|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 16:41
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
veteraan
|
 parafine
Al jaren conserveer ik mijn bronzen vondsten met parafine, in een potje op het fornuis. Ik heb ergens gelezen dat er parafine in een frituurpan werd gedaan die vervolgens werd verhit en de vondsten via het mandje in de parafine liet zakken (hetzelfde principe als met de patatten) Heeft iemand hier ervaring mee of dit goed werkt? Wordt de parafine niet te heet ofzo? Het lijkt mij qua het opspatten ideaal. In een open potje op het fornuis wil de parafine er nog wel eens uit spatten wanneer een voorwerp wordt gedompeld. Ik benieuwd naar jullie reactie`.
Gr, Veteraan
|
| 09 apr 2013, 23:02 |
|
 |
|
Hans1971
|
 Re: parafine
Je moet de parafine ook niet te heet maken. Meeste frituurpannen kan je de temp ook laag instellen. Welke temp de meeste gebruiken weet ik niet.
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 10 apr 2013, 20:28 |
|
 |
|
Herman Bos
|
Ik gebruik LINDLER Munt conservering op basis van siliconen. Zijn kwart liter busjes. Een busje om te conserveren busje twee als je hem weer in originele staat wil hebben. Herman http://www.verzamelaarsmarkt.nl/nl/acce ... rkeur.aspx
_________________ Zoek met een Deus en een minelab Remember the best DISCRIMINATION is your digger!
|
| 10 apr 2013, 22:02 |
|
 |
|
bennie
|
Ik gebruik een frituurpan en werkt prima mits je de temperatuur in de gaten houd
|
| 10 apr 2013, 22:16 |
|
 |
|
bentutti
Geregistreerd: 20 dec 2012, 00:19 Berichten: 1137 Woonplaats: Haarlemmermeer
|
Het is heel belangrijk om de temperatuur van je parafine goed te kunnen reguleren. Dat kan eigenlijk alleen maar met een laboratorium verwarmingsplaat om de parafine optimaal op 50 / 60 graden te houden.
Toevallig zit ik in deze business dus mocht je intresse hebben laat het mij maar even weten via de PB.
Gr. Marcel
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Dutch Salvage, Industrieel antiek, mancave en curiosa https://www.facebook.com/dutchsalvage/
Ik verzamel alles wat met Amsterdam heeft te maken
|
| 10 apr 2013, 22:18 |
|
 |
|
Peepplaza
|
Parafine in een klein frituur/fondue pannetje met de inhoud van een liter gebruik ik al jaren en werkt echt super. Je moet het niet te warm maken, zeker onder de 100 graden houden eigenlijk net zo dat je bodemvondst licht gaat bruisen.
Zitten wel gevaren aan namelijk doe dit altijd buiten of in de schuur en doe geen vochtige en dichte voorwerpen zoals knopen in het frituur/fondue pannetje, deze zouden uit elkaar kunnen spaten dus voorzichtigheid en veiligheids maatregelen zoals bril en handschoenen zijn geen overbodige luxe.
|
| 11 apr 2013, 13:08 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 6 berichten ] |
|