Logo
Het is nu 03 maart 2026, 16:27

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Patina. Hoe zit dat nou??? Vervolg 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
 Patina. Hoe zit dat nou??? Vervolg
Beste medezoekers,

Zelf dacht ik dat dit wel eens een interessante topic kon zijn. Die veel reacties teweeg zou kunnen brengen en dus zeer leerzaam is voor ieder.

Zoals de meesten van ons,zoeken we met zijn allen naar metaaltjes die in de grond zitten. De metaaltjes liggen soms wel eeuwen in de grond voordat ze eindelijk het daglicht weer zien.

Nu is het zo dat De munten/vondsten die je vind een patina opbouwen in de bodem. Dit geld niet voor goud! Koper,messing,brons,zilver,lood,tin en weet ik veel nog meer die dat wel doen. Nu vraag ik me af waarom bij sommige munten/vondsten juist wel of niet een mooie patiana zit? Zo kun je een bronsen munt vinden die helemaal geen patina heeft opgebouwd. Of je vind een munt waarvan de patina zo mooi is alsof het lijkt dat ie gespoten is. En dat terwijl je de munt in dezelfde grond hebt gevonden.

Op een akker waar veel mest word gegiert kun je uiteraard verwachten dat de munten/vondsten geen patina hebben. Dit brand helemaal weg door de zure mest. Vaak is het voorwerp pokdanig en de patina kun je er zo vanaf wrijven. Maar juist op zo,n akker kun je dus voorwerpen vinden die zo mooi zijn gepatineerd dat je je ogen niet durft te geloven. Hoe kan dit nou??? Heeft het voorwerp al die tijd dieper gezeten? Zuurstof doet namelijk ook een hoop.

Brons is een legering van meerdere metalen zodat men het brons mag noemen. Vervuiling kan ook een rol spelen. Zuiver brons zal vast niet zo gevoelig zijn op een zure akker terwijl vervuild brons dit juist wel zou zijn. Maar patina is geen brons dus je zou dit niet kunnen rechtvaardigen.

Er zijn verschillende dingen die er voor zorgen dat er een patina laag ontstaat op een voorwerp. Het blijken de chemische elementen tussen zuurstof,bodem en metaalsoort te zijn. Maar waarom dan wel het ene voorwerp en het andere weer niet.
Ik kan er met mijn pet niet bij dat het ene voorwerp juist wel mooi uit de grond komt en het andere niet. Zuur blijft immers zuur.

Heel graag jullie mening over dit(vind ik hoor)interessante onderwerp waar waarschijnlijk nooit een echt antwoord op komt.

Want als men twee leeuwencenten vind op dezelfde akker en allebij zijn ze uit 1889. Zijn op dezelfde dag in de grond gekomen. Elk jaar word daar geploegt en gegiert. Waarom is de ene munt om te zoenen en de andere munt kun je zo in de koperbak gooien.

Wie oh wie heeft een verklaring voor dit raadsel????? Alvast bedankt

Dagobert

Laatst bijgewerkt door dagobert op 19 aug 2008, 13:00, in totaal 1 keer bewerkt

18 aug 2008, 14:24
ForumJoker

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Patina. Hoe zit dat nou???
mooi verhaal dagobert :10 :10 :10 :10

18 aug 2008, 18:36
Profiel

Antwoord met een citaat
Vergeet niet de invloed van zuurstof!

2 munten op dezelfde akker, waarom is de ene munt om te zoenen en de andere munt kun je zo in de koperbak gooien?

1 van de 2 munten heeft dieper gelegen buiten het bereik van zuurstof waardoor hij beter is geconserveerd.

18 aug 2008, 19:07
Profiel

Antwoord met een citaat
Hey knakworst,

Da's een interessante vraag.

Zoals je weet bestaat er een periodiek systeem der elementen.
Zie deze link: http://www.lenntech.com/periodiek_systeem.htm
Heel leuk is om een metaal aan te klikken en de eigenschappen te bekijken.

Koper is CU
Goud is AU
Zilver is AG
Lood is PB

Ieder metaal heeft bepaalde eigenschappen.
Elk metaal reageert ook weer anders.
Vele munten bevatten korsten. Deze korsten zijn het gevolg van oxyderen. (Het reageren met zuurstof).
Het ene metaal doet dit veel sneller dan het andere. Zoals je weet zijn zilver en vooral goud, edelmetalen. Deze edelmetalen reageren
(chemische verbinding aangaan met andere stoffen) veel minder heftig dan andere metalen. Deze komen dus in verhouding in betere kwaliteit
naar boven dan andere metalen).

Ook door het reageren met ammoniak (Meststoffen) gaan vele, vooral bronzen munten, in kwaliteit achteruit.
Als een munt nu enkele jaren in de bovenlaag zit, dan is deze natuurlijk veel meer in aanraking met meststoffen geweest, dan
een munt die nu pas door een ploeg naar boven wordt "getrokken".
- > Dat is dus de reden dat 2 exact dezelfde munten zeer verschillend van kwaliteit kunnen zijn.
En denk eraan: Een bronzen munt met prachtige patina zal na 1 jaar in de bovenlaag - aanraking komen met ammoniak - zeer snel
zijn prachtige patina verliezen. (Dit zouden we eigenlijk zelf eens kunnen testen). Een gesleten munt met prachtige patina in een potje met bemeste
grond leggen, en deze per week eens bekijken. Ik denk dat we zullen schrikken van het effect.

Bedenk ook dat zilveren munten niet altijd hetzelfde %-age zilver bevatten. De ene munt meer dan de andere.
De munt met het hoogste percentage zilver zal ook kwalitatief beter uit de grond tevoorschijn komen.

Valt het jou ook op dat vele zilver dubbeltjes / kwartjes al zeer slecht uit de bodem tevoorschijn komen???? (Ingevreten).
Nou, dat komt omdat er ook maar 64% zilver in deze muntjes zit.

Tja, het ziet er niet goed uit voor de toekomst!!!!!
De akkers worden altijd meer bemest, en het aantal munten per akker wordt ook ieder jaar minder. (Veel minder :cry: :cry: :cry: ).

Dus moeten we maar eens langzaam op zoek gaan naar een andere hobby. :06 :06 :06

Vele groeten,

John.

18 aug 2008, 19:13
Profiel

Antwoord met een citaat
Hoi allemaal,..

Ik ben het helemaal met Joops stelling eens,..munten die aan de oppervlakte liggen waar de zuurstof meer pak op heeft gaan sneller naar de malle miezen,..dan die munt wat dieper ligt,

metalen hebben nu eenmaal de eigenschap om te oxyderen,..en er bestaat geen metaal dat het niet doet,..alleen bij edelmetalen gaat het langsamer en deze zijn er ook minder gevoelig voor,..mee eens Julius

dus Gerard zo moeilijk is het niet te begrijpen,..als je een beetje kan redeneren dan kom je
zelf ook op die gedachten,

wij zoeken vaker op plaatsen waar de bodem uit zeer fijne klei bestaat,de munten liggen er zo goed geconserveerd en afgesloten van de zuurkool,dat je er top kwaliteit munten vind,..de munten die al jaren in de bovelaag rondzwerven die zijn weg
maar die voor de eerste keer naar boven worden geploegd die zijn bijna FDC

groeten Bert

18 aug 2008, 19:49
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Patina. Hoe zit dat nou??? Vervolg
Beste medezoekers,

Zoals jullie lezen heb ik het woord zuurstof ook in mijn topic staan. Natuurlijk wist ik dat dit een factor is die met dit proces te maken heeft.
Maar waar ik mee blijf zitten is het volgende. Ik zal het anders uitleggen.

Op ongeroerde grond twee dezelfde munten vinden op dezelfde diepte(detector gaat zo,n 20 cm diep op munt) en de ene munt is mooi gepatineerd en de andere is slecht gepatineerd. Hoe moet ik het uitleggen??? Deze munten zijn aan dezelfde zuurstof bloodgesteld. Er was geen diepte verschil. Zo is het zo dat ik op een akker alleen maar slechte vondsten vind,en dan inneens een voorwerp om te zoenen.
Met andere woorden,hij kwam uit de diepte? Oke. Maar de zuren vreten de patina weg en die gaan de diepte wel in. Het regenwater nemen die zuren mee naar het grondwater. Die vondst zou ook moeten verzuren? Maar dan moet er ook weer zuurstof bij komen,en dat is er niet.
Maar wel veel stikstof. Wat doet dat dan met een munt??? Of bodemvondst??

Ik vind het al met al een heel moeilijk onderwerp waar waarschijnlijk geen echt antwoord op komt.
Dat zuurstof,metaalsoort(legering),grondsoort,mest,luchtvervuiling,water,enz...hier invloed op hebben daar kan ik me bij neerleggen. Maar ik snap gewoon niet dat je op de ene akker wel mooi gepatineerde vondsten vind en bij de andere akker niet. Of komt het nu omdat er op de ene meer mest is gegiert dan die andere.??? :-? :-? ??? Dan zou het niet uitmaken als een vondst diep ligt. Maar toch komt alles er rot uit!?! Ja ja, Al met al zijn het al die factoren die bepalen hoe een vondst eruit komt te zien.

Ik ben blij dat we toch nog mooie voorwerpen vinden die een mooie patina hebben. Mijn zoontje zal het moeten doen met rommel :as :as

Ik bedank ieder voor zijn reacties,en mag nog reageren. Je raakt immers niet snel uitgepraat over onze hobby. Die klote ploeg ook. Die maakt alles kapot.(grapje) :03 :03 :03

Dagobert

19 aug 2008, 13:24

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Patina. Hoe zit dat nou??? Vervolg
Hoi Dagobert en all,

Ik begrijp je vraag volkomen en snap het ook niet....ik vroeg het me ook al vaak af!
Maar ff terugkomend op die bemesting, kan ik me goed voorstellen dat je als muntje vet pech hebt als je net die klodder stront op je kop krijgt en wordt er voor lange tijd mee geconfronteerd....dat andere muntje dat het geluk heeft om daar wat verder van verwijderd te blijven, krijgt misschien de kans om wel die mooie patine te vormen (mesten gaat met klodders het veld op, of injecteren)
Het zou dan voor mij verklaren dat de romeinse (of andere)voorwerpen die lange tijd stil lagen zonder de mest zo`n mooie vettige patine hebben!
Ik dacht maar hardop mee :sd

Mvg Ambianii

19 aug 2008, 13:43
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]