Logo
Het is nu 28 maart 2024, 20:40



Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
 goudkoorts toegeslagen 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2019, 11:02
Berichten: 24
Antwoord met een citaat
Bericht goudkoorts toegeslagen
Hallo golddiggers,

mijn naam is Tim Gaasbeek en woonachtig in Apedoorn. Al vele jaren volg ik de serie goldrush met veel plezier en nu is bij mij, en mijn zoontje ( 9 jaar) de goudkoorts toegeslagen. In iets meer als 1 week tijd een sluice box in elkaar gefreubeld . RVS bak gebogen, vloerbedekking erin, wat strekmateriaal en riffels en afgelopen zondag de constructie getest in praktijk waarbij we water door de box hebben laten stromen dmv emmers slepen. Na 1 uurtje scheppen, grind uit zeven en emmers water sjouwen, naar huis gegaan en daar de paydirt uitgepand met een mooi resultaat. Volgens mij goud .....korreltje bleef zo mooi stil liggen in de pan terwijl het overige zand wegspoelde....en dat met 4 emmertjes gezeefd materiaal. Het gepande paydirt nog bewaard omdat ik gevoel heb dat ik toch nog een en ander aan micro spikkels heb gemist.
Na eerste test wel een aantal verbeteringen aan het doorvoeren om het efficienter te maken....Dus maar een vijverpomp gekocht op marktplaats...een omvormer op internet besteld en een accu komende dagen nog zien te scoren. Als dat compleet is....weer een test uitvoeren en hopelijk weer met een mooi resultaat.
Nu al zin in.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


13 feb 2019, 21:13
Profiel
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:30
Berichten: 26912
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goudkoorts toegeslagen
:gf Tim

geweldig om goudkoorts te hebben :07 en dat je het samen met je zoontje doet is niet aan iedereen gegeven, geweldig om het samen te delen :05

ziet er toch professioneel uit deze sluice box en ook nog goud vinden, geweldige hobby :10

grt Chris :03

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

13 feb 2019, 22:05
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 feb 2015, 20:44
Berichten: 294
Woonplaats: Leerdam
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goudkoorts toegeslagen
Hi Tim,

Welkom op het forum! Lekker bezig geweest :goezo: heb je aan de rijn getest? Leuk dat je een pikkeltje hebt gevonden! Als je de cons nogmaals gaat pannen kun je dat het beste buiten doen. In daglicht gaat het 10x makkelijker! Het wordt mooi weer :03

Mocht je vragen hebben stel ze dan gerust want e.a. is in het begin niet makkelijk.

Groeten

Chris

_________________
There's gold in them thar hills and rivers!!!


13 feb 2019, 22:36
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2008, 15:37
Berichten: 7367
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goudkoorts toegeslagen
Mooi man :oooo
Heb het al veel geprobeerd met mijn zoon maar nog zonder resultaat.


13 feb 2019, 22:40
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goudkoorts toegeslagen
Leuk zeg :goezo:

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


13 feb 2019, 22:55
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 aug 2016, 15:23
Berichten: 43
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goudkoorts toegeslagen
Leuke hobby voor komende zomer :)
geniet ervan!


14 feb 2019, 15:47
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 maart 2018, 10:09
Berichten: 37
Woonplaats: Noordoostpolder
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goudkoorts toegeslagen
Geweldig leuk man(nen),

Ik ben sinds vorig jaar ook bezig met goudpannen samen met mijn zoon van ondertussen 12, echt geweldig om dit samen te kunnen doen, het is leuk en het helpt om een goede vader zoon band op te bouwen/versterken. Geniet er lekker van.

Kor


19 feb 2019, 10:43
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 dec 2018, 14:11
Berichten: 19
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goudkoorts toegeslagen
Geweldig!! Het is altijd leuk om met je kinderen een hobby te delen, en als je vrouw nu nog ook goudkoorts krijg om mee te scheppen...win..win!


03 maart 2019, 07:25
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2019, 11:02
Berichten: 24
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goudkoorts toegeslagen
Ff een update over hoe het met de goudkoorts is gesteld.

In de tussentijd een 50W vijverpomp van 6500 liter op marktplaats aangeschaft en een omvormer via een webshop en een accu van 52ah heb ik opgescharreld bij een garage bedrijf. Voor elkaar gekregen dus om stand alone de sluicebox te draaien. Met dit setje, en een slee als onderstel vertrokken na de Rijn met zoonlief en een vriendje van mijn zoontje die ook mee wilde. Eerst pomp aangesloten aan omvormer/accu en dan emmer vol scheppen met zand. Wel eerst het grove grind eruit gezeefd natuurlijk maar daar kon de pomp ook al goed bij helpen. Nadat we 6 emmers vol hadden geschept, de sluicebox aangesloten op de pomp en rustig aan het gezeefde zand door de sluicebox laten stromen. Nadat we 4 emmers hadden gespoeld, waren de knaapjes er klaar mee...wilde naar huis dus de 2 overige emmers maar mee naar huis genomen. Bij thuiskomst het concetraat uitgepand en enkele spikkels gevonden. Omdat ik toch het gevoel had dat ik het een en ander aan goud over het hoofd zag...maar de stoute schoenen aan getrokken en een blue bowl in elkaar gezet zoals dit staat vermeld op dit forum. Moet zeggen dat het ding het nog best goed doet maar je moet wel geduld hebben om de blue bowl zijn werk goed te laten doen. Spikkels blijven mooi op bodem liggen en zeer fijn micro goud verzameld zich aan de kegel.
Dit nu maar verder optimaliseren en wellicht een miller table maken. Wordt vervolgd


03 maart 2019, 12:26
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2019, 11:02
Berichten: 24
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goudkoorts toegeslagen
Wat foto's van de Rijn expeditie en de blue bowl


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


03 maart 2019, 12:32
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2019, 11:02
Berichten: 24
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goudkoorts toegeslagen
Het resultaat van de blue bowl. Er zit nog wel wat klein glimmend zwart niet magnetisch materiaal tussen wat moeilijk is te scheiden van het kleine grut. Denk dat een miller table hierbij kan helpen dus dat wordt volgend stukkie van de puzzle.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


03 maart 2019, 12:37
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2018, 21:11
Berichten: 1381
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goudkoorts toegeslagen
Hahaha fantastisch.
Erg herkenbaar dat de jongens er vrij snel klaar mee zijn.
Ik heb voor mijn jongens ook een metaaldetector gekocht en die licht al na een kwartier in het veld.
Maar ach ze zijn lekker buiten.
Ff weg van de iPad.
Laat ze maar lekker rommelen.
Ondertussen zoek ik nog even verder.
Je hebt er een mooie set van gemaakt.
Ik zou zeggen door blijven gaan.
En dan laten omsmelten.
Puur Hollands goud.
Dat hebben er maar weinig.
Succes.

_________________
Delen is beleven.
gr verowin.


03 maart 2019, 19:26
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 apr 2008, 19:13
Berichten: 2818
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goudkoorts toegeslagen
Ryan09 schreef:
Ff een update over hoe het met de goudkoorts is gesteld.

In de tussentijd een 50W vijverpomp van 6500 liter op marktplaats aangeschaft en een omvormer via een webshop en een accu van 52ah heb ik opgescharreld bij een garage bedrijf. Voor elkaar gekregen dus om stand alone de sluicebox te draaien. Met dit setje, en een slee als onderstel vertrokken na de Rijn met zoonlief en een vriendje van mijn zoontje die ook mee wilde. Eerst pomp aangesloten aan omvormer/accu en dan emmer vol scheppen met zand. Wel eerst het grove grind eruit gezeefd natuurlijk maar daar kon de pomp ook al goed bij helpen. Nadat we 6 emmers vol hadden geschept, de sluicebox aangesloten op de pomp en rustig aan het gezeefde zand door de sluicebox laten stromen. Nadat we 4 emmers hadden gespoeld, waren de knaapjes er klaar mee...wilde naar huis dus de 2 overige emmers maar mee naar huis genomen. Bij thuiskomst het concetraat uitgepand en enkele spikkels gevonden. Omdat ik toch het gevoel had dat ik het een en ander aan goud over het hoofd zag...maar de stoute schoenen aan getrokken en een blue bowl in elkaar gezet zoals dit staat vermeld op dit forum. Moet zeggen dat het ding het nog best goed doet maar je moet wel geduld hebben om de blue bowl zijn werk goed te laten doen. Spikkels blijven mooi op bodem liggen en zeer fijn micro goud verzameld zich aan de kegel.
Dit nu maar verder optimaliseren en wellicht een miller table maken. Wordt vervolgd


Dag Tim,

Even een vraag, ik ben met mijn highbanker bezig en nu heb ik ook nog een vijverpomp liggen die 6 kuub per uur doet 230V 50Hz en 220W. Nu wil ik dit op een accu laten draaien en daar heb ik dus een omvormer voor nodig maar weet jij misschien welke en waar ik deze kan kopen? En bedoel jij met jouw pomp misschien een 50Hz pomp van 6500L/h? Hoe lang draait jouw accu op die pomp van jou?

Vriendelijke groet, Erwin


09 aug 2019, 21:26
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2019, 11:02
Berichten: 24
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goudkoorts toegeslagen
Hoi Erwin,

Dank je voor de tip van de Ceze. Daar vorige week nog een paar uurtjes aan het sluicen geweest...Zal straks verslag maken in andere topic.

Ik heb een vijverpomp van 50 Watt /50Hz... Juist een lage wattage pomp gekozen omdat deze minder Ampere trekt.
Formule voor om te bepalen hoeveel Ampere je pomp trekt is;
Wattage/voltage van accu. Bij mij dus 50 watt/12 V= 4.16 Ampere per uur wat mijn pomp trekt. Ik heb een 44 Ah autoaccu van 12 V. De Ampere uren die op een accu staan vermeld zijn gemeten in een tijdsbestek van 20 uur.Een 44 Ah accu zou dus per uur max 2.2 Ampere kunnen leveren. ( 44Ah/ 20 uur)
In theorie zou ik 44Ah/4.16 A =10.5 uur met de accu kunnen draaien maar kan in praktijk maar 2,5 uurtjes draaien. Neem ook altijd nog een extra motor accu mee die ook een 2 uurtjes mee gaat.Denk dat accu geen 44 Ah meer levert maar tevens dat ik meer Ah per uur vraag, namelijk 4.16 ipv de 2.2 die het ding eigenlijk maar per uur kan leveren. Ik trek heb dus volgens mij dubbel zo snel leeg . En volgens mij is de accu niet meer de allerbeste en levert geen max vermogen meer. Was een afdankertje van de garage.....maar gegeven paard mag je niet in de bek kijken. Met beide accu's ( autoaccu en motoraccu) kan ik zo'n 3 a 4 uurtjes sluicen....maar dan vind ik het eingelijk ook wel zat.....Hele dag krom staan, zand/klei/grind te scheppen is niet echt bevordelijk voor je rug. Wil nog wel eens een goede autoaccu aanschaffen denk ik.

De omvormer heb ik gekocht bij Obelink in Winterswijk. Had eerst een omvormer van300 Watt van 30 euro daar gekocht via webshop maar met die omvormer kreeg ik de pomp niet aan het draaien. Bleek achteraf een sinus omvormer nodig te hebben van bijna € 200.- Achteraf gekke werk maar ik was nu al zo ver met de hele highbanker....dat je verdomme dat ding ook aan het draaien wilt krijgen...dus Portemonee maar getrokken.

Jij zou met je 220W pomp volgens mij 16.6 Ampere trekken per uur bij een 12 Volts omvormer/accu. Rekensommetje kun je denk ik wel maken dat je volgens mij helemaal snel door de accu heen bent qua verbruik.

Achteraf gezien zou ik denk ik eerder voor een waterpomp op benzine hebben gekozen.....paar liter peut erin en je kunt uren draaien. Ander voordeel is dat je een hoger waterdebiet hebt....dus in theorie zou je meer grond moeten kunnen verwerken omdat je sluice sneller schoon spoelt. Nadeel is dat je een aantal uren hele tijd dat motor geronk naast je heb staan.

Ik ben benieuwd hoe je highbanker er uit komt te zien.
Groetjes

Tim


18 aug 2019, 08:23
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 apr 2008, 15:59
Berichten: 6557
Woonplaats: Roerdalen the Netherlands
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goudkoorts toegeslagen
hoi,
mooi verhaal
leuk om het ook eens te proberen :04

grty

_________________
[color=#000000][b]@@@MIJN PASSIE ZIJN GESPEN (Liefdevolle schnallen,boucle, buckles, gespen giften zijn natuurlijk ooooo zo leuk )@@@


18 aug 2019, 09:44
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 apr 2008, 21:01
Berichten: 5074
Antwoord met een citaat
Bericht Re: goudkoorts toegeslagen
Mooi verslag Tim, heb het met plezier gelezen :07 Veel succes, ik hoop dat jullie inspanningen het nodige resultaat op zullen leveren :10 .
Gr, Addie.

_________________
Wat volgt, staat altijd in verband met wat eraan voorafging


18 aug 2019, 09:54
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl