Logo
Het is nu 29 maart 2024, 03:04



Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
 Het foruminterview met ckorteweg 
Auteur Bericht
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2008, 18:30
Berichten: 26912
Woonplaats: Kerkrade
Antwoord met een citaat
Bericht Het foruminterview met ckorteweg
Beste leden

Na meer dan 4 jaar geleden heb ik de draad weer opgepakt van mijn voorgangers en we trappen af met Chris Korteweg, of gewoonweg ckorteweg.

Er is het enig en ander veranderd t.o.v. het vertrouwde forum interview, er zijn vragen aangepast en bijgekomen , maar in zijn geheel het vertrouwde foruminterview van oudsher gebleven.





1: Wat is jou naam en leeftijd.

Ik ben Christiaan Korteweg, op moment van schrijven 52 jaar.

1a: Met wie deel je je leven en wat is je gezinssamenstelling.

Ik ben getrouwd met Jeanet en heb een zoon van 19 jaar.

1b:waar woon je stad/dorp en welke provincie(land)

Ik woon in Alblasserdam, Zuid-Holland, ongeveer 16 km onder Rotterdam.

1c: wat doe je voor de kost of studeer je nog.

In oktober heb ik een rigoureus besluit genomen en ontslag genomen per 1 januari 2010 bij mijn, thans nog, huidige werkgever. Ik had nog geen nieuwe baan en met een hypotheek en een zoon die op de universiteit zit, best wel een grote gok, zeker gezien mijn leeftijd. Ik werk in de gehandicaptenzorg, intensieve sector, met veel agressie en ander afwijkend gedrag. Zwaar, maar leuk om te doen. Het waren zeker niet de cliënten die mij voorgaand besluit hebben doen nemen. Op 19 november kon ik een contract, per 1 januari, tekenen als operator bakker. Iets totaal anders dus, maar op zich lijkt me dit een prima uitdaging. Als je ineens ontslag neemt (2 maanden opzegtermijn) staat er niet direct een rijtje werkgevers op een rij met contracten te zwaaien, dussss…
Ik ben erg leergierig en ben altijd wel met iets bezig qua leren. Dat eist deze maatschappij ook wel van je. Gelukkig heb ik er geen hekel aan.



2: hoe kom je aan je nick name

Vanaf het begin dat ik op internet zit, was mijn alias Shortway, Korteweg op z’n Nederlands. Met deze naam heb ik ook altijd digitaal geschaakt, ik denk wel 2 uur per dag of zo. Op Pieppiep heb ik daar ook destijds een account aangemaakt met deze naam. Toen ik later een account nam op BVW, heb ik om de een of andere reden gekozen voor de alias Ckorteweg, de enige uitzondering, denk ik, momenteel op het net. Niet echt een spannende alias: de voorletter van m’n naam en m’n achternaam er direct achteraan.

3: Hoe ben jij op "ons forum" terecht gekomen en wat vind je van "ons forum"

Echt actief ben ik geworden op ons forum toen ik een aantal malen met eeric71 was wezen zoeken.
Eric was op BVW actief en had een voorkeur voor dit forum. Ik heb toen een account aangemaakt, moest eerst even wennen, maar was al snel heel gelukkig met dit forum. Veel van wat hier plaatsvindt, sta ik enorm achter, bv.de rubricering en bijhorende verantwoordelijke moderators, de goede en degelijk onderbouwde determinaties en de activiteit binnen het forum.



4: Hoe ben je in aanraking gekomen met deze hobby en is dat de reden dat je deze hobby bent gaan uitoefenen.

In 2000 ruilde ik een laptop met een metaaldetector om eindelijk eens aan deze hobby te beginnen, een interesse die ik reeds vanaf ongeveer mijn 10e heb gehad. Ik wilde toen al archeoloog worden! Dat is wel anders gelopen, maar ok.
Ik vond dermate weinig, hier in de buurt, dat het gebruik beperkt bleef tot 1 á 2 maal per jaar!
Later werd ik door Marcel alias Stiefbeen op PP op sleeptouw genomen. Ineens ging ik dingen vinden! Ik was los! Via Eric ging ik me later wat meer focussen op het oudere ‘spul’.



5: Hoelang zoek jij al met een metaaldetector en met welk merk(en) detector zoek jij. En waarom heb je voor deze detector gekozen.

Echt (hyper)actief zoek ik thans 7½ jaar.
Na meerdere merken te hebben gebruikt, zoek ik nu met een XP Déus.
De reden dat ik hier nu en voorlopig zeker nóg wel even mee zoek, is dat anders m’n vrouw me waarschijnlijk doodschiet…
In mijn zoektocht naar dé detector ben ik uiteindelijk beland bij de XP Déus, waarschijnlijk door de verhalen omtrent deze prima detector. Eric was er bijvoorbeeld ook heel enthousiast over.


6: Wat vind jij zo leuk aan deze hobby en wat vindt je omgeving van je hobby.

Als ik vondsten aan mensen laat zien, dan begin ik ook direct heel enthousiast te vertellen over de achtergrond van deze vondsten. De meesten lijken dit oprecht heel leuk te vinden, maar soms denk ik wel eens verwacht sociaal gedrag te bemerken, bijvoorbeeld als mijn vrouw zegt dat ze iets leuk vindt, terwijl ze het alleen maar troep vindt, haar houding aanschouwend, haha.

7: Heb je nog andere hobby's/bezigheden buiten het zoeken.

Ik vind gitaarspelen leuk, schaak heel veel en vind het leuk om zaken uit te zoeken met en voor de computer. Ik hou ook wel van sport en films.

8: Hoe kom je aan je zoekstekken.

In het begin ging ik lukraak, met toestemming, een weiland op en vond ik dus veelal helemaal niets. Later, door schade en schande wat wijzer geworden, ging ik op weg met een plan en doel, ondersteund door enig onderzoek, iets waar ik steeds handiger in ben geworden. Ik kan thans heel zelfstandig een leuk dagje zoeken mogelijk maken.

9: Heb jij wel eens in het buitenland gezocht. Zo ja, welk(e) land(en).

Een enkele keer in Duitsland en Frankrijk, als ik op vakantie was. Afgelopen jaar vond ik in Duitsland op een weiland, redelijk onverwacht, een Romeinse munt.


10: In welk land zou jij eens graag willen zoeken indien dit mogelijk zou zijn.

Engeland!

11: Wat vind jij van de zoek verboden in Nederland?België en de nieuw wetten erfgoed. ,(of in je eigen land waar je woont.)

Regels, normen en waarden zijn om ons te dienen en zijn meestal ook nodig om chaos te voorkomen. Soms mag het allemaal van mij wel wat strenger en soms denk ik wel eens dat werkelijk overal regeltjes voor gemaakt worden, dus voor ieder dingetje en datje. Alles valt en staat met hoe wij, als zoekers, met ons erfgoed om gaan. Net als in een voetbalstadion is het de minderheid die het verpest voor de hele groep.

12: Het is belangrijk dat je je vondsten aanmelden doet, met PAN kun je altijd contact opnemen, heb jezelf al eens een vondst aangemeld en bij wie.

Ik weet de regels en probeer integer te zijn. Ik heb eigenlijk overal wel een mening over, zo ook over de regels die voor zoeken geldt. Binnen de zoekwereld wordt er vaak veel gesproken en weinig gedaan, althans dat is mijn mening. De meest giftige discussies heb ik over dit onderwerp gevolgd en ik blijf verder een antwoord op deze vraag schuldig. Ik doe wat ik moet doen.

13: Heb jij wel eens geholpen bij een opgraving en wat was jou ervaring daarmee.

Ik ben wel eens onaangekondigd betrokken bij een opgraving, hetgeen ik enorm leuk en interessant vond. Helaas kon ik door zeer onregelmatige werktijden mij verder nooit structureel inzetten. Wie weet wat de mogelijkheden zijn na 1 januari!

14: Wat is jou ervaring met boeren en landeigenaars.

Zelden krijg ik een nee op de vraag of ik mag zoeken op hun land. Uiteraard heb ik ook wel een niet willende boeren meegemaakt. Vaak ontaardt er een gesprekje waarin een boer mij informatie geeft die ik nog niet had, bijvoorbeeld waar ooit een kerkpad lag. Na wat sociale interactie ga ik daadwerkelijk aan de zwaai.

15: Waar ligt je bij voorkeur , akkers-weiland-water-stort-magennetvissen of goudpannen.

Maisakkers

16: Vind jij van jezelf dat jij een goede zoeker bent.

Wat is goed? Ik heb enorm veel mooie vondsten gedaan, soms met hulp van anderen, maar meestal op eigen kracht. Ik zoek vaak alleen, op eigen zoeksteks, vaak verkregen door eigen onderzoek. Ik heb er veel schik in en kom geheel tot rust tijdens de verwerking van de piepjes en het beleven van alles wat natuur heet. Daarnaast vind ik het leuk om van alles uit te zoeken over datgene dat uit de grond komt. Ik doe dus best wel iets goed, maar of ik een goede zoeker ben? Wat is een goede zoeker?

17: Ben je een einzelgänger of heb je zoek maten.

Meestal ga ik alleen zoeken. Dat is vooral zo ontstaan door de onregelmatige werktijden. Enkele slechte ervaringen met medezoekers is ook wel van invloed hierop geweest. De laatste tijd ga ik echter toch ook wel weer met andere zoekers op pad. Er zijn thans 3 zoekmaten waar ik (on)geregeld mee zoek.


18: Waar erger je kapot aan omtrent het zoeken.

Als andere zoekers kraters open hebben laten liggen en ik dat aan moet horen van de boer.


19: Wat is jou mooiste vondst tot nu toe., mogelijk kun je niet kiezen, plaats meerdere foto's (voeg foto s.v.p.)

Ik heb zoveel moois gevonden, maar geef de voorkeur aan m’n denarius van Augustus Afbeelding , :link: en een van mijn 2 gevonden zilveren fibula’s als mooiste vondsten deze Afbeelding , :link:
Daarachter volgen enkele sceatta’s, Romeinse kraal, Keltisch glas, middeleeuwse groot, diverse middeleeuwse penninkjes, gouden Renaissance ringen, etc. Gelukkig kan ik trouwens nog steeds van b.v. een hondenbelastingpenning of een mantelhaakje genieten als vondst!


20: Welke vondsten zou jij op je bucketlist willen plaatsen, schrijf er vijf op dat lijstje.

1) Gouden munt
2) Dukaton
3) Speerpunt
4) Bestek met hakenkruis
5) Mooi versierde Keltische fibula

21: Wat doe jij met je vondsten.

In het begin was ik uren aan het reinigen. Thans gaat alles, na een kleine douche, zo de vitrine in, of in bakjes uiteraard. Zelden steek ik er nog meer energie in. Het geduld daarvoor is al een tijdje zoek.


22: Ooit iets speciaals meegemaakt in jouw zoekavonturen. (b.v. iets bizars - iets leuks of bijzonders.)

Tijdens het zwaaien zag ik naast mij ooit ineens een hond voorbij rennen, dus keek ik geschrokken opzij. Gelukkig, het was een kat? Zo groot?! Oh nee, een das! Waanzinnig mooi moment!


23: Kom jij weleens op georganiseerde zoekdagen of zou je wel eens forumfeest willen bijwonen van bodemvondstenwereld.

Heel soms ga ik wel eens naar voorgeprogrammeerde dagen, maar het liefst zoek ik naar authentieke items in de grond en niet naar bijvoorbeeld zakjes of onlangs in de grond
gestopte muntjes. De interactie met andere zoekers is doorgaans wel weer erg leuk op dergelijke dagen.


24: Mis jij eigenlijk nog iets op het forum.

Ik neig te denken dat er wellicht iets te weinig activiteit is aangaande andere vondsten dan b.v. Romeins en vroege middeleeuwen. Hierdoor is het forum wellicht iets minder aantrekkelijk voor zoekers die het b.v. met stortgrond moeten doen uit b.v. de 19e eeuw.

25: Tenslotte, wat wil jij nog kwijt over de vrijwilligers die zich al jaren belangeloos inzetten om bodemvondstenwereld in de lucht te houden.



Dat is mooi toch!
Helaas wordt dat niet altijd gezien door alle forumleden.
Al snel wordt het werk dat verricht wordt al snel als normaal gezien, terwijl hier erg veel tijd in zit, zo alles bij elkaar. In het verleden heb ik zelf ook mijn steentje bijgedragen, hier en daar.


Chris, ik wilde via je deze (korte)weg hartelijk bedanken voor dit vrijblijvend foruminterview, ik vond het fijn om het te doen en ook door er nieuw leven te blazen.

Het kan zomaar zijn dat ik je jouw de volgen keer in de kijker heb, dus houdt "onze forumpost"( :pm: ) in de gaten!!!

Groetjes succes met zoeken en blijf lekker gezond. :03

_________________
"niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!



beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"

12 dec 2019, 17:01
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jun 2011, 17:14
Berichten: 10541
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met ckorteweg
Leuk interview Christiaan. :10

Knap om je baan zo te durven opzeggen en fijn dat het zo op zijn pootjes terecht komt! :uu
Succes ermee.
En mooi om die zilveren fibula weer eens te zien... :ppp

Complimenten Chris! :goezo: :sd

Groeten, Trash


12 dec 2019, 17:35
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jan 2014, 18:33
Berichten: 1870
Woonplaats: Gemeente
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met ckorteweg
Leuk om dit weer op te pakken.
Leuk interview ook.
Gaaf om te lezen Chris(tiaan), wens je veel geluk toe in je nieuwe job.
En met de vondsten wens ik je veul leuk spul toe.
Herkenbaar wat je zegt over sociaal wenselijk gedrag aangaande de reacties op je vondsten....mijn vrouw vind het ook meuk.
En ze lacht er nog om...... :06 :04 :yh


12 dec 2019, 18:05
Profiel
ERELID
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 apr 2008, 20:28
Berichten: 6537
Woonplaats: Silversun
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met ckorteweg
:10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10 :10

_________________
toInfinityandBeyond


12 dec 2019, 19:18
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 okt 2011, 10:31
Berichten: 6299
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met ckorteweg
Altijd leuk om te lezen
Goed om weer met de interviews te beginnen
Gr marin :10 :10 :10

_________________
http://members.casema.nl/mm.driedijk/

ik verzamel fibula s
heb je er niks mee denk aan mij
ruilen kan ook


12 dec 2019, 20:46
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 sep 2019, 13:23
Berichten: 42
Woonplaats: knokke-heist (België)
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met ckorteweg
Leuk interview.

Succes met je nieuwe baan, ckorteweg!


12 dec 2019, 20:49
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met ckorteweg
Heel leuk interview Chris! :10

:sd :sd

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


13 dec 2019, 09:50
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 dec 2013, 14:42
Berichten: 6849
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met ckorteweg
leuk dat je dit weer op pakt Chris,

altijd leuk deze intervieuws :goezo:

alleen,,,, wie is die eeric71 dan. :09

goed verhaal Shortway. :10


13 dec 2019, 10:10
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 sep 2009, 13:11
Berichten: 657
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met ckorteweg
leuk interview, veel succes met je nieuwe baan Christiaan!

Groet Tiberius


13 dec 2019, 15:23
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 feb 2009, 16:49
Berichten: 7684
Woonplaats: Deventer
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met ckorteweg
:07 mooi geschreven en succes met je nieuwe baan

_________________
gr Peter
zoekt met een XP DEUS


13 dec 2019, 16:44
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 aug 2008, 19:46
Berichten: 3685
Woonplaats: Noordgouwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met ckorteweg
:10 :10 :10

Mooi ! :oooo :oooo :oooo

_________________
Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...


13 dec 2019, 20:36
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2018, 21:11
Berichten: 1381
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met ckorteweg
:sd :sd
klasse chris.

en ben je van de week nog wezen zoeken?
neem het er van deze maand. :03

volgende maand is het mischien weer druk.

ik zie de staters wel verschijnen :10

_________________
Delen is beleven.
gr verowin.


13 dec 2019, 20:55
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 apr 2008, 19:39
Berichten: 2497
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met ckorteweg
:10 :10 :10 :10 :10 :10
Leuk interview. :10

mooi dat deze rubriek weer opgepakt is :goezo: :goezo:

grt Paul :10


14 dec 2019, 16:52
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2010, 14:32
Berichten: 852
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met ckorteweg
Leuk om te lezen Chris :10


14 dec 2019, 20:30
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 maart 2016, 18:22
Berichten: 767
Woonplaats: friese wouden
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met ckorteweg
shortway....en korteweg....weer wat geleerd, mooi interview trouwens


15 dec 2019, 00:42
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Het foruminterview met ckorteweg
Toppie, leuk leesvoer :sd

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


16 dec 2019, 21:38
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl