Logo
Het is nu 28 maart 2024, 10:01



Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken. 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2012, 18:27
Berichten: 9
Antwoord met een citaat
Bericht Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
Ik kwam toevalig op dit forum en las over goud zoeken. en ook op discovery channel komt op maandag avond zoon progamma over goud zoekers. en nu heb ik het idee in mijn kop gekregen om dit ook te gaan doen.
Op youtube staan ook veel filmpjes van mensen die goudzoeken en dat heeft me helemaal wild gemaakt. Er moet goud gezocht worden dit jaar in de vakantie en mischien al een keer in het weekeind in de ardennen.
ik heb het idee om naar groenland te gaan omdat ik daar goedkoop rond kan komen, ik heb begrepen dat je daar gewoon vrij in de natuur je tent op mag zetten zonder camping kosten. dan neem ik wel 3 kilo rijst mee en ga tussendoor wat vissen vangen. en dan echt drie weken lang scheppen als een waanzinnige hahaha :ppp ik hoop dat ik genoeg goud vind om de vliegreis terug te verdienen en dan nog extra , want ik heb een nieuwe scooter nodig .
en zelfs als ik niks vind is het nog steeds een mooi vakantie land. Das ook wel belangrijk. Als ik stofgoud om goud klompen heb gevonden maak ik er wel een foto van. hopelijk word ik genoodzaakt om delen van mijn campeer uitrusting achter te laten in de groenlandse wildernis om dat ik gewicht moet vrijmaken voor al het goud dat ik ga vinden. kan het later als ik gestopt ben met werken wel weer opgaan halen.
Heeft er iemand tips voor het zoeken , ik kijk ook al veel op internet.
De goudkoorts heeft hard toegeslagen hier.


18 apr 2012, 17:11
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 07:12
Berichten: 17958
Woonplaats: Limbolonie
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
Hallo Don_mac_fly

welkom hier op dit forum :05 :10 fijne tijd gewenst hier met veel forum plezier

Tja dat is wat met dat goud zoeken,mij kriebelt het ook al jaren

als je er wat info over wilt vergaren, moet je Krok Dundee hier op dit forum eens mailen

mvg Bert

_________________
Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan


18 apr 2012, 18:58
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 dec 2008, 20:30
Berichten: 14152
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
Welkom hier, en genoeg enthousiasme :oooo :10

Hoop dat je veel mag vinden en ons mooie verhalen kan vertellen.

_________________
Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling
viewtopic.php?f=177&t=45920
Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.


18 apr 2012, 19:07
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 apr 2008, 22:17
Berichten: 1466
Woonplaats: Bunschoten
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
Lees dit eens:

http://www.vanbergeijk.com/goudkoorts-of-hoe-ik-dacht-rijk-te-worden-in-de-australische-outback/

Succes!


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
Groeten, Wilhelm
http://www.metaaldetectie.nl


18 apr 2012, 20:54
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2009, 11:56
Berichten: 453
Woonplaats: aruba
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
ik wil je enthousiasme niet om zeep helpen, maar goud vinden is makkelijk, je kan het zo oprapen, wat er daarna allemaal moet gebeuren voordat je je baar goud in handen hebt..
ik zoek naar goud hier op aruba, je moet zeven, al het zwarte zand kwijt zien te raken, een methode is de verloren aardappel techniek, je goudstof vermeng je met kwik (levensgevaarlijk en kanker verwekkend) het goud lost op in het kwik, je holt een aardappel uit, plaats dit over het kwik in een steelpannetje, ga naar buiten en kook het op een butaan gasstelletje, blijf ver uit de buurt :DOOD: na een tijdje is al het kwik verdampt in de aardappel en heb je een druppeltje goud, in mijn geval maak ik een aardappel salade en geef die aan mijn schoonmoeder :ppp , je kan de aardappel niet eenvoudig weggooien. In de handel en vooral in amerika zijn verschillende zuren te koop waar je je goud in kan oplossen, en met restitutie middelen het goud uit de zuren kan terugwinnen, vrij kostbaar en weer zit je met chemisch afval. er zijn verschillende forums in de US. die je kan raadplegen voor het goudwinnen. veel succes

_________________
"" Assum est, inquit, versa et manduca."


19 apr 2012, 01:13
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 17:14
Berichten: 10541
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
Don :oooo :oooo :oooo :oooo

Helemaal te gek zo'n droom! Leef hem...
Man wat zo ik dat graag zelf doen! :uyh

Leuk bericht... en welkom hier.
Binnenkort wat nuggets posten!

Groeten, Cyril :sd


19 apr 2012, 16:15
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 19:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
Hi Don
Kom hier nog op terug.
Groet
Gerrit


19 apr 2012, 20:55
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 feb 2010, 16:05
Berichten: 37
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
Ook eens zoiets gedaan.

1 ding geleerd.... Als het makkelijk was zou iedereen het doen......

Verslagje:
http://www.pieppiep.nl/forum/showthread.php?t=31899


19 apr 2012, 21:15
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 18:33
Berichten: 7086
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
Ik zoek al 17 jaar naar goud, maar heb nog niet zoveel gevonden. :lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!


19 apr 2012, 21:46
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 nov 2008, 14:42
Berichten: 2763
Woonplaats: hoi
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
hier in Spanje organiseren ze ook wel eens dagen om goud te pannen en altijd wordt er wel wat gevonden.

maar meestal van die kleine bijna onzichtbare stukkies...

maar het ligt er wel :07

dit weekend in extremadura http://www.majerit.org/Actividades/2012 ... /bateo.php

_________________
ʎɐqǝ uo pɹɐoqʎǝʞ ɐ ʎnq ı ǝɯıʇ ʇsɐן ǝɥʇ sı sıɥʇ
No me moleste mosquito


19 apr 2012, 21:54
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 19:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
Hi Don/ All
Van Groenland zou ik zeggen, niet doen mits je het voor een vacantie wil doen en niet voor het goud.
Hoogswaarschijnlijk zal je er tegen het zelfde probleem aan rennen als in siberie, Alaska en de yucon territory in Canada, PERMAFROST.
Dit is een combinatie van ijs en kiezel die net zo hard is als beton.
Heb zelf claims gehad op misschien 80 km van het goldrush team aan de steward river in de yucon, we zouden een half jaar blijven maar naar 6 weken hield ik het,
Als realist, voor gezien, zonder zwaar materiaal begin je daar helemaal nada, noppes, helemaal niks, dit was in 95 samen met 2 Zwitsers.
Kan wel zeggen als we het geld hadden gehad voor zwaar materieel, dat we er nu hoogswaarschijnlijk nog waren.
Hobby goudwassen, is het beste alternatief maar hier kan ik je garanderen dat je er geen scooter mee gaat verdienen, misschien een plastic driewielertje, als je geluk hebt.
Het beste land voor het hobbymatig goudwassen, is Zwitserland, in dit land heb ik 15 jaar lang, iedere vacantie en soms 5 keer per jaar naar het edele metaal gezocht.
Het beste om met het goudzoeken te beginnen is ergens een cursus volgen, hier denk ik weer aan zwitserland en wel in Disentis- muster op de camping Fontanivas.
De makkelijkste manier om snel aan goud te komen ,is het waterzoeken met een metaaldetector op dagstranden of aan zee met laag water.
Australie, de tijd van het makkelijke goud is daar ook voorbij, het begon met de goldbug van fisher en het echte goud kwam met de minelab 2100 uit de grond zo rond 1995.
Mocht iemand hier voor willen kiezen, moet je aan een behoorlijke investering denken, alleen de detector bv een gpx 5000 met diverse schotels denk ik al gauw aan 6000 euro
dan nog transport, verblijf [ tent] proviant 2 gps toestellen, kaarten over de geminiraliseerde zones , enz enz.
Wat je plannen ook zijn, goudzoeken is geen bezigheid voor watjes die denken , dat ga ik even doen.
Groet
Gerrit


20 apr 2012, 08:28
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 nov 2008, 14:42
Berichten: 2763
Woonplaats: hoi
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
weinig goud dus. maar........

De ervaring,adrealine en het avontuur is onbetaalbaar lijkt me.

als ik de mogelijkheid had zou ik ook gaan :07 :07

_________________
ʎɐqǝ uo pɹɐoqʎǝʞ ɐ ʎnq ı ǝɯıʇ ʇsɐן ǝɥʇ sı sıɥʇ
No me moleste mosquito


20 apr 2012, 09:51
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
leuk man

ik heb wel veel goud munten verstopt dus als je er 1 vind

:10

en uiteraard veel succes :oooo

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


20 apr 2012, 12:12
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2012, 16:06
Berichten: 1661
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
Geregistreerd op 1 april. Zou het een laat grapje zijn?

Anders wens ik je veel plezier op je vakantie :07

_________________
gr Ace


_________________
♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪


20 apr 2012, 16:48
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2012, 18:27
Berichten: 9
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
:goezo: Hey mensen bedankt voor alle leuke reacties :goezo: .
Ik heb me inderdaad geregistreerd op 1 april, maar dit is geen grap. op 1 april stond er een artikel in 1 of andere krant dat er zelfs goud in de rijn zat , heel klein weliswaar maar toch. ik vond dit interessant en ging erop googlen en toen kwam ik op dit forum terecht zodoende.
Het goud zoeken in Groenland doe ik wel echt voor de beleving ja het avontuur en alles wat ik vind is mooi meegenomen. misschien kan ik wel maar beter iets dichter bij huis gaan zoeken. om te oefenen en dan later naar Groenland als ik iets meer geld heb.
@ Dundee jammer voor je dat je op jouw claim nieet verder kon gaan zoeken , dat is frustrerend . Zou het niet mogelijk zijn om die permafrost weg te branden met een vuurtje of zo of een andere warmte bron ? en dan op die kleine plek beginnen met graven en dan steeds iets verder wegbranden. Het lijkt mij ook wel moeilijk tot onmogelijk maar ja ik moet iets.
Zoon metaal detector heb ik indd ook al aan zitten denken.
In Zwitserland ben ik al ooit eens geweest met de nkbv ( Nederlandse klim en bergsport vereniging ) ik ben toen voor de gevorderde klimcursus een week eerder met een vriend van mij al naar dat gebied gegaan om te acclimatiseren en ook om te zoeken naar granaten :07 ( de mineraal variant , geen leger bommen ofzo haha) en we hebben die ook gevonden op en rond een glaceer. Door mijn eerdere ervaringen met de klimsport dacht ik meteen aan Groenland om goud te zoeken op plekken gaan zoeken op de zuiderhellingen van bergen waar anderen niet zo graag durven zoeken.
Een collega van mij die door mijn verhalen over goud zoeken gek word ( op een leuke manier ) gaf me zelfs het advies om een ezeltje mee te nemen om zo iets zwaarder materieel mee te kunnen slepen. Lijkt me een goed plan. Om te gaan doen in Noorwegen ofzo , daar mag je geloof ik ook wildkamperen , al weet ik niet of je zo maar gewoon overal goud mag gaan zoeken.
Maar ik kan natuurlijk beginnen in Zwitserland . Dan neem ik zoon gold sluice mee en scheppen.
Haha ik woon in Brabant en als ik die sluice binnen heb per post ga ik hem testen in de dommel. :oooo


20 apr 2012, 17:29
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 19:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
Hi Marco
weinig goud dus. maar........
De ervaring,adrealine en het avontuur is onbetaalbaar lijkt me.

De trip naar de yucon was geweldig en zal ik nooit vergeten, waar wij zaten, was de eerste bewoning 100 km rijden en dat was
Dawson City, daar waar een van de de grootste goldrushes is begonnen, de eerste was Californie in 1849.
We hadden een auto en een boot gekocht een agregaat en de grootste trilhamer op stroom die er te koop was.
Weet nog goed de eerste dag, boot vol geladen voor naar de andere kant van de rivier te gaan, er lag een klein zandstrandje waar we alles zouden uitladen,
Spring uit de boot zo naast een verse afdruk van een grizly poot, echt giganties groot en vers, we hebben even overleg moeten plegen wat we gingen doen lol
Na 2 proefgaten van een metertje of 6 [ 1 gat per week ongeveer ] en geen goud te bekennen hebben we de actie gestaakt en zijn verder naar claims gaan zoeken.
met de boot een trip stroomafwaarts van ongeveer 250 km gemaakt en onderweg alle zijbeken onderzocht naar goud, op die hele 250 km geen mens tegen
gekomen of gezien alleen maar beren en veel elanden en visarenden.
Daarna met de auto nog alle richtingen op gereden voor nieuwe claims, maar is toch allemaal niet zo makkelijk als de meeste denken.
Kan het blijven herhalen, zonder zwaar materiaal zoals een hele grote buldozer, d8 of d10 en een flinke bagger en nog een kleinere buldozer plus een gigantische wasinstalatie
begin je in een land met permafrost, helemaal niks.
Het avontuur puur is een enorme kik, dan is het goud achteraf maar bijzaak geweest.
Groet
Gerrit


20 apr 2012, 17:51
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
ja wie weet

en een ezel vind altijd goud

als je te veel vind van dat goud hou ik me aanbevolen

:goezo: :goezo: :goezo: :goezo: :goezo: :goezo: :goezo: :goezo: :

goud goud goud is mooi

http://www.xead.nl/goud-zoeken-in-holla ... r-rijk-van

http://www.hotspotholland.nl/overijssel ... rland.html

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


20 apr 2012, 17:53
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 19:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
Hi Don
Tijdens het plaatsen, zag ik dat je gereageerd had.
Als dichtbij, zou ik de maas nemen daar is ook goud te vinden, we hebben daar wel eens een dag met een man of 10
een beetje met de pan gewassen en ook aangetoont dat het er is.
Heb zelf ooit eens een 5 inch dredge gebouwd en tijdens het uittesten in de maas viel mij de grote hoeveelheden zwartzand op
toen ik dit had uitgewassen zaten er een stuk of 5 flittertjes goud in.
De oorsprong van dit goud ligt in de ardennen, hoofdzakelijk in het stroom gebied van de ambleve.
Mocht je eens een dagje willen pannen in de maas, je bent altijd welkom.
Groet
Gerrit


20 apr 2012, 18:10
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:10
Berichten: 541
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
Die gasten van Goldrush Alaska vinden ook maar zeer weinig goud en dat met buldozers en kranen....dus valt allemaal niet mee lijkt me.Nu zag ik laats een nieuw programma van "Bering-sea-gold" ook van discovery maar wordt hiet niet uitgezonden moet je downloaden.Daar vinden ze pas veel goud met simpele dredges.Dat goud komt van de gletsjers die in zee uitmonden...daar ligt het nog voor het oprapen bijna.... :07 :oooo
http://dsc.discovery.com/tv/bering-sea-gold/

Afbeelding


20 apr 2012, 18:21
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 19:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
Hi All
De GPAA organiseert trips naar Nome Alaska, dit is maar een paar km van die dredges vandaan.
Kijk zelf maar eens, http://www.goldprospectors.org/Events/A ... fault.aspx
Groet
Gerrit


22 apr 2012, 09:44
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:26
Berichten: 886
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
krokdundee schreef:
Hi All
De GPAA organiseert trips naar Nome Alaska, dit is maar een paar km van die dredges vandaan.
Kijk zelf maar eens, http://www.goldprospectors.org/Events/A ... fault.aspx
Groet
Gerrit


Ja hoor Gerrit, maak me maar Gek. :ppp :ppp :ppp :10

Grt Nakky


22 apr 2012, 15:13
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
Interessant topic!

Heb héél lang geleden ook eens info gezocht mbt goudzoeken in onze streken. Ik herinner me dat, inderdaad, ergens in het Franstalig gedeelte van België een stroom/riviertje moet zijn, waar nog wel eens wat te vinden is. En als ik me niet vergis is er in de 19e eeuw zelfs een professionele winningsgebied geweest, mijnbouw geloof ik.

Bij mij is het er nooit van gekomen, helaas. Maar ik denk dat je het vooral voor de fun moet doen, met wat vrienden ofzo. Beetje wild-west spelen enzo :lol:

Succes

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


22 apr 2012, 15:21
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
radiohead schreef:
Interessant topic!

Heb héél lang geleden ook eens info gezocht mbt goudzoeken in onze streken. Ik herinner me dat, inderdaad, ergens in het Franstalig gedeelte van België een stroom/riviertje moet zijn, waar nog wel eens wat te vinden is. En als ik me niet vergis is er in de 19e eeuw zelfs een professionele winningsgebied geweest, mijnbouw geloof ik.

Bij mij is het er nooit van gekomen, helaas. Maar ik denk dat je het vooral voor de fun moet doen, met wat vrienden ofzo. Beetje wild-west spelen enzo :lol:

Succes


zo is het als er maar bier bij is en vrouwen dan komt het goud van zelf

succes :sd

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


22 apr 2012, 15:34
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 jul 2008, 18:48
Berichten: 515
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
Vrouwen en goed komen :06 O ja en bier...


22 apr 2012, 16:47
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 feb 2009, 16:49
Berichten: 7684
Woonplaats: Deventer
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Goud zoeken, ik heb de echte goudkoorts goed te pakken.
Mako schreef:
ik wil je enthousiasme niet om zeep helpen, maar goud vinden is makkelijk, je kan het zo oprapen, wat er daarna allemaal moet gebeuren voordat je je baar goud in handen hebt..
ik zoek naar goud hier op aruba, je moet zeven, al het zwarte zand kwijt zien te raken, een methode is de verloren aardappel techniek, je goudstof vermeng je met kwik (levensgevaarlijk en kanker verwekkend) het goud lost op in het kwik, je holt een aardappel uit, plaats dit over het kwik in een steelpannetje, ga naar buiten en kook het op een butaan gasstelletje, blijf ver uit de buurt :DOOD: na een tijdje is al het kwik verdampt in de aardappel en heb je een druppeltje goud, in mijn geval maak ik een aardappel salade en geef die aan mijn schoonmoeder :ppp , je kan de aardappel niet eenvoudig weggooien. In de handel en vooral in amerika zijn verschillende zuren te koop waar je je goud in kan oplossen, en met restitutie middelen het goud uit de zuren kan terugwinnen, vrij kostbaar en weer zit je met chemisch afval. er zijn verschillende forums in de US. die je kan raadplegen voor het goudwinnen. veel succes

:as een goed voorbeeld van hoe je de natuur naar de kloten helpt :evil:

_________________
gr Peter
zoekt met een XP DEUS


22 apr 2012, 18:45
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl