|
|
|
|
|
|
Het is nu 03 maart 2026, 19:16
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
gertimmerzeel
Geregistreerd: 15 maart 2011, 10:03 Berichten: 4136 Woonplaats: Breukelen
|
 opnieuw ontzouten, hoe?
vorig jaar flink aantal ijzeren voorwerpen ontzout met natriumsulfiet en natronloog, daarna in de tannine en renaissancewax; alle voorwerpen zijn nu na ruim half jaar nog mooi, behalve de romeinse bijl, die begint nu na een half jaar goed te ijn gebleven opeens te zweten (doet iedereen met dit hete weer, maar bijl is toch anders!) blijkbaar was 2 maanden ontzouten te kort voor zo'n oud dik ding, dus gaat hij opnieuw het bad in. Neem aan dat ik eerst de wax en tannine moet verwijderen, hoe doe ik dat, met spiritus? of ?? En dan is de vraag hoe lang nu ontzouten??
groet,
Gert
_________________ Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen -chinees gezegde-
|
| 26 jul 2012, 14:50 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
 Re: opnieuw ontzouten, hoe?
een half jaar tot een jaar
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 26 jul 2012, 17:44 |
|
 |
|
bennie
|
Volgens mij kun je de zaak uit koken in water. Zoals ed ook al zei laat ik het ijzer ook langer dan een half jaar erin liggen. Daarna een week in demiwater om te neutraliseren en dan in de oven droogmaken. Dan in de tannine en was
|
| 26 jul 2012, 18:55 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
bennie schreef: Volgens mij kun je de zaak uit koken in water. Zoals ed ook al zei laat ik het ijzer ook langer dan een half jaar erin liggen. Daarna een week in demiwater om te neutraliseren en dan in de oven droogmaken. Dan in de tannine en was goed zo bennie in die tussen tijd kun je bbq lekker man of gewoon zoeken
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 26 jul 2012, 19:01 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 4 berichten ] |
|