|
|
Het is nu 03 maart 2026, 06:40
|
Iemand die weet wat dit is? - Byzantijns gewicht
| Auteur |
Bericht |
|
ckorteweg
Moderator
Geregistreerd: 28 maart 2014, 00:36 Berichten: 6358 Woonplaats: Alblasserdam
|
 Re: Iemand die weet wat dit is? - Byzantijns gewicht, mogelijk 5e/7e eeuw
Nu onderbrengen onder gewichten? Of verdere verfijning vd dtm afw88? Ik opteer het eerste. Over welke periode gaat het hier ongeveer?
Leuke vondst en gedetermineer!
_________________ Blijven zwaaien! Iedere zwaai is er eentje dichter bij een volgende topper!
Gr, Chris
|
| 15 apr 2023, 09:42 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
 Re: Iemand die weet wat dit is? - Byzantijns gewicht
Toyker schreef: Bedankt Sicco  Ik zal kijken of ik dat boek kan bestellen. Ook heb ik een mail gestuurd naar de DDA en ook naar het PAN, maar hier kunnen ze mij ook nog niet vertellen wat de tekens inhouden. We gaan door, Groeten Richard Ik hoop dat jouw gewicht daarin ook wordt besproken, maar weet dat niet. Ontdek net dat die eerdere site bovenaan domweg gewoon een link aanbiedt (met de naam google vertaald: Byzantijnse gewichten met massasymbolen) met meer boeiende info! O.a ook een tabel van die schrijver Simon Bendall: https://funtofil.livejournal.com/354510.htmlOpschrift (vertaling google): Funtophilia - weegschalen en gewichten verzamelenHet tijdschrift bevat weegschalen en gewichten uit mijn verzameling, mijn vrienden en van internet Collecties van schaalmusea van over de hele wereldMet daarin wellicht nog wat voor jou interessante info?! Ik heb er even wat uit gejat, zie afbeeldingen. Dat eerder getoonde voorbeeld heeft trouwens het inderschrift: Kettlebell 1 ons. Foto van internet. Mogelijk kan je daar ook wat mee? 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 15 apr 2023, 11:54 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
ckorteweg schreef: Nu onderbrengen onder gewichten? Of verdere verfijning vd dtm afw88? Ik opteer het eerste. Over welke periode gaat het hier ongeveer?
Leuke vondst en gedetermineer! Datering?, tja. Ik zie daar op die getoonde sites de ruime marge van 5e - 7e eeuw na Chr. Wellicht is dat een goede aanduiding om voorlopig aan te houden.  Kan altijd worden aangepast als Richard evt. nog nieuwe feiten over de periode opdiept.
|
| 15 apr 2023, 12:05 |
|
 |
|
Toyker
Geregistreerd: 09 sep 2019, 13:01 Berichten: 1326 Woonplaats: Fryslân/oostergo
|
5e-7e eeuw zal ongeveer wel kloppen, heb dit van meerdere al gehoord. De tekens die je laat zien komen wel aardig overéén  Ben nog wat aan het puzzelen met deze, en die op mijn gewicht. maar dat is best lastig. Bedankt Sicco, we komen er wel Groeten Richard
|
| 15 apr 2023, 22:05 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Zeker! Je bent goed bezig! 
|
| 16 apr 2023, 13:02 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ik kwam bij toeval op deze site terecht: https://pondera.uclouvain.be/Daar rondkijkend moest ik natuurlijk meteen aan deze vondst denken, waarvan ik enkele voorbeelden daar aantrof die er veel van hebben. Ik heb daar toen contact mee gezocht met het tonen van deze vondst, dat was op 20 december. Nu zojuist, op de valreep van het jaar, heb ik antwoord gekregen, van Charles Doyen <charles.doyen@uclouvain.be>: "... Dear Mr. Siegers,
Thank you very much for your email. This is an interesting Byzantine weight. Its legend reads Γ B, that is Ο(ὐ)γ(γίαι) β´ “2 Uncias”.
I asked one of my colleagues, an expert on Byzantine weights, for advice. The shape of the weight is typical of the late early Byzantine period, i.e. the late 7th and 8th centuries. Due to the political situation at the time, the weight could have come from southern Italy. Some coins of Leo III have been found in Central Europe. For a weight in context see O. Tekin, Bizans ağırlıkarı. Harput kazısından bir örnek. Toplumsal Tarih 168 aralık, 2007, 32-35.*)
We would be happy to include this artefact in the Pondera database if you could provide us with all the details.
Best wishes for 2025! Charles ..."*) O. Tekin, Byzantijnse gewichten. Een voorbeeld uit de opgraving van Harput. Sociale Geschiedenis 168 december 2007, 32-35Hiermee hebben we denk ik afdoende determinatie rond, naar ik begrijp: Een Byzantijns gewichtje uit einde 7e - 8e eeuw na Chr. van Keizer Leo III van Byzantium. Opschrift: ' Γ B, that is Ο(ὐ)γ(γίαι) β' Waarde: 2 Unicas Herkomst"mogelijk uit Zuid-Italië. 1.@Toyker:Voor verder onderzoek kan je wat dieper ingaan op de gegevens die zij hierbij aanleveren. 2.@Toyker: Zij verzoeken om het op te mogen nemen in hun database. Mijn vraag is: is dat okay? Zo ja, wil je dat zelf doen? Ik kan je dan even de gegevens via een pb-tje sturen. Of zal ik dat regelen? Ik zal je dan wellicht nog wat extra gegevens vragen via een pb-tje. Ik hoor het! Fijne jaarwisseling!!
|
| 31 dec 2024, 18:33 |
|
 |
|
Toyker
|
Hey Sicco, geweldig deze informatie  De determinatie is zo wel rond inderdaad. Mooie database is dit, hier mogen ze die van mij ook zeker wel in opnemen. Als je meer info nodig bent zeg je het maar. Fijne jaarwisseling en de beste wensen voor 2025 Groeten Richard
|
| 31 dec 2024, 21:57 |
|
 |
|
Detecto-searcher
|
Ja, mooie toevalstreffer! Ik zal die Charles terug mailen met gegevens die ik even vanaf dit topic ophaal. En kijk dan wel even of het me genoeg lijkt of vraag jou nog wat meer. Je hoort van mij!
|
| 01 jan 2025, 18:29 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
succes
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 01 jan 2025, 19:02 |
|
 |
|
Toyker
|
Detecto-searcher schreef: Ja, mooie toevalstreffer! Ik zal die Charles terug mailen met gegevens die ik even vanaf dit topic ophaal. En kijk dan wel even of het me genoeg lijkt of vraag jou nog wat meer. Je hoort van mij! Laat het maar weten  Ik kan indien nodig ook nog wat nieuwe foto's maken. Groeten Richard
|
| 02 jan 2025, 22:33 |
|
|