|
|
Het is nu 03 maart 2026, 17:55
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 18 berichten ] |
|
Vergulde pendant (fragment)?
| Auteur |
Bericht |
|
Jan Ooms
Moderator
Geregistreerd: 30 jul 2015, 10:24 Berichten: 11536 Woonplaats: Midden Nederland
|
 Vergulde pendant (fragment)?
Materiaal: Koperlegering, goud verguld Afmeting: 18 mm bij ca. 8 mm Gewicht: 1,80 gram Stukje met goud vergulding, met in de oogjes resten van roest. Zit nog wat zandkoek op de achterkant, maar voldoende duidelijk dacht ik. Locatie Middeleeuws en Romeins tot nieuwe tijd. Niet echt mooi, maar ben ik toch benieuwd Ik kan het niet thuisbrengen, wie heeft een idee, Wessel? Bedankt voor de aandacht alvast  Jan
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Kennis is macht - Karakter is meer
|
| 11 okt 2020, 18:33 |
|
 |
|
radiohead
Geregistreerd: 17 apr 2008, 15:40 Berichten: 7888 Woonplaats: Belgica
|
 Re: Vergulde pendant (fragment)?
Klopt Jan, hier bengelde een pendant aan. Heb ook zo eentje 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.
Minelab Manticore
|
| 11 okt 2020, 18:44 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
|
Kijk aan Thanks, ben benieuwd of iemand een literatuurverwijzing heeft. Jan
|
| 11 okt 2020, 18:45 |
|
 |
|
woesel
|
Ik schat 12e 13e eeuw,maar Leon is in deze materie aardig thuis de laatste tijd
grt Wessel
|
| 11 okt 2020, 19:05 |
|
 |
|
aureum
Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21 Berichten: 5683 Woonplaats: Kerkrade
|
woesel schreef: Ik schat 12e 13e eeuw, grt Wessel  super mooie verguld stukje laat je hier zien inderdaad een 12de/14de eeuws pendant(bar) voor een hangertje (kunnen div modellen hebben aan gehangen) mvg leon 
|
| 11 okt 2020, 22:02 |
|
 |
|
woesel
|
Hallo Leon. Bij de onderste foto zie je ook de dubbel gevouwen houder. Dit zie je toch voorkomen bij de een oudere type dacht ik. Klopt wel met het soort pendant 
|
| 11 okt 2020, 22:13 |
|
 |
|
aureum
|
woesel schreef: Hallo Leon. Bij de onderste foto zie je ook de dubbel gevouwen houder. Dit zie je toch voorkomen bij de een oudere type dacht ik. Klopt wel met het soort pendant  de gevouwen houders zie toch veel in de 12de eeuw tot de 14de eeuw, er zit veel verschil in de landen waar ze gemaakt zijn, bij veel engelse en franse houders zie je dit...en bij de spanse weer niet... mvg leon A complete harness pendant set of medieval date, about AD 1100-1300. The pendant is broadly circular, with a convex front with traces of gilding. The reverse is hollow. A long integral attachment loop projects upwards at the apex; it is at right angles to the pendant. There is a transverse ridge on the front at the junction of loop and plate. The pendant suspension mount is circular, convex at the front and was also gilded. A sub-rectangular tab projecting downwards has a slot in it and is bent back on itself to form a double hinge lug supporting the iron axis bar. The tab appears to have been brazed in place on its reverse. In the centre of the reverse of the suspension mount is an integral circular-sectioned rivet. The pendant set is 49.8 mm long overall, 14.0 mm wide (maximum) and up to 9.5 mm thick. It weighs 6.58 g Griffiths (1986) noted that circular pendants may have originated in the 12th century. This pendant displays some similarities to that illustrated by Cherry (1991, 27; fig. 4, no. 25) which has a bell instead of a pendant.
|
| 11 okt 2020, 22:20 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
|
Top mannen, bedankt voor de mooie determinatie met voorbeelden Ik wist het niet, maar in het Engels heet dit dus 'suspension mount for a harness pendant'. Bestaat daar ook een Nederlandse aanduiding voor, misschien "pendant houder"? Is overigens een Frans stukje, dus dat klopt met die dubbelgevouwen vorm, Leon Groetjes, Jan 
|
| 12 okt 2020, 00:58 |
|
 |
|
woesel
|
In een volgend artikel in de detectoramateur (nummer 173) die binnenkort uit gebracht word. Heb ik deze beslagstukjes ,want dat zijn het  de volgende type naam bepaling meegegeven. Type 8 beslagstuk met scharnierende delen Type 8 is een groep binnen de beslagstukken dat zich laat herkennen aan hun scharnierende constructie. Op afbeelding XX zien we vier verschillende type,s die elk op een eigen wijze zijn bijbehorende pendant kon dragen. Hierbij hing de pendant in de gecreëerde rustplaats en kon van hier uit vrij bewegen. afbeelding 138
|
| 12 okt 2020, 08:12 |
|
 |
|
Jan Ooms
Moderator
|
Bedankt voor de aanvullende info Wessel. Mount, dus beslag - logisch  Ben benieuwd naar je artikel 
|
| 12 okt 2020, 10:31 |
|
 |
|
aureum
|
dit zijn de veschillende suspension mount for harness pendants, waar ik mee bezig ben om ze in kaart te brengen, zo ziet de link pagina uit naar deze verschillende mounts die ik ga beschrijven, maar moet nog zeer veel doen, want er bestaan zeer veel verschillende van, en vindt steeds weer nieuwe erbij..... mvg leon 
|
| 12 okt 2020, 17:45 |
|
 |
|
woesel
|
Ja mooi leon als dit in Engeland lanceert. Maar op dit Nederlandse forum gaat de voorkeur uit naar Nederlandse titels 
|
| 12 okt 2020, 18:05 |
|
 |
|
aureum
|
woesel schreef: Ja mooi leon als dit in Engeland lanceert. Maar op dit Nederlandse forum gaat de voorkeur uit naar Nederlandse titels  oke, dan mag blijkbaar niemand meer iets in jou ogen een engelse det geven of een duitse of franse...dan moeten we zeer veel DTMs van jou en mij verwijderen mvg leon 
Laatst bijgewerkt door aureum op 12 okt 2020, 18:23, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 12 okt 2020, 18:09 |
|
 |
|
woesel
|
We hebben het op fora al vaker besproken leon . Maar als jij graag Engels beliefd of Franse titels Ga je gang
|
| 12 okt 2020, 18:11 |
|
 |
|
aureum
|
zullen we maar dan jou eigen type benaming gaan gebruiken....... Type 8 beslagstuk met scharnierende deel mvg leon 
|
| 12 okt 2020, 18:27 |
|
 |
|
woesel
|
Maakt mij niet uit Leon  maar ik hou graag op dit forum Nederlandse titels aan als wel benamingen. Ook gespen en fibula enz worden op Nederlandse wijze onderverdeeld. Ik kan me herinneren van een ander forum wat niet meer is, dat ze Franse titels gingen geven aan paardentuig maar ook Engels en Nederlands door elkaar. Maar net als in PAN is een Nederlandse type naam gebruikelijk, pendanthouder is ook een prima naam. Word ook gebruikt na ik meen? Grt Wessel Spoelder
|
| 12 okt 2020, 20:45 |
|
 |
|
aureum
|
woesel schreef: Maakt mij niet uit Leon  maar ik hou graag op dit forum Nederlandse titels aan als wel benamingen. Ook gespen en fibula enz worden op Nederlandse wijze onderverdeeld. Ik kan me herinneren van een ander forum wat niet meer is, dat ze Franse titels gingen geven aan paardentuig maar ook Engels en Nederlands door elkaar. Maar net als in PAN is een Nederlandse type naam gebruikelijk, pendanthouder is ook een prima naam. Word ook gebruikt na ik meen? Grt Wessel Spoelder Wessel je maakt je druk om niks, jij maakt toch de titels, ik niet... ik ben geen moderator...... mvg leon 
|
| 12 okt 2020, 21:49 |
|
 |
|
woesel
|
Dat is wel weer zo 
|
| 12 okt 2020, 22:08 |
|