Logo
Het is nu 28 maart 2024, 11:43



Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ] 
 Advies gevraagd voor sluice box en zo 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 aug 2017, 13:51
Berichten: 13
Antwoord met een citaat
Bericht Advies gevraagd voor sluice box en zo
Ben net op dit forum aanbeland en wil volgend jaar met een paar vrienden naar Oostenrijk of Zwitserland of Frankrijk om goud te zoeken.
Ik heb een PROLINE 50 Sluice Box 127 x 26 cm 5 kg besteld en die zal de loop van deze maand wel binnen komen hier thuis.
Nu wil ik een onderstel maken voor de sluice box maar wie kan mij vertellen hoeveel graden die af moet lopen om een goed resultaat te kunnen behalen en wat voor pomp moet er worden gebruikt ?

Het is de bedoeling dat we een metalen rooster schuins boven het invoer gedeelte maken die nu bij de voordeur ligt met ruimtes van ongeveer 2 bij 2 cm en dan zand daar op te scheppen.
Als het goed is vallen dikkere stenen er dan zo weer van af en valt het zand en zo door het rooster naar beneden op het invoergedeelte.

Het is natuurlijk van belang dat het water dit weer naar beneden gaat spoelen.

Welke pomp zou ik het beste daarvoor kunnen gebruiken en wat moet de capaciteit daarvan zijn ?
De capaciteit is natuurlijk ook afhankelijk van hoe schuin je de sluice box neerzet.

En ja, dat ding loopt niet vanzelf, dus is het werken met een accu het beste of kan dit beter met een pomp op mengsmering of diesel ?


06 aug 2017, 14:43
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 feb 2015, 20:44
Berichten: 294
Woonplaats: Leerdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
Hi Dirk

Welkom op het forum! Je bent hier op de juiste plaats voor informatie!

Je schrijft dat je met een pomp wilt werken, in dat geval praat je over een highbanker. Maar, in Frankrijk en Zwitserland mag je niet met highbankers werken. In Oostenrijk weet ik niet zeker maar ik vermoed van niet. Dus... ofwel je sluice als sluice gebruiken. Of een andere locatie zoeken waar het wel mag. Zou zo 123 niet weten waar dat is?!

_________________
There's gold in them thar hills and rivers!!!


06 aug 2017, 14:57
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 aug 2017, 13:51
Berichten: 13
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
oke maar als dat nu op grond is van een familielid die daarvoor toestemming geeft dan mag het toch wel ?

Maar hoe moet de sluicebox dan staan en wat voor pomp kan daar dan op om de boel draaiende te houden ?
Steeds een emmer water er op gooien is toch ook zeer intensief en vermoeiend.


06 aug 2017, 22:26
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
DirkM schreef:
Maar hoe moet de sluicebox dan staan en wat voor pomp kan daar dan op om de boel draaiende te houden ?
Steeds een emmer water er op gooien is toch ook zeer intensief en vermoeiend.

Kijk eens naar de foto's van nuggeteer :10

viewtopic.php?f=744&t=84811
:sd

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


07 aug 2017, 15:50
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 feb 2015, 20:44
Berichten: 294
Woonplaats: Leerdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
Jan Ooms schreef:
Kijk eens naar de foto's van nuggeteer :10


Op de foto's staat mijn sluicebox. Hierbij maak je gebruik van stromend rivierwater. Maar, voor zover ik het begrijp wil Dirk een Highbanker met pomp gebruiken, toch Dirk?! Wat is precies de reden hier voor? Is er geen snel stromend water in de buurt of ben je van plan ver van de rivier op een grind bank te gaan staan? Ik denk dat we iets meer concrete info nodig hebben om een goed advies te kunnen geven.

DirkM schreef:
oke maar als dat nu op grond is van een familielid die daarvoor toestemming geeft dan mag het toch wel ?


Dit zal je denk ik ter plaatse moeten nagaan. Ik heb geen idee of een rivier/rivierbedding behoren tot prive grond of niet :yh

_________________
There's gold in them thar hills and rivers!!!


07 aug 2017, 19:48
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jan 2016, 09:58
Berichten: 98
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
Als je een highbanker maakt zorg ervoor dat er lekker veel water door loopt. Hoe schuiner je spoelbak des te sneller valt je te wassen materiaal er uit. Niet goed gewassen en je hebt verlies.
Hier s wat ik heb gemaakt, verstelbare pootjes en als wasbak heb ik een Gastronorm gaatjesbak gebruikt waarvan ik de gaatjes heb uitgeboord en met een slijptol enkele sleuven erin heb geslepen.

De pomp was/is van Nuggeteer en dat was/is een waterpomp met benzinemotor aandrijving.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


09 aug 2017, 09:05
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 aug 2017, 13:51
Berichten: 13
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
Als het water te hard loopt heb je dan niet de ans dat de deeltjes die juist moeten blijven liggen ook wegspoelen ?
Met andere woorden: te weinig water dan loopt de boel vast maar te veel water kan dat ook een nadeel zijn ?


Hoeveel graden loopt de highbaker af bij jou ?


09 aug 2017, 13:44
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 feb 2015, 20:44
Berichten: 294
Woonplaats: Leerdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
Misschien heb je hier iets aan?
:link:
https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.keeneeng.com/pdfFiles/170%2520GenInst.pdf&ved=0ahUKEwj__JfC08rVAhXEblAKHV8RACMQFgg9MAo&usg=AFQjCNF2cUow4fIJwwHjm77uEafY9NMSJg

Ze hebben het hier over een initiele hoek van 10 graden die aan de hand van de waterflow wordt bijgesteld. :06

Als je een goede sluice hebt kan er erg veel water doorheen voordat je het goud er uit blaast. Kijk eens op youtube, er staan tientallen filmjes op met highbankers.

_________________
There's gold in them thar hills and rivers!!!


09 aug 2017, 18:23
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jan 2016, 09:58
Berichten: 98
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
Ik bedoelde met ' veel water' niet dat het hard moet stromen, maar dat het materiaal wat je erin schept goed gewassen wordt. Hier in Europa zal je die grote nuggets niet meer vinden of je moet die mazzelaar zijn .........
Dus er is wel een wezenlijk verschil met de highbankers aan de overzijde van die grote plas, daar gaan ze voor de nuggets en hier in de EU is het allemaal het fijnere werk. Dus veel water en goed spoelen, de graden maken mij niet uit en als er steentjes blijven liggen dan was ik ze er nog een x extra door en veeg ze er daarna handmatig uit.
De link van Nuggeteer is handig voor een goede start, maar je werkzaamheden met je highbanker in de praktijk zal je het meeste leren. Gewoon neerzetten en gaan wassen en zoals Nuggeteer ooit tegen mij zei ' vertrouw op je sluice-box' .
Enne , die highbanker.....die gebruik je bijna nooit.


09 aug 2017, 20:35
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 aug 2017, 13:51
Berichten: 13
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
ik ga er lekker mee puzzelen en zorg dat alles goed werkt voordat ik die kant op ga.
Bedankt voor de nuttige info..... :)


11 aug 2017, 18:35
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 aug 2017, 13:51
Berichten: 13
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
De sluice box is binnen maar daar zit een stuk vloerbedekking in lijkt het wel.
Doe ik er verstandig aan om dit te vervangen door minersmos ?


13 aug 2017, 20:05
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jan 2016, 09:58
Berichten: 98
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
Kan je doen............maar die mat en de riffles en het strekmetaal vissen het goud er echt wel uit hoor. Het is alleen wat meer werk met spoelen. Miners Moss moet je ook spoelen, alleen intensiever omdat het goud tussen de spaghetti gaar zitten.
Wil je minder omslachtig te werk gaan dan plaats je rubber matten en die zijn er in vele vormen.
Deze matten zijn echter zeer prijzig.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


14 aug 2017, 07:25
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 aug 2017, 13:51
Berichten: 13
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
Thuis heb ik een dikke emmer voegenzand gepakt en daar loodjes in gedaan voor het vissen.
Dat heb ik door elkaar heen gemengd en toen op de sluice box gegooid en water gespoeld.
Tot mijn verbazing bleven de loodjes niet allemaal goed liggen.
De zwaarste loodjes zaten voor de eerste riffel en bleven daar liggen, maar een paar van dat zelfde gewicht zaten in de tweede en derde riffel, terwijl loodjes die minder zwaar waren soms eerder bleven liggen.

Heeft dit te maken met de manier waarop het water er over loopt en moet er dus een gelijke stroom met water over het hele oppervlak lopen of rollen ze misschien te makkelijk door omdat ze helemaal precies rond zijn ?

Wanneer ik dat stuk vloerbedekking er uit wil doen en wil vervangen door minersmos past dat dan wel ivm met de ruimte die onder de riffels zit ?


14 aug 2017, 18:52
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 feb 2015, 20:44
Berichten: 294
Woonplaats: Leerdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
Hi Dirk,

kun je een foto sturen van je test? vragen die opkomen zijn o.a. hoe schuin staat je sluice, hoe spoel je je sluice en met hoeveel water. Zijn je loodjes rond of plat? :yh

DirkM schreef:
Wanneer ik dat stuk vloerbedekking er uit wil doen en wil vervangen door minersmos past dat dan wel ivm met de ruimte die onder de riffels zit ?


Minersmos zou ik niet aan beginnen :lo Die matjes zijn fijn als je een week lang gaat sluicen zonder cleanup. Maar in jouw geval leeg je de boel minimaal 1x per dag en waarschijnlijk vaker uit nieuwsgierigheid. In dat geval is minersmos echt waardeloos! Zoals Michel zie, gewoon laten zoals het is of een rubber mat er in!

Persoonlijk zou ik de hele goot leeg gooien en alleen rubber mat er in doen. De reden daarvoor is dat je achter de hongarian riffles redelijk wat materiaal verzameld en dat moet je allemaal uitpannen. Als er veel zwart zand bij zit kan dat best een tijdje duren. Tijd die je ook kunt besteden aan sluicen, prospecten of andere nuttige dingen :sd

_________________
There's gold in them thar hills and rivers!!!


14 aug 2017, 19:20
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jan 2016, 09:58
Berichten: 98
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
Tja, die ronde visloodjes .............Het idee is goed, maar klaarblijkelijk heeft of je sluice te schuin gestaan of er is een mega rivier aan water door heen gegaan.
Dat kunnen wij hier helaas niet zien, ik weet wel dat in mijn sluice geregeld Hagel van jagers heb.
Als je strax gaat sluicen dan plaats je een goudpan met een steen erin onder je uitloop van je sluice , was deze uit na een aantal spoelingen en check het residu op goud.
Dan weet je wat je goed of fout doet. Steentjes en zand zullen met jou sluice altijd wel tussen je riffles en strekmetaal blijven zitten. Is niet erg hoor, is alleen wat meer werk met spoelen in je goudpannetje.


15 aug 2017, 07:46
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 aug 2017, 13:51
Berichten: 13
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
nuggeteer schreef:
Hi Dirk,

kun je een foto sturen van je test? vragen die opkomen zijn o.a. hoe schuin staat je sluice, hoe spoel je je sluice en met hoeveel water. Zijn je loodjes rond of plat? :yh

DirkM schreef:
Wanneer ik dat stuk vloerbedekking er uit wil doen en wil vervangen door minersmos past dat dan wel ivm met de ruimte die onder de riffels zit ?


Minersmos zou ik niet aan beginnen :lo Die matjes zijn fijn als je een week lang gaat sluicen zonder cleanup. Maar in jouw geval leeg je de boel minimaal 1x per dag en waarschijnlijk vaker uit nieuwsgierigheid. In dat geval is minersmos echt waardeloos! Zoals Michel zie, gewoon laten zoals het is of een rubber mat er in!

Persoonlijk zou ik de hele goot leeg gooien en alleen rubber mat er in doen. De reden daarvoor is dat je achter de hongarian riffles redelijk wat materiaal verzameld en dat moet je allemaal uitpannen. Als er veel zwart zand bij zit kan dat best een tijdje duren. Tijd die je ook kunt besteden aan sluicen, prospecten of andere nuttige dingen :sd


Foto maak ik wel ff bij de volgende testopstelling hier thuis. De loodjes zijn rond.
Het is mijn bedoeling om gewoon flink door te gaan met sluicen en een paar keer per dag de sluice schoon te maken zodat het dikste er uit is. Dat materiaal verzamel ik dan en nemen we mee naar huis en willen we het spiral wheel voor gebruiken om dat uit te zoeken. Een dikke emmer meer residu hebben is dus op zich geen probleem omdat we het niet handmatig met een pan gaan uitwassen.


15 aug 2017, 09:48
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 aug 2017, 13:51
Berichten: 13
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
Michel WaZ schreef:
Tja, die ronde visloodjes .............Het idee is goed, maar klaarblijkelijk heeft of je sluice te schuin gestaan of er is een mega rivier aan water door heen gegaan.
Dat kunnen wij hier helaas niet zien, ik weet wel dat in mijn sluice geregeld Hagel van jagers heb.
Als je strax gaat sluicen dan plaats je een goudpan met een steen erin onder je uitloop van je sluice , was deze uit na een aantal spoelingen en check het residu op goud.
Dan weet je wat je goed of fout doet. Steentjes en zand zullen met jou sluice altijd wel tussen je riffles en strekmetaal blijven zitten. Is niet erg hoor, is alleen wat meer werk met spoelen in je goudpannetje.


De pan er onder met steen er in das een goede tip, waarvoor dank :05 :goezo:


15 aug 2017, 09:50
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2017, 13:37
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
Hebben jullie ook advies of een voorbeeld van een goede waterpomp (benzine of accu) om op een sluice box te plaatsen voor in Nederland?

Ben toch van plan er een waterpomp op te zetten ipv met emmers water te lopen (niet te doen).

Alvast bedankt voor het meedenken. Want ik zie door de bomen het bos niet meer qua pompen. :Hellup:


09 nov 2017, 13:14
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 feb 2015, 20:44
Berichten: 294
Woonplaats: Leerdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
Hi Knockles,

Welkom op het forum!
Kort door de bocht. Bij een benzine pomp moet je zoeken naar een pomp met weinig druk en veel debiet. Koop een 4 takt, anders sta je de hele tijd in dat gejank :shock: Voor €150 heb je een chineese imitatie pomp met 2" uitgang. Dat geeft ruim voldoende water dus kan je half gas pompen.

Op accus worden vaak bilge pompen gebruikt. Er staan onder het kopje techniek meerdere onderwerpen over pompen en de slanger eraan. Lees ze even door, dan heb je een boel achtergrond informatie!

Waar zoek je of ben je van plan te gaan in nederland?

_________________
There's gold in them thar hills and rivers!!!


10 nov 2017, 16:34
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2017, 13:37
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
Bedankt voor je info nuggeteer!

We zijn tot nu toe alleen nog aan de Rijn geweest. De hernia was daarna aardig dichtbij door het gesleep met water :07
Aangezien we straks ook een keer in Duitsland willen gaan kijken bij Cochem kunnen we weer geen pomp gebruiken.
Dus ben eigenlijk op zoek naar een tijdelijke en dus wat goedkopere oplossing.
Ik ga direct je info doornemen.
Hopen dat ik daar uitkom. Anders meld ik mij zeker weer.


11 nov 2017, 10:59
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jan 2016, 09:58
Berichten: 98
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
Hallo Knockels,

Volgens mij is Cochem niet zo,n goed idee want de moezel is daar al aardig gekanaliseerd met stenen en rotsblokken ivm met de trein en autoweg.
Tel daarbij op dat het stuk van de bovenloop zeer bochtig is en dan is de vaart er al uit met het goud...........Cochem is ook een toeristenstadje dus er zullen veel pottekijkers zijn en daar zit je ook niet op te wachten en de. " Polizei " zal je binnen het uur om een Genemigung vragen............

Rij dan even een stukje door naar Idar Oberstein, daar stroomt de Nahe en daar is wat meer privacy. Laat de plaatselijke archeolog nou net in dat plaatsje goud gevonden te hebben in de berg daar.

https://www.rhein-zeitung.de/region/lok ... 94714.html


Succes,

Mvgr Michel WaZ


11 nov 2017, 15:40
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2017, 13:37
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
Hartelijk bedankt voor de tip Michel WaZ! :10

Daar had ik indd niet aan gedacht.
Maar is daar ook een "vergunning" voor nodig daar dan?
Zal ik mij toch anders eerst even wat moeten oriënteren voordat ik straks met een paar man in de auto stap.

Met vriendelijke groet,
Glenn


11 nov 2017, 17:20
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 feb 2015, 20:44
Berichten: 294
Woonplaats: Leerdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies gevraagd voor sluice box en zo
Ik zou ook niet naar Cochem gaan. Heb een paar maanden geleden een heel stuk langs de moesel gereden. Inderdaad alles is gekanaliseer. Het water wordt op peil gehouden met stuwen, dus er zijn weinig strandjes e.d.

De nahe ziet er mooi uit! Misschien kan je daar zelfs wel een sluice im kwijt

_________________
There's gold in them thar hills and rivers!!!


11 nov 2017, 21:45
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl