|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 17:58
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
Leder conserveren met o.a. P.E.G.
| Auteur |
Bericht |
|
Chillbert
|
 Leder conserveren met o.a. P.E.G.
Hallo allen. Ik heb het 1 en ander al gevonden in deze rubriek maar ik zit met een hele knullige vraag  Ik heb een tijdje geleden een schuttersputje leeg gehaald wat vol lag met Duitse k98 tasjes en een compleet binnenwerk van een Duitse helm en een binnenwerk van een Duitse parahelm. Ik heb alles nu precies een week in de spiritus liggen mijn volgende stap is het rustig laten drogen niet te lang en dan verder met de P.E.G. behandeling. Ik weet dat ik ongeveer 70% P.E.G. moet gebruiken maar hoe maak ik deze verhouding. Moet ik dan een fles van 1 liter tot 70% vullen met P.E.G. En de rest aanvullen met water? Maar dan ben ik wel snel door de voorraad heen. Ik heb een grote zak P.E.G. bij de Labshop in Twello gehaald alleen heb ik daar niet gevraagd wat de juiste verhouding was. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet aanpakken? Groeten Wilbert.
|
| 31 maart 2013, 14:15 |
|
 |
|
Chillbert
|
 Re: Leder conserveren met o.a. P.E.G.
Niemand die mij kan helpen. 
|
| 01 apr 2013, 15:15 |
|
 |
|
Hans1971
|
Lastige vraag, ik gebruik het voor hout. Ik voer het langzaam op tot zo`n 30%. En laat het een half jaar zitten. Ik weet niet hoe de verhoudingen zijn met leer. Archeonist is er ook een tijdje mee bezig geweest. Je kan ook de labshop even bellen en je vraag aan hun stellen. Zij weten ook precies de verhoudingen die gebruikt worden. 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 01 apr 2013, 17:33 |
|
 |
|
Chillbert
|
Hans1971 schreef: Lastige vraag, ik gebruik het voor hout. Ik voer het langzaam op tot zo`n 30%. En laat het een half jaar zitten. Ik weet niet hoe de verhoudingen zijn met leer. Bedankt voor je reactie. Maar hoe maak je 30% peg. Kun je mijn misschien precies uitleggen wat ik nu moet doen. Als voorbeeld. Zoveel liter water met zoveel gram peg? Voor leder conserveren word 70% peg gebruikt. Groeten Wilbert.
|
| 01 apr 2013, 19:15 |
|
 |
|
Hans1971
|
Lijkt me 70% - 30% verhouding. Ik zou zeggen 700 gram water - 300 gram peg, ff schudden en klaar. Ik weet niet hoe anderen er over denken.
Niet meer klaarmaken dan je nodig hebt. Maak geen 10 liter klaar. Tenzij je veel leer heb.
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 01 apr 2013, 19:36 |
|
 |
|
archeonist
|
Hoi Chillbert, Ik gebruik voor leervondsten een 50/50 mengsel van water en PEG. Leer eerst goed schoonspoelen en daarna in het mengsel. Wegzetten, niet meer aan denken en minimaal een half jaar laten weken. Daarna eruit, droogdeppen en klaar. Mijn middeleeuws leer is prima van kwaliteit en zeer soepel. Denk erom dat je het leer niet laat verdrogen, daarna kun je weken wat je wilt, maar dan wordt het niet meer soepel, althans dat is mijn ervaring met leer van 500 jaar oud 
|
| 01 apr 2013, 22:27 |
|
 |
|
Chillbert
|
Bedankt voor jullie reacties. Het leer wat ik gevonden heb heeft ongeveer 70 jaar op een meter diepte gezeten. Veel patroon tasjes zijn niet compleet dus ik ga alleen de complete tasje conserveren. Heeft deze manier van behandelen ook effect op metalen? Ik heb namelijk 2 binnenwerken gevonden met een aluminium ring er aan vast.
Groeten Wilbert.
|
| 01 apr 2013, 22:40 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Hans1971 schreef: Lijkt me 70% - 30% verhouding. Ik zou zeggen 700 gram water - 300 gram peg, ff schudden en klaar. Ik weet niet hoe anderen er over denken.
Niet meer klaarmaken dan je nodig hebt. Maak geen 10 liter klaar. Tenzij je veel leer heb. zo `10 liter hans stop jij er gelijk een koe in
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 01 apr 2013, 22:43 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|