Logo
Het is nu 29 maart 2024, 01:25



Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
 Twijfelgeval. 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 dec 2015, 19:12
Berichten: 279
Antwoord met een citaat
Bericht Twijfelgeval.
Materiaal:silex

Afmeting:40x25x6mm.

Gewicht:

Beschrijving van het voorwerp:
@Voghel: deze vondst doet sterk denken aan een bladspits maar is dat wel zo? Ik twijfel,graag jouw mening hier over.
Ik plaats van iedere zijde twee foto’s waardoor de retouche beter te zien is.
Mvg. Stan.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


10 apr 2021, 08:20
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 dec 2015, 19:12
Berichten: 279
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Twijfelgeval.
Andere zijde


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


10 apr 2021, 08:21
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2012, 16:39
Berichten: 10560
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Twijfelgeval.
Mooi hoor dacht ook gelijk aan een bladspits :ppp :ppp :ppp :ppp







GroetenMarcel


10 apr 2021, 09:26
Profiel
Avatar gebruiker
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Twijfelgeval.
oe lekker hoor dat ziet er inderdaad uit naar een oud bladspitsje.

De deskundigen zullen het hopelijk beantwoorden.


10 apr 2021, 09:28
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 jan 2014, 21:58
Berichten: 1531
Woonplaats: West-Brabant
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Twijfelgeval.
Lijkt mij ook, mooie :ppp


10 apr 2021, 12:13
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 jan 2013, 21:41
Berichten: 1765
Woonplaats: Barneveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Twijfelgeval.
Constantijn25 schreef:
Materiaal:silex

Afmeting:40x25x6mm.

Gewicht:

Beschrijving van het voorwerp:
@Voghel: deze vondst doet sterk denken aan een bladspits maar is dat wel zo? Ik twijfel, graag jouw mening hier over.
Ik plaats van iedere zijde twee foto’s waardoor de retouche beter te zien is.
Mvg. Stan.


Hoi Stan,

Ik begrijp jouw twijfel. Qua vorm doet dit stukje vuursteen inderdaad erg denken aan een bladspits.
Het kan best zijn dat het daadwerkelijk ook het geval is. Echter zijn de foto's nog niet dusdanig scherp
om tot een goed oordeel te komen.

Ik zie wel mogelijke retouches, die er nogal groot/ breed/ grof uitzien, maar dit sluit bladspits niet uit.
Daarnaast lijkt er op een deel van de randen geen bewerking (retouchering) aanwezig te zijn. Klopt dat?

Zoals je ziet heb ik ff wat gekliederd met paint om daarmee aan te geven wat ik denk te zien. Wil je zeggen
wat je er van vindt; of dit (ongeveer) juist is of niet? Eventueel kun je - als je wilt - nog verhelderende foto's
toevoegen. Een foto van elk van de twee zijkanten (zodat ook de dikte van de steen te zien is en bewerking)
kan ook helpend zijn

Onderstaande link verwijst naar een topic waarin een bladspits te zien is. Wil jij eens kijken welke
overeenkomsten en verschillen je ziet tussen jouw vondst en de gedetermineerde bladspits?
Overigens zijn er nog meer topics waarin bladspitsen worden getoond.

viewtopic.php?p=410517#p410517

Stan, ik verneem graag jouw bevindingen (mogelijk ondersteund door nog een paar foto's). Het is mij nu
nog iets te vroeg om met een sluitende determinatie te komen. Graag wil ik eerst nog iets meer weten/ zien.

Overigens, wat het vuursteentype betreft; hierin zie ik Rijckholt vuursteen.

Tot later!

Groetjes,

Bert


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
'Ik heb er al heel wat steen tijd in zitten'


10 apr 2021, 22:48
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 dec 2015, 19:12
Berichten: 279
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Twijfelgeval.
Hoi Bert,
de markeringen in blauw en rood die je aangeeft lijken wel te kloppen. Enkel hetgeen ik er bij getekend heb in het blauw lijkt me een beschadiging. Alsof erop die plek wat ontbreekt. Ook loopt er over de dorsale zijde een hinge die ik geel markeerde. Dit vlak is niet geslepen. De grootste dikte van 6mm. die ik eerder aangaf bevindt zich aan de puntzijde. Dit lijkt me wel oké mits de punt op het proximale van de afslag gemaakt werd. Ik heb natuurlijk het voordeel dat ik het in de hand heb en jij het met foto’s moet doen. Als het er eentje is, vind ik het wat rommelig gemaakt. Ik heb toch al veel mooiere bladspitsen gevonden in het verleden.
Mvg. Stan,


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


11 apr 2021, 08:57
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 maart 2021, 04:56
Berichten: 19
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Twijfelgeval.
schrabber en ruimertje, op een afslag van een gepolijste bijl..... :yh


21 apr 2021, 21:12
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 jan 2013, 21:41
Berichten: 1765
Woonplaats: Barneveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Twijfelgeval.
Constantijn25 schreef:
Hoi Bert,
de markeringen in blauw en rood die je aangeeft lijken wel te kloppen. Enkel hetgeen ik er bij getekend heb in het blauw lijkt me een beschadiging. Alsof erop die plek wat ontbreekt. Ook loopt er over de dorsale zijde een hinge die ik geel markeerde. Dit vlak is niet geslepen. De grootste dikte van 6mm. die ik eerder aangaf bevindt zich aan de puntzijde. Dit lijkt me wel oké mits de punt op het proximale van de afslag gemaakt werd. Ik heb natuurlijk het voordeel dat ik het in de hand heb en jij het met foto’s moet doen. Als het er eentje is, vind ik het wat rommelig gemaakt. Ik heb toch al veel mooiere bladspitsen gevonden in het verleden.
Mvg. Stan,


Hoi Stan,

Dank voor jouw reactie met daarin nog wat meer info, die meer duidelijkheid geeft over de vondst.

Is het mogelijk om foto's te maken van de twee zijaanzichten van de vondst (op de manier die te
zien is op het voorbeeld in de bijlage)? Op die manier kunnen we wellicht ook zien dat de grootste
dikte (6 mm) zich bevind aan de puntzijde en hoe ver deze dan bij de punt ligt. Ik denk dat bij de
meeste bladspitsen de grootste dikte zich ter hoogte van- of onder het midden van de spits bevind.
Stan, ben benieuwd of je dit ook waarneemt bij de veel mooiere bladspitsen, die je gevonden hebt.
Als dit inderdaad zo is dan is het wellicht aannemelijk dat (vrijwel) altijd de basis van de bladspitsen
gelegen is bij het proximale deel/ uiteinde van de afslag en de punt dus bij het dsitale uiteinde.

Ik ben er tot nu toe echt nog niet zeker van of jouw vondst gezien moet worden als bladspits. Zelf
schreef je '...Als het er eentje is, vind ik het wat rommelig gemaakt...' Daarin ben ik het met je eens.
Echter, niet alles pijlpunten - en dat geldt zeker voor de exemplaren van de Michelsberg- cultuur - zijn
even zorgvuldig/ netjes bewerkt. Zie bijv. het exemplaar van Travis in onderstaande topic:

- viewtopic.php?p=345827#p345827

Overigens vind ik één van de suggesties, die Diesel noemt, ook niet gek. Een schrabber-werkkant/ functie
zie ik niet direct, maar ik kan me zeker wel iets voorstellen bij een ruimer. Stan, heb je al gekeken of je
mogelijk (vooral) gebruikssporen ziet op het punt- gedeelte, die dan wellicht wijzen op een werkkant?

Groetjes,

Bert


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

_________________
'Ik heb er al heel wat steen tijd in zitten'


24 apr 2021, 16:18
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 dec 2015, 19:12
Berichten: 279
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Twijfelgeval.
Dag Bert,
zoals gevraagd plaats ik hier twee foto’s van de zijkant. De punt bevindt zich telkens rechts op de foto.
En dan nu de hamvraag: is dit volgens jou een bladspits of toch niet?
Mvg,Stan.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


05 mei 2021, 07:23
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 jan 2013, 21:41
Berichten: 1765
Woonplaats: Barneveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Twijfelgeval.
Constantijn25 schreef:
Dag Bert,
zoals gevraagd plaats ik hier twee foto’s van de zijkant. De punt bevindt zich telkens rechts op de foto.
En dan nu de hamvraag: is dit volgens jou een bladspits of toch niet?
Mvg,Stan.


Hoi Stan,

Dank voor het plaatsen van de gevraagd foto's. Echter is de kwaliteit van deze foto's
niet goed genoeg - dat wil zeggen; wazig/ vaag - om de zijkanten te kunnen beoordelen.

Scherpere foto's (gemaakt bij voldoende daglicht) kunnen mogelijk uitsluitsel geven.

Groetjes,

Bert

_________________
'Ik heb er al heel wat steen tijd in zitten'


24 mei 2021, 19:39
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 okt 2015, 16:11
Berichten: 517
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Twijfelgeval.
Een beetje camera heeft een macro-functie voor dichtbij. Of super-macro voor nog dichterbij.
Wellicht lukt het dan. Ben benieuwd.
Ik sluit een bladspits nog niet uit...


25 mei 2021, 07:48
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 dec 2015, 19:12
Berichten: 279
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Twijfelgeval.
Bert en Roellie,
ik zal proberen wat betere foto’s te nemen.

Mvg,Stan.


25 mei 2021, 13:13
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 dec 2015, 19:12
Berichten: 279
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Twijfelgeval.
Ik heb nog enkele foto’s genomen van de zijkanten maar het wilt niet erg goed lukken. Ik neem de foto’s met mijn iPad en de auto-focus op zo’n smalle zijkant van het steentje lukt me niet helaas.
Mvg,Stan.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


Laatst bijgewerkt door Constantijn25 op 26 mei 2021, 05:47, in totaal 1 keer bewerkt



25 mei 2021, 18:08
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 dec 2015, 19:12
Berichten: 279
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Twijfelgeval.
Het puntje.


Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.


25 mei 2021, 18:09
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 15 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl