|
|
Het is nu 03 maart 2026, 18:48
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
Musket kogel met steen erin.
| Auteur |
Bericht |
|
dagobert
|
 Musket kogel met steen erin.
Beste medezoekers,
Al een lange tijd geleden gevonden in het water. Deze musket met steen erin. Dit deden ze om lood te besparen. Deze kogel is waarschijnlijk afgeschoten door een musket of klein kanon.
Materiaal:lood en steen Maten 45mm.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 24 mei 2009, 15:16 |
|
 |
|
leonardo
Geregistreerd: 04 mei 2008, 20:50 Berichten: 1108 Woonplaats: Hoogeveen.
|
 Re: Musket kogel met steen erin.
Ook wel weer een aparte vondst.
|
| 24 mei 2009, 15:26 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
hoi @ Gerard,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, moet wel zeggen ,,,een zeer aparte musketkogel  geen idee,nooit gezien  en wat de theorie van de steentjes is,de kogel kan nooit een rechte baan maken ,maar dwarreld meteen na de losbranding als het dolle door de lucht heen. de massa t o v het steenje /lood ligt veel te ver uit mekaar,heb literatuur waar je kunt uitleggen Gerard alvast bedankty voor de moeite grt chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 24 mei 2009, 15:30 |
|
 |
|
dagobert
|
coinhunter chris schreef: hoi @ Gerard,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, moet wel zeggen ,,,een zeer aparte musketkogel  geen idee,nooit gezien  en wat de theorie van de steentjes is,de kogel kan nooit een rechte baan maken ,maar dwarreld meteen na de losbranding als het dolle door de lucht heen. de massa t o v het steenje /lood ligt veel te ver uit mekaar,heb literatuur waar je kunt uitleggen Gerard alvast bedankty voor de moeite grt chris  Ik heb er meerdere van. Het werd echt gedaan om lood te besparen. Misschien om te oefenen? Meer weet ik er ook niet van. Dagobert
|
| 24 mei 2009, 16:08 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ja ik dacht ook om lood te besparen
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 24 mei 2009, 17:34 |
|
 |
|
Jvlivs
Geregistreerd: 16 apr 2008, 19:33 Berichten: 7089 Woonplaats: Kerkrade
|
Hey Dagobert,
Ik heb er ook eens van 45 m.m. gevonden in Rimburg. Deze heb ik toendertijd op het CHG forum geplaatst.
Daar had ook iemand een mening geplaatst dat het de bedoeling was dat deze kogels tegen een muur uiteen zouden spatten en de stenen dan in het rond vlogen. Zeg maar een soort fragmentatie bom. Ik weet niet of deze bewering juist is.
Gefeliciteerd met deze leuke vondst en vele groeten,
John.
_________________ A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!
|
| 24 mei 2009, 18:16 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Ha die Gerard,.
Mooie vondst kerel,.
het geeft ze in alle maten,..deze is zeker van een huiskanon gezien de diameter
wat ik er van gelezen heb gaat het hier om een lood besparing,.
als hij den bij het raken van een object uit elkaar spat is mooi meegenomen
zelf heb ik ze al in verschillende maten,.
grt Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 24 mei 2009, 18:37 |
|
 |
|
viros
|
Oh, OHHHHHHHHHHHHHHH hier heb ik er ook van liggen, ook met hout erin????????????????? mvg Edje P.S. morgen foto's
|
| 24 mei 2009, 19:14 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Ha die Edje plaats hier eens een foto,. zo kunnen ze zien dat het zeker om lood besparing gaat,. grt bert
|
| 24 mei 2009, 19:48 |
|
 |
|
viros
|
Hier de foto @ Bert, Middelste is met een steen die andere met hout erin mvg Edje 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 25 mei 2009, 08:36 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Bedankt voor het plaatsen Edje het is een mooie aanvulling in deze topic,.. grt Bert
|
| 25 mei 2009, 09:02 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Hoi allemaal Hier nog wat info over de kanonskogels in de middeleeuwen en later, het is allemaal begonnen in de laat 13 de eeuw,..tot in de 18 de eeuw  hier een lijstje met de kanonnen uit die tijd de boring van de kannonen staat er bij,.. 1 inch = 2,54 cm en 1 lbs= 0,453597024 kg. de kogels waren ongeveer een cm kleiner grt Bert
|
| 25 mei 2009, 09:52 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|