|
|
Het is nu 03 maart 2026, 20:54
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|
Verwijderen van kunstmatige patina
| Auteur |
Bericht |
|
Latinitas
|
 Verwijderen van kunstmatige patina
Bij het restaureren is het soms noodzakelijk het object te verhitten, zodat het stuk in kwestie rechtgebogen kan worden. Door de hitte springt vaak de patina van het object af waardoor in sommige gevallen achteraf een kunstmatige patina aan wordt gebracht. Ik zou graag willen weten hoe zo`n kunstmatig aangebrachte patina het best verwijderd kan worden zonder de vondst aan te tasten. Zou elektrolyse een goede manier zijn? PS: om eventuele verwarring te voorkomen: het gaat hierbij alleen om een kunstmatige patina. Originele patina laat vanzelfsprekend zitten.
_________________ Verba autem velut guttae taciturnae cadunt et recantant in sonitu silentii
|
| 08 dec 2012, 00:25 |
|
 |
|
Latinitas
|
 Re: Verwijderen van kunstmatige patina
Uit dit topic: de ed schreef: HEB JE HIER WAT AAN Bedankt dat je bent gaan zoeken, Ed  . Alleen in dat topic wordt beschreven hoe je een patina moet aanbrengen. Ik zoek juist hoe ik de patina weer van het metaal af kan halen  . Heeft iemand toevallig ervaring met het verwijderen van kunstmatige patina?
_________________ Verba autem velut guttae taciturnae cadunt et recantant in sonitu silentii
|
| 08 dec 2012, 00:47 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
IK DENK DAT BERT DAT WEL WEET
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 08 dec 2012, 00:52 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
IK DENK DAT BERT DAT WEL WEET
|
| 08 dec 2012, 00:52 |
|
 |
|
Adbas
|
ik denk dat jij vind, DAT BERT DIT WEL WEET 
_________________ ooit lagen vondsten voor het oprapen, nu moet je er zelfs voor graven
|
| 08 dec 2012, 02:50 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Adbas schreef: ik denk dat jij vind, DAT BERT DIT WEL WEET  ja dat denk ik 
|
| 08 dec 2012, 11:00 |
|
 |
|
Mat
|
Ik denk dat Bert wel weet waarom jij denkt dat Bert dit weet, Je weet het ook niet en daarom kan Bert het dus ook niet weten. Gr Mat
_________________ Alle ingezonden foto's blijven eigendom van Mat.
|
| 08 dec 2012, 11:56 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
ja als ik het al niet weet en bert ook niet
wie moet het dan wel weten
adbas soms
nu is het schakmat
1 ding vraag ik mijn af waar om wel je het er aaaaaf halen
die patina
|
| 08 dec 2012, 13:29 |
|
 |
|
Legionair
Geregistreerd: 03 feb 2010, 16:40 Berichten: 5743 Woonplaats: Ewijk
|
Omdat hij het bewuste stuk in originele toestand wil hebben Ed, dat ziet hij het liefste.
_________________ Wie zijn verleden niet kent, heeft ook geen toekomst
|
| 08 dec 2012, 16:55 |
|
 |
|
Latinitas
|
de ed schreef: 1 ding vraag ik mijn af waar om wel je het er aaaaaf halen die patina Legionair schreef: Omdat hij het bewuste stuk in originele toestand wil hebben Ed, dat ziet hij het liefste. Dat klopt helemaal. Het stuk moest verhit worden om het recht te buigen, aangezien het verbogen was. De originele patina is niet tegen die hitte bestand en werd dus verwijderd. Na het rechtbuigen is een kunstmatige patina aangebracht. Ik bezit mijn stukken graag zo zuiver mogelijk met zo min mogelijk aanpassingen en zou daarom de kunstmatige patina willen verwijderen. Originele patina laat ik trouwens wel zitten. In de topics over elektrolyse heb ik vaak gelezen dat het objectje wel schoon wordt, maar dat de patina naast het vuil bij deze behandeling ook verwijderd wordt. De apparatuur voor elektrolyseren heb ik gewoon in huis, dus wellicht dat dit voor mij de oplossing is. Alleen aangezien ik er niet genoeg ervaring mee heb en niets wil verkloten, ben ik er voorzichtig mee. Iemand een idee hoe dit gedaan kan worden?
|
| 08 dec 2012, 18:36 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Latinitas schreef: de ed schreef: 1 ding vraag ik mijn af waar om wel je het er aaaaaf halen die patina Legionair schreef: Omdat hij het bewuste stuk in originele toestand wil hebben Ed, dat ziet hij het liefste. Dat klopt helemaal. Het stuk moest verhit worden om het recht te buigen, aangezien het verbogen was. De originele patina is niet tegen die hitte bestand en werd dus verwijderd. Na het rechtbuigen is een kunstmatige patina aangebracht. Ik bezit mijn stukken graag zo zuiver mogelijk met zo min mogelijk aanpassingen en zou daarom de kunstmatige patina willen verwijderen. Originele patina laat ik trouwens wel zitten. In de topics over elektrolyse heb ik vaak gelezen dat het objectje wel schoon wordt, maar dat de patina naast het vuil bij deze behandeling ook verwijderd wordt. De apparatuur voor elektrolyseren heb ik gewoon in huis, dus wellicht dat dit voor mij de oplossing is. Alleen aangezien ik er niet genoeg ervaring mee heb en niets wil verkloten, ben ik er voorzichtig mee. Iemand een idee hoe dit gedaan kan worden? ok mooi henk en latnitas 
|
| 08 dec 2012, 18:48 |
|
 |
|
Herman Bos
|
Hi latinitas, Bedenk bij het verwijderen ervan dat je schoon brons overhoud bij wat je ook gebruikt. Ik heb iets gevonden misschien kun je met een watten stokje een proef doen.
Brass, Bronze and Copper
Brass, bronze and copper usually develop a patina from tarnish and air oxidation. The patina may be part of the design element on antiqued pieces. A mixture of 1 teaspoon salt, 1 cup vinegar and enough flour to make a paste removes the patina on bronze and brass when rubbed onto the surface. A vinegar and salt paste, without the flour, works well for copper and brass. Rubbing the cleaned metal with olive oil brings out the shine and luster once the patina is removed. Herman
_________________ Zoek met een Deus en een minelab Remember the best DISCRIMINATION is your digger!
|
| 28 dec 2012, 01:46 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 12 berichten ] |
|