Logo
Het is nu 25 jul 2024, 22:23

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Mogelijk fragment religieus medaillon, 2 portretten, ca.eind 16e/19e eeuw 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Bericht Mogelijk fragment religieus medaillon, 2 portretten, ca.eind 16e/19e eeuw
Materiaal: koper

Afmeting: 16,2 x 23,5 x 2,2mm

Gewicht: 2,9 gram

Beschrijving van het voorwerp: Klein koperen voorwerp met aan één kant het hoofd van Jezus? en aan de andere kant het hoofd van Maria?. M'n gevoel zegt begin 20e eeuw. Leuke vondst, blij mee. Het lijkt iets dat iemand uit iets groters heeft uitgesneden en lang in z'n broekzak heeft meegedragen. Het voorwerp glanst behoorlijk, zonder veel schoonmaken. Kent iemand dit soort voorwerpen? Ik ben benieuwd uit welke tijd dit komt.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

09 jul 2024, 15:50
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Religieus dubbelportret
In 2008 vond ik bij een opgraving een medaillon enigszins in dezelfde sfeer (Jezus en Maria), zie afbeelding (dus geen match).
Op die plek stond ook een nonnenklooster.
De archeologen dachten qua datering aan eind 16e eeuw, maar mogelijk ook 19e eeuws.
John Kuipers heeft deze vondst later (2011) gedateerd als 17e eeuws.
Mogelijk is jouw vondst ook een medaillon, om een of andere reden ontdaan van de omranding. :06
Misschien kan je hier wat mee.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.

09 jul 2024, 21:49
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Religieus dubbelportret
Detecto-searcher schreef:
In 2008 vond ik bij een opgraving een medaillon enigszins in dezelfde sfeer (Jezus en Maria), zie afbeelding (dus geen match).
Op die plek stond ook een nonnenklooster.
De archeologen dachten qua datering aan eind 16e eeuw, maar mogelijk ook 19e eeuws.
John Kuipers heeft deze vondst later (2011) gedateerd als 17e eeuws.
Mogelijk is jouw vondst ook een medaillon, om een of andere reden ontdaan van de omranding. :06
Misschien kan je hier wat mee.

Dank voor dit antwoord. Ik heb dit artefact gevonden op een plaats die tot begin 19e eeuw onderdeel was van de Munster Abdij (Roermond en omstreken). Het zal idd. wel een bewerkt medaillon zijn. Voor de datering denk ik nu aan 17 tot 19e eeuws.

10 jul 2024, 11:18
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Mogelijk fragment religieus medaillon, 2 portretten, ca.eind 16e/19e eeuw
:10

10 jul 2024, 19:50
Profiel

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Mogelijk fragment religieus medaillon, 2 portretten, ca.eind 16e/19e eeuw
Ik denk dat het er zo uitgezien moet hebben. Dit is een replica.

11 jul 2024, 09:50
Profiel

Antwoord met een citaat
aardappeleter schreef:
Ik denk dat het er zo uitgezien moet hebben. Dit is een replica.

Dit medaillon lijkt sprekend op mijn vondst, dank voor het plaatsen van deze afbeeldingen! Het enige grote verschil is dat bij mijn vondst bij beide portretten het hoofd naar rechts wijst, terwijl bij de getoonde replica het hoofd van Jezus naar links wijst. Het lijkt er dus op dat mijn vondst eerder te dateren is dan begin 20e eeuw.

12 jul 2024, 14:56
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]