Logo
Het is nu 28 maart 2024, 16:06



Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Keltisch wiel? 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:54
Berichten: 3452
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltisch wiel?
Yvette&René schreef:
Dit zijn onafgewerkte klokraderen,de klokkenmaker moest er zelf de tandjes in vijlen en het gaatje zit er niet in omdat er niet altijd dezelfde asmaat wordt gebruikt.
Ongelijk maakt ook niet veel uit,deze moesten immers nog op maat gemaakt worden.
Als dit Keltisch was zouden er veel meer bekend moeten zijn uit gesloten context aangezien er zo al vrij veel gevonden worden......



Ik weet niet of je deze laatste van Chris al eens in je handen hebt gehad.
Deze hebben namelijk een vlakke achterkant en de bovenkant is iets bol, heeft helemaal niks met een klok van doen, want hier in de omtrek was deze dus niet, of het moest import uit Friesland zijn.
Elke archeoloog die ik deze heb laten zien, determineerde deze als Keltisch.
Vroeger had men het over geld, maar aangezien de situvondsten van potten waar deze opzaten en bijvondsten van graven waar deze als hangers werden gevonden is men van deze. Gegevens afgestapt.

gr Mat

_________________
Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.


14 maart 2015, 16:20
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:30
Berichten: 26912
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltisch wiel?
Yvette&René schreef:
Dit zijn onafgewerkte klokraderen,de klokkenmaker moest er zelf de tandjes in vijlen en het gaatje zit er niet in omdat er niet altijd dezelfde asmaat wordt gebruikt.
Ongelijk maakt ook niet veel uit,deze moesten immers nog op maat gemaakt worden.
Als dit Keltisch was zouden er veel meer bekend moeten zijn uit gesloten context aangezien er zo al vrij veel gevonden worden......

kijk eens naar de spaken van mijn "wieltje" dit heeft echt niets met onderdelen van klokraders te maken, hier zijn twee mensen die ze in de handen hebben gehad terwijl ik dit bericht tik en slaan met hun wijsvinger tegen het zijkant van hun hoofd :01

als je me zou vertellen dat het iets van paardentuig zou zijn, dan kwam je met grote stappen naar mijn kant toe gelopen 8-) maar niet met die onzin van klokraders helaas :as :as :as :as

geen hard feeling tegenover jouw, maar in die onzin kan ik niet meegaan, maakt ook niet uit , de discussie in belangrijk :05 :goezo:

grt Chris :03

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

14 maart 2015, 17:48
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 07:59
Berichten: 522
Woonplaats: Akkerland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltisch wiel?
Beide gevonden bij Chris in zuid-Limburg (zoekdag Chris).

Als je ze in je handen hebt voel je dat het niets met klok-onderdelen te maken heeft.
Ook zijn ze totaal niet symetrisch en onderling ook totaal verschillend in gewicht, dikte en diameter.
Ze lagen beide op een zuid georiënteerde helling (vruchtbaarheids token??)

Lex.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


14 maart 2015, 21:44
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:30
Berichten: 26912
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltisch wiel?
hoi @ Alex,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

moet ik toch nogeens organiseren, toen voor 30 man, 200 moet toch ook kunnen :Hellup: :06 :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo :pol

bedankt voor het plaatsen van je vondsten en je mening , maar dit is wat ik bedoel, in de 18 eeuw maakte ze al spul dat zo symmetrisch en geprofessionaliseerd was dat het goed was om het direct in gebruik te nemen en niet als deze "wieltjes" die niet echt rond waren, niet even dik waren en de 'spaken' en de openingen zoveel van elkaar verschilde.

ook het metaal en de patina zeggen veel, de 'klokraders waren van messing, hier zie toch dat het van brons is gemaakt.

nogmaals ik wil hier NIET voor de heilige messias spelen, maar gewoon op realiteit afgaan ongeacht of ik gelijk heb!!!!!!


wil niemand voor de schenen scoppen :lo , maar men moet wel met gegronde feiten komen en niet volharden in luchtkastelen of zeepbellen want die spatten uiteen in illusies en moet men constateren dat het een station te ver was :roll:

maar het belangrijkste vind ik dat alles een discussie waard is en ongeacht wie er gelijk heeft en wie niet, leren van mekaar dat is een unicum :05 :goezo:

mvg Chris :03 :sd

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

15 maart 2015, 01:08
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2008, 16:58
Berichten: 6596
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltisch wiel?
Keltisch my ass en wie weet is mijn kont ook keltic ...ik heb een paar halve uit limburgse pratsch met een hoop 18e eeuwse vondsten en kan enkel de voorbeelden van chris op authentieke periode baseren ...dat zijn toppie vondsten en werden nooit zo gevonden bij de lompe half-fabrikaten uit onze streek.. is maar een idee.. :03


15 maart 2015, 03:16
Profiel
ERELID
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 20:00
Berichten: 10659
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltisch wiel?
De geschiedenis van Amsterdam zal herschreven moeten worden want hier liggen ze ook :oooo

_________________
Niet uit het veld te slaan.


15 maart 2015, 09:22
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:30
Berichten: 26912
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltisch wiel?
Madelinus schreef:
De geschiedenis van Amsterdam zal herschreven moeten worden want hier liggen ze ook :oooo
zal niet nodig zijn Pieter als je deze bedoeld :lo :arrow: :arrow: :arrow: Afbeelding

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

15 maart 2015, 13:23
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 mei 2008, 19:51
Berichten: 7954
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltisch wiel?
Lijkt me toch allemaal vrij duidelijk. Aangezien ze op hellingen worden gevonden verwacht ik dat daar de skipiste was. In amsterdam zat de apres ski. En op alle overige plekken waar ze gevonden zijn woonden de skiers...

Keltisch skistok onderdeel dus :07

Succes met de verdere discussie. Ik heb ze nooit gevonden in keltische context. Maar dat zegt weinig. Klokonderdelen lijkt me ook sterk. Waarom bij sommige een gat centraal aanwezig is lijkt me interessanter. Functie als spinwieltje?


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
Omdat archeologie een verhaal vertelt.


15 maart 2015, 13:42
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 nov 2012, 07:38
Berichten: 2255
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltisch wiel?
Nogmaals de radjes met eenzijdige details zullen zeker geen klokonderdelen zijn!

Wat betreft de fabricage van tandwielen denk im het volgende:

In het begin van de klokken die met tandwielen werkten, waren deze gemaakt van hout. Daarna werd het metaal. Elke tandwiel moet apart worden gemaakt en was een unicum. Daarna werd dit steeds meer aangepast zodat er grotere aantallen gemaakt konden worden. Als je bedenkt dat een model gemaakt van hout (meervoudig bruikbaar model) of bijenwas (verloren was techniek) nogal verschillen in de uitkomst van het gietwerk, kan ik mij voorstellen dat er halffabrikaten zijn die regelmatiger en strakker van uitvoering zijn (van de houten modellen) en fabricaten die onregelmatig van vorm zijn (wassen modellen die telkens opnieuw gemaakt moesten worden).

Het voordeel van deze wassen modellen was dan ook alleen gelegen in het feit dat ze de tandwielen ed van een duurzamer materiaal konden maken. En niet zozeer in een meer routinematig fabricageproces. Al naar gelang de kennis, kunde en voorhanden zijn van technologie.

Natuurlijk was een zo concentrisch mogelijk model gewenst, maar deze halffabricaten konden nog fors opgeschoond worden met een draaibank.
Het principe van de draaibank is al bekend in het oude Egypte.
Ondanks dat er in het begin van de klokkentijd in het westen alleen eenvoudige trap of boog-aangedreven draaibanken bestonden, zijn hier verbluffende resultaten mee te behalen in de handen van een ervaren vakman.

Aan de mensen die zeggen dat ze nog nooit zo'n ding hebben gevonden in een geverifieerde keltische context:...Dat is je geraden!
Anders zou het betekenen dat je een archeologische site aan het verstoren was geweest. :dwerg:


15 maart 2015, 14:16
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2012, 16:06
Berichten: 1661
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltisch wiel?
Raafje schreef:
Nogmaals de radjes met eenzijdige details zullen zeker geen klokonderdelen zijn!

Er zijn zo veel mechanische apparaten geweest in het verleden waar wieltjes in gemaakt waren. Voor hun centrifugaalkracht, voor balans, voor continuiteit en remwerking. Klokwieltje is hiervoor meer een overkoepelende benaming.
En er zit wel degelijk een verschil tussen dat wat mogelijk echt keltische wieltjes zijn en die mooi afgewerkte dingen die hier getoond worden.

Tot nog toe zie ik hoofdzakelijk speculaties en verre van gelijkende voorbeelden.
Kom maar met echte vergelijkingen die wetenschappelijk onderbouwd zijn. Er is al genoeg over geschreven dus dat moet geen probleem zijn. Vooral in Duitsland zijn ze er druk mee bezig.
Dus kom. Wetenschappelijk verantwoorde argumenten waar geen voorbehoud in zit.

En tot dat het zover is heeft gewoon niemand gelijk. :whoea:

_________________
gr Ace


_________________
♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪


16 maart 2015, 12:57
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2008, 10:07
Berichten: 2820
Woonplaats: kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltisch wiel?
http://www.ebay.it/itm/Fibula-100AD-Qua ... 0966363952

kwam dit toevallig tegen

gr paul


27 apr 2015, 19:53
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 apr 2008, 19:13
Berichten: 2818
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltisch wiel?
[quote="ace"][quote="Raafje"]Nogmaals de radjes met eenzijdige details zullen zeker geen klokonderdelen zijn![/quote]
Er zijn zo veel mechanische apparaten geweest in het verleden waar wieltjes in gemaakt waren. Voor hun centrifugaalkracht, voor balans, voor continuiteit en remwerking. Klokwieltje is hiervoor meer een overkoepelende benaming.
En er zit wel degelijk een verschil tussen dat wat mogelijk echt keltische wieltjes zijn en die mooi afgewerkte dingen die hier getoond worden.

Tot nog toe zie ik hoofdzakelijk speculaties en verre van gelijkende voorbeelden.
Kom maar met echte vergelijkingen die wetenschappelijk onderbouwd zijn. Er is al genoeg over geschreven dus dat moet geen probleem zijn. Vooral in Duitsland zijn ze er druk mee bezig.
Dus kom. Wetenschappelijk verantwoorde argumenten waar geen voorbehoud in zit.

En tot dat het zover is heeft gewoon niemand gelijk. :whoea:[/quote]

Tja Ace, ik vrees dat je gelijk hebt. Zolang ik niet een identiek wieltje heb gezien uit een Keltische context (graf oid.) blijft het puur speculeren. Tot nu toe heb ik dat nog nooit gezien. Klokonderdelen zijn het in elk geval zeker niet, daar zijn ze te a-symmetrisch voor.


27 apr 2015, 21:29
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2012, 16:06
Berichten: 1661
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Keltisch wiel?
archeonist schreef:
Tja Ace, ik vrees dat je gelijk hebt. Zolang ik niet een identiek wieltje heb gezien uit een Keltische context (graf oid.) blijft het puur speculeren. Tot nu toe heb ik dat nog nooit gezien. Klokonderdelen zijn het in elk geval zeker niet, daar zijn ze te a-symmetrisch voor.

Weet je archeonist. Keltische wieltjes bestaan wel degelijk hoor.
Het is alleen de vraag of ze "keltische wieltjes" zijn zoals wij denken, ringgeld en dergelijke.
Het is alleen de vraag of alle wieltjes die wij op fora voorbij zien komen ook allemaal van de kelten waren, en niet van (zelfgegoten?) speelgoedkanonnetjes of zo.
Die twee vragen daar heb ik regelmatig mijn twijfels door.

Hieronder zie je een afbeelding van internet van een keltisch wielvormige hanger aan een grafurn.
En kijk ook maar eens naar de rijwieltjes onder de poten van de Hochdorf bank. Als je goed kijkt zie je geen doorlopende as. Dat kan het vaak ontbreken van een asgat en de aanwezigheid van bolletjes op keltische wieltjes verklaren. Gewoon wielen.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
gr Ace


_________________
♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪


28 apr 2015, 09:47
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl