| Auteur |
Bericht |
|
Floris V
|
 Advies Rijderschelling schoonmaken
Beste zoekers,
Vorige week deze mooie rijderschelling gevonden. Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken hoe deze nou schoon te maken. En zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik wil hem graag voorzichtig schoonmaken, zonder een glans te creëren of dat het koper in de munt te zien is. Ik lees dat deze munten 58,3% zilver zijn?
Het gewenste eindresultaat is dat ik de munt in een schone maar grijze oude staat krijg.
Citroenzuur, ascorbinezuur en amoniak vallen allemaal af ivm het lage zilvergehalte? Ook bij een soda badje + alu folie krijg je soms dat het koper doorschijnt? Spuug in aluminiumfolie schijnt ook agressief te zijn? Is ook afhankelijk van de zuurtegraad van je spuug.
De munt is alleen geborsteld en ligt nu in demiwater, wachtend op een passende behandeling.
Hoor graag wat volgens jullie de beste aanpak is bij deze munt.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 03 nov 2025, 09:23 |
|
 |
|
Seeker
|
 Re: Advies Rijderschelling schoonmaken
Evt in de Sinas. Doe ik nl wel eens en werkt perfect. Je hebt er alleen wat meer geduld voor nodig.
|
| 03 nov 2025, 10:01 |
|
 |
|
Floris V
|
Seeker schreef: Evt in de Sinas. Doe ik nl wel eens en werkt perfect. Je hebt er alleen wat meer geduld voor nodig. Oké die valt weer meer in de verdunde citroenzuur categorie als ik naar de samenstelling kijk. Deze variant kende ik nog niet, dankjewel. 
|
| 03 nov 2025, 10:11 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
Ben bang dat deze reddeloos is verloren, wellicht warm stoken en laten schrikken in koud water, vaak laat dan wel de korst los maar Adri
|
| 03 nov 2025, 10:20 |
|
 |
|
not
ERELID
Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28 Berichten: 7029 Woonplaats: Silversun
|
Nee joh gewoon in iets verdunde ammonia kan totaal geen kwaad en mocht je de munt te schoon vinden stop je hem samen met een gekookt ei in een gesloten box , die deze methode al 30 + jaren
Gr Niels
_________________ toInfinityandBeyond
|
| 03 nov 2025, 10:44 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
not schreef: Nee joh gewoon in iets verdunde ammonia kan totaal geen kwaad en mocht je de munt te schoon vinden stop je hem samen met een gekookt ei in een gesloten box , die deze methode al 30 + jaren
Gr Niels Maar met alleen Ammonia krijg je vaak de korst niet los, moet je echt ff warm stoken en in koud water laren schrikken, tenminste zo doe ik het altijd met wisseld succes maar deze munt is wel ver heen hoor, je kunt hem ook zo laten. Adri
|
| 03 nov 2025, 13:10 |
|
 |
|
Floris V
|
Ik heb hem een aantal keer laten schrikken. Daardoor kwam er al iets van de korst af. Maar durf hem nog niet echt heel heet te stoken. Kleine stapjes En ben ook even onder de microscoop bezig geweest. Zat blijkbaar toch ook nog wat klei op de munt. Later even weer verder, kijken of ik nog iets van die korst kan krijgen. Wordt vervolgd. Voor nu staat ammonia op de eerste keuze, maar sta nog open voor suggesties van anderen 
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 03 nov 2025, 13:21 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
Floris V schreef: Ik heb hem een aantal keer laten schrikken. Daardoor kwam er al iets van de korst af. Maar durf hem nog niet echt heel heet te stoken. Kleine stapjes
En ben ook even onder de microscoop bezig geweest. Zat blijkbaar toch nog wat klei op de munt. Prima, door het laten schrikken ziet de munt er een stuk beter uit, wellicht toch nog ff wat warmer stoken en schrikken dan komt het goed, maar je bent al flink opgeschoten met je munt. Adri
Laatst bijgewerkt door Adri Pieck op 03 nov 2025, 16:00, in totaal 1 keer bewerkt
|
| 03 nov 2025, 13:36 |
|
 |
|
Seeker
|
Adri Pieck schreef: Ben bang dat deze reddeloos is verloren, wellicht warm stoken en laten schrikken in koud water, vaak laat dan wel de korst los maar Adri Die is niet reddeloos verloren. Als deze schoon is komt er een hele mooie munt onder vandaan.
|
| 03 nov 2025, 13:45 |
|
 |
|
Vandriekus
|
Dit is zeker nog een mooie munt! verhitten en laten schrikken zou ik heel sterk afraden, munt kan uit elkaar springen!
beetje ammonia/citroenzuur kan geen kwaad hoor bij deze munt maar niet te lang er in, gewoon 10 minuten en weer even afspoelen
|
| 03 nov 2025, 14:54 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
Vandriekus schreef: Dit is zeker nog een mooie munt! verhitten en laten schrikken zou ik heel sterk afraden, munt kan uit elkaar springen!
beetje ammonia/citroenzuur kan geen kwaad hoor bij deze munt maar niet te lang er in, gewoon 10 minuten en weer even afspoelen Nou heren door het schrikken wat Floris heeft gedaan is de korst er aardig van af gezien de foto's die hij heeft laten zien. De munt ziet er inderdaad toch beter uit dan ik had verwacht. Dat een munt uit mekaar springt door het te verwarmen heb ik in de 40 jaar ervaring met het schoonmaken van munten heb ik nog nooit meegemaakt hoor. Adri
|
| 03 nov 2025, 15:31 |
|
 |
|
Annezoekt
Geregistreerd: 01 okt 2022, 16:24 Berichten: 342 Woonplaats: Fryslan
|
not schreef: Nee joh gewoon in iets verdunde ammonia kan totaal geen kwaad en mocht je de munt te schoon vinden stop je hem samen met een gekookt ei in een gesloten box , die deze methode al 30 + jaren
Gr Niels die tip is nieuw voor mij, bedankt voor het delen
_________________ Nokta Impact Nokta Legend Xp deus 2 Manticore
|
| 03 nov 2025, 17:04 |
|
 |
|
Annezoekt
Geregistreerd: 01 okt 2022, 16:24 Berichten: 342 Woonplaats: Fryslan
|
dat wordt een mooie Floris 
_________________ Nokta Impact Nokta Legend Xp deus 2 Manticore
|
| 03 nov 2025, 17:05 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
Er is nieuw spul in de handel Speciaal voor zilver Topspul Gr marin
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 03 nov 2025, 17:25 |
|
 |
|
Seeker
|
Er komt in ieder geval een mooie Rijderschelling van Deventer onder vandaan dat is zeker.
|
| 03 nov 2025, 17:58 |
|
 |
|
not
ERELID
Geregistreerd: 30 apr 2008, 21:28 Berichten: 7029 Woonplaats: Silversun
|
Stom idee Adri en vooral bij iemand die blijkbaar nog geen ervaring heeft met het reinigen van zilveren munten Mochten er air pockets en of vocht in de munt zitten kan deze exploderen plus Floris geeft duidelijk aan hoe de munt op verantwoordelijke manier te reinigen. Citroen zuur de naam zegt het al zuur de kans dat het de zwakke plekken aan vreet en lelijke plekken achter laat. Krul met zo n fles moet je wel iedere week 5 zilveren munten vinden Gr Niels
_________________ toInfinityandBeyond
|
| 03 nov 2025, 19:43 |
|
 |
|
krulstaart
Moderator
|
Ze zijn er ook in het klein geloof vanaf 250 ml Met dit spul kan je niks verprutsen Gr marin
_________________ http://members.casema.nl/mm.driedijk/
ik verzamel fibula s heb je er niks mee denk aan mij ruilen kan ook
|
| 03 nov 2025, 20:10 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
not schreef: Stom idee Adri en vooral bij iemand die blijkbaar nog geen ervaring heeft met het reinigen van zilveren munten Mochten er air pockets en of vocht in de munt zitten kan deze exploderen plus Floris geeft duidelijk aan hoe de munt op verantwoordelijke manier te reinigen. Citroen zuur de naam zegt het al zuur de kans dat het de zwakke plekken aan vreet en lelijke plekken achter laat. Krul met zo n fles moet je wel iedere week 5 zilveren munten vinden Gr Niels Bedankt voor het compliment Niels  maar door het laten schrikken heeft Floris de munt aardig korst vrij gemaakt. Adri
|
| 04 nov 2025, 00:11 |
|
 |
|
Floris V
|
Wat heb ik weer veel geleerd! Iedereen bedankt voor alle hulp en suggesties, met name Niels. Zijn methode van ammonia en later eiwit heeft de munt precies zo gekregen als ik voor ogen had. Het laten schrikken zou ik een volgende keer niet mee beginnen, eerder als laatste methode als de koek er echt niet af wil. Heb nu grotendeels de koek onder de microscoop weg kunnen krabben Met daaronder uiteindelijk een mooie Rijderschelling Deventer 1686!! 
|
| 04 nov 2025, 10:24 |
|
 |
|
Adri Pieck
|
Nou eind goed al goed, toch een mooie munt tevoorschijn gekomen. Adri
|
| 04 nov 2025, 10:52 |
|
 |
|
Vandriekus
|
Leuk dat het gelukt is, prachtige munt geworden!
|
| 04 nov 2025, 12:25 |
|
 |
|
Roelie
|
Mooi geworden.
|
| 04 nov 2025, 21:37 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
Gr Niels daar na het ei op eten lekker man en de munt weer een mooie munt 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 05 nov 2025, 01:27 |
|
 |
|
huntius
|
Mooie munt geworden Gr Jan 
|