Logo
Het is nu 22 mei 2024, 04:56

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 Bovenplaat medaillonsluiting, haak/oog ontbreekt, ca. 2e helft 15e eeuw 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Bovenplaat medaillonsluiting, haak/oog ontbreekt, ca. 2e helft 15e eeuw
Materiaal: koperlegering
Afmeting: hoogte 61 mm, diameter 41,5 mm
Gewicht: 12,10 g.
Beschrijving van het voorwerp: op de voorzijde op 4 plaatsen voorzien van inscripties
Onderaan ook nog een bevestigingsoogje.

Grtz Denier

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

08 mei 2024, 17:53
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Laatmiddeleeuwse medaillonsluiting?
Onderplaat en haak ofwel oog ontbreekt.
Lijngravering op de gebombeerde bovenplaat.
2de helft 15de .
gr,
Roel.

08 mei 2024, 18:19
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Laatmiddeleeuwse medaillonsluiting?
Bedankt Kokroel :10

Grtz Denier

08 mei 2024, 18:23
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bovenplaat medaillonsluiting met lijngravering, haak/oog ontbreekt, ca. 2e helft 15e eeuw
Mooi vondst!
Ik hoop dat de inscriptie/decoratie nog zichtbaar te maken is.
Kan jij er zelf wat van maken?
En kan een voorzichtige (!) reiniging nog iets meer laten zien?

Wellicht in deze richting.
Bron: https://www.vondsten.be/finds/10572
Zie uiteraard ook hier: http://www.thecoinhunter.com/Pages/dive ... tingen.htm

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

Laatst bijgewerkt door Detecto-searcher op 08 mei 2024, 20:12, in totaal 2 keer bewerkt

08 mei 2024, 19:49
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bovenplaat medaillonsluiting met lijngravering, haak/oog ontbreekt, ca. 2e helft 15e eeuw
De inscripties zullen beter zichtbaar zijn na de reiniging, verschijnt hier later nog :10.

Grtz Denier

08 mei 2024, 20:03
Profiel

Antwoord met een citaat
:10
Kruis zo te zien, maar verder????
Zal wellicht een kwartslagje gedraaid moeten worden, gezien de dracht. :06 :03

08 mei 2024, 20:12
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Detecto-searcher schreef:
Mooi vondst!
Ik hoop dat de inscriptie/decoratie nog zichtbaar te maken is.
Kan jij er zelf wat van maken?
En kan een voorzichtige (!) reiniging nog iets meer laten zien?

Wellicht in deze richting.
Bron: https://www.vondsten.be/finds/10572
Zie uiteraard ook hier: http://www.thecoinhunter.com/Pages/dive ... tingen.htm

Is een vondst van mij van enkele jaren geleden.
Deze met nog andere medaillonsluitingen zijn tentoongesteld geweest in het St. Janshospitaal in Damme bij Brugge.
gr,
Roel.

08 mei 2024, 21:55
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bovenplaat medaillonsluiting, haak/oog ontbreekt, ca. 2e helft 15e eeuw
Leuk Roel!! :10

09 mei 2024, 20:14
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Bovenplaat medaillonsluiting, haak/oog ontbreekt, ca. 2e helft 15e eeuw
Hierbij wat illustratie
Het beeld is de Heilige Margaretha van Antiochië--- datering ca. 1450 (collectie Sint-Janshospitaal Damme.
gr,
Roel

09 mei 2024, 22:30
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Illustratie
gr,
Roel.

09 mei 2024, 22:31
Profiel
Moderator

Antwoord met een citaat
Een stokoude gesp vertelt

Ik ben jaren geleden gevonden in een slijkerige stortgrond. Eeuwenlang heb ik verstikkend in de modder vertoefd maar ik heb het toch nog heelhuids overleefd. Ik ben stokoud hoor! Ja, ik ben om en bij de zeven eeuwen geleden geboren. Een 14de eeuwse geelgieter of koperslager heeft me gegoten in een stenen mal en me daarna met een vijltje gefatsoeneerd. Mijn lichaam is gemaakt uit een koperlegering dat nadien verguld werd. Dat mooie gouden kleedje ben ik kwijt geraakt in de modder.

Mijn medaillon was een onderdeel van een speciale gordelsluiting . Ik behoorde daarmee met gespen, riemtongen en allerlei gordelbeslag tot de 14de/15de eeuwse gordeluitrusting dat samenging met mijn kledij. Veel meer dan nu was mijn kleding in de late Middeleeuwen het belangrijkste middel om mijn sociale afkomst te etaleren. Vooral de daarop aangebrachte sieraden en draagtekens gaven mijn sociale afkomst aan.
De voorwerpen uit edelmetaal waren in mijn tijd uitsluitend gereserveerd voor de geestelijkheid, de adel en het patriciaat. Aan de andere sociale groepen, waartoe ik behoor waren goedkopere metalen zoals messing, gestanst latoenkoper, lood en tin toegestaan.

Tot de meest opvallende en best versierde onderdelen van mijn kledij behoorde de gordel. Het was de riem waaraan al mijn persoonlijke uitrusting, zoals sleutels, tas, mes, beurs waren bevestigd. Mijn gordel was rijkversierd met beslagstukken. Het is niet simpel om die rijkbeslagen gordel met uitpuilende beslagstukken door een gewone gesp te halen en om deze dan nog te sluiten door middel van een angel. Als oplossing daarvoor ontstond er in de 2de helft van de 14de eeuw een speciale sluiting, bestaande uit een medaillon-achtige beslagplaat, waaraan een haakje was bevestigd en een tegenstuk met een oogje kon gehaakt worden. Meestal grepen hierbij het haakje en het oogje niet rechtstreeks in elkaar, maar waren ze door middel van een kettinkje verbonden, waarbij het haakje dus op elke gewenste lengte in het kettinkje kon worden geklikt. De ketting, die aan het tegenstuk zit bevestigd, is meestal lang waardoor het overtollig deel, na het sluiten, nog een stuk naar beneden hangt. De laatste schakel is soms van een kleine bedel, "pomme" of zgn. "pucelage" voorzien. Deze nieuwe uitvinding, het sluiten door middel van haken en ogen, maakte de gespbeugel overbodig.

Ik ben voorzien van een oogje op de top. Ik ben opengewerkt en voorzien van een voorstelling waar twee figuren zijn afgebeeld: een biddende prinses en ernaast Sint Joris. De voorstelling is gegoten en achteraf bijgevijld. Op mijn linker gedeelte , waar het riempje in werd vastgeklonken door middel van een paar rivetten, staat een gotische minuskel gegraveerd. Ik hing vast aan de linkerkant van de gordel want de voorstelling in mijn medaillon was bedoeld opdat degene die voor me stond het tafereeltje mooi rechtop "en face" kon zien en niet ondersteboven.
Sociaal gezien behoorde ik in mijn tijd toe aan een gegoede, maar niet extreem rijke eigenares van rond anno 1400.

Roel

09 mei 2024, 22:49
Profiel

Antwoord met een citaat
Leuke & fraaie info! :10 :10 :10

11 mei 2024, 11:51
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]