Logo
Het is nu 19 apr 2024, 14:40



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Mogelijke jacob schelp verbindingstuk halsband van een hond 16e/17e eeuw 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 apr 2014, 15:56
Berichten: 1138
Woonplaats: Brabant
Antwoord met een citaat
Bericht Mogelijke jacob schelp verbindingstuk halsband van een hond 16e/17e eeuw
Materiaal: Brons

Afmeting: 3 cm lengte

Gewicht:

Beschrijving van het voorwerp: Dit voorwerp gevonden vandaag en lijkt op een hanger/pendant maat weet het niet zeker ,op het ronde gedeelte zitten strepen die plooitjes o.i.d. moeten voorstellen en lijkt wat op een jakobsschelp .
Op het akkertje ook een middeleeuwse munt gevonden vandaag maar die is erg vervuild en vorig jaar een romeinse munt en haarnaald en nieuwe tijd ook.
Wie kan me vertellen wat het precies is ?
Alvast bedankt


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
ik verzamel oude Kralen dus heb je er niets mee geef me een pb


30 apr 2016, 17:45
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 16:59
Berichten: 6557
Woonplaats: Roerdalen the Netherlands
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hanger/Pendant ?
hoi,
schelp achtig
misschien pelgrim
grt

_________________
[color=#000000][b]@@@MIJN PASSIE ZIJN GESPEN (Liefdevolle schnallen,boucle, buckles, gespen giften zijn natuurlijk ooooo zo leuk )@@@


30 apr 2016, 20:37
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hanger/Pendant ?
Hallo Weasel.

Het door jou gevonden beslagstuk met schelpvormig decor is in de detectorwereld een veel terug komende vondst.

Jammer genoeg hebben we niet veel duidelijke voorbeelden parallellen om dit terug te koppelen ergens aan.

Soms word jou vondst wel aan een hondenriem gelinkt en hier kan ik me ook goed in vinden .

Ik doe je er een linkje bij .

http://www.bodemvondstenwereld.nl/viewtopic.php?f=240&t=39862

Ook jou voorwerp zal waarschijnlijk in deze zelfde periode gezocht mogen worden zeg 16e of 17e eeuw.



Er word wel eens benoemd dat de Schelp (jakopsschelp) onheil moet voorkomen, zo word in de scheepvaart de St Jacobsschelp in de zee geworpen om onweer te voorkomen.
Maar ook andere bijgelovige zaken zijn te bedenken.
Haardplaat houders zijn namelijk ook vaak voorzien van dit soort schelp motief, waar mee mogelijk onheil als brand moest worden voorkomen.

Al met al blijft het een boeiende vondst met vraagtekens.

Zie ook de fraaie determinatie van mijn collega moderator en deskundige Pinkeltje http://www.bodemvondstenwereld.nl/viewtopic.php?f=240&t=39862


grt Wessel



grt Wessel


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


01 mei 2016, 10:07
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hanger/Pendant ?
ter illustratie .

Uit kinderen op hun mooist Het kinderportret in de Nederlanden 1500-1700 Ludion.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


01 mei 2016, 10:20
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 apr 2014, 15:56
Berichten: 1138
Woonplaats: Brabant
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hanger/Pendant ?
Mooie Dtm Woesel en dat zou zo maar eens kunnen omdat ik nu op de achterzijde wat op de foto niet goed te zien is twee kleine pennetjes zie zitten tussen de aanwezige koek wat kan duiden dat het de bevestiging punten zijn voor vast te zetten op het leer . :goezo: :10

_________________
ik verzamel oude Kralen dus heb je er niets mee geef me een pb


01 mei 2016, 11:26
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hanger/Pendant ?
Weasel schreef:
Mooie Dtm Woesel en dat zou zo maar eens kunnen omdat ik nu op de achterzijde wat op de foto niet goed te zien is twee kleine pennetjes zie zitten tussen de aanwezige koek wat kan duiden dat het de bevestiging punten zijn voor vast te zetten op het leer . :goezo: :10


Dat meende ik al te zien :07 :10


01 mei 2016, 11:33
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 16:59
Berichten: 6557
Woonplaats: Roerdalen the Netherlands
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Mogelijke jacob schelp verbindingstuk halsband van een hond 16e/17e eeuw
hoi,
mooie datering en voorbeelden
grt

_________________
[color=#000000][b]@@@MIJN PASSIE ZIJN GESPEN (Liefdevolle schnallen,boucle, buckles, gespen giften zijn natuurlijk ooooo zo leuk )@@@


01 mei 2016, 13:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl