Logo
Het is nu 28 maart 2024, 17:35



Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 mei 2010, 14:39
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
Binnen de nieuwe erfgoedwet, dat reeds door de Eerste en Tweede kamer is aanvaard is er na voorafgaand overleg met "bodemvondstenwereld" en de grotere detectorverenigingen en de AWN, in die wet nog ruimte gelaten voor een nadere invoering van regels. Dit kan alleen via een Algemene Maatregel van Bestuur (AMB), en dat ligt thans in de handen van het ministerie. Er is geen reden om nu al de noodklok te luiden, uiteraard moet e.e.a. wel eerst naadloos afgestemd gaan worden op de nieuwe wetgeving. In die fase bevinden we ons nu.
Het zal en mag niet gebeuren dat onze inspraak en beloofde toezeggingen onder de tafel worden gestoken. Geloof me, daar zit ik bovenop! Maar het maken van wetten vraagt nu eenmaal om tijd, als er ook maar iets niet klopt of helder is, moet het overgedaan worden! Ondanks dat iedereen (in detectorgebied) de nieuwe erfgoedwet nu al naast zich neerlegt, blijf ik in de overtuiging dat deze wet, mits beloften door initiatiefnemers, worden nagekomen, een zegen zullen zijn voor metaaldetectoristen. Al ruim zo'n 32 jaar vecht ik, als voorzitter, voor het bestaansrecht van detectorhobbyisten en dat lijkt eindelijk z'n vruchten gaan opleveren.
Natuurlijk zijn er restricties aan gebonden, maar dat was vroeger niet anders. Over het waar en wel en niet zoeken/graven worden oude regels alleen herhaald, wat toen niet mocht, mag met de nieuwe wet ook niet! Maar, en dat is wel heel belangrijk, geldt een schep in de grond (tot 30 cm) niet meer als 'archeologische opgraving'. Waarschijnlijk doelt men daarbij op 'georganiseerde detectorristen', waarvan men ervan uit gaat dat zij zich de regels inzake het archeologisch erfgoed eigen hebben gemaakt. Ook wij als Coinhunters Company, zullen onze regels daarop moeten aanpassen, het is niet anders. Dit betekent ook dat wij leden zullen moeten royeren als die zich niet aan de regels houden. Dat er strenger gecontroleerd gaat worden op detectorgebruik is nu al zeker.
Sommige zien dat als een 'smoes' om meer leden te krijgen, wat me erg zeer doet, maar dit is waar we in de toekomst mee zullen moeten leven, tenzij de aanvullingen op de nieuwe wet nog anders worden omschreven.

Inmiddels is er onderling een voorzichtig overleg gaande met The Coinhunters en wederpartijen, om een gelijkmatig beleid te gaan vormen. Uiteraard bent u geheel vrij in de keuzes die u wilt maken, maar zoals het nu lijkt, zal metaaldetectie in de toekomst zeker aan regels onderworpen gaan worden en zult u, als lid van welke organisatie dan ook, gevraagd kunnen worden naar de regels welke u naleeft en/of waar u bent aangesloten.

Het is nu nog te vroeg om daarop al vooruit te lopen, maar neem van mij aan dat dat in de toekomst zeker gaat gebeuren! Wij zullen ons hard maken voor iedere detectorrist, georganiseerd of niet, maar kunnen op dit moment niets garanderen. Dit was wat ik even wilde vertellen over de nieuwe komende Erfgoedwet. Kijk maar wat u ermee doet!

Groeten,
Henk Hasselt (namens The Coinhunters Company)


04 feb 2016, 05:25
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
Bedankt Henk en keep up the good work ! :10
Ik zie het zelf liefst geregeld op een vergelijkbare manier als bij de sportvisserij.
Dat kan onze hobby ook definitief uit de schimmige hoek halen, waar het in de ogen van veel buitenstaanders nog steeds zit.
Groet, Jan

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


04 feb 2016, 07:09
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2012, 16:06
Berichten: 1661
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
1/ Ik verrek het om me aan welke organisatie dan ook te verbinden om te mogen zoeken (dit staat los van lidmaatschap om andere redenen).

2/ Dit was niet de afspraak.

Citaat:
Visakte
................................
Zo wordt er gesproken over een graafvisum voor amateurs, een soort ’visakte’ om mensen onder voorwaarden buiten beschermde monumenten te laten graven.
De uitwerking brengt echter allerlei praktische bezwaren met zich mee. Want wie komt in aanmerking voor zo’n visum? En hoe kan een gemeente dit in de praktijk handhaven? Daar zien de meeste deelnemers geen heil in: ‘Het probleem is dat je eisen gaat stellen aan hoe mensen hun hobby mogen beoefenen.
We moeten van die voorwaarden af en een manier vinden om het samen op te lossen. Als we op een terrein staan, kunnen we ter plekke afspraken met elkaar maken.’
http://cultureelerfgoed.nl/sites/defaul ... en_def.pdf

_________________
gr Ace


_________________
♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪


04 feb 2016, 09:38
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
henkhasselt schreef:
kijk maar wat u ermee doet!


Niks :ls :lol:

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


04 feb 2016, 16:57
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
Het probleem is dat je eisen gaat stellen aan hoe mensen hun hobby mogen beoefenen.
We moeten van die voorwaarden af en een manier vinden om het samen op te lossen. Als we op een terrein staan, kunnen we ter plekke afspraken met elkaar maken.’


Zalvende praatjes over de zogenaamde participatiemaatschappij, het tijdperk van het betrokkenheidsparadigma :lol:
Moet je je geen zand mee in je ogen laten strooien.

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


05 feb 2016, 00:51
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jan 2013, 18:36
Berichten: 691
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
Praatjes praatjes praatjes....trek trek me nergens wat van aan en doe me eigen ding

_________________
Si vis Pacem para Bellum


05 feb 2016, 09:48
Profiel
ERELID
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2009, 09:45
Berichten: 5870
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
radiohead schreef:
henkhasselt schreef:
kijk maar wat u ermee doet!


Niks :ls :lol:



:lol: :lol: :lol: :lol:

_________________
Multi multa; nemo omnia novit"
Veel mensen weten veel, maar niemand weet alles"


05 feb 2016, 13:06
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 mei 2010, 14:39
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
Beste medezoekers, uw bezorgdheid is begrijpelijk, maar laten we allereerst duidelijk stellen, dat er vanuit de detectorwereld niemand om een nieuwe wet op dit gebied heeft gevraagd.
Noch The Coinhunters, Noch de Detectoramateur noch dit forum.
De nieuwe wet is een voortvloeisel uit de Europese wetgeving inzake bescherming van het Cultureel Erfgoed.
Hoewel Nederland, als eerste Europees land, heeft aangegeven dat amateurs een belangrijke rol spelen in het aandragen van informatie uit ons bodemarchief heeft men hier gepleit voor een uitzondering op de regels, in de nieuwe wet is er dan ook enige ruimte gelaten voor metaaldetectoramateurs. Dit wordt niet met name genoemd in de wet, maar zal door middel van een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) nog nader z'n beslag moeten krijgen.
Deze AMvB is er op dit moment helaas nog niet, maar aan de invulling daarvan wordt door de Rijksdienst voor het Cultureeel Erfgoed (RCE) en juristen nog gewerkt. Deze AMvB dient dus om de bewust opengelaten hiaten in de nieuwe cultuurwet te dichten.
Daarin zal, naar men heeft beloofd, o.a. ook de "vrije 30 cm. regel" in bepaalde gevallen worden toegestaan. Dit zal niet gelden voor terreinen die in de oude Monumentenwet al als 'beschermd' werden aangeduid.
In Casu: Archeologische Monumenten, Archeologische Opgravingen, Gebieden waarvoor een speciale APV is ingesteld en waarschijnlijk nu ook 'slagvelden', voor zover die als zodanig worden aangemerkt.
In principe verandert er op dat gebied dus weinig, want daar mocht je eerder dus ook al niet zoeken met een metaaldetector.
Op akkerbouwgronden, niet vallende onder bovengenoemde terreinen, zal (als het allemaal doorgaat) de bouwvoor tot op een diepte van 30 cm. worden vrijgegeven voor metaaldetectie. Met dien verstande dat de detectorrist verplicht is om zijn vondsten te melden via een centrale databank. De meldplicht gold overigens ook al in de oude wetgeving (toevalsvondsten). Daaraan werd slechts ten dele gehoor gegeven, mede door onduidelijkheid op dit gebied en het feit dat graven naar vondsten strafbaar was.
Door de "30 cm. regel", waarin de AMvB zal gaan voorzien (als alles loopt zoals beloofd) zal graven dus niet meer strafbaar zijn. Dit is erg belangrijk omdat dan ook de eigendomsproblematiek van vondsten tot het verleden zal gaan behoren. Aan deze regel zit echter wel een restrictie: vondsten dienen te worden aangemeld bij een centrale database. Over welke vondsten wel of niet aangemeld moeten worden bestaat op dit moment nog onduidelijkheid.
In de oude wetgeving waren dat 'alle vondsten ouder dan vijftig jaar' , maar dat was gezien de hoeveelheid vondsten toen een onhoudbare zaak, want op een meldingsplicht staat natuurlijk ook een registratieplicht.
Binnenkort, 25 maart a.s., wordt door de RCE een congres georganiseerd 'lood en oud ijzer' , daarin zal ook het melden van detectorvondsten uitvoerig aan de orde komen. Pas daarna weten we dus meer.
Ik probeer hier alleen wat helderheid te verschaffen ten dienste van detectorristen. Reageer uw eventuele ongenoegen dus niet op mij af, ik heb die nieuwe regels niet verzonnen, kom in dat geval naar het congres, aanmelden kan via de website van de RCE en doe dan daar uw zegje.
Keep Hunting!


06 feb 2016, 01:33
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 mei 2013, 10:54
Berichten: 984
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
Hey Henk,

Bedankt voor deze uitgebreide toelichting

ik ben benieuwd wat de uitkomst zal zijn.

_________________
zoekende op de Friese akkers met een xp deus 2

programma's voor de deus2 opslaan en bewaren? zie https://deus2.pjottrr.nl

historie: garret ace 250, fisher f75, garret at pro int, Nokta fors Core, nokta impact


06 feb 2016, 02:19
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2012, 16:06
Berichten: 1661
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
henkhasselt schreef:
Daarin zal, naar men heeft beloofd, o.a. ook de "vrije 30 cm. regel" in bepaalde gevallen worden toegestaan.

:07 Dat zeggen ze ja. Complete onzin van die instanties.
Want die bovenste 30 cm is in de overgrote meerderheid van de gevallen niet te verbieden. Ook niet te verbieden zoals het nu in de AMvB voorgesteld is.
Daar ben ik al uitgebreid mee bezig geweest in actuele praktijkcasussen, ook met juristen binnen hun beroepsmatige functieomschrijving inzake. En ook archeologen bevestigen mijn inzichten vanuit hun beroepsmatige kennis.
Bewezen conclusie; niet te verbieden (op enkele uitzonderingen na en dat zijn monumenten).

Maar ik ben wel een beetje klaar met deze angstzaaierij. Je mag alleen mee roepen "bang" te zijn en als je aangeeft dat deze nieuwe wet niet hard te maken is wordt je kennis als ondeugdelijk terzijde geschoven.
En dat is zo jammer, want ook dit betuigd weer niet van constructieve samenwerking tussen ons hobbyisten. En dat is precies waardoor wij telkens overlopen wordt. Een beetje inhoudelijk beargumenteerd(!) verzet zou daar makkelijk verandering in kunnen brengen terwijl door dit gedrag het ons gewoon overkomt.
Wat is dat toch dat iedereen liever met die angstzaaierij mee roept en niet wil luisteren naar inhoudelijk argumenten die zich reeds meermalig in de praktijk bewezen hebben met duidelijke uitsluitstels (niet te verbieden)?
Met als gevolg dat mijn kennis vanuit toegepaste praktijkervaring voor mezelf blijft. Dus ik persoonlijk lijd hier niets onder want mij gaan ze niets verbiden. Wel erg jammer voor de rest.

Dit is dus mijn laatste reactie op dit onderwerp in zijn algemeenheid. Ik vertel dus ook niet meer de argumenten want dat levert mij toch alleen maar een hoop gedonder op. Tenzij ik nog inhoudelijk in dien te gaan op reacties aan mij persoonlijk, maar ook die liever voortaan per pb en niet hier.

_________________
gr Ace


_________________
♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪


Laatst bijgewerkt door ace op 06 feb 2016, 15:05, in totaal 4 keer bewerkt



06 feb 2016, 13:17
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
Duidelijke reactie Henk :10

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


06 feb 2016, 14:50
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2012, 16:06
Berichten: 1661
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
henkhasselt schreef:
In Casu: Archeologische Monumenten, Archeologische Opgravingen, Gebieden waarvoor een speciale APV is ingesteld en waarschijnlijk nu ook 'slagvelden', voor zover die als zodanig worden aangemerkt.
In principe verandert er op dat gebied dus weinig, want daar mocht je eerder dus ook al niet zoeken met een metaaldetector.

Waar is in die AWvB ineens het verbod gebleven voor de gebieden met archeologische waarden? Of vergeet je dat te vernoemen?

_________________
gr Ace


_________________
♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪


06 feb 2016, 15:03
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 mei 2010, 14:39
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
Aanhaling:
Waar is in die AWvB ineens het verbod gebleven voor de gebieden met archeologische waarden? Of vergeet je dat te vernoemen?

Ik weet het niet ACE, omdat er nog geen AMvB is opgemaakt, althans voor zover mij bekend tenminste nog niet openbaar is gemaakt.
Het zoeken op Monumenten (gebieden met archeologische waarden) zal zo-wie-zo verboden blijven, de rest moeten we nog afwachten.
Dit is al bij wet geregeld, geratificeerd en door beide kamers goedgekeurd en komt dus niet in een AMvB, misschien bedoel je dat?
Ik vind het persoonlijk wel belangrijk dat deze discussie openbaar moet blijven en niet via pb's moet lopen. Maar ok, da\s persoonlijke mening.
Bedankt voor je reacties en het meedenken. Ga jij ook naar het congres overigens ... ?

Groeten Henk


06 feb 2016, 18:20
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2012, 16:06
Berichten: 1661
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
henkhasselt schreef:
Dit is al bij wet geregeld, geratificeerd en door beide kamers goedgekeurd en komt dus niet in een AMvB, misschien bedoel je dat?

Niet in de erfgoedwet. Dat was juist de verrassing die in die al bekende AMvB zou staan zoals zo hard geroepen is.

henkhasselt schreef:
Ik weet het niet ACE, omdat er nog geen AMvB is opgemaakt, althans voor zover mij bekend tenminste nog niet openbaar is gemaakt.

???? Nou daar snap ik dan geen jota van. Compleet verbazend.
Eerdere discussies gingen er juist al-le-maal over dat dat in de AMvB opgenomen was en dat dat voor een zwaar verbod voor ons zou gaan zorgen.
Er is toen ook diverse malen verwezen naar de AMvB, ook online waarbij deze er via links en quotes diverse malen bijgehaald is als "steekhoudend argument van gelijk". Velen hebben dat bij hoog en bij laag volgehouden en nagenoeg alle anderen die zich ermee bemoeiden hebben zich daar 200% bij aangesloten (op onprettige wijze tegenover mij). Die AMvB was er, bestond, klopte, was juist, ging doorgevoerd worden, was niet tegen te houden, was de nekslag,...

Het mooie is dat ik, die zei dat dat 1/ onzin was en 2/ nooit doorgezet zou kunnen worden, toen :oops: compleet afgebrand ben door zo'n beetje iedereen binnen deze hobby (niet alleen op dit forum) alsof ik de grootste onzin verkocht en toen in die discussie compleet de plank mis sloeg. En dat ook nog met behoorlijke persoonlijke en beledigende opmerkingen aan mijn adres van vrijwel iedereen die zich toen met die discussie bemoeide.
Ik ben nog niet vergeten wat ik toen allemaal naar mijn kop kreeg en van wie.

En dan blijkt dat wat toen geroepen werd inderdaad niet klopte? Bedankt voor de bevestiging Henk :10 :10 :10 maar nu vraag ik me toch af of dat diegenen die mij toen persoonlijk compleet onderuit haalden nu ook mans genoeg zijn om excusses daarvoor aan te bieden.
En ook excusses aan alle anderen die door hun onzin bang of over de emmer geholpen zijn door het "vermeende verbod wat eraan komt".
Een beetje vent durft voor zijn fouten uit te komen. Of blijken het toch hard roepende opnaaiende domme lapswansen geweest waar velen klakkeloos achteraan gelopen hebben? Ik ben benieuwd.

En nog mooier. Nu zeg jij hetzelfde als ik, waar blijven nu diegenen die er met hun grote bek persoonlijk trappend tegenin gaan?

Harde woorden? Bij lange na niet harder dan wat ik toen op mij afgekregen heb. Wie kaatst, :03 En ik houd me nog in. :04

:sd

_________________
gr Ace


_________________
♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪


Laatst bijgewerkt door ace op 06 feb 2016, 18:58, in totaal 2 keer bewerkt



06 feb 2016, 18:42
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 mei 2010, 14:39
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
Kijk Ace, mij is hetzelfde overkomen, ben verguisd toen ik melding maakte van de nieuwe erfgoedwet, net alsof ik die wet verzonnen had. Ach als je al zo lang meeloopt krijg je een dikke huid, maar doet wel zeer.. geloof me. Ik weet dus waar je het over hebt.
Dit komt ook omdat iedereen maar wat roept en de 'kont tegen de kribbe gooit', zonder inhoudelijk op de hoogte te zijn. Ja die gaan liever zoeken i.p.v. zich eens echt te verdiepen in de materie.
Er komt nog heel veel op ons af, maar wij maken geen wetten, wettenmakers kunnen niet zoeken!
Ik hoop dat je ook naar het congres komt, kunnen we elkaar eens ontmoeten.
Tot dan, hoop ik.

[proost]
Groeten Henk


Laatst bijgewerkt door henkhasselt op 06 feb 2016, 19:03, in totaal 1 keer bewerkt



06 feb 2016, 18:55
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2012, 16:06
Berichten: 1661
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
Bedankt voor je begrip Henk. :10

henkhasselt schreef:
Ja die gaan liever zoeken i.p.v. zich eens echt te verdiepen in de materie.

Daar zou ik op zich prima mee kunnen leven. Maar laat ze dan ten minste hun grote bek houden en al helemaal niet persoonlijk iemand aanvallen, afbranden en onderuit proberen te halen als ze toen bij mij gedaan hebben.
Mijn huid is ook dik. Maar dan nog accepteer ik het niet als ik zo aangesproken wordt en komt dat wel terug.

henkhasselt schreef:
kunnen we elkaar eens ontmoeten.

We hebben elkaar al eens ontmoet. In Amersfoort. :sd

_________________
gr Ace


_________________
♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪


06 feb 2016, 19:02
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 mei 2010, 14:39
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
??? ok dan zien we elkaar vast weer in Amersfoort...
Groeten,
Henk


06 feb 2016, 19:10
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
Hier het verslag van de behandeling van de nieuwe Erfgoedwet "Bundeling en aanpassing van regels op het terrein van cultureel erfgoed" in de 1e Kamer op 8 December 2015.
https://www.eerstekamer.nl/stenogramdee ... erfgoedwet

Uit de beantwoording van de minister op kamervragen:

Minister Bussemaker:
"... De heer Atsma en mevrouw Gerkens hebben gevraagd om de uitzonderingen op het opgravingsverbod te heroverwegen. Ik constateer dat de archeologische vereniging de voorgenomen vrijstelling voor metaaldetectie tot 30 centimeter behoudens monumenten en terreinen met een archeologische bestemming als te beperkend ervaart. Allereerst wijs ik erop dat het opgraven door amateurs met metaaldetectie op dit moment formeel niet is toegestaan. Met de Erfgoedwet wordt hiervoor voor het eerst een formele basis gecreëerd. De AMvB, waarin de uitzondering op het opgraafverbod wordt geregeld, is in voorbereiding. Misschien helpt het mevrouw Gerkens als ik haar zeg dat ik over die AMvB met de archeologische vereniging in gesprek ben. Als ik daar zou merken dat er nog inhoudelijke aspecten zijn die meer aandacht verdienen, dan kunnen we dat opnemen in die AMvB. Die AMvB is er nog niet; die wordt nu gemaakt. Daaruit blijkt maar weer dat wij echt in continu gesprek zijn met de archeologen. Ik zeg er wel bij — ik herhaal mijzelf — dat elke uitzondering op het opgraafverbod proportioneel moet zijn, gezien de kwetsbaarheid van het archeologische erfgoed en het feit dat het bodemarchief maar eenmaal geraadpleegd kan worden.

Wat de uitzondering voor opgraven met metaaldetectie betreft is het belangrijk op te merken dat die niet van toepassing is op archeologisch waardevolle terreinen. Daarom zijn wij voornemens aan te sluiten bij het oordeel van een gemeente. In de uitwerking in de vorm van een AMvB zal de brief van de AWN worden meegenomen. Ik realiseer mij goed dat deze kwestie in het veld gevoelig ligt. Via de RCE zal ik inzetten op goede communicatie, ook richting gemeenten, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is en alles wat we in het werk stellen om iedereen optimaal te ondersteunen zo goed mogelijk onder de aandacht wordt gebracht. Amateurs spelen een belangrijke rol in de archeologische sector. Het is voor het eerst dat zij een formele grond krijgen om op te kunnen graven. Ik vind dat ook blijk geven van waardering voor de rol van de amateurs.
"

Groet, Jan

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


06 feb 2016, 20:07
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2015, 16:41
Berichten: 675
Woonplaats: omgeving Traiectus
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
ik zal me braaf aan de regels houden :07


06 feb 2016, 21:15
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 mei 2010, 14:39
Berichten: 21
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
Goed gezien Jan, bedankt dat je de moeite hebt genomen om e.e.a. na te pluizen.
We zijn er echter nog niet, we hebben nog een hobbel te gaan met terreinen met een "archeologische verwachtingen", als die hindernis is genomen en dat van de baan is, kunnen we vrij en legaal zoeken, maar dan zullen we ons met z'n allen ook moeten houden aan de grondslag waarop deze vrijstelling is gebaseerd, namelijk het melden van vondsten! Vondstmelding moet de basis zijn om te mogen zoeken.
Over het wat, waar en hoe is nog weinig echte duidelijkheid, maar die gaat er zeker komen na het congres "Lood en oud ijzer" van het RCE op 25 maart a.s.
Ik denk niet dat ik het ga redden voor het verschijnen van ons eerstvolgende Coinhuntermagazine om daar al uitvoerig op in te gaan, maar ik zal wel proberen om alvast wat andere zaken die in de Erfgoedwet zijn vastgelegd en voor ons belangrijk (kunnen) zijn, in begrijpelijke taal weer te geven.
Ook zal er tussentijds nog overleg gevoerd gaan worden met de AWN en onze zustervereniging de DDA, wellicht zal hieruit een uniform verenigingsreglement ten aanzien van metaaldetectie opgesteld kunnen worden.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat de RCE zulks zal gaan formuleren, als er maar eenduidigheid komt.
Ik zal me weer melden als het onderlinge informele overleg en het RCE-congres hebben plaatsgevonden.

Groeten,
Henk Hasselt


08 feb 2016, 03:29
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
Sorry Henk, zeker niks persoonlijks hoor (ken je niet) maar ik krijg hier toch wel een beetje een onaangenaam gevoel bij.

Het doet me wat denken aan de vakbonden die "in aller belang strijden voor de rechten van de militanten". Mooie 19e eeuwse woorden altijd, maar anno 2016 maken ze er meer kapot mee dan dat ze er goed mee doen. Heel behendig wordt het Coinhuntermagazine even vernoemd in je betoog, wat me overkomt als een vorm van ledenwerving :07

Er is helemaal niks loos! We we zijn hobbyisten die doorgaans helemaal geen zin hebben om de pseudo-archeoloog te spelen. We gaan een akkertje op, graven een putje, maken een praatje met de boer, geven even wat vondst info door aan de betrokken overheden en klaar. We mochten in het verleden niet op archeologische sites zoeken en zullen dat in de toekomst ook niet mogen. We mochten in het verleden op een random akkertje zoeken en zullen dat in de toekomst ook gewoon mogen. Geen minister die daar wat aan kan veranderen.

Deze zelfde discussie loopt in Vlaanderen ook. Herinner me dat een bevoegde minister er een aantal jaren geleden geen prioriteit aan gegeven heeft. Wat door sommigen omgevormd werd naar een totaal verbod... En je vindt altijd weer een aantal mensen die deze waanzin geloven. Stop daar toch eens mee!

Was overlaatst aan het zoeken in een gebied waar "de hel losbarst" zodra de politie je er ziet... Ja hoor, de politie kwam er aan... Keek even in de auto of we toch niet aan het stropen waren en reden vervolgens relax verder.

Al die verhalen :lol: :lol:

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


08 feb 2016, 08:39
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
Deze discussie wordt m.i. vertroebeld door sentimenten enerzijds, en anderzijds door eigen interpretaties (en wellicht eigen belangen),
waardoor de standpunten varieren van "er is niets aan de hand" tot "alles gaat veranderen" of "dit is de nekslag".

Mij lijkt het verstandig om zoveel mogelijk bij de feiten blijven.
Die feiten behoeven geen weergave "in begrijpelijke taal" (hoe goed bedoeld ook), de bronnen zijn duidelijk genoeg.

Feit is dat de uitzonderingen op het opgraafverbod in de AMvB bij de Wet zullen worden geregeld, waarbij de input van belangengroepen wordt meegewogen.
Dat is de stand van zaken op dit moment.

Groet, Jan

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


08 feb 2016, 10:26
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 apr 2008, 14:40
Berichten: 7709
Woonplaats: Belgica
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
Feit is dat deze "belangenverenigingen" een zeer beperkt aantal detectoristen "vertegenwoordigen". Een ander feit is dat we ons hier op een forum begeven, de plaats bij uitstek om discussie groot en klein op te starten. Deze zaken moeten per definitie besproken worden, anders had Henk dit onderwerp beter niet geopend, en konden de leden zijn "barricade werk" vernemen in hun magazine. Actie/reactie, weet je wel.

Er wordt hier helemaal niks vertroebeld door sentiment. Niet iedereen loopt weg met dit soort verhalen, die voor een groot gedeelte gevormd worden door eigen interpretaties en dergelijke meer. Mensen die de zaken op een andere manier beleven mogen dat zeer zeker ventileren, zo zit onze maatschappij nu eenmaal in elkaar.

Grt :10

_________________
One of the greatest problems in the academic debate is that terminology identifies groups which do not actually exist as such.

Minelab: Manticore
Minelab: Equinox
XP: Deus II


08 feb 2016, 11:19
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jul 2015, 09:24
Berichten: 11688
Woonplaats: Midden Nederland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
radiohead schreef:
Mensen die de zaken op een andere manier beleven mogen dat zeer zeker ventileren, zo zit onze maatschappij nu eenmaal in elkaar.
Grt :10


Prima toch, ik geef ook m'n mening :10
Groet, Jan

_________________
Kennis is macht - Karakter is meer


08 feb 2016, 11:24
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2012, 16:06
Berichten: 1661
Antwoord met een citaat
Bericht Re: NIEUWE ERFGOEDWET VRAAGT OM GEDULD
Jan Ooms schreef:
Deze discussie wordt m.i. vertroebeld door sentimenten enerzijds, en anderzijds door eigen interpretaties (en wellicht eigen belangen),
waardoor de standpunten varieren van "er is niets aan de hand" tot "alles gaat veranderen" of "dit is de nekslag".

Mij lijkt het verstandig om zoveel mogelijk bij de feiten blijven.
Die feiten behoeven geen weergave "in begrijpelijke taal" (hoe goed bedoeld ook), de bronnen zijn duidelijk genoeg.

Feit is dat de uitzonderingen op het opgraafverbod in de AMvB bij de Wet zullen worden geregeld, waarbij de input van belangengroepen wordt meegewogen.
Dat is de stand van zaken op dit moment.

Groet, Jan


Jij noemt dat laatste een feit omdat je andere informatie ontbeert Jan.
Mijn reactie dat het niet te verbieden is, schaar jij dat onder sentimenten? Of eigen interpretaties? :07 Vertel.

Het is niet te verbieden. Daar inhoudelijk met juristen inzake binnen meerdere praktijkcasussen al mee bezig geweest.
Dit is simpelweg een feit. Gebaseerd op en onderbouwd met wetten en inmiddels in de praktijk al diverse malen uitgevochten en gewonnen. :oooo Dát is de stand van zaken op dit moment en daar valt géén verandering in aan te brengen met een AMvB of andere wet.
Wat ook jij net als de zo velen weer niet wilt horen en daarom vanuit je eigen tekortkoming gemakshalve als sentiment of interpretatie bestempeld. Dat is jouw interpretatie, mogelijk voortkomend uit sentimenten, die in elk geval niet uit feiten voort komen maar juist door gebrek aan feitenkennis. :whoea:

Mijn keiharde feiten? Die probeer ik al kenbaar te maken zolang er sprake is dat deze erfgoedwet eraan ging komen en dat is al wat jaren, en dat bracht me alleen maar onprettige reacties. Nu kun je er naar fluiten, nu noem ik ze niet meer.
Maar terreinen met archeologische waarden zijn niet te verbieden. Dát is en blijft een feit. Waarom niet? Sjah.. ik zwijg. :Censuur:

@radiohead. :10 :10 :10 Eindelijk iemand die zich niet zo snel angst aan laat praten. :sd
Geen minister die daar wat aan kan veranderen. En je vindt altijd weer een aantal mensen die deze waanzin geloven. Stop daar toch eens mee! Al die verhalen

_________________
gr Ace


_________________
♪♫ ♪ " ...want hij komt een keer die dikke vette gouden buit. " ♪♫ ♪


Laatst bijgewerkt door ace op 08 feb 2016, 11:36, in totaal 1 keer bewerkt



08 feb 2016, 11:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
phpBB.nl Vertaling - Hosted by FFXS.nl