Logo
Het is nu 28 maart 2024, 11:31



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Grote prospecting trip van 2019 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 aug 2016, 15:23
Berichten: 43
Antwoord met een citaat
Bericht Grote prospecting trip van 2019
Hallo allen,

Eens in de zoveel jaar ga ik op 'Grote mannen vakantie'. Een paar maanden niet op kantoor zitten en er echt helemaal tussenuit! Werken kan altijd nog wel...
Dit jaar wil ik begin Juni 2,5 maand op reis. De ruimte op werk is er, mijn vriendin is helaas nog niet overtuigd, maar dat komt wel goed :)

Het plan: Ik wil met de camper in Europa mijn hobbies uitoefenen:
Goud zoeken, surfen, metaaldetecten, motorrijden, buiten zijn, biertjes drinken bij een kampvuur, kortom: de oerman herontdekken ;).

Wat goudzoeken betreft heb ik een doel: 1 ounce goud opgraven. Ik verwacht hier 1 tot 1,5 maand mee bezig te zijn. in totaal denk ik 2,5 maand weg te blijven.

waar ik benieuwd naar ben:
Hoe gaan het menselijk brein en lijf om met zoveel intense inspanning? Na een aantal weken krijg je volgens mij enorm last van Cabin/Gold fever en ben je fysiek helemaal op. Nu kan ik tussendoor wel andere dingen doen maar ik ken mijzelf: Als ik eenmaal bezig ben wil ik mijn doel halen.
Vraag: Is er eerder iemand zolang zo intensief bezig geweest met graven? Waar liep je tegenaan?

Waarschijnlijk begin ik begin juni in Zwitserland/Italie/Zuid frankrijk omdat de temperatuur daar dan hoger ligt. mijn aanname is dat de sneeuw dan al gesmolten is en het waterniveau daardoor lager is.
Vraag:klopt deze aanname?

De plekken waar ik ga zoeken staan nog niet vast. Tot nu toe heb ik de beste resultaten gehad in Zwitserland (kleine fontanne). Hier wil ik graag terugkeren om de rivier verder te prospecten. De camper laat ik achter en ik ga met een tent op stap.
Nu ben ik op zoek naar meer locaties waar ik goud ga zoeken. Meer exotische locaties lijken mij ook erg mooi. Zo lees ik veel over Finland en Roemenie. Ik heb de tijd en ben op zoek naar iets bijzonders. Toegankelijkheid met de camper is leuk maar niet perse vereist, het gaat ook om het avontuur :).
Vraag: Op welke plekken zou jij graag een aantal dagen willen bivakkeren om de rivier ondersteboven te keren? Waar hebben jullie het mooist gezocht/het meest gevonden? Meer goud is natuurlijk altijd beter ;)

Over de techniek: Daar valt zo veel over te zeggen... daar heb je zo 4 topics mee gevuld. Mijn plan is om zo efficient mogelijk grote hoeveelheden aarde te verplaatsen en te sluicen waar rendabel. Daarvoor wil ik:
1. Een nieuwe aluminium sluice laten drukken bij de smid (100 x 25 cm)
2. Met de 3D printer een aantal riffles printen en daar mee experimenteren
3. Een self feed mechanisme bouwen waardoor ik door kan graven terwijl de sluice automatisch gevoerd wordt.
4. Een grote classifier zeef te maken waarmee ik snel grote hoeveelheden zand kan verwerken.
5. Eventueel op grotere vlakkere stukken een kruiwagen te gebruiken van dit type
6. Een handpomp te maken waarmee ik gerichter op zoek kan.
7. Wellicht nog op zoek met een Garret AT Gold? Geen idee of dat echt iets toevoegt, ik zoek nu met een Garret I400.
8. Een waadbroek kopen. Een van Neopreen met rubberen laarzen.
Ik vergeet hier vast nog een boel maar dit is het wel zo'n beetje in hoofdlijnen.

Vragen:
1. Maakt de overstap naar de Garret AT Gold echt een groot verschil tov. de I400 bij de zoektocht naar klein goud?
2. De neopreen waadbroek met laars lijkt mij nog wat moeilijk.... wat nou als de laars lek gaat?

Ik ga er vanuit dat er over het algemeen een verbod geldt op mechanische hulpmiddelen zoals pompen en ander materieel. Wel neem ik een aantal elektrische pompen en accu's mee als dat verbod niet geldt. (Je zal zien dat ik tegen die tijd toch ergens een aggregraat of pomp op de kop tik ;) )

Het is een flinke lap tekst geworden, ik heb hier en daar de opmaak wat aangepast zodat de vragen er wat beter tussenuit springen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Gr. Hendri


31 jan 2019, 14:05
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017, 10:16
Berichten: 434
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Grote prospecting trip van 2019
Wat betreft de sneeuw in juni. Ik ben verscheidene keren begin juni met de motor in de Franse Alpen geweest. Vaak zijn dan nog niet alle passen open.


31 jan 2019, 16:54
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 jun 2010, 03:44
Berichten: 1255
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Grote prospecting trip van 2019
Klinkt als een heel avontuur! Met je vragen kan ik je niet verder helpen maar wil je wel heel veel succes wensen met al je voorbereidingen voor jou trip. Hou ons op de hoogte!

Groeten John


31 jan 2019, 17:03
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 aug 2016, 15:23
Berichten: 43
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Grote prospecting trip van 2019
ugo schreef:
Wat betreft de sneeuw in juni. Ik ben verscheidene keren begin juni met de motor in de Franse Alpen geweest. Vaak zijn dan nog niet alle passen open.

Als het nog op de berg ligt stroomt het niet door de rivier denk ik dan maar :)

John W schreef:
Klinkt als een heel avontuur! Met je vragen kan ik je niet verder helpen maar wil je wel heel veel succes wensen met al je voorbereidingen voor jou trip. Hou ons op de hoogte!

Groeten John

Ik zit er aan te denken om een en ander vast te leggen op video. Heb ik ook wat afleiding tussen het monotone scheppen door :)


31 jan 2019, 17:05
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 jan 2015, 12:51
Berichten: 341
Woonplaats: den helder
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Grote prospecting trip van 2019
metaal detector kan je thuis laten tenzij je in australie gaat zoeken ,er zijn wel nuggets in europa maar die vind je zo goed als niet met de detector

die kuiwagen met 2 wielen kun je ook thuis laten ,dat is te zwaar om over de keien te rijden , gewone kruiwagen is al zwaar maar gaat

1 ounce :07


31 jan 2019, 21:16
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 feb 2015, 20:44
Berichten: 294
Woonplaats: Leerdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Grote prospecting trip van 2019
Één ounce is een ambitieus doel voor 1.5 maand zoeken in frankrijk/zwitserland/italie.
Wij pakken in een weekje keihard knallen in italie 4 gram. Dat zou neerkomen op 24 gram in 6 weken, mits je dat zo lang vol kan houden en dat betwijfel ik.

Roemenie zou ik uit mijn hoofd zetten. Goud zoeken is er niet legaal. Als nederlander pikken ze je er zo van tussen en dan gaat het je geld kosten...

Een neopreen waadpak werkt prima. Ik zelf loop al 5 jaar in het zelfde pak zonder lekkage. Overigens is een neopreen pak in juni wel snik heet.

Ik wens je veel plezier met plannen!

_________________
There's gold in them thar hills and rivers!!!


31 jan 2019, 21:41
Profiel
Online
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 maart 2014, 23:36
Berichten: 5914
Woonplaats: Alblasserdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Grote prospecting trip van 2019
Spannend! :10

_________________
Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!

Gr,
Chris


31 jan 2019, 21:52
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 19:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Grote prospecting trip van 2019
Hi Hendri
Leuk om dit avontuur al hier te beginnen, het warmlopen voor de echte trip. De fontanne, is net als het hele napf gebied, een van de leuke beken om naar goud te zoeken, met een 100 % kans om stofgoud te vinden.
Om in dit gebied een ounce te vinden in die tijd, zie ik niet gebeuren zonder dredge of goede highbanker. Heb in dit gebied zelf een 2.5 en 5 inch dredge getest en mee gezocht, dit mocht toen nog, of dit nu nog mag durf ik geen uitspraak over te doen. De grootste flake uit dit gebied woog 1.1 gram deze is door een bekende van mij gevonden.
Voor het grovere goud [nuggets] zou ik zelf voor Disentis-Muster kiezen. Door alle jaren heen is het hier ook erg dun geworden qua vondsten, de bekende sloten zijn er flink op zijn kop gezet.
Oostenrijk is ook een optie, voor mijn eerste goudzoek avontuur, was Heiligenblut in 1989 the place to be. En je kan ook naar Rauris, de bekendste plek van Oostenrijk, ben hier zelf nog niet geweest.
Er zijn in Zwitserland en Oostenrijk heel veel beken, die veel goud hebben, maar alleen bekend zijn bij de inheemse goudzoekers.
Frankrijk en Italië heb ik zelf nooit gezocht, weet wel dat Ab altijd naar noord Italie ging om te zoeken.
Wens je bij je planning veel wijsheid, om het in een goede baan te lijden en natuurlijk veel goud.
Groet
Gerrit


01 feb 2019, 12:29
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 19:59
Berichten: 1118
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Grote prospecting trip van 2019
O ja, Een goede waadbroek is heel belangrijk, zelf zou ik gaan voor waadpakken met losse schoenen. De reden is dat schoenen veel steviger zijn dan welke laars dan ook.
In de koude tijd neopreen of goretex in de zomer, of alleen goretex met een onderwolletje in de koude periode, [ het water is natuurlijk altijd koud ]
gr Gerrit


01 feb 2019, 12:38
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 aug 2016, 15:23
Berichten: 43
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Grote prospecting trip van 2019
ab-key schreef:
metaal detector kan je thuis laten tenzij je in australie gaat zoeken ,er zijn wel nuggets in europa maar die vind je zo goed als niet met de detector

die kuiwagen met 2 wielen kun je ook thuis laten ,dat is te zwaar om over de keien te rijden , gewone kruiwagen is al zwaar maar gaat

1 ounce :07


Dat dacht ik dus ook al, leuk bedacht zo'n detector. Mijn vriendin zegt dan altijd: 'Als het echt zo makkelijk was dan zou iedereen het doen', heeft ze toch weer gelijk ;)
Tja, je moet ergens een mooie doelstelling hebben, het is wellicht wat hoog gegrepen maar we zien wel hoe ver ik kom.

nuggeteer schreef:
Één ounce is een ambitieus doel voor 1.5 maand zoeken in frankrijk/zwitserland/italie.
Wij pakken in een weekje keihard knallen in italie 4 gram. Dat zou neerkomen op 24 gram in 6 weken, mits je dat zo lang vol kan houden en dat betwijfel ik.

Roemenie zou ik uit mijn hoofd zetten. Goud zoeken is er niet legaal. Als nederlander pikken ze je er zo van tussen en dan gaat het je geld kosten...

Een neopreen waadpak werkt prima. Ik zelf loop al 5 jaar in het zelfde pak zonder lekkage. Overigens is een neopreen pak in juni wel snik heet.

Ik wens je veel plezier met plannen!


Dat is ook mijn grote twijfel, het is serieus hard werken.... in het ergste geval raak ik in ieder geval wat kantoorkilo's kwijt ;)
Roemenie laat ik voorlopig maar even links liggen. Ik zie het ook niet echt zitten om al mijn spullen daar dagenlang onbeheerd langs de weg te laten staan.
Fijn om te horen dat een waadpak werkt. Als ik echt langere tijd in het water rondloop is dat van groot belang.

ckorteweg schreef:
Spannend! :10

Zeker! ik heb er ook veel zin in!

krokdundee schreef:
Hi Hendri
Leuk om dit avontuur al hier te beginnen, het warmlopen voor de echte trip. De fontanne, is net als het hele napf gebied, een van de leuke beken om naar goud te zoeken, met een 100 % kans om stofgoud te vinden.
Om in dit gebied een ounce te vinden in die tijd, zie ik niet gebeuren zonder dredge of goede highbanker. Heb in dit gebied zelf een 2.5 en 5 inch dredge getest en mee gezocht, dit mocht toen nog, of dit nu nog mag durf ik geen uitspraak over te doen. De grootste flake uit dit gebied woog 1.1 gram deze is door een bekende van mij gevonden.
Voor het grovere goud [nuggets] zou ik zelf voor Disentis-Muster kiezen. Door alle jaren heen is het hier ook erg dun geworden qua vondsten, de bekende sloten zijn er flink op zijn kop gezet.
Oostenrijk is ook een optie, voor mijn eerste goudzoek avontuur, was Heiligenblut in 1989 the place to be. En je kan ook naar Rauris, de bekendste plek van Oostenrijk, ben hier zelf nog niet geweest.
Er zijn in Zwitserland en Oostenrijk heel veel beken, die veel goud hebben, maar alleen bekend zijn bij de inheemse goudzoekers.
Frankrijk en Italië heb ik zelf nooit gezocht, weet wel dat Ab altijd naar noord Italie ging om te zoeken.
Wens je bij je planning veel wijsheid, om het in een goede baan te lijden en natuurlijk veel goud.
Groet
Gerrit

en
krokdundee schreef:
O ja, Een goede waadbroek is heel belangrijk, zelf zou ik gaan voor waadpakken met losse schoenen. De reden is dat schoenen veel steviger zijn dan welke laars dan ook.
In de koude tijd neopreen of goretex in de zomer, of alleen goretex met een onderwolletje in de koude periode, [ het water is natuurlijk altijd koud ]
gr Gerrit


Ik ben erg van de voorpret en dingen van te voren uitzoeken... Dit topic is dus best een belangrijk onderdeel van het stroomlijnen van alle ideeen die door mijn hoofd zwerven :)
Ergens moet je een lijn trekken anders rijd je voor je het weet met een minigraver en een fullsized trommel rond ;)
De fontanne is 'veilig' want dat ken ik al maar ik wil/moet ook zeker op andere plekken gaan zoeken. Ik wil veel zien en voorkomen dat ik vastroest en teveel op een plek blijf hangen.
Om toch tot wat grotere vondsten te komen ben ik van plan om gewoonweg dieper te graven dan alle mensen voor mij. Ik kan mij niet voorstellen dat er veel mensen echt tot bedrock zijn gegaan in de fontanne. je ziet her en der wel wat grote gaten maar niet in de orde van grootte die ik in gedachten heb.
Oostenrijk ga ik eens onderzoeken! fijn land, daar kan ik ook nog wel wat kleine expedities uitzetten met de tent :) het is inderdaad de truc om die kleine schatten te vinden. Ik weet nog niet echt hoe ik dat structureel ga aanpakken.
Noorwegen, Zweden en Finland staan ook hoog op de lijst. In Finland kan je daar nog wel fatsoenlijk goud vinden, Noorwegen en Zweden worden waarschijnlijk vooral roadtrips voor het uitzicht.

Allen: Dank voor de feedback tot nu toe :)


01 feb 2019, 15:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl