Logo
Het is nu 28 maart 2024, 21:37



Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 tienhoekige ring met inscriptie 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 apr 2008, 08:45
Berichten: 255
Antwoord met een citaat
Bericht Re: tienhoekige ring met inscriptie
Geen enkel probleem Joop, doe ermee wat je wil.


20 mei 2009, 13:32
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: tienhoekige ring met inscriptie
mooi ding joop

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


20 mei 2009, 15:14
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:17
Berichten: 20238
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: tienhoekige ring met inscriptie
metalmaster schreef:
Joop zoals beloofd kom ik terug op de ring.

In een overzicht uit 1987 (Reinhold Michelly- Adriaan von Müller - Klara von Müller-Muci) over de Spandauer Thebal-Ring komt tussen de toen 27 geinventariseerde ringen de 10 hoekige variant niet voor. Uit dat artikel blijkt dat 19 exemplaren van goud, 6 van zilver en 2 van brons zijn vervaardigd. Een exemplaar uit Utrecht is van tin en is dus mogelijk uniek. Die 27 exemplaren was een inventarisatie uit heel West Europa. Inmiddels zullen er wel meer zijn gevonden zoals het Utrecht exemplaar met pseudo tekst en de echte Thebal ring van Woesel uit Deventer. De gouden exemplaren zijn gedragen door geestelijken of vorsten en komen veelal uit sarcofagen (Thorbecke, Das Reich der Salier- 1992, blz.442-444). De datering van de gouden ringen is vanaf de tweede helft 11de tot in de 15de eeuw. Alleen de hoogste sociale klassen en hoge geestelijken mochten goud dragen. Zelf denk ik dat de ringen die uit brons, zilver en tin zijn vervaardigd later te dateren zijn dan de elfde eeuw. Het tinnen exemplaar uit Utrecht zat in een grondlaag die gedateerd kon worden in de periode 1150-1200. Mijn vraag aan woesel: wat is de context van de Deventer ring? Een vergelijking: een triens van Madelinus geslagen in Dorestad is voorzien van een duidelijk leesbaar opschrift. Immitaties van deze munt die later zijn geslagen laten eerst een tekst zien die er op lijkt en gaandeweg steeds meer vervaagt tot een ondefineerbaar geheel. Dit is ook het geval met Joop zijn ring en die uit Utrecht. De tehebal ringen, maar ook ander variatie´s zijn mogelijk, zijn amuletringen die de drager geluk en bescherming moest bieden. Kortom: de datering voor joops ring zou ik de periode 1150-1300 plaatsen. Ondanks de pseudo tekst zal de drager van de ring er vanuit zijn gegaan dat de ring hem bescherming bood.
Michel Hendriksen



mooi uitvoerig verhaal metalmaster :10

Joop vertel archis maar ,........ :lol:

gr bubba :sd

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


20 mei 2009, 19:33
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 16:30
Berichten: 1922
Antwoord met een citaat
Bericht Re: tienhoekige ring met inscriptie
bubba schreef:
Joop vertel archis maar ,........ :lol:


Zou wel willen, maar tot nu toe niks teruggehoord. Metaalvondsten krijgen wat minder aandacht bij Archis lijkt het wel... :wink:

_________________
XP Deus en zelfbouw detectoren


20 mei 2009, 20:16
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: tienhoekige ring met inscriptie
bubba schreef:
metalmaster schreef:
Joop zoals beloofd kom ik terug op de ring.

In een overzicht uit 1987 (Reinhold Michelly- Adriaan von Müller - Klara von Müller-Muci) over de Spandauer Thebal-Ring komt tussen de toen 27 geinventariseerde ringen de 10 hoekige variant niet voor. Uit dat artikel blijkt dat 19 exemplaren van goud, 6 van zilver en 2 van brons zijn vervaardigd. Een exemplaar uit Utrecht is van tin en is dus mogelijk uniek. Die 27 exemplaren was een inventarisatie uit heel West Europa. Inmiddels zullen er wel meer zijn gevonden zoals het Utrecht exemplaar met pseudo tekst en de echte Thebal ring van Woesel uit Deventer. De gouden exemplaren zijn gedragen door geestelijken of vorsten en komen veelal uit sarcofagen (Thorbecke, Das Reich der Salier- 1992, blz.442-444). De datering van de gouden ringen is vanaf de tweede helft 11de tot in de 15de eeuw. Alleen de hoogste sociale klassen en hoge geestelijken mochten goud dragen. Zelf denk ik dat de ringen die uit brons, zilver en tin zijn vervaardigd later te dateren zijn dan de elfde eeuw. Het tinnen exemplaar uit Utrecht zat in een grondlaag die gedateerd kon worden in de periode 1150-1200. Mijn vraag aan woesel: wat is de context van de Deventer ring? Een vergelijking: een triens van Madelinus geslagen in Dorestad is voorzien van een duidelijk leesbaar opschrift. Immitaties van deze munt die later zijn geslagen laten eerst een tekst zien die er op lijkt en gaandeweg steeds meer vervaagt tot een ondefineerbaar geheel. Dit is ook het geval met Joop zijn ring en die uit Utrecht. De tehebal ringen, maar ook ander variatie´s zijn mogelijk, zijn amuletringen die de drager geluk en bescherming moest bieden. Kortom: de datering voor joops ring zou ik de periode 1150-1300 plaatsen. Ondanks de pseudo tekst zal de drager van de ring er vanuit zijn gegaan dat de ring hem bescherming bood.
Michel Hendriksen



mooi uitvoerig verhaal metalmaster :10

Joop vertel archis maar ,........ :lol:

gr bubba :sd


Hallo Metal master .
De ring die ik gevonden heb is gedetecteerd uit een profiel .
of uit de laag goed dateerbaar a.w komt laat even op zich wachten.
als het goed is gaan we dit jaar het verslag afmaken ,en zal ik proberen de ring ook mee te krijgen in het verslag.
word vervolgd


20 feb 2010, 17:25
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 apr 2008, 08:45
Berichten: 255
Antwoord met een citaat
Bericht Re: tienhoekige ring met inscriptie
Ha woesel. Leuk dat dit onderwerp nog leeft. Ik wil de aw fragmenten ook wel voor je determineren als dit de uiteindelijke rapportage kan versnellen :07 Zou je de ring uit Utrecht ook in dat rapport kunnen noemen? Deze is namelijk niet gepubliceerd maar verdiend dat wel. Foto en info kan ik je leveren. Sucses met het verslag Michel H.


20 feb 2010, 20:30
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: tienhoekige ring met inscriptie
Dank je metalmaster .
Succes kan ik gebruiken bij het schrijven van het verslag.

Want ondanks dat ik nu twee keer wat voor een archeologische dienst heb mogen schrijven,blijft het voor mij een moeilijke opgave.

Misschien als ik eens wat vaker schrijf ,dan zal het me misschien beter afgaan

Als ik me niet vergis heb ik nu 32 blz tot mijn beschikking ,en zal ik mijn best doen om er wat moois van te maken.
Er zijn tijdens deze opgraving voldoende metaalvondsten gedaan ,dus kan ik de wat betere stukken eruit pikken.

Als ik de ring mee mag nemen in het Rapport zal ik in iedergeval proberen om de ring uit Utrecht als parallel te hanteren.

vriendelijke grt woesel


20 feb 2010, 20:44
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 apr 2008, 08:45
Berichten: 255
Antwoord met een citaat
Bericht Re: tienhoekige ring met inscriptie
mooi :goezo:


21 feb 2010, 09:26
Profiel
ERELID
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:00
Berichten: 10660
Antwoord met een citaat
Bericht Re: tienhoekige ring met inscriptie
Mooi onderonsje :10

_________________
Niet uit het veld te slaan.


21 feb 2010, 10:09
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: tienhoekige ring met inscriptie
hoe is het met Michel H.

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


21 feb 2010, 10:36
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 18:33
Berichten: 7086
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: tienhoekige ring met inscriptie
Hey Joop,


Prachtige ring!!!!! :ppp :ppp :ppp :ppp

Van harte gefeliciteerd met deze topper, en vele groeten,

John.

_________________
A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!


21 feb 2010, 11:08
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 apr 2008, 08:45
Berichten: 255
Antwoord met een citaat
Bericht Re: tienhoekige ring met inscriptie
De Ed schreef:hoe is het met Michel H
Gaat wel goed beetje moe van de kou en regen maar verder gaat alles oke. Leuk dat je het vraagt Ed. Met jou ook alles goed?


22 feb 2010, 20:25
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2016, 10:40
Berichten: 1945
Antwoord met een citaat
Bericht Re: tienhoekige ring met inscriptie
Overbodige vraag misschien maar deze ring heeftaan de binnenkant geen letters?
gr wim


21 aug 2019, 20:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl