Logo
Het is nu 22 jul 2019, 05:14

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Muntplaat 
Auteur Bericht
Moderator

Antwoord met een citaat
Bericht Muntplaat
Een 4 jaar geleden vond ik tijdens een archeologisch onderzoek te Deventer een vreemd voorwerp.
Het betreft een plak lood van ongeveer 6cm lang waarop aan beide zijdes diverse stempelindrukken zijn aangebracht.
Aan de voorzijde zien we een buste omlijst door parelrand versiering met als enige letter aangebracht een o of een c (niet echt duidelijk) Het lijkt hier te gaan om een soort munt afbeelding wat we kennen uit de 10e of 11e eeuw, Dit komt ook over1 met de vondst context.
Links bovenin is er een soort krul versierring aangebracht of misschien een kenmerk van een muntatelier of muntmeester?

Aan de achterzijde zien we enkel een parelrandversiering die op exact de zelfde plaats is gestempeld als zijn tegenhanger de(buste)
Ook hier is wederom een stempel aangebracht in dit geval rechts bovenin.

Gewicht kan ik momenteel niet geven omdat het voorwerp tentoon gesteld word in de waag te Deventer hier is de expositie stokvis en stadsmest (aanrader vele metaalvondsten en munten.)

Nou rijst de vraag waar we hier mee te maken hebben ?Zelf vermoed ik dat het hier zou kunnen handelen om een muntplaat maar ook andere mogelijkheden laat ik open staan.
Zo zijn mij ook gewichten bekend uit Engeland die in de vikingperiode werden gebruikt.
Ik meende dat deze gewichten werden gebruikt om de handel en betalingen van o.a zilver te vergemakkelijken.
Nou is het wel het geval dat er een vikingaanval in Deventer heeft plaats gevonden, maar dan is de kans wel erg klein dat deze vriendelijke Scandinavische heren hun rotzooi maar in Deventer rond laten slingeren.
Het zou natuurlijk fantastisch zijn dat het viking materiaal is, maar voor alsnog hou ik maar het idee aan dat het hier gaat om een muntplaat.

Nou wil het toeval en die bestaat niet dat blijkt wel uit het volgende wat ik nu ga vermelden.
Op de dag van het vinden van het voorwerp ,was mij de dag er voor me een boek opgevallen bij een klein winkeltje waar aan ik voorbij reed met de auto ik reed terug en moest dit boek even bekijken het ging om het boek the golden age of anglo saxon art ,ik wist tijdens het bladeren door het boek heen gelijk al ,deze moet ik aanschaffen , maar aangezien ik te weinig geld bij me had .Overlegde ik met de verkoper dat ik het boek de volgende dag kwam ophalen.
Wel de volgende dag vond ik deze loden plak en was kindsgelukkig ik wist dat het hier om iets bijzonders ging want mij was soortgelijks niet bekend.
Nog nooit had ik hier een publicatie van gezien. Totdat ik tussen de middag mijn boek ging ophalen en wat wil het geval .Staat hier stom toevallig een soort gelijk voorwerp in.
De engelsen noemen het een trialpiece.
Tja wat een toeval.

Maar goed om een lang verhaal kort te maken.
Als iemand me verder kan helpen om informatie te verstrekken over dit voorwerp dan ben ik die geen zeer erkentelijk..

Het voorwerp is aangemeld bij het munten kabinet en is er ook onderzocht,maar helaas konden de mensen daar me geen definitieve doorslag geven.

Grt woesel

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

26 sep 2009, 22:18
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Muntplaat
denk niet dat het met een proefslag te maken heeft :06 :?:

lijkt mij eerder een soort van medaillon/gedenkplak :?:

maargoed ik roep maar in een richting :mrgreen:

gr bub :sd

26 sep 2009, 22:21
Profiel WWW
Moderator

Antwoord met een citaat
Het is een vreemde vondst Bubba,en ook een lastige.
Maar ik heb toch een paar voorbeelden uit literatuur die wel die richting op wijzen.
Vorige week vond ik deze pdf overigens een hele fraaie,en wat komen we tegen op blz 39 een loden muntplaat.
Hier zie je ook een proefslag die toch in mijn ogen redelijke raakpunten heeft.

http://www.soest.de/media/bildungkultursport/Soester_Beitraege_zur_Archaeologie_Band_5.pdf

26 sep 2009, 22:28
Profiel

Antwoord met een citaat
ja nu ik die zie ,lijkt hij idd sterk :10

maar die krul vind ik vreemd :yh

26 sep 2009, 22:34
Profiel WWW
Moderator

Antwoord met een citaat
klopt die krul is zekers vreemd,maar goed dit hele item is vreemd en word dan ook zeer weinig gevonden.
Maar goed het is goed mogelijk hoor dat het om een muntplaat gaat,Deventer kent al een vroege muntslag .
Ook de vindplaats is 1 van de oudste straten van deventer

26 sep 2009, 22:37
Profiel

Antwoord met een citaat
zal eens kijken of ik wat kan vinden over dit soort ...

26 sep 2009, 22:42
Profiel WWW
Moderator

Antwoord met een citaat
Alle info en matches zijn welkom. :10 :10
In het boek kunst und kultur der karolingerzeit staat op blz 386 een proefslag met meerdere inslagen .
We zien er toch wel diversiteit in ook ken ik een exemplaar uit het boek the golden age of anglo saxon art

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

26 sep 2009, 22:56
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]