Logo
Het is nu 28 maart 2024, 12:54



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 combi electrolyse + supersoon 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 mei 2013, 10:54
Berichten: 984
Antwoord met een citaat
Bericht combi electrolyse + supersoon
Zoals de titel al doet vermoeden, een tip van druss die blackjack had gekregen hebben we gisteravond uitgevoerd.

De munt ( http://bodemvondstenwereld.nl/viewtopic.php?f=210&t=69909 ) had weken liggen weken in de ammoniak, maar ondanks dat alles , geen enkel effect. het vuil bleef diep in de munt zitten, en je kon no steeds maar amper zien dat het een denarius was.

maar door kort de munt in de elektrolyse ( 5 volt, 1 ampère) te hangen ( 15 seconden) , en dan daarna zo'n 15 seconde in de supersoon, hebben we hem schoon gekregen.

dit hebben we een keer of 4 herhaald, en nu is de munt zoals die nu is, onder het vuil kwam een pracht munt vandaan, en omdat de tijd aan de elektrolyse steeds heel kort was, is er weinig tot geen schade aan de munt zelf ontstaan.

gezien ik die combi hier nog niet zag staan, wilde ik dit graag even met jullie delen.

Met vriendelijke groet,

Peter

_________________
zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2

programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact


25 sep 2015, 08:52
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: combi electrolyse + supersoon
foto :as

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


28 okt 2015, 20:25
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 okt 2008, 19:37
Berichten: 11187
Antwoord met een citaat
Bericht Re: combi electrolyse + supersoon
Ben heel benieuwd naar jouw resultaten, misschien foto's van het gehele proces?

Groet Rob :10


28 okt 2015, 21:48
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 okt 2008, 19:37
Berichten: 11187
Antwoord met een citaat
Bericht Re: combi electrolyse + supersoon
Peter heb je foto van de denarius toen hij nog vuil was ?


18 sep 2019, 06:50
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 17:14
Berichten: 10541
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: combi electrolyse + supersoon
Foto zou wel erg fijn zijn bij deze info... :ppp

Groeten, Trash :sd


18 sep 2019, 15:59
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 mei 2013, 10:54
Berichten: 984
Antwoord met een citaat
Bericht Re: combi electrolyse + supersoon
ik zal wel even kijken of ik deze week een foto raportage kan maken , misschien zelfs met filmpje erbij, dat maakt het allemaal inderdaad wel weer erg veel duidelijker.

alvast wat informatie over electrolyse:
en nog veel belangrijker, voordat ik begin met de uitleg: doe dit alleen met zilver, niet met koper, want er blijft dan niets van de munt over.

1 Zoek een oude (telefoon) adapter ( 5 of 9 volt, maar iets hoger kan ook nog wel) op, en verwijder de connector ( let op, als het een usb adapter is, is deze niet zo geschikt) zoek een adapter rmet een rond stekkertje, ( 2 draden)

2 strip de draden een beetje zodat het koper bloot komt te liggen.

3 maak aan de negatieve kant een theelepeltje vast, en aan de positieve kant een veertje ( bijvoorbeeld uit een balpen) , of iets anders om ervoor te zorgen dat je vondst aan dit punt blijft hangen

4 vul een glas met heet water, en los er een flinke schep silversoda in op ( elk zout zou kunnen voor de geleiding, maar soda levert geen chloorgas op, dus is het meest veilige)

5 hang het lepeltje aan de ene kant in het glas, en je vondst aan de andere kant. zorg ervoor dat je vondst volledig ondergedompeld is, maar zorg ervoor dat de koperdraad waaraan het veertje hangt niet in het water terecht komt.

6 stop de stekker in het stopcontact, en kijk hoe er belletjes van zowel het lepeltje als de vondst afkomen.
Let op, afhankelijk van het vermogen van je adapter kan dit heel snel of heel langzaam gaan

7 verwijder de munt na een seconde of 15-30 , en leg deze in de ultrasoon reiniger.
als alles goed gegaan is komt er bij aanzetten van de ultrasoon direct een zwarte wolk van de munt af.

8 als er geen zwartigheid meer van de wolk afkomt, maarde munt is nog wel zwart, herhaal dan vanaf stap 5


extra disclaimer: wanneer je een laag gehalte zilver munt hebt, is de kans groot dat het koper tevoorschijn komt. dit uit zich als bruinige vlekken op de munt. Meestal is dit wel weer weg te poetsen met zuiveringszout, maar als je "te ver" gaat, lukt dit niet goed meer

ik heb deze techniek zelfs toegepast op middeleeuwers, en daar gaat het meestal prima mee.
Met munten van 1500-1800 word de kans op kopervlekken wat groter. zilveren kwartjes gaat meestal prima.

zal bij mijn eerstvolgende zilveren munt nog even een fotorapportage maken

_________________
zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2

programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact


19 sep 2019, 07:36
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 mei 2013, 10:54
Berichten: 984
Antwoord met een citaat
Bericht Re: combi electrolyse + supersoon
dan hierbij nog even de elektrolyse met fotoverslag

Allereerst , ik maak de munt zo goed mogelijk schoon in de ultrasoon reiniger.

dit is een eerste resultaat:

Afbeelding

hier kun je natuurlijk niet tevreden mee zijn :07


dan de opstelling voor elektrolyse, zoals al eerder beschreven, neem een oude lader ( niet usb) , en knip de aansluiting voor het apparaat er af. Vervolgens heb ik aan beide enden een klemmetje gezet, en de opstelling is klaar,

vul een glas met water en los hier wat silver soda in op
( let op, je kunt elk zout gebruiken, maar zou je bijvoorbeeld keukenzout gebruiken, komt er het giftige chloorgas vrij . Pas op dus. )


Afbeelding

aan de minpool heb ik een stuk zilver hangen, en de plus pool de munt.
Wanneer je de stekker in het stopcontact steekt begint het aan beide kanten te bubbelen.

Afbeelding
Helaas is de foto wat mislukt, maar er is wel een laagje bubbels te zien :)

let op. het stuk sloopzilver zal zwarter worden, en als er een echte koek op de munt zit, brokkelt die ook echt van de munt af.

na een seconde of 10 - 30 , loshalen en terug de ultrasoon in


Afbeelding

je ziet de zwarte wolken er af vliegen.

Dit is in principe de gehele procedure.
ben je nog niet tevreden met het resultaat? herhaal dan net zo lang totdat er in de ultrasoon geen zwarte wolken meer afspringen

ook al zit er nog wat zwartigheid op, dit is zo weg te poetsen met wat zuiveringszout ( 20 seconden tot 1 minuut poetsen)

en het resultaat?

Afbeelding
Afbeelding



eventueel kun je de vondst van blackjack nog bekijken, die heeft een vergelijkbare behandeling gehad.
als ik me niet vergis in totaal 2x 10 seconden, 1 x 20 seconden, en 1 x nog 10 aan de elektrolyse

tussentijds in de ultrasoon uiteraard, en zie wat een wereld van verschil in een paar minuten tijd
zie topic:
viewtopic.php?f=210&t=99070



Nu lijkt dit allemaal misschien te mooi omwaar te zijn, dat kan het ook daadwerkelijk zijn.
alsof ik nog niet genoeg disclamers heb neergelegd, toch nog een laatste.
Je kunt , als je dit uitvoert je munt ook genadeloos slopen.

als voorbeeld zou ik zeggen, test dit eens op een normale , koperen stuiver ( juliana of bea) . dan kun je pas echt zien hoe agressief deze methode is. Eigenlijk is. hiueruit zul je ook kunnen opmaken dat deze methode niet geschikt is voor koper, en ook niet voor zilver met een hoog kopergehalte.





viewtopic.php?f=210&t=99070

_________________
zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2

programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact


26 sep 2019, 19:47
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl