|
|
|
|
Het is nu 29 apr 2025, 13:32
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 2 berichten ] |
|
Metaaldetector vondsten opslaan per zoekgebied
Auteur |
Bericht |
Dutchdetectorist
|
 Metaaldetector vondsten opslaan per zoekgebied
De metaaldetctor hobby heeft me pas een jaar of 2,5 in haar greep, maar ik ben er sinds het begin wel behoorlijk actief mee bezig. Vanaf het begin verzamel ik de gevonden artefacten in doosjes die bij het veld horen waar ze gevonden zijn. Tevens gebruik ik een GPS-tracker (Go Terrain, die gekoppeld is aan m'n XP Deus 2). Van iedere munt of interessant artefact maak ik een foto op de vindplaats. Hierdoor ontstaat na verloop van tijd een soort overzicht van wat voor soort activiteiten in een bepaald gebied hebben plaatsgehad. Archeologie in het klein. Het nadeel van deze werkwijze is dat een vitrine met de mooiste vondsten een stuk bewerkelijker is. Je wil de vondsten immers bij het stuk land waar je ze gevonden hebt houden. Dus moet je goed documenteren van welk stuk land de vondst in de vitrine afkomstig is. Dus in plaats van alleen te bekijken wat een artefact is en uit welke tijd deze stamt, voeg je nog een dimensie toe, nl. waar het is gevonden. Dit heeft natuurlijk alleen zin als het veld waar je zoekt oorspronkelijk is. Op stortgrond of zwaar verstoorde grond heeft het weinig zin. In één van de gebieden waar ik zoek vind ik alleen spullen vanaf begin 17e eeuw, dit was me al opgevallen. Tijdens een detector sessie stopte iemand om te vragen of ik al iets leuks gevonden had. Ik raakte met hem aan de praat en het bleek dat deze persoon goede historische kennis had van het gebied waar ik aan het zoeken was. Hij vertelde dat dat gebied tot aan begin 17e eeuw zeer bosrijk was. Pas toen de Spanjaarden in het naburige Stevensweert een vesting bouwde, waar ze veel hout voor nodig hadden, verdween het bos en werden flinke stukken land in cultuur gebracht voor akkerbouw. Andere stukken veranderde in heide gebied. In deze omgeving vind je ook verschillende 'Heiwegen'. Op de akkers, die toen in gebruik werden genomen, vind ik munten en andere artefacten vanaf begin 17e eeuw. Met één uitzondering: ik vond enkele zilveren muntjes uit de 13e eeuw. Terug kijkend op de locatiedata durf ik voorzichtig te beweren dat daar in de middeleeuwen een weg door het bos gelopen heeft. Misschien een idee voor anderen om te beginnen met het opslaan van vondsten per zoekgebied?
|
04 apr 2025, 23:23 |
|
 |
kimball
Moderator
Geregistreerd: 02 aug 2008, 20:46 Berichten: 3830 Woonplaats: Noordgouwe
|
 Re: Metaaldetector vondsten opslaan per zoekgebied
Top! Toen ik begon te zoeken had ik bakjes voor vingerhoedjes, gespen, munten en ga zo maar door. Maar later besefte ik dat ik niet meer wist waar ik het gevonden had... Nu verzamel ik per locatie. Groet
_________________ Ik verzamel duiten, oorden en muntgewichten uit Zeeland. Mijn verzameling is helaas nog niet compleet...
|
05 apr 2025, 01:23 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 2 berichten ] |
|