Logo
Het is nu 28 maart 2024, 14:46



Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Gallo Romeins mannelijk hoofd 1e eeuw na chr 
Auteur Bericht
ERELID
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 apr 2008, 20:28
Berichten: 6537
Woonplaats: Silversun
Antwoord met een citaat
Bericht Gallo Romeins mannelijk hoofd 1e eeuw na chr
Materiaal:brons
Afmeting:16 mm x 11mm

Gewicht:nvt

Beschrijving van het voorwerp:dit mooie koppie mogen vinden mijn vraag is het romeins of keltisch , dacht eerst dat het een haarnaald kop was maar twijvel omdat het uiteinde 4 kant is .

man wat ben ik hier blij mee :oooo

gr Niels


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
toInfinityandBeyond


13 sep 2018, 18:38
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2018, 21:11
Berichten: 1381
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prachtig koppie romeins ?????
Zooo wat een supervondst. Gefeliciteerd

_________________
Delen is beleven.
gr verowin.


13 sep 2018, 19:26
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 okt 2014, 23:28
Berichten: 5074
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prachtig koppie romeins ?????
Fantastische vondst

:goezo:

de munte

_________________
zoekt met DEUS, minelab equinox 800, tesoro lobo supertraq, & een makro racer 2


13 sep 2018, 20:12
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 aug 2016, 21:32
Berichten: 1382
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prachtig koppie romeins ?????
Oe prachtig :ppp
Doet mij ook keltisch aan

Koen :sd


13 sep 2018, 20:13
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2012, 16:39
Berichten: 10559
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prachtig koppie romeins ?????
Erg mooi Not :10 :ppp :ppp :ppp zijn de vondsten :sd






GroetenMarcel


13 sep 2018, 20:15
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 okt 2011, 10:31
Berichten: 6299
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prachtig koppie romeins ?????
super kerel geweldige vondst
ben gezond jaloers
gr marin

_________________
http://members.casema.nl/mm.driedijk/

ik verzamel fibula s
heb je er niks mee denk aan mij
ruilen kan ook


13 sep 2018, 20:20
Profiel WWW
penningmeester
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 18:40
Berichten: 8974
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prachtig koppie romeins ?????
Top stukje Niels :ppp :ppp .

gr.joppie


13 sep 2018, 21:09
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 19:37
Berichten: 1021
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prachtig koppie romeins ?????
hoi Niels

Wat is die mooi man , echt een top vondst :ppp :ppp
En dan ook nog keltisch :ls :ls

nogmaals gefeliciteerd er mee

gr Ronald


13 sep 2018, 21:34
Profiel
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 apr 2008, 09:00
Berichten: 1297
Woonplaats: Maarssen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prachtig koppie romeins ?????
Hij is prachtig niels :10 :10 :10 :ppp :ppp :ppp :ppp

groet,
roland


14 sep 2018, 10:10
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 17:14
Berichten: 10541
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prachtig koppie romeins ?????
Prachtig Not, uitmuntend in zijn eenvoud... :ppp

Ik vind het bijna magisch dit soort spul. :uyh

Erg mooi, gefeliciteerd.

Groeten, Trash :sd


14 sep 2018, 15:49
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 okt 2008, 19:37
Berichten: 11187
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prachtig koppie romeins ?????
WAUW :ppp


14 sep 2018, 17:13
Profiel
ERELID
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 apr 2008, 20:28
Berichten: 6537
Woonplaats: Silversun
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prachtig koppie romeins ?????
bedankt mannen en vooral de moeite die jullie er in steken :uu :uu :uu :uu :uu :uu :uu :uu

gr Niels

_________________
toInfinityandBeyond


14 sep 2018, 18:30
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prachtig koppie romeins ?????
Zeker een prachtig koppie Niels! :10

:sd Jan

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


14 sep 2018, 19:08
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 maart 2011, 09:03
Berichten: 4185
Woonplaats: Breukelen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prachtig koppie romeins ?????
Mooi oud koppie Niels!;top
Groet
Gert

_________________
Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen -chinees gezegde-


14 sep 2018, 19:47
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 aug 2008, 20:16
Berichten: 3883
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Prachtig koppie romeins ?????
Wat een vondst Niels :03 en het genot om te zien hoe blij je was met deze geweldige topvondst :oooo
echt een super vondst van harte pik :goezo: :ppp :ppp :ppp

gr herr Hunt :sd


14 sep 2018, 20:14
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2014, 22:30
Berichten: 1584
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Gallo Romeins mannelijk hoofd 1e eeuw na chr
Topper!


14 sep 2018, 23:43
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010, 12:23
Berichten: 1174
Woonplaats: Noord Limburg
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Gallo Romeins mannelijk hoofd 1e eeuw na chr
Prachtige vondst!!!
Geweldig zoiets :10 :10 :oooo

Grt.
Paul :sd


15 sep 2018, 08:12
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 sep 2016, 13:30
Berichten: 198
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Gallo Romeins mannelijk hoofd 1e eeuw na chr
Prachtige vondst :10 :05 :07 :03 :ppp


15 sep 2018, 12:48
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Gallo Romeins mannelijk hoofd 1e eeuw na chr
*opgeruimd* en genieten maar van dit prachtige object :goezo:

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


15 sep 2018, 15:53
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 16:47
Berichten: 2631
Woonplaats: linschoten
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Gallo Romeins mannelijk hoofd 1e eeuw na chr
Mooi hoor Niels, :oooo :oooo

gr guus

_________________
zoek en gij zult vinden[


15 sep 2018, 16:31
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Gallo Romeins mannelijk hoofd 1e eeuw na chr
Wat een ongekend mooi exemplaar
Het kopje is van Keltische origine en kent parallelen die als twee druppels water op jou vondst lijken

Zelf twijfel ik geen moment en zie het object als vol Keltisch :10

Ook wil het toeval dat ik lange tijd onderzoek gedaan had naar Romaanse riemhangers die veel leken op deze Keltische plastische uitgevoerde hoofdjes.

Het wil zo zijn dat dit vaker gebeurd met keltisch en Romaanse objecten .

Zie ook de beide voorbeelden van een Keltische bronsje met gestileerde hoofdjes als die van jou met sterke wenkbrauw partij en amandelvormige ogen. En zie het Romaans beslag.

Not Van Harte kerel met deze puike vondst ook jou Keltische muntjes zijn snoepjes, gevonden op 1 enhet zelfde veld?

En als dit een Nederlandse vondst is ff melden bij PAN en natuurlijk mee dingen naar vondst van het jaar bij de DDA.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


15 sep 2018, 22:12
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Gallo Romeins mannelijk hoofd 1e eeuw na chr
Deze keltische god is ons want bekender.

Cernunnos ('de gehoornde') was een Keltische god die in Gallië en Brittannië werd vereerd. Hij werd meestal afgebeeld in kleermakerszit met een mouwloos hemd en een torque om de hals en in de rechterhand


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


15 sep 2018, 22:24
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Gallo Romeins mannelijk hoofd 1e eeuw na chr
Wederom een aantal berichten verwijderd die niet relevant waren aan dit onderwerp. Alle verdere discussie zal gevoerd worden via het beheer. Misschien, want zo interessant is dit eigenlijk niet.

Ontopic:

Ik zie dat Woesel een redelijk aantal foto's geplaatst heeft van bustes uit verschillende streken en verschillende fases in tijd. Op zich niet verwonderlijk, omdat het afbeelden van personen, of dat nu in menselijke of goddelijke vorm was, iets uit alle tijden is. Heb bv overlaatst naar een buste staan kijken uit het paleolithicum. Prachtig. Maar zijn al die geplaatste bustes echt relevant? Nou, die middeleeuwse in ieder geval niet, tenzij je naar de technische kant van deze objecten gaat kijken. Maar ik ga me niet bezighouden met een vergelijking te trekken met middeleeuwse items, puur op techniek. Dat gaat te ver. Iedereen heeft recht op zijn mening en deze te delen op het forum. Zo ook ikzelf :03

Het Engelstalige stukje toegevoegde tekst bevestigt mijn datering trouwens erg mooi; eerste eeuw na Christus.

Ikzelf vind het interessant om te bestuderen wat zich afspeelde in het dagelijks leven in deze periode. Het is een vrij onbekende maar vreselijk interessante tijd geweest. Wanneer je meer leert over het leven in deze tijd, dan begrijp je automatisch meer over de vondsten die je in je handen schoonwrijft. Dan begrijp je ook beter wat "eerste eeuws" echt inhoudt. Al die plaatjes zijn mooi maar ze vertellen stuk voor stuk een eigen verhaaltje. Dat verhaal ontrafelen is voor mij persoonlijk vele malen interessanter dan wat dan ook.

Dit deel ik graag met andere liefhebbers.

Afbeelding

Deze is wel interessant vind ik. En zal het gebruiken om mijn punt iets te proberen verduidelijken. Je ziet hier dat het Gallo Romeins museum te Tongeren (het bezoeken zeker waard trouwens) deze persoon laat 1e eeuw voor, tot 1e eeuw na dateert. Wat gebeurde er eigenlijk in die fase? We zijn dan post-Gallische oorlog en de transitie van de Gallische cultuur naar de Romeinse is in volle gang. We zien langzaam de eerste villa's verschijnen, heiligdommen die oorspronkelijk echt Keltisch waren worden nu naar Romeins voorbeeld ingericht. Theaters verschijnen, wegen worden aangelegd... kortom er wordt geinvesteerd in infrastructuur! En die inheemse bevolking vindt dat allemaal wel wat. Zo blijkt uit het feit dat er weinig tot geen opstanden meer geweest zijn na die Gallische oorlog.

Wat je ook ziet gebeuren is dat in deze periode de Keltische cultuur langzaam maar zeker vervaagt. Eigenlijk is dit al veel langer gaande, maar hier krijgt het de finale nekslag zeg maar. Romeins is hip! Let's wear that toga :07

Je ziet ook in een bepaalde periode die uitgesproken verfijnde Keltische kunst veel minder aandacht krijgt. Allerlei zaken worden nog steeds gedecoreerd, maar het is wat ruwer allemaal. Die prachtige paardenhoofdjes worden vage "zoomorfe" decoraties. Je ziet het ook in de finale fase van de Keltische muntslag. Dit vervagen zie ik ook in dit object, vandaar dat ik het in de eerste eeuw plaats. Vroeg in de eerste eeuw. De referentie naar de oude Keltische cultuur is er nog, maar ze zijn de trots wat verloren. Ze hebben op dat moment de Romeinse cultuur al grotendeels opgenomen, maar toch ook weer niet helemaal. Je ziet op vindplaatsen uit deze periode ook veel meer "Romeinse" items opduiken, dan zaken die we als inheems beschouwen. Ik ken legio inheemse stekken waar je verbaast staat van wat er aan Romeins material tevoorschijn komt. Met veel geluk graaf je zo af en toe eens een referentie op naar de oude Kelten.

Om deze reden zie ik deze buste niet als uitgesproken Keltisch, maar Gallo Romeins. Men leeft niet meer in die echte Keltische wereld, dat is op dat moment voorgoed voorbij.

Persoonlijk ben ik ook een groot voorstander van een sub-rubriek "Gallo Romeins", zoals ik in de Keltische munten rubriek heb mogen invoeren. Maar da's voor later. Sommige zaken zijn nu eenmaal niet uitgesproken Keltisch, en niet uitgesproken Romeins. Zo ook dit object.

Goed, ik ga hier nu lekker verder genieten van mijn weekendje F1 in Singapore, met een paar kameraden. Snikheet maar rete gezellig! :ls Hopelijk doet Max het evengoed als gister! :ls :whoea:

Laterrrr :sd

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


16 sep 2018, 02:48
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Gallo Romeins mannelijk hoofd 1e eeuw na chr
Bijgevoegd een referentie welke ik tegenkwam op artefacts. Ze hebben daar een viertal exemplaren beschreven, wat het idee geeft dat deze sierpinnen in een soort "serie" gemaakt zijn.

Het voorwerp wordt door hun omschreven als meubelbeslag. Eind 1e eeuw voor / gehele 1e eeuw na.

De nagel werd gegoten en nadien met een beiteltje bewerkt. De haarstijl noemen de Fransen overgens "au bol". Het befaamde blompot kapsel dus eigenlijk, zoals het in de jaren 1990 ook nog een tijdje mode is geweest. :07

Die opvallende ingelegde oogvorm wordt overgens gezien als gecopieerd van de Romeinen. Blijkbaar was die techniek de Romeinse kunstenaars in de republikeinse periode niet vreemd. De Romeinen zouden vaak van deze bustes gemaakt hebben van hun edelen. Deze techniek werd ook weer simpelweg 1:1 overgenomen, soms opgeleukt met inheemse zaken, zoals zo'n torq waarmee ze deze inheemse God/strijder versierden. Vooral een torq eigenlijk, want met zo'n ding rond je nek betekende je wat. Zoals je ziet op het exemplaar uit het Gallo Romeins museum. Het origineel staat in het Nationaal Archeologisch Museum te Parijs trouwens, binnenkort ga ik er weer heen. Ik zal hier meer aandacht aan besteden. Dit beeld bevindt zich in een afdeling die op dat moment gesloten was helaas. Het geeft mooi zichtbaar weer hoe de overgang naar de Romeinse cultuur geleidelijk aan verliep. Zoals ik eerder al aangaf.

Groetjes


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


17 sep 2018, 11:43
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Gallo Romeins mannelijk hoofd 1e eeuw na chr
Heb het voor de zekerheid maar even opgezocht. Dit beeld staat in de Gallo Romeinse afdeling. Die tijdens mijn laatste bezoek gesloten was. Vreselijk jammer vond ik dat omdat ik parallellen zoek voor mijn eigen Gallo Romeins beeldje.

Niet Keltisch dus maar Gallo Romeins. Algemeen wordt aangenomen dat de Keltische cultuur overging in de Gallo Romeinse aan het einde van de La Tène periode. Laten we zeggen tijdens de grote Gallische oorlog. In feite was die hele overgang al veel langer gaande natuurlijk. Maar ergens moet men definitief een lijn trekken. Het Romaniserings proces van de lokale bevolking was in die fase onomkeerbaar en de standaard geworden.

Hierbij de inventaris van het museum zelf.

Groetjes


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


17 sep 2018, 12:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl