Logo
Het is nu 28 maart 2024, 09:43



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Digitale archivering vondsten hulp gevraagd 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 nov 2015, 15:27
Berichten: 6
Woonplaats: Soest
Antwoord met een citaat
Bericht Digitale archivering vondsten hulp gevraagd
Beste mensen,

Ik ben nog niet zolang bezig met onze geweldige hobby. Toch heb ik inmiddels al aardig wat leuke dingen gevonden evenals de bekende afvalvondsten zoals trekclipjes van blikjes etc. Nu zou ik graag mijn vondsten ( niet de trecliples ) digitaal willen archiveren. Er is al wat over geschreven op deze site maar ik heb nog niet gevonden wat ik zoek. Ik zoek een gratis archiveringsprogramma voor windows 10 dan wel tips & tricks om bv met behulp van Excel een archief te maken. Mocht iemand bv een sjabloon hebben gemaakt ( Excel of ander programma ) en deze beschikbaar zou willen stellen, hou ik mij van harte aanbevolen evenals suggesties hoe ik zelf een vondstenarchief kan opzetten. Alvast bedankt en ik wens iedereen veel piepplezier voor 2016!

Arie


05 jan 2016, 15:30
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2012, 16:06
Berichten: 1661
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Digitale archivering vondsten hulp gevraagd
Is het niet voldoende om dat met afbeeldinkjes in een excel te doen?
Ik werk wel met excel en dat is verdomde handig, maar dat is vooral voor aardewerk. Dan komt er een objectnummer op de vondst wat bij metalen vondsten niet handig werkt.

Een sjabloon heb je er niet echt voor nodig. Per vondst een regel waarop gewoon per kolom de informatie welke je vermeld wilt hebben staat.

_________________
gr Ace


_________________
♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪


05 jan 2016, 16:46
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 nov 2015, 15:27
Berichten: 6
Woonplaats: Soest
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Digitale archivering vondsten hulp gevraagd
Ace bedankt voor je reactie. Ik ga voorlopig maar aan de slag met Excel. Dit programma biedt inderdaad veel voordelen en het is gratis bovendien. Ik kan het desnoods daarna als PDF bestand opslaan. Nu nog een leuke lay-out verzinnen. Greetz, Arie


06 jan 2016, 13:46
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 okt 2014, 15:41
Berichten: 570
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Digitale archivering vondsten hulp gevraagd
je kan ook microsoft access gebruiken. hierin kan je een database bouwen die je ook kan bevragen. in excel gaat dit moeilijk. access zit bij sommice office pakketten erbij, bij andere niet.

ook is access handiger (vind ik) omdat je geen dubbele gegevens hoeft in to voeren. je maakt een tabelletje met bijvoorbeeld grondsoort of soort vondst, en door middel van relaties en queries kan je dan een database maken en gegevens hierin opvragen. je koppelt dus alle gegevens aan elkaar (mogelijke tabellen die je aan elkaar koppelt: vindplaats, soort vondst, grootte, gewicht, materiaal etc.)

dit is echter ingewikkelder dan in excel, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, zijn de mogelijkheden groot.

_________________
liever 10 gouden munten ex situ, dan 10 gouden munten in situ


12 jan 2016, 21:41
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 nov 2015, 15:27
Berichten: 6
Woonplaats: Soest
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Digitale archivering vondsten hulp gevraagd
Bedankt voor je reactie Mitchellrsd.

Helaas heb ik geen MS Access meer bij mijn huidige softwarepakket, dit in tegenstelling tot mijn vorige MS Office Pakket. Inmiddels heb in Excel een redelijke sjabloon kunnen maken met tabellen en tabbladen met foto's etc. Wellicht biedt Excel niet de mogelijkheden die Acces biedt; Met name in de onderlinge koppelingen tussen de verschillende tabellen zullen bij Acces ( beter ) mogelijk zijn begrijp ik uit je reactie. Mocht ik in de toekomst weer Access tot mijn beschikking hebben ( of besluiten een Access-variant van Open Office te gaan gebruiken als deze bestaat), zal ik je suggestie zeker ter harte nemen en kijken of ik daarmee een verbeterde versie kan opzetten van mijn huidige vondstendatabase. Binnen MS Office zou veel, (zo niet alles?) onderling implementeerbaar moeten zijn dus wellicht kan ik tegen die tijd mijn Excelbestand in een Accessbestand inbouwen. Wellicht wil je mij tegen die tijd weer van enkele tips & tricks voorzien?

Bedankt en Greetz, Arie


12 jan 2016, 22:04
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 okt 2014, 15:41
Berichten: 570
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Digitale archivering vondsten hulp gevraagd
hey arie,

succes alvast met het verder maken van je database. als ik tips of tricks heb, hoor je het wel :10

_________________
liever 10 gouden munten ex situ, dan 10 gouden munten in situ


13 jan 2016, 18:52
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 dec 2013, 19:58
Berichten: 168
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Digitale archivering vondsten hulp gevraagd
Als je een Android apparaat hebt dan is memento database (gratis app in playstore) ook een mooi alternatief. Mogelijkheden zijn ongekend en super makkelijk te bewerken. Je kan bijlagen (bijv. Formulier vondstmelding), foto's, coördinaten etc. toevoegen. Ik ben net begonnen maar werkt echt perfect en mooi overzichtelijk.

Als de basis op orde is dan is het toevoegen van een nieuwe vondst een kleine moeite. De database is overigens niet openbaar maar staat op je eigen device.

Grtz arie

_________________
Omne principium difficile Alle begin is moeilijk
Zoekt met een XP Deus, Garrett ProPointer en als backup een Garrett AT Pro


15 jan 2016, 10:46
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl