Logo
Het is nu 29 maart 2024, 14:44



Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
 Spanje/ Cobmunt z.j. 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 apr 2008, 21:01
Berichten: 5074
Antwoord met een citaat
 Spanje/ Cobmunt z.j.
Diameter: ongv. 15 mm
Gewicht (massa): 5 gram
Metaal: zilver

Bij het vinden dacht ik even, wat jammer dat hij zo ver is doorgesnoeid. Maar Johan vertelde me dat het om een cobmunt gaat. Een Spaans halffabrikaat wat op het gewicht is teruggesnoeid. Ik weet er verder niets van, wellicht kan iemand er nog iets leuks over vertellen :10 .
Grt, Addie :07 .


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
Wat volgt, staat altijd in verband met wat eraan voorafging


23 jun 2012, 17:05
Profiel
ERELID
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 apr 2008, 20:28
Berichten: 6537
Woonplaats: Silversun
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilveren munt.
Kale kop munt badmuts :07 :07 :07 :07

Cob munten zijn een half fabrikaat eigenlijk een zilverbaar die op plek van bestemming tot munt werden geslagen :10

Dus jou munt heeft een lange zee reis achter de rug en is nooit tot munt geslagen .

altijd mooi om te vinden.

gr Niels.

_________________
toInfinityandBeyond


23 jun 2012, 17:11
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 feb 2010, 20:39
Berichten: 5480
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilveren munt.
Ja ik weet het niet hoor maar kan het geen Spaanse mat zijn die toch is gesnoeid?

Doet verder niets af aan deze mooie vondst...

_________________
Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.


23 jun 2012, 17:41
Profiel WWW
penningmeester
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 18:40
Berichten: 8975
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilveren munt.
Mooi Adje , staat hoog op mijn verlanglijstje :ppp :ppp , wordt wel steeds korter , dus wie weet :oooo :oooo .

gr.joppie.


23 jun 2012, 17:48
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59227
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilveren munt.
ja top addie :goezo:

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


23 jun 2012, 18:14
Profiel
ERELID
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2010, 15:07
Berichten: 1807
Woonplaats: lost ones
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilveren munt.
Not heeft gelijk dat deze op plaats van herkomst ( Zuid Amerika )
al tot munt zijn geslagen. Dit was verplicht om het zilver te kunnen
invoeren. Deze cob munten ( matten ) werden ook voor soldij gebruikt
voor de Spaanse legers.

Mooie duidelijke letters nog :10

Grt
Rob

_________________
Lost Ones


23 jun 2012, 18:30
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 apr 2009, 19:25
Berichten: 3075
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilveren munt.
Is het niet zo dat men deze snel sloeg omdat men anders vele hogere invoerkosten/belastingen moest betalen op het ingevoerde zilver? En op muntgeld zat geen belasting om het in te voeren? Dit is wat mij altijd wijsgemaakt is :06

_________________
sommigen hebben alle kennis, althans dar denken ze.

Bedankt voor de determinaties en reacties

Tot ziens


Foto's gepost door jeroen V. blijven eigendom van Jeroen V.


23 jun 2012, 18:32
Profiel WWW
ERELID
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2010, 15:07
Berichten: 1807
Woonplaats: lost ones
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilveren munt.
jeroen V. schreef:
Is het niet zo dat men deze snel sloeg omdat men anders vele hogere invoerkosten/belastingen moest betalen op het ingevoerde zilver? En op muntgeld zat geen belasting om het in te voeren? Dit is wat mij altijd wijsgemaakt is :06



Juustem :10 :10

Grt
Rob

_________________
Lost Ones


23 jun 2012, 18:34
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 apr 2008, 21:23
Berichten: 3268
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilveren munt.
Lijkt mij ook een spaanse cobmunt :ppp

Groetjes Tonnie


23 jun 2012, 19:42
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:17
Berichten: 20238
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilveren munt.
Spaanse koloniale Cobs:


--------------------------------------------------------------------------------


1572-1773

Als extra zilver deposito's werden ontdekt in de koloniale gebieden was er een dringende vraag om ze te exporteren naar Spanje zo snel mogelijk. Om dit te doen, te beginnen tijdens de regering van Filips II, de Munten geproduceerd onregelmatige munten genoemd kolven. In plaats uitrollen bar zilver tot een plaat van een bepaalde dikte die vervolgens kan worden gesneden gladde ronde planchets die worden gedrukt in munten werd een snellere methode toegepast. Een bar van zilver (zie de voorbeelden van goudstaven in onze Spaanse goud Infobox) werd gewoon in stukken gesneden van de juiste gewicht. Deze kleine zilveren klompjes werden vervolgens behandeld alsof ze klaar waren planchets en werden hamer geslagen tussen ruwe sterft. In feite is het Spaanse woord "Cabo" (waaruit het Engels "cob" is afgeleid) verwijst naar het einde, in dit geval, de klomp zilver afgesneden het einde van de bar. De grootte, vorm en beeld van deze kolven was zeer onregelmatig, maar ze waren het juiste gewicht. Veel kolven waren heel dik en verminkt met grote barsten. Ook deze ongelijke massa's gemaakt arme planchets, zodat vaak slechts een klein gedeelte van het beeld op de dobbelsteen was onder de indruk op het zilver. Als een cob is overgewicht de Minter gewoon geknipt een stuk af, verder ontsierende de munt. In de zeventiende eeuw een paar full-size klaar munten genaamd "koninklijke of presentatie stakingen" door hedendaagse verzamelaars ook werden geproduceerd, maar het was slechts de ruwe cob dat was de massa geproduceerd.

De bedoeling van het slaan van deze ruwe, maar nauwkeurig gewogen kolven was om een ​​eenvoudig draagbaar product dat zou kunnen worden gestuurd naar Spanje te produceren. In Spanje is het kolven zou worden omgesmolten tot zilveren sieraden, munten, bars en andere items te produceren. Cobs ook verspreid als munten, veel kolven maakten hun weg naar het Engels kolonies, waar ze werden gebruikt zowel als munten in handel en opgepot als specie. Als de kolven werden ruw gemaakt was het vrij gemakkelijk voor kolonialen af ​​te knippen wat zilver en vervolgens langs de munt uit bij volle waarde. Ook vanwege hun ruwe ontwerp was het gemakkelijk om lichtgewicht nagemaakte kolven met behulp van de geschoren zilver te maken. Veel geknipt en lichtgewicht Spaanse kolven werden omgesmolten in Boston aan het Massachusetts zilveren munten te maken.

Cobs werden geproduceerd in coupures van een, twee, vier en acht realen onder Filips II (1556-1598) en Filips III (1598-1621). Een half echte cob werd toegevoegd onder Filips IV (1621-1665). Cobs verder worden geproduceerd door de regering van Karel II (1665-1700), Filips V (1700-1724 en 1725-1746), Lodewijk I (1725), Ferdinand VI (1746-1759) en Charles III (1759-1788) . De voorzijde van een kolf geeft de Habsburgse gekroond schild met het muntteken en assayer de eerste naar links en de benaming aan de rechterkant van het schild. De legende, maar vaak ontbreken in de planchet, is een variant van de naam van de koning met DEI GRATIA (Door de Genade van God). Het omgekeerde toont het wapen van Castilië en Leon binnen een vierpasbogen design. De armen zijn vergelijkbaar met die op de Charles en Johanna pre cob zilveren munten, maar de twee snijdende lijnen, het verdelen van het schild in kwadranten, worden benadrukt zodat ze een kruis in het midden van het schild met het kasteel en leeuw beelden in hun respectieve vertegenwoordigen hoeken. De legende is een vorm van REX HISPANIARUM ET INDIARUM (Van de Spanjes en Indië - zoals gevonden in de pre kolven). Vanaf de zeventiende eeuw de meeste kolven waren gedateerd, maar deze informatie werd toegevoegd aan de voorzijde legende en werd meestal niet opgepikt in de afstempeling van de munt.

Dating en het lokaliseren van een kolf kan moeilijk zijn. Als een assayer de initialen van aanwezig zijn en de munt is dan bekend wat uit parameters kunnen worden bepaald, als de data van benoeming zijn beschikbaar voor veel keurmeesters. Ook het bijzonder informatie over de voorzijde schild verschillen per heerser zo enkele voorbeelden, zonder andere aanwijzingen kunnen vaak worden gedateerd aan een specifieke koning, als het schild is verschillend. Als het muntteken ontbreekt het omgekeerde kruis kan helpen bij het identificeren van de munt. Een Jeruzalem kruis met een bal aan elk uiteinde geeft de Mexico munt. Een verscheidenheid van andere specifieke gegevens kunnen helpen bij het maken van bevoegdheden; raadpleging van de regionale studies kunnen toestaan ​​dat een tot de mogelijkheden beperken, vooral als een munt kan worden toegewezen aan een bepaalde periode. Zo heeft EA Sellschopp gewezen op de leeuw en het kasteel slaat die op de achterzijde kruis schilden van 8 realen van de Lima, La Plata en Potosi mints tijdens de periode 1568-1651.

Tijdens de cob waren er verschillende illegale debasements van de munten, voornamelijk in de Viceroyalty van Peru. Op de verschillende Peru pepermuntjes van de positie van assayer jaarlijks werd geveild aan de hoogste bieder, dus de winnende aangestelde geprobeerd om zoveel mogelijk winst uit te halen van de onderneming mogelijk tijdens hun jaar in functie. Vooral opvallend waren de debasements door de keurmeesters op Potosí in 1610-17 en 1631-48. Nog voor de eerste grote Potosí schandaal plaatsvond, werd de regelgeving ingesteld die munten worden gedateerd. Mexico dating munten begon in 1607, terwijl Potosí tegengehouden totdat ze werden veroordeeld tot de datum waarop onder andere in 1617. Het realiseren van de datum alleen niet voldoende zijn om corrupte en onregelmatig slaan praktijken te ontmoedigen, werden nadere regels ingesteld die bepaalt dat elke munt om de initialen van de assayer dragen. Deze regeling is gevolgd in Mexico, maar ze niet af te remmen de problemen in de Peruaanse munt

Na het blootleggen van de tweede Potosí schandaal van de Habsburgse schild kolven werden uitgeschakeld in de Peruaanse munt, namelijk bij Potosí, Santa Fe de Bogotá en Lima. Te veel mensen weigerden om deze munten te accepteren, vermoeden zij ontvingen ontaard producten. Echter, het schild kolven nog steeds worden geproduceerd in Mexico omdat zij niet een probleem hebben met verwerpelijk munten. Maar in de Viceroyalty van Peru een nieuw ontwerp werd uitgegeven in 1652. De voorzijde was vergelijkbaar met de eerdere cob omgekeerde, bestaande uit een kruis dat de heraldische symbolen van Leon en Castilië opgenomen. De nieuwe omgekeerde was gebaseerd op het ontwerp voor de pre cob munten, dat is met de beeltenis van de Straat van Gibraltar met de Zuilen van Hercules. De twee verticale pijlers doorsneden drie horizontale regels tekst, waardoor de totale uitstraling van wat vaak wordt genoemd de "tic-tac-teen" design. De bovenste regel van de tekst onder het muntteken, de benaming en de assayer de aanvankelijke, bijvoorbeeld L 8 M (Lima, 8 realen, assayer M). De tweede regel bevat PVA of een andere combinatie van letters uit de legende PLVS VLTRA (Meer Beyond), met de grote acht realen munt met de hele legende. De laatste regel gaf de assayer eerste, laatste twee cijfers van de datum en het muntteken, bijvoorbeeld M 88 L (assayer M, 1688, Lima). Aangezien deze munten zijn vervaardigd uit 1652-1773 is het soms nodig om de assayer identificeren vertrouwen van de juiste eeuw. Aangezien deze munten werden gemakkelijk te onderscheiden van de sterk gedevalueerd eerder kolven werden ze algemeen aanvaard als een geschikte vervanging en hielp de economie te stabiliseren. Maar zelfs met de nieuwe regelgeving, zolang het kantoor van de assayer werd geveild aan de hoogste bieder, enkele ontwaarding van de Peruaanse munten voortgezet gedurende de cob periode. :07


Addie , zoals ik op het veld zei : Top om zo,n Cobmunt te vinden kerel ( van Harte) :oooo :10 :10
gr bubba :sd

( bron = Coins-edu)

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


23 jun 2012, 19:51
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 dec 2008, 20:30
Berichten: 14152
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilveren munt.
Mooie Addie, heb afgelopen jaar ook mijn eerste mogen vinden.
Heerlijke vondsten zijn dat. :10

_________________
Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling
viewtopic.php?f=177&t=45920
Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.


23 jun 2012, 19:53
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 apr 2008, 21:01
Berichten: 5074
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zilveren munt.
:lol: kalekop munt badmuts :lol: :lol: dacht even dat het een dtm was Niels :lol: :lol: :lol:
Allen bedankt voor jullie bijdragen en reakties :10 , ik wist er tot voor kort niets van :yh . Zo blijkt niets ineens héél wat te zijn :oooo :oooo :oooo
Wat ik wel weet dat hij is gevonden in de nabijheid van een vroegere vesting, waar de Spanjaarden behoorlijk huis hebben gehouden. Aldus de gegevens op internet.
Mooie beschrijving van deze halffabrikaten Johan :10 :10 :10 :10 .
Wist jij wel direct wat je gevonden had Hans ?
Grt, Addie.

_________________
Wat volgt, staat altijd in verband met wat eraan voorafging


23 jun 2012, 20:16
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 dec 2008, 20:30
Berichten: 14152
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spanje/ Cobmunt z.j.
Ik had wel een vermoeden wat het kon zijn.
Maar toen ik het zeker wist, was ik (en nog steeds) zo blij als een kind.
viewtopic.php?f=38&t=33182

De volgende die ik ga vinden is heel :05

_________________
Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling
viewtopic.php?f=177&t=45920
Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.


23 jun 2012, 20:31
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 17:14
Berichten: 10541
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spanje/ Cobmunt z.j.
Mooi man Addie, super speciaal dat ding!

Daar zit een mooi verhaal en een mooi stukje historie achter.

Nou ja, niet zo'n mooi verhaal voor de Lage Landen in die tijd... :04

Proficiat met dit toppertje kerel :10 :10 :10

Groeten, Cyril


23 jun 2012, 22:34
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 18:03
Berichten: 3391
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spanje/ Cobmunt z.j.
proficiat addie, pracht munt :goezo: :goezo: ik hoop er ook eens een te vinden :07

grt ad

_________________
ooit lagen vondsten voor het oprapen, nu moet je er zelfs voor graven


23 jun 2012, 23:14
Profiel
ERELID
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2009, 09:45
Berichten: 5870
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spanje/ Cobmunt z.j.
Mooie vondst Addie :ppp :ppp :oooo :oooo en weer eens wat anders dan een sleutel :07

_________________
Multi multa; nemo omnia novit"
Veel mensen weten veel, maar niemand weet alles"


24 jun 2012, 07:34
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jun 2008, 08:21
Berichten: 4373
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spanje/ Cobmunt z.j.
Gefeliciteerd met deze leuke vondst Addie :oooo :oooo

Mooie informatie trouwens Johan :10

Groeten,
Vincent
:07

_________________
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld, men verzuimt slechts om ze toe passen......
Met een detector in de hand, komt men door het ganse land.


24 jun 2012, 10:23
Profiel WWW
ERELID
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:00
Berichten: 10660
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spanje/ Cobmunt z.j.
Altijd een mooie vondst, zo'n Spaanse mat :10 . Toen konden we tenminste nog winnen, tegenwoordig spelen die Spanjolen ons van de mat :04 .

_________________
Niet uit het veld te slaan.


24 jun 2012, 11:02
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 18:33
Berichten: 7086
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spanje/ Cobmunt z.j.
Hey Addie,

Prachtige munt!!! :ppp :ppp :ppp :ppp :ppp
Ze zijn inderdaad zo gemaakt. :10 :10 :10 :10

Ik vind hem van een prachtige kwaliteit.
Hispania staat er duidelijk op en ook het wapen is prachtig :ppp :ppp :ppp

Volgens mij is het een 2 reaal stuk.
Heb 8 reaal stukken gezien van circa 22 gram.

Van harte gefeliciteerd met deze topper, en vele groeten,

John.

_________________
A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!


24 jun 2012, 11:16
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl