Logo
Het is nu 05 maart 2026, 13:33

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Regels in België 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Regels in België
België

Zoeker 1:
In België heerst officiëel een zoekverbod...
De wetgeving is echter wat het zoeken betreft zeer onduidelijk, wat ik op dit moment weet is dat er in België een "gedoogbeleid" is. Dwz, zolang er geen klachten zijn, je toestemming hebt van de eigenaar van de gronden, op het strand zoekt en zolang je niet naar archeologische vondsten zoekt, je eigenlijk weinig problemen hebt.

Zoeker 2:
Wat betreft het zoeken in België is men gemakkelijk, advies is alleen om naar de plaatselijke gemeente te gaan om daar toestemming te vragen, dan loopt het vanzelf op rolletjes, daarbij heb je natuurlijk ook toestemming van de grondeigenaar nodig. Nog wel te vermelden dat de Belgische overheid niet moeilijk doet wat betreft het uitbetalen van de vondsten die je hebt gedaan, zij koopt het meteen op en zijn niet zuinig, in tegenstelling tot Nederlandse handelwijze van de overheid.

17 apr 2008, 16:32

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Regels in België
mooie informatie Leon

daar hebben we iets aan
omdat wij hier in Limburg in een grens gebied zitten

grt bert

17 apr 2008, 18:57
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Regels in België
In elk geval is in Wallonië laksheid troef, dus "no worries " .... de klachten kunnen uitsluitend komen van de burgers. Rekent daarbij nog dat al wat geen frans spreekt gemakkelijk met een scheef oog bekeken wordt.
Ik woon bij Dendermonde en heb daar immense velden achter mijn tuin. In ben met de boer gaan praten om toelating te krijgen voor een vriend van mij. Die mens wist daar totaal niets over en vond het zelfs geestig als ik over metaaldetectie praatte. De vriend in kwestie is dan geweest en heeft gedurende twee uur rongedaggerd op een ijskoud veld (in februari .... ik was erbij, kurieuzeneus zoals ik ben :) ..) om er alleen zilverpapier en andere rotzooi boven te halen ! Op het veld rechtegenover mijn huis, daar is alleen een oord van Maria Theresia gevonden en die was nog in een rottige toestand !

18 apr 2008, 15:05
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ]