|
|
Het is nu 03 maart 2026, 21:10
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
reinigen en conserveren van een Romeinse sleutel.
| Auteur |
Bericht |
|
van Otterloo
|
 reinigen en conserveren van een Romeinse sleutel.
Op verzoek van Bubba hier mijn (beknopte) uitleg over hoe deze sleutel is gereinigd en geconserveerd. Het werk dat ik hierbij verricht,is gebaseerd op een paar jaartjes ervaring,gepaard gaande met pijnlijke ondervindingen van hoe het niet moet. Met andere woorden,wees altijd vreselijk voorzichtig met het reinigen van bodemvondsten en dan bedoel ik met name ijzeren vondsten.Een verkeerde beweging en je vondst kan naar de knoppen zijn!!!!
Ik ben dan ook begonnen met de sleutel vochtig te maken om de resten van de aangekoekte aarde voorzichtig met een naald weg te peuteren.Dat lukte niet helemaal,maar met behulp van meerdere kleine hobbyvijltjes heb ik de contouren van alle tanden weer hersteld.Dat was eigenlijk het gevaarlijkste deel,soms moet je hierbij toch wat kracht zetten en dan kan die verkeerde beweging een breuk in de vertanding tot gevolg hebben en is de sleutel onherstelbaar beschadigd. Vroeger wilde ik dit werk nog wel eens te snel klaar hebben,maar bij dit exemplaar ben ik zo'n uurtje of tien bezig geweest voordat alles in de juiste vorm teruggebracht was.Zoals ik hiervoor al uitlegde over het verwarmen van een voorwerp om het te conserveren,is de moeilijkheid bij een sleutel die voor een deel uit brons bestaat,dat het niet te warm mag worden,omdat anders de patina van het brons verloren gaat.Zelfs warm water kan een fraaie patina beschadigden!!! Ik heb daarop een licht vochtige koude doek om het brons gewikkeld en het ijzer daarop flink verwarmd,waarna ik het geheel met antiekwas behandeld heb en de sleutel vervolgens in de vacuëmkoker geplaatst. Het enige wat overblijft,is een beetje uitwrijven en hij ziet er weer perfect uit. Grt. Addie.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ Wat volgt, staat altijd in verband met wat eraan voorafging
|
| 03 mei 2008, 22:20 |
|
 |
|
Bertoninus
Geregistreerd: 16 apr 2008, 08:12 Berichten: 18010 Woonplaats: Limbolonie
|
 Re: reinigen en conserveren van een Romeinse sleutel.
Hallo Addie dat ziet er goed uit kerel,..top werk.... maar ik wil er wel iets op zeggen als dat mag je mag ijzer gerust verwarmen de ijzer patina (roest) gaat zowiezo verloren en dit mag ook bij ijzeren voorwepen een vraag,heb je hem ontzout grt Bert
_________________ Onkruid vergaat niet,..nou bijna dan
|
| 04 mei 2008, 10:12 |
|
 |
|
van Otterloo
|
Hoi Bert,of het nou positief of negatief is,een antwoordt stel ik altijd op prijs hoor.Ja,normaal gesproken kook ik een ijzeren sleutel altijd in gedestileerd water,maar bij dit exemplaar heb ik dat niet kunnen doen,omdat de patina van het brons verloren gegaan zou zijn.Als het alleen ijzer is,verwarm ik het dus wel en gaat de roest er inderdaad vanzelf af,maar dat is dan ook geen probleem.Er worden natuurlijk ook nog wel andere manieren toegepast om ijzeren voorwerpen te conserveren,ik heb slechts een mogelijkheid aangegeven waarmee ik ook een mooi resultaat boek. Mocht je nog een goeie tip voo me hebben,hoor ik het graag van je. Grt. Addie.
|
| 04 mei 2008, 12:15 |
|
 |
|
Bertoninus
|
Hallo Addie, De sleutel ziet er top uit, dat voor te beginnen, op het hele proces heb ik eigenlijk niet veel op aantemerken een ding kan je verbeteren,en dat is,jou gedestileerd water vervangen voor gedemineraliseert water,..dat is beter, er zitten geen schadelijke mineralen meer in en het belangrijkste is geen zouten http://nl.wikipedia.org/wiki/Gedemineraliseerd_waterverder vind ik het top werk,goed gedaan Addie mijn complimenten, grt Bert
|
| 11 jul 2008, 13:14 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
mooi gedaan otterloo je moet ook een beetjegeluk hebben met ijzer alles het goed gesmeed ijzer is dan zit er weinig zouten {chlorides] IN DE ZOUTEN trekken het vocht aan dan lijkt het net of het vocht uit het ijzer komt. je kunt door het ijzer teverhitten hierdoor gaan de zouten verbranden er zijn nog meer oplossing
groetjes de ed
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 11 jul 2008, 16:48 |
|
 |
|
Bertoninus
|
de ed schreef: mooi gedaan otterloo je moet ook een beetjegeluk hebben met ijzer alles het goed gesmeed ijzer is dan zit er weinig zouten {chlorides] IN DE ZOUTEN trekken het vocht aan dan lijkt het net of het vocht uit het ijzer komt. je kunt door het ijzer teverhitten hierdoor gaan de zouten verbranden er zijn nog meer oplossing
groetjes de ed Goed zo ED grt bert
|
| 11 jul 2008, 20:14 |
|
 |
|
van Otterloo
|
Ed,bedankt voor je uitleg en inderdaad ik kies meestal voor goed verwarmen.Over de juiste temperatuur daarvan heb ik het laatst met Bert gehad en hij vertelde dat het ijzer eigenlijk gewoon roodgloeiend moet worden gestookt om alle zouten op te lossen.Dit advies volg ik nu ook op en de lange termijn zal uitwijzen of dit vodoende is om het te behouden. Grt, Addie.
|
| 11 jul 2008, 21:37 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
|
| 28 nov 2008, 23:40 |
|
 |
|
archeonist
|
Fantastisch voorbeeld van een goede restauratie van overigens een pracht van een sleutel! 
|
| 29 nov 2008, 02:23 |
|
 |
|
Jvlivs
Geregistreerd: 16 apr 2008, 19:33 Berichten: 7089 Woonplaats: Kerkrade
|
_________________ A Casa, sulla divane, si trova niente!!!!!!
|
| 29 nov 2008, 09:56 |
|
 |
|
Adrie
|
Echt prachtig zeg  , maar wat is antiekwas ??? (kun je het merk, en waar je dit kan kopen vermelden) Groeten Adrie
|
| 29 nov 2008, 16:09 |
|
 |
|
van Otterloo
|
Deze sleutel heb ik begin dit jaar behandeld en is tot nu toe in perfecte staat gebleven.Soms wil het wel eens gebeuren dat ijzer weer gaat bloeden,maar de meeste sleutels blijven goed.De was die ik hierbij gebruik,is gewoon lichtbruine antiekwas.Na het stollen sluit het zich goed om het ijzer en dat is het behoud ervan. Grt, Addie.
|
| 29 nov 2008, 19:30 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
doe je voor deler mee
|
| 29 sep 2012, 18:53 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|