|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 13:57
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 2 berichten ] |
|
Loden buste met vergulding
| Auteur |
Bericht |
|
Wisse
|
 Loden buste met vergulding
Materiaal: Lood
Afmeting: 5,7 cm. hoog x 3,6 cm. breed
Gewicht:41 gram
Beschrijving van het voorwerp: Loden buste met resten van vergulding (of goudverf)
Hallo allemaal,
Dit voorwerp gevonden op een akker in de gemeente Barneveld. Andere vondsten van de akker dateren van Romeins tot heden.
Het is mij onduidelijk of het een afbeelding is van een man of een vrouw. Om de hals hangt een ketting met daaraan een vierkant kruis. De afbeelding (buste) lijkt compleet te zijn. Er is maar 1 plaats - op de achterkant - waar ik een breukvlak zie. Daar zit een holte (zie rood streepje), wat mogelijk een restant is van een bevestigingspunt, waarmee de buste ergens op vast heeft gezeten.
De buste is verguld geweest, maar of het echt goud of goudverf is, weet ik niet. Aan de achterkant zit een holte in de vorm van een schaakpion. Zou dat te maken hebben met het productieproces?
Na wat speurwerk op internet, kom ik niet verder dan het vermoeden dat het mogelijk een kastbeslag is.
Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.
Groet, Jaap
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 03 dec 2023, 13:21 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: Loden buste met vergulding
mooi ding staat een vrouw op gok op 19 eeuw
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|