|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 15:29
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
Loodjes
Geregistreerd: 12 apr 2009, 10:00 Berichten: 361 Woonplaats: Laurium
|
 Oproep loden met schaar.
Ik ben op zoek naar meer afbeeldingen en gegevens van loden met een geopende schaar. De hierbij afgebeelde twee exemplaren zijn gevonden in Deventer en zijn zeer waarschijnlijk broodpenningen van een Snijdersgilde (onderdeel van het Kleermakersgilde). Om deze veronderstelling beter te onderbouwen ben ik op zoek naar meer exemplaren / voorbeelden.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Groeten Allex http://www.loodjes.nl - info@loodjes.nl Ik verzamel bakenloodjes en armenpenningen. Ook informatie en afbeeldingen hierover zijn welkom.
|
| 16 jan 2022, 14:55 |
|
 |
|
vogchel
Moderator
Geregistreerd: 15 jan 2013, 22:41 Berichten: 1704 Woonplaats: Barneveld
|
 Re: Oproep loden met schaar.
Hoi Alex,
Hierbij 3 loodjes, die gevonden zijn in één bouwput in Barneveld. Het kleinste exemplaar heeft een diameter van 16 mm. Het grootste exemplaar heeft een diameter van 21 mm.
Op het grootste exemplaar zie ik iets dat op een schaar lijkt. De loodjes hebben een dikte van zo'n 1,5 mm.
Groetjes,
Bert
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ 'Ik heb er al heel wat steen tijd in zitten'
|
| 17 jan 2022, 13:43 |
|
 |
|
Loodjes
Geregistreerd: 12 apr 2009, 10:00 Berichten: 361 Woonplaats: Laurium
|
Vriendelijk bedankt voor je bijdrage Bert!
_________________ Groeten Allex http://www.loodjes.nl - info@loodjes.nl Ik verzamel bakenloodjes en armenpenningen. Ook informatie en afbeeldingen hierover zijn welkom.
|
| 18 jan 2022, 20:43 |
|
 |
|
vogchel
Moderator
Geregistreerd: 15 jan 2013, 22:41 Berichten: 1704 Woonplaats: Barneveld
|
Loodjes schreef: Vriendelijk bedankt voor je bijdrage Bert! Graag gedaan Alex! Overigens denkt mijn broer dat het niet om een afbeelding van een schaar gaat. Hij denkt dat er mogelijke sprake is van een misslag, die dan toevallig een schaar-vormige afbeelding tot gevolg heeft gehad. Het lijkt er op dat de afbeelding op de achterzijde ook wat vervormd en niet compleet is. Mogelijk hoort die afbeelding ook een kruis te zijn, zoals ook op de andere twee exemplaren aanwezig is. Groetjes, Bert
_________________ 'Ik heb er al heel wat steen tijd in zitten'
|
| 18 jan 2022, 21:31 |
|
 |
|
Hans1971
|
Allex, ik heb deze gevonden. viewtopic.php?f=49&t=114518
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 19 jan 2022, 19:12 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|