Logo
Het is nu 28 maart 2024, 12:47



Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Bronstijd (vinger) ring, spiraalvormig. 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Bronstijd (vinger) ring, spiraalvormig.
Materiaal: koperlegering
Afmeting: 23,4mm (buitenmaat), 15,41mm (binnenmaat)
Gewicht: 6,55gr

Beschrijving van het voorwerp:

Wow en nog eens wow :ppp , ben er van overtuigd dat dit een Romeinse ring is :ppp .
Altijd schrikken als je dit vind want dit verwacht je absoluut niet.
Zal wel een kinderringetje geweest zijn. Het is geen groeiring want de bovenzijde is aan elkaar vastgemaakt wat je duidelijk kunt zien op de foto.

Gr. Sandra :sd


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


Laatst bijgewerkt door AppleTosh op 21 sep 2018, 14:07, in totaal 3 keer bewerkt



21 sep 2018, 12:12
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 jun 2017, 23:17
Berichten: 2574
Woonplaats: Meerssen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeinse ring
Een ring zou natuurlijk top zijn. Maar zou dan de binnenkant niet op z'n minst zijn vlak gemaakt?

_________________
'O, ploegers der aarde, gij gelukkigsten der mensen, kende u uw geluk maar: de aarde overspoelt u met haar gaven, ver weg van het wapengekletter'.
(Vergilius)


21 sep 2018, 13:06
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 feb 2009, 16:49
Berichten: 7684
Woonplaats: Deventer
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeinse ring
:06 Ben toch bang dat dit geen ring is hoor, maar ik hoop dat ik er naast zit :03

_________________
gr Peter
zoekt met een XP DEUS


21 sep 2018, 13:07
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeinse ring
peter schreef:
:06 Ben toch bang dat dit geen ring is hoor, maar ik hoop dat ik er naast zit :03


Mocht het zo zijn, tja dan is het maar zo. Hoop dat je ongelijk hebt haha.
In elk geval heeft een deskundige dit al gezien en is er bijna van overtuigd dat het een Romeinse ring is.

Even afwachten dus.

Gr. Sandra


21 sep 2018, 13:19
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 maart 2014, 23:36
Berichten: 5914
Woonplaats: Alblasserdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeinse ring
Hoop het voor je. Een Romeinse ring heb ik zelf nog niet mogen vinden en hij is jou zeer gegund!
Mijn gevoel zegt echter dat dit geen Romeinse ring is, maar wie weet...

_________________
Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!

Gr,
Chris


21 sep 2018, 13:35
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeinse ring
takkie schreef:
Een ring zou natuurlijk top zijn. Maar zou dan de binnenkant niet op z'n minst zijn vlak gemaakt?


Niet elke ring is vlak maar bij deze ring is het op de foto niet duidelijk te zien.
Heb een foto gemaakt vanuit mijn hand waarin je kunt zien dat het vlak is, bovenaan toegevoegd.

Maar goed... we zullen het wel merken (hoop natuurljk van wel haha).

Gr. Sandra


Laatst bijgewerkt door AppleTosh op 21 sep 2018, 14:00, in totaal 2 keer bewerkt



21 sep 2018, 13:42
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeinse ring
ckorteweg schreef:
Hoop het voor je. Een Romeinse ring heb ik zelf nog niet mogen vinden en hij is jou zeer gegund!
Mijn gevoel zegt echter dat dit geen Romeinse ring is, maar wie weet...


Dank je wel.. en insgelijks natuurlijk.
Mocht het geen Romeinse ring zijn, dan ben ik zeer benieuwd wat het dan wel is...

Gr. Sandra :sd


21 sep 2018, 13:44
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Romeinse ring
Nog maar een veldfoto, de ring om mijn pink (duidelijk een kinderring haha).


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


21 sep 2018, 14:09
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017, 10:16
Berichten: 434
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ring, Romeins?
Mogelijk is het een gerecyclede ring van een stuk gebroken haarnaald. Dat was geen ongebruikelijke gewoonte in die tijd voor de mensen met een smalle beurs.

De bovenkant lijkt aan elkaar geoxideerd. Hier onder een voorbeeld van een tot ring verbogen Romeinse haarnaald.

Opgemerkt moet worden dat in de Romeinse tijd, ringen ook op het tweede kootje werden gedragen. De gebruikte maten waren daardoor natuurlijk kleiner. Het toeschrijven van gevonden kleine Romeinse ringen als “kinderring” is verleidelijk en voor de hand liggend, maar dus niet vanzelfsprekend!


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


21 sep 2018, 15:27
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ring, Romeins?
Hoi Ugo,

Mooie voorbeelden en duidelijk uitgelegd :10 .

Als ik de twee uiteinden bekijk dan is de 1 dikker dan de andere en zou inderdaad een 'haarnaald' geweest kunnen zijn waardoor jouw uitleg overeen komt.
Tja, kinderring daar denk je snel aan maar gezien ze het ook anders droegen hoeft dat dus niet zo te zijn.

Dank je wel :goezo:

Gr. Sandra


21 sep 2018, 15:43
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:17
Berichten: 20236
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ring, Romeins?
Mooi voorbeeld Ugo, :10 :10
100% zeker of het een romeinse vinger-ring is kun je nooit zeggen bij dit soort ringetjes.
maar de kans is groot dat het er wel 1 is (ook gezien de locatie van de vondst).
hier nog wat voorbeelden van dit type ringen

gr bubba :sd


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


21 sep 2018, 17:42
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ring, Romeins?
bubba schreef:
Mooi voorbeeld Ugo, :10 :10
100% zeker of het een romeinse vinger-ring is kun je nooit zeggen bij dit soort ringetjes.
maar de kans is groot dat het er wel 1 is (ook gezien de locatie van de vondst).
hier nog wat voorbeelden van dit type ringen

gr bubba :sd


Klopt wat je zegt, 100% tja.. moeilijk in dit geval maar gezien inderdaad de locatie, is de kans heel groot dat het een Romeinse ring is.
Dank je wel, ook voor de voorbeelden.

Gr. Sandra


21 sep 2018, 18:20
ERELID
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 apr 2008, 20:28
Berichten: 6537
Woonplaats: Silversun
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ring, Romeins?
Mooi gevonden Ugo :goezo: Zo Sandra opgelost !! gefeli met je eenvoudige maar erg leuke ring .

gr Niels

_________________
toInfinityandBeyond


21 sep 2018, 18:24
Profiel
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ring, Romeins?
een gekke leuk ring
of het er 1 is
ach wat doet dat er toe succes :oooo :oooo :oooo :oooo :oooo

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


21 sep 2018, 20:47
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2018, 21:11
Berichten: 1381
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ring, Romeins?
Gaaf.zou gaaf zijn als hij Romeins zou zijn.ben nieuwsgierig

_________________
Delen is beleven.
gr verowin.


22 sep 2018, 08:52
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 aug 2012, 10:14
Berichten: 571
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ring, Romeins?
Hallo Sandra, ik vind de voorbeelden geplaatst door Bubba heel logisch en ja gezien de locatie..... Toch ben ik niet overtuigd. Ten eerste om het bombastische uiterlijk van jouw vondst. In de regel zijn de typen ringen die Bubba aanhaalde veel fijner uitgevoerd. Bovendien zijn ze rond en dat mis ik ook bij jouw vondst. Een ring is het zeker, alleen een vingerring betwijfel ik. Hij kan ook als verbindingsring bedoeld zijn.


22 sep 2018, 15:14
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ring, Romeins?
Alberto schreef:
Hallo Sandra, ik vind de voorbeelden geplaatst door Bubba heel logisch en ja gezien de locatie..... Toch ben ik niet overtuigd. Ten eerste om het bombastische uiterlijk van jouw vondst. In de regel zijn de typen ringen die Bubba aanhaalde veel fijner uitgevoerd. Bovendien zijn ze rond en dat mis ik ook bij jouw vondst. Een ring is het zeker, alleen een vingerring betwijfel ik. Hij kan ook als verbindingsring bedoeld zijn.


Hoi Alberto,
Dank je wel voor je reactie en uitleg. Via foto’s bepalen is soms moeilijk.
Ik zal de ‘ring’ live laten beoordelen door Bubba en dan hopelijk weten we meer.
Mocht het een soort verbindingsring zijn, heb je daar voorbeelden van zodat ik weet wat je bedoelt.

Gr. Sandra


22 sep 2018, 15:21
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 aug 2012, 10:14
Berichten: 571
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ring, Romeins?
AppleTosh schreef:
Alberto schreef:
Hallo Sandra, ik vind de voorbeelden geplaatst door Bubba heel logisch en ja gezien de locatie..... Toch ben ik niet overtuigd. Ten eerste om het bombastische uiterlijk van jouw vondst. In de regel zijn de typen ringen die Bubba aanhaalde veel fijner uitgevoerd. Bovendien zijn ze rond en dat mis ik ook bij jouw vondst. Een ring is het zeker, alleen een vingerring betwijfel ik. Hij kan ook als verbindingsring bedoeld zijn.


Hoi Alberto,
Dank je wel voor je reactie en uitleg. Via foto’s bepalen is soms moeilijk.
Ik zal de ‘ring’ live laten beoordelen door Bubba en dan hopelijk weten we meer.
Mocht het een soort verbindingsring zijn, heb je daar voorbeelden van zodat ik weet wat je bedoelt.

Gr. Sandra


Om een verbinding te maken b.v. twee kettingen aan elkaar. Dan noem je het een verbindingsring.


22 sep 2018, 16:03
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ring, Romeins?
Hoi Alberto,

Ik begrijp het principe, daar gaat het mij niet om.
Heb je voorbeelden hoe ze het in de Romeinse tijd of welke tijd dan ook aan elkaar verbonden met daarbij een afbeelding zodat je kunt zien dat dit type ring die ik gevonden heb daarvoor gebruikt werd.

De twee delen bovenkant ring zitten aan elkaar vast (gesoldeerd lijkt het wel), het kan gefunctioneerd hebben als een verbindingsring toen het nog niet aan elkaar gesoldeerd was (ik zie ook geen slijtage aan de binnenkant op een dergelijke plaats) en dat ze verder uit elkaar stonden maar dat is nu niet meer het geval.

Was is dus nu de meerwaarde dat het ‘gesoldeerd is’, naar elkaar toe gebogen en nog heel (niet gebroken oid).
Van verbindingsring naar vingerring?

Gr. Sandra


Laatst bijgewerkt door AppleTosh op 22 sep 2018, 16:46, in totaal 1 keer bewerkt



22 sep 2018, 16:14
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 aug 2012, 10:14
Berichten: 571
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ring, Romeins?
Denk aan corrosie en niet aan soldeersel. Johan gaat dat wel zien. Een voorbeeld heeft geen zin. Zelfs in de ijzertijd had men al verbindingsringen. Nu nog steeds


22 sep 2018, 16:29
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ring, Romeins?
Alberto schreef:
Denk aan corrosie en niet aan soldeersel. Johan gaat dat wel zien. Een voorbeeld heeft geen zin. Zelfs in de ijzertijd had men al verbindingsringen. Nu nog steeds


Ik heb de ring onder mijn eigen microscoop gehad. Schoongemaakt e.d.
De twee uiteinden zijn niet hetzelfde van vorm wat dus ook vreemd is als het een verbindingsring is, toch?

Het is geen corrosie en duidelijk dat er op bepaalde plekken aan elkaar gemaakt is.
Dat zal Bubba ook beamen.


22 sep 2018, 16:34
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ring, Romeins?
Ik houd het op een 'vermoedelijk' Romeinse 'ring', dat het Romeins is daar ben ik eigenlijk wel van overtuigd maar 'ring' moeilijk om te bevestigen omdat er niet een juiste voorbeeld nog niet van is.
Het kan ook op de plek waar ik het gevonden heb, eenmalig gemaakt zijn en dan tja.. bewijs het dan maar eens dat het een Romeinse vingerring is...

Object is op diverse plekken aan de bovenkant gesoldeerd, geconstateerd onder de microscoop.

Zal proberen om toch een soort gelijke te vinden, via internet, boeken, vastgelegde opgravingen etc.. en hopelijk vind ik iets..

Maar ik wil in elk geval iedereen bedanken die meegedacht heeft en nog steeds doet. Elke discussie levert iets op, in het goede zin van het woord :goezo:

Gr. Sandra


Laatst bijgewerkt door AppleTosh op 23 sep 2018, 10:22, in totaal 4 keer bewerkt



23 sep 2018, 10:11
ForumJoker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 17:14
Berichten: 59211
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ring, Romeins?
zo en zo een ring of het een vinger ring is we gaan het zien
leg hem in je kast top we get zeker weten succes op naar een topper

_________________
ZO WAT IS HET LEVEN MOOI
als je willem de zwijger heet


23 sep 2018, 10:15
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:17
Berichten: 20236
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ring, Romeins?
Alberto schreef:
Hallo Sandra, ik vind de voorbeelden geplaatst door Bubba heel logisch en ja gezien de locatie..... Toch ben ik niet overtuigd. Ten eerste om het bombastische uiterlijk van jouw vondst. In de regel zijn de typen ringen die Bubba aanhaalde veel fijner uitgevoerd. Bovendien zijn ze rond en dat mis ik ook bij jouw vondst. Een ring is het zeker, alleen een vingerring betwijfel ik. Hij kan ook als verbindingsring bedoeld zijn.

nou Alberto , hier dan wat bombastisch uitgevoerde exemplaren. :07
dit type ringen ( spiraal-ring) komt voor vanaf de bronstijd en loopt door in de ijzertijd tot zelfs vroeg Romeins.

dus toch een vinger-ring , en gezien de uitvoering schat ik late-bronstijd /vroege ijzertijd. :06
exact dateren is onmogelijk!

zie voorbeelden :03

gr bubba :sd


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


23 sep 2018, 11:53
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:17
Berichten: 20236
Woonplaats: utrecht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ring, Romeins?
nog een paar :07


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
een PIEP = als een verrassings EI


23 sep 2018, 11:55
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl