Logo
Het is nu 19 apr 2024, 21:38



Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Info klein vlakbijltje 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 feb 2010, 23:22
Berichten: 312
Antwoord met een citaat
Bericht Info klein vlakbijltje
Ik heb op de laatste DDA zoekdag ons (bijltje) want dat dachten wij dat het was meegenomen, en zij hebben geregeld dat de foto`s en de informatie naar Groningen werd gestuurd .
En heb daar via Johan Koning van de DDA bericht van gekregen, daarvoor nog mijn dank voor alle hulp. Wij zijn er erg blij mee dat het inderdaad een klein vlakbijltje blijkt te zijn.
Hieronder de informatie die wij kregen. Wij hebben het bijltje meteen aangemeld bij Archis en daar ook al meteen antwoord op gekregen. :10


Gerald ik weet niet of Stijn Arnouldussen jullie rechtstreeks heeft benadert, anders krijgen jullie het twee maal.
Hieronder het antwoord welke hij mij gaf.
Het Bijltje gaat ook mee in het Jubileumboek.

Dag Johan,

Het lijkt een klein vlakbijltje te zijn (alleen door te voelen zou je kunnen weten of niet toch een klein opstaand randje is). Ik twijfelde nog even of het geen snededeel was (alleen een afgebroken snede, maar de doorsnede (bovenaanzicht op foto) lijkt toch eerder lensvormig (lees: naar de achterkant toe wordt deze weer dunner), dat past niet bij een afgebroken sneden. Verder zijn er wel meer kleine vlakbijltjes bekend (eentje in Aalten (DB 2250) L. 7.2; w. 3.9; th. 1.1 cm; een echte AXF, en een in(DB 2691) Beek en Donk; L. 5.5; w. 3.4; th. 0.9 cm, een faint flanged axe (dus met lage randjes; AXFF). Datering; lastig, wrs 2200-1850 cal BC (Fontijn 2003, 56)

Voor de publicatie van dit type bijlen zie:

Fontijn 2003, 56-65
Fontijn, D.R. 2003. Sacrificial Landscapes. Cultural biographies of persons, objects and 'natural' places in the Bronze Age of the southern Netherlands, c. 2300-600BC, Leiden (PhD Thesis) (Analecta Praehistorica Leidensia 33/34).
Butler, J.J. 1995/1996. Bronze Age Metal and Amber in the Netherlands (I), Paleohistoria 32, 47-110.

Met vriendelijke groet,
Johan Koning


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
Zoekt samen met Sem met een golden mask 1+ ,tesoro silver Umax en nu ook met een golden mask 4


10 dec 2014, 20:19
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 apr 2014, 20:19
Berichten: 106
Woonplaats: Hoensbroek
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Info klein vlakbijltje
Blijft een top vondst


14 dec 2014, 10:26
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 18:14
Berichten: 59365
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Info klein vlakbijltje
zeker weten :oooo

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


14 dec 2014, 19:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl