Logo
Het is nu 28 maart 2024, 18:41



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Hoe stort aanpakken? 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2012, 18:07
Berichten: 4246
Woonplaats: Joure
Antwoord met een citaat
Bericht Hoe stort aanpakken?
Hoi allemaal, gister heb ik gezocht op een plek waar ze een brug hebben drooggelegd. Helaas ligt het vol met blik, ijzer en andere moderne bende. Aan de zijkant zat een zwarte laag met scherven en een beerlucht. Ik vraag me af: hoe kun je dit het beste afzoeken? Eerst de toplaag verwijderen? Helaas kan ik alleen maar op zondags en na 4 uur daar zoeken omdat er de hele dag mensen zijn. Wie weet meer?


09 nov 2015, 22:52
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 21:53
Berichten: 4210
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe stort aanpakken?
Google even op de geschiedenis bij en rond de brug, dat geeft evt info over hoe lang de brug en water daar al bestaat.

Nadeel van bruggen is erg veel afval en blik, maar met geluk ook portemonnee`s of ander zaken.
Als het heel oud blijkt te zijn evt de bovenlaag bagger eraf scheppen als dat lukt.
Je hebt wel een lastige plaats zag ik op de foto, maargoed, soms vind je wel het onverwachte op dat soort plaatsen.

_________________
Mvg Axel


10 nov 2015, 06:41
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2012, 18:07
Berichten: 4246
Woonplaats: Joure
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe stort aanpakken?
Axel schreef:
Google even op de geschiedenis bij en rond de brug, dat geeft evt info over hoe lang de brug en water daar al bestaat.

Nadeel van bruggen is erg veel afval en blik, maar met geluk ook portemonnee`s of ander zaken.
Als het heel oud blijkt te zijn evt de bovenlaag bagger eraf scheppen als dat lukt.
Je hebt wel een lastige plaats zag ik op de foto, maargoed, soms vind je wel het onverwachte op dat soort plaatsen.


Bedankt voor je reactie Axel. De brug staat er al sinds 1613 of 1614. Ik las ook een verhaal in een boek over oud Joure dat mensen vaak hun geld verloren door de spleten van de brug en zo het water in vielen. Tegenover de brug zit een oude kroeg die er ook al lang staat. De scherven varieren. We vinden er onder andere: Majolica, westerwald, slib, terra werra, tegeltjes, estrikken en natuurlijk veel oude geeltjes. Ik denk wel dat er meer moet liggen. Is het oudste stuk van ons dorp.


10 nov 2015, 12:25
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 21:53
Berichten: 4210
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe stort aanpakken?
Als ik dit lees zou ik het meedogenloos afgraven en afpiepen, mogelijk dat ze de rest nog eruit graven met een kraan zodat je beter bij de oude laag komt.
Het mooie van bruggen is dat er veel kan liggen, ook tabaksdozen, kruikjes etc.

Informeer ook even evt. bij gemeente of bij de werkzaamheden dat er geen archeologisch doeleinden zijn, anders krijg je mogelijk daar weer last mee.

_________________
Mvg Axel


10 nov 2015, 15:47
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 apr 2008, 19:13
Berichten: 2818
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe stort aanpakken?
Ja en smijt ook even een magneet in het water wat er nog staat!!!


10 nov 2015, 18:59
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2012, 18:07
Berichten: 4246
Woonplaats: Joure
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe stort aanpakken?
archeonist schreef:
Ja en smijt ook even een magneet in het water wat er nog staat!!!

Dat hebben ze vandaag leeggepomt....


10 nov 2015, 19:04
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2012, 18:07
Berichten: 4246
Woonplaats: Joure
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe stort aanpakken?
Axel schreef:
Als ik dit lees zou ik het meedogenloos afgraven en afpiepen, mogelijk dat ze de rest nog eruit graven met een kraan zodat je beter bij de oude laag komt.
Het mooie van bruggen is dat er veel kan liggen, ook tabaksdozen, kruikjes etc.

Informeer ook even evt. bij gemeente of bij de werkzaamheden dat er geen archeologisch doeleinden zijn, anders krijg je mogelijk daar weer last mee.


Bedankt Axel. Ik heb zonet weer even gekeken en ik vond nog wat 20ste eeuwse dingetjes. Morgen zal ik eens goed kijken waar de oude lagen zitten. Het laatste restant van de brug is er nu uit gegaan. Je ziet de houten palen nog in de grond zitten. Op de toplaag veel blik bakstenen en andere troep. Maar dieper bij die palen weer zo'n zwarte laag.

Er zal daar geen archeologische onderzoek plaatsvinden. Alleen staan er wel hekken omheen dus ik weet niet of het mag? Tot nu toe reageerde alle mensen zeer positief.


10 nov 2015, 19:06
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl