|
|
|
|
Het is nu 18 jan 2021, 04:40
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
Adri Pieck
|
 armen penning ?
Diameter: 16mm Gewicht (massa): 2 gram Metaal:lood Zaterdag deze loden, volgens mij, een zg armenpenning gevonden Adri
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
09 nov 2020, 16:02 |
|
 |
Standeman
|
 Re: armen penning ?
Appart en interessant 
|
09 nov 2020, 16:21 |
|
 |
Adri Pieck
|
Beste Adriaan,
Wat een mooie penning! Het gebruiksdoel van dit stuk is niet zo eenvoudig te bepalen, daarom is het beter om te spreken van een ‘loden penning’. Er is een klein scala aan mogelijke redenen waarom deze penning is gebruikt. De datering is zoals altijd met dit soort stukken lastig vast te stellen, ik vermoed 15e eeuw.
Hartelijke groet, Jan Pelsdonk
|
10 nov 2020, 09:07 |
|
 |
de ed
ForumJoker
|
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
10 nov 2020, 18:12 |
|
 |
kimball
Moderator
Geregistreerd: 02 aug 2008, 19:46 Berichten: 3032 Woonplaats: Noordgouwe
|
Adri Pieck schreef: Beste Adriaan,
Wat een mooie penning! Het gebruiksdoel van dit stuk is niet zo eenvoudig te bepalen, daarom is het beter om te spreken van een ‘loden penning’. Er is een klein scala aan mogelijke redenen waarom deze penning is gebruikt. De datering is zoals altijd met dit soort stukken lastig vast te stellen, ik vermoed 15e eeuw.
Hartelijke groet, Jan Pelsdonk Mooi hoor 
_________________ Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...
|
10 nov 2020, 21:44 |
|
 |
zzoek
|
|
11 nov 2020, 15:55 |
|
 |
Adri Pieck
|
Dag Adriaan,
De penning lijkt mij de miniscul letter b te zijn. Kan staan voor Brood of Bedel. Moeilijk te bepalen voor wat deze oorspronkelijk diende. De keerzijde draagt duidelijk de letter I Wat kan staan voor een waardebepaling van 1 Mogelijks is dit bedelgeld, die aan armen werd gegeven. Raar is dan weer dat nog maar voorlopig 1 exemplaar is gekend. Mocht dit bedelgeld zijn, zouden er reeds meer bekend zijn. Ook werden tinnen/loden penningen, met regelmaat vervangen (tegen mogelijke vervalsingen) en versmolten voor nieuwe penningen. Zonder datering of plaatsgebonden thema’s blijft het steeds moeilijk om de juiste functie of plaats te bepalen. De letter I kan ook staan voor de Jacobskerk in Utrecht , of zelfs het Janskerkhof te Utrecht. En kan dan mogelijks verwijzen naar broodbedeling van de St-Jacobs armentafel van deze kerk. Denk daar eerder aan. Graag diameter en gewicht van deze penning aub. Ik puzzel ondertussen nog wat verder. Mvg. Paul.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
12 nov 2020, 15:11 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|