae gevonden. Al de lijnen zaten aan de zichtbare kant de lijnen zijn veelal netjes erop gezet. Hierbij het stuk tegula met daarop het "lijnenspel" en een stukje van een stempel. Stempels zaten altijd aan de zichtbare kant. Mijn ervaring hier is "lijnen als versiering". Ik ga nog eens zoeken in de kratten hier of ik nog betere voorbeelden tegenkom.

(vond wel in de stortbak een schat van een hondepoot)


deze lijnen kunnen geen sier zijn...deze verwarmings buizen worden in de muur gemetseld en dan komt er een dikke lag kalk overheen...en dan de muurschildering......maar dat stond ja ook al in het duits op de eerder geplaatste afb...maar hier nog eens in het engels

Ceramic box-flue tiles channelled warm air from the sub-floor hypocausts up through the walls. The combing on the tile surface allowed mortar and plaster to adhere more easily.

mvg leon


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


04 apr 2009, 01:13
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12
Berichten: 17958
Woonplaats: Limbolonie
Antwoord met een citaat
Bericht Re: dakpan met decoratie?
Hoi allemaal,.

Ik ben bang dat het hier ook niet om versiering gaat,.

volgens mij zijn dit lijnen om het voorwerp ruw te maken zodat de cement beter aan het voorwerp hecht,..voorwerpen die helemaal in de muur zitten hebben geen versiering nodig,

lijkt mij logisch,..maar ik geef toe dat er ook voorwerpen zullen zijn geweest die wel versiering aan de buitenkant hadden,..als decoratie,.

grt Bert

_________________
Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan


04 apr 2009, 09:23
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl