|
|
Het is nu 03 maart 2026, 15:45
|
Oorlepel , laat middeleeuws (onder voorbehoud)
| Auteur |
Bericht |
|
keossvin
|
 Oorlepel , laat middeleeuws (onder voorbehoud)
Materiaal: koper Afmeting: 9cm Gewicht: Beschrijving van het voorwerp: vandaag dit onbeduidende stukje gevonden. Voorwerp is licht gebogen en volgens mij zo gemaakt. Één zijde is plat en zou wellicht het lepel gedeelten kunnen vormen. Is daar in ieder geval de goeie maat voor  . Andere zijde is enigszins puntig en zeker niét afgeknipt. Ik heb ooit zo iets als dit gedetermineerd zien worden als zijnde oorlepel maar durf het niet zeker te zeggen. Wie o wie kan mij helpen ? Alvast bedankt, Kevin
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 24 sep 2020, 11:12 |
|
 |
|
joppie
penningmeester
|
 Re: Oorlepel?
Lijkt geen oorlepel  . gr.joppie
|
| 24 sep 2020, 19:07 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
Hoi
zo te zien lijkt het meer op een stillo,een schrijfstift
het kan zeker Romeins zijn ,maar ook middeleeuws
mvg Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 24 sep 2020, 20:37 |
|
 |
|
Coinhunter Chris
Beheerder
Geregistreerd: 13 apr 2008, 19:30 Berichten: 28575 Woonplaats: Kerkrade
|
Bertoninus schreef: Hoi
zo te zien lijkt het meer op een stillo,een schrijfstift
het kan zeker Romeins zijn ,maar ook middeleeuws
mvg Bert denk dat je gelijk hebt Bert oorlepeltjes zijn van andere vorm, zoals de naam al zegt, om te scheppen, beetje bolachtig eigen vondst deze  gr Chris 
_________________ "niet gezocht is niet gevonden" & gun een ander wat je jezelf het liefst gunt!
beheerders/moderators & leden zijn samen "BODEMVONDSTENSWERELD" "ONS FORUM"
|
| 24 sep 2020, 20:57 |
|
 |
|
aureum
Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21 Berichten: 5683 Woonplaats: Kerkrade
|
steel oude lepel.........nee grapje...bert een schrijfstift...daar had ik niet aan gedacht.......als het eentje zou kunnen zijn, dan geen romeinse....middeleeus zou kunnen als het er eentje is mvg leon 
|
| 24 sep 2020, 20:58 |
|
 |
|
keossvin
|
Iedereen bedankt voor de reacties ! Ik zie inderdaad meer gelijkenissen met een stylus dan met een oorlepeltje. Nu de vraag.. wat is de kans dit dit werkelijk zo’n stylus is en is het niet erg aannemelijk dat dit gewoon moderne meuk is?
Gr Kevin
|
| 24 sep 2020, 22:45 |
|
 |
|
shkdetector
|
Het kan aan mij liggen, maar staat er op het platte gedeelte een 4 in het voorwerp gekrast? Als dat het geval is denk ik dat het eerder iets nieuwers is...
|
| 25 sep 2020, 14:57 |
|
 |
|
keossvin
|
shkdetector schreef: Het kan aan mij liggen, maar staat er op het platte gedeelte een 4 in het voorwerp gekrast? Als dat het geval is denk ik dat het eerder iets nieuwers is... Hoi, Nee dit lijkt alleen maar zo. Die donkere strepen zijn restanten van de patina.
|
| 25 sep 2020, 14:59 |
|
 |
|
shkdetector
|
Oké! dan zal je met een stylus wel goedzitten
|
| 25 sep 2020, 15:05 |
|
 |
|
woesel
|
inderdaad een stylus. Breng hem onder bij de middeleeuwse schrijfgerei Mooie vondst .
|
| 25 sep 2020, 15:06 |
|
 |
|
keossvin
|
Bedankt voor de DTM iedereen !!
Komt deze uit de vroege, midden of late middeleeuwen? of is dat moeilijk te pinpointenx
Gr Kevin
|
| 25 sep 2020, 16:03 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Hoi,
Het zie er erg primitief uit,hier een paar afbeeldingen
zonder datum,het boek is mij te oud,Opgravingen in Amsterdam.
mvg Bert
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 25 sep 2020, 21:00 |
|
 |
|
woesel
|
late middeleeuwen of jonger denk ik
|
| 25 sep 2020, 21:31 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Ik denk het ook Wessel
ik zat al aan huisvlijt te denken,
mvg Bert
|
| 26 sep 2020, 19:58 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
MOET JE WEL RARE OREN HEBBEN
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 26 sep 2020, 22:40 |
|
 |
|
woesel
|
de ed schreef: MOET JE WEL RARE OREN HEBBEN Als je maar geen last van je oren hebt https://www.youtube.com/watch?v=XeAiQKXl3B4
|
| 26 sep 2020, 22:51 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Na velen uren van zoeken in de boeken ga ik toch voor een Romeinse en kom tot deze stelling: omdat ik de punten heb vergeleken en dit is de leidraad bij deze stylos het is een voege en wel eerste eeuws kijk eens naar c Bron:FORSCHUNGEN IN AUGST BAND 45/1Verena Schaltenbrand Obrecht, Stylus mvg Bert
|
| 27 sep 2020, 17:16 |
|
 |
|
woesel
|
Bertoninus schreef: Na velen uren van zoeken in de boeken ga ik toch voor een Romeinse en kom tot deze stelling: omdat ik de punten heb vergeleken en dit is de leidraad bij deze stylos het is een voege en wel eerste eeuws mvg Bert Met jonger bedoel ik minder oud Bertonius. Maar als je er zo graag een romeins exemplaar in wil zien Adopteer hem maar  Zo,n niet gedecoreerd stuk is een lastig te plaatsen vandaar mijn terughoudendheid. https://collection.sciencemuseumgroup.o ... man-stylusOnbetrouwbare bron , maar ook zij geven de voorkeur aan romeins  Gebaseerd op ????????
|
| 27 sep 2020, 17:30 |
|
 |
|
keossvin
|
 Re: Oorlepel, Romeinse stylo 1e eeuw
Bertoninus schreef: Na velen uren van zoeken in de boeken ga ik toch voor een Romeinse en kom tot deze stelling: omdat ik de punten heb vergeleken en dit is de leidraad bij deze stylos het is een voege en wel eerste eeuws mvg Bert Hoi Bert, Als eerste wil ik zeggen bedankt voor alle moeite ! Toch mooi dat dit soort vondsten gedetermineerd kunnen worden door jullie. Als ik deze een jaar geleden had gevonden was ie waarschijnlijk in de rommelbak geëindigd.. Ik heb mijn eerste fibula die ook uit de eerste eeuw komt op hetzelfde veld gevonden dus qua tijd zit het wel goed denk ik. Nogmaals bedankt Bert ! Groetjes, Kevin
|
| 27 sep 2020, 17:31 |
|
 |
|
woesel
|
Ter illustratie
|
| 27 sep 2020, 17:58 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Goed zo Wessel 
|
| 27 sep 2020, 18:13 |
|
 |
|
aureum
Geregistreerd: 20 okt 2018, 17:21 Berichten: 5683 Woonplaats: Kerkrade
|
nou ik heb ook de laatse 2 dagen erheen gekeken...maar ik vindt uit de romeinse tijd geentje die er op lijkt....zelfs niet in deel 1 en 2 van STILUS van Forschungen in August en hier staan zeer veel romeinse varianten in.. dus in mijn ogen geen romeinse mvg leon 
|
| 27 sep 2020, 18:28 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ach wijzen met de boeken kan ook zelf gemaakt zijn niet alles staat in een boek als je minder geld heb of geen dan maak je hem zelf zal heus wel een schrijf stift zijn welke tijd geen idee dit was dan de wijs heit de Ed ZO DAN OP NAAR 1 DIE WELIN DE BOEKEN STAAT SUCCES  EN JE KAN ER ALLES MEE DOEN JE VROUW ER MEE PRIKKEN SUCCEEES
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 27 sep 2020, 18:44 |
|
 |
|
woesel
|
aureum schreef: nou ik heb ook de laatse 2 dagen erheen gekeken...maar ik vindt uit de romeinse tijd geentje die er op lijkt....zelfs niet in deel 1 en 2 van STILUS van Forschungen in August en hier staan zeer veel romeinse varianten in.. dus in mijn ogen geen romeinse mvg leon  Ook dit is mijn mening Leon  ook het boek wat Bert aanhaald ben ik nu aan het doorkruisen. Maar geen enkele stylus lijkt op het ingediende stuk. Ik snap dan ook niet dat Bert het exemplaar al als Romeins heeft bestempeld terwijl laat middeleeuwse exemplaren veel meer in de buurt komen. Vooral het formaat doet Romeins al doen afvallen, Romeinse stylussen zijn doorgaans groot middeleeuwse zijn kleiner. Maar hij doet me ook niet middeleeuws aan  Ik heb even in het PAN systeem gekeken en er staan enkele exemplaren in 2 stuks die er sterk op lijken datering 1400-1600. Maar goed dat wil nog niet alles zeggen, er word hevig getwijfeld in de archeologie over dateringen van de stylus en ook de functie zo worden vaak haarnaalden als stylus gezien of anders om maar ook worden hoog middeleeuwse exemplaren rustig als Romeins bestempeld enz. Dit object is absoluut niet romeins ik denk eerder nieuwe tijd. Laat staan dat het een stylus is  boetseer staafje ik roep maar wat. Grt Wessel
|
| 27 sep 2020, 18:57 |
|
 |
|
woesel
|
voor de liefhebber of twijfelaar wel of geen romeinse stylus. https://www.augustaraurica.ch/fileadmin ... iA45_1.pdf
|
| 27 sep 2020, 19:01 |
|
|