|
|
Het is nu 03 maart 2026, 19:00
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
 Prik kandelaartje?
Hoi lieve schatteboutjes
Geloof dat ik een soort van prik kandelaartje vond. Lijkt me wel een logische verklaring voor de vorm.
*Het is vrij eenvoudig van uitvoering, naast de "kaarspin" lijkt de versiering te refereren naar vlammen. Eentje is deels afgebroken. *Niet echt symmetrisch uitgevoerd *Koper legering
De afmetingen zal ik later toevoegen.
Iemand meer informatie aub?
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 09 maart 2019, 10:13 |
|
 |
|
radiohead
|
 Re: Prik kandelaartje?
Hoi Hmmm blijkt toch lastiger dan ik verwachtte  Heb al redelijk wat gezocht online, maar vind ook niet echt iets. Goed, heb er in naam der archeologie een foto van gemaakt, zoals het hoort te zijn (denk ik)  Heb alleen geen kaarsen thuis dus die moet je er dan maar even bij denken Het meet van de ene punt tot de andere 4 cm. Van de onderste pin tot uiteinde vlam 5,2 cm Ik heb werkelijk geen idee hoe oud dit zal zijn. 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 12 maart 2019, 16:18 |
|
 |
|
radiohead
|
Minelab Manticore
|
| 08 maart 2020, 12:57 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Ik kan alleen melden dat mij een middeleeuws prikkandelaartje zeker mogelijk lijkt gezien deze middeleeuwse voorbeelden. Bron: The Medieval Household, G. Egan Maar dit is dan wel een andere uitvoering. De lange arm biedt wellicht te mogelijkheid het (brandende) kaarsje in houder los te maken en elders vast te prikken? Nog een link. Hopelijk komt er nog een meer gelijkend voorbeeld!
_________________ Met vriendelijke groet, Sicco
|
| 08 maart 2020, 17:18 |
|
 |
|
huntius
|
Hoi George ik heb iets wat er op lijkt  maar dat is als miniatuur kandelaar gedetermineerd , misschien van jou ook wel door de afmetingen  deze is 7 cm hoog. Gr Jan 
|
| 08 maart 2020, 17:37 |
|
 |
|
bennie
|
Wat Occi laat zien is volgens mij een kienspaanhouder
|
| 08 maart 2020, 19:47 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Leerzaam, leuk woord kienspaanhouder (Eng.: rushlight). Kende dat niet. Denk dat je mogelijk gelijk hebt. Er zou dan een gloeiende spaan hout in zijn geklemd als nachtverlichting, begrijp ik. Ik meen in de Engelse uitleg van het getoonde voorbeeld wel te lezen dat ze het hebben over een soort kaarsen prikker, zie tekst op afbeelding. Ook even de vertaling van pricket opgezocht: Definition of pricket 1a : a spike on which a candle is stuck b : a candlestick with such a point Ook staat de uitleg kaarsenhouder (candleholder') onder een dergelijke prikker maar dan los op een standaard, zie toegevoegde afbeelding. Maar misschien klopt dat niet? Hoe dan ook: In geval van een kaarsenstandaardje zoals het voorbeeld van huntius: Dan zou bij de vondst zelf een houdertje voor de kaars zijn afgebroken. En daar lijkt daar idd een breuk te zitten! Zie afbeelding. Of is er net zo'n golvend verlopend armpje als aan de andere zijde ervan afgebroken?
|
| 08 maart 2020, 21:00 |
|
 |
|
bennie
|
Occi schreef: Leerzaam, leuk woord kienspaanhouder (Eng.: rushlight). Kende dat niet. Denk dat je mogelijk gelijk hebt. Er zou dan een gloeiende spaan hout in zijn geklemd als nachtverlichting, begrijp ik. Ik meen in de Engelse uitleg van het getoonde voorbeeld wel te lezen dat ze het hebben over een soort kaarsen prikker, zie tekst op afbeelding. Ook even de vertaling van pricket opgezocht: Definition of pricket 1a : a spike on which a candle is stuck b : a candlestick with such a point Ook staat de uitleg kaarsenhouder (candleholder') onder een dergelijke prikker maar dan los op een standaard, zie toegevoegde afbeelding. Maar misschien klopt dat niet? Hoe dan ook: In geval van een kaarsenstandaardje zoals het voorbeeld van huntius: Dan zou bij de vondst zelf een houdertje voor de kaars zijn afgebroken. En daar lijkt daar idd een breuk te zitten! Zie afbeelding. Of is er net zo'n golvend verlopend armpje als aan de andere zijde ervan afgebroken? Soms zat erop de kienspaan zelf ook nog een soort hars om het langer te laten branden
|
| 08 maart 2020, 23:03 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
mooi als je maar niet mis prikt succes
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 08 maart 2020, 23:18 |
|
 |
|
radiohead
|
Hoi Bedankt voor het meedenken Ik ga er van uit dat het afgebroken deeltje eenzelfde vorm had als aan de andere zijde. Hier zie ik een soort flakkerende vlammen weergegeven eigenlijk, decoratief dus. De twee scherpere en rechte uitsteeksels zullen gediend hebben om een kaars, of andere lichtgevende/brandende materie op te fixeren. En het andere om het houdertje ergens op vast te zetten. Stuk hout of een houten handvat oid. Grt
Minelab Manticore
|
| 09 maart 2020, 12:45 |
|
 |
|
Detecto-searcher
ERELID
|
Zoiets dus met die vlammen. Leek me ook al een goede mogelijkheid.
|
| 09 maart 2020, 16:27 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 11 berichten ] |
|