| Auteur |
Bericht |
|
vliegendeschotel
|
 Kruisboog pijlpunt reinigen
Hallo mensen, ik had dus een tijdje geleden een pijlpuntje gevonden, maar het puntje zat flink in de roest korst, nu had ik dus gevraagd hier op het forum hoe ik het beste dit kon doen. Welnu na een aantal tips ben ik maar begonnen  . Met mag ik wel zeggen voor mij een bevredigend reseltaat. Omdat het A leuk was om te doen en B mischien heeft iemand er ook nog wat aan, ga ik nu een paar foto's plaatsen met wat text over het verloop van dit project(je) Hier eerst 3 foto's van hoe hij was .
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
_________________ zoekt met een Minelab Equinox safari en een Tesoro bandido2
|
| 24 feb 2012, 15:56 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
 Re: Kruisboog pijlpunt reinigen
Vervolgens ben ik begonnen met electrolyse. Ik heb in eerste instantie niets aan het water toegevoegd, dit om puur te kijkken hoe hij gaat zodat ik er gevoels matig nog een beetje grip op heb.
Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
|
| 24 feb 2012, 16:00 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
Kijk hem eens lekker pruttelen 
|
| 24 feb 2012, 16:02 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
Na dat hij +/- half uurtje 3 kwartier heeft staan te prutelen, Ging ik even kijken hoe het was. Dus ik haal hem er uit en plots kwamen er al hele stukken koek vanaf dus dat was mooi en toen zag ik dat het puntje eigenlijk best nog wel in goede conditie was. ( beter dan dat ik verwacht had )
|
| 24 feb 2012, 16:08 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
Dus ik dacht ok dat is wel redelijk gelukt toen heb ik het glasje even ververst en er zilver soda aan toegevoegd en vervolgens heb ik hem er weer in gedompeld en met mijn neus er boven op gestaan. Er kwam nu aanzienlijk meer troep in het water dus hij werd nu dus wat heftiger schoon gemaakt  ( opletten dus ) Maar het ging allemaal top 
|
| 24 feb 2012, 16:15 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
Nou het pijl puntje ziet er nu dus zo uit Ben er best happy mee. Nu moet ik hem nog even goed gaan conserveren (parafine) Daar sta ik nog wel even open voor sugesties, dus mensen als jullie nog een paar tips hebben ik ben één en al oor. Ik hoop dat jullie het ook leuk vonden om dit zo even mee te kijkken. Ik vond het in iedergeval wel leuk om te doen. Gr, David . . .
|
| 24 feb 2012, 16:21 |
|
 |
|
Travis
|
Die is er wel heel mooi uitgekomen Mooi zo om te volgen op die fotos
|
| 24 feb 2012, 17:20 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
goed gedaan nu maar hopen dat hij niet gaat bloeden als je had gaan klopen was hij stuk gegaaaN 
_________________ ZO WAT IS HET LEVEN MOOI als je willem de zwijger heet
|
| 24 feb 2012, 17:53 |
|
 |
|
Hans1971
|
Paraloid insmeren. Dan komt er een dun laagje op en is het van zuurstof afgesloten. Maar eigenlijk moet je hem eerst ontzouten. 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 24 feb 2012, 18:17 |
|
 |
|
Maurits
|
Honderd procent verbetering zeg...
_________________ Lieve Heer, bescherm mij alstublieft tegen mijn vrienden. Met mijn vijanden reken ik zelf wel af.
|
| 24 feb 2012, 18:22 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
Travis schreef: Die is er wel heel mooi uitgekomen Mooi zo om te volgen op die fotos Bedankt Travis 
|
| 24 feb 2012, 18:31 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
de ed schreef: goed gedaan nu maar hopen dat hij niet gaat bloeden als je had gaan klopen was hij stuk gegaaaN  Bedankt Ed Precies, goed dat er een forum is toch ? Anders had ik waarschijnlijk het puntje vern**kt . 
|
| 24 feb 2012, 18:33 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
Hans1971 schreef: Paraloid insmeren. Dan komt er een dun laagje op en is het van zuurstof afgesloten. Maar eigenlijk moet je hem eerst ontzouten.  Is dat echt nodig om hem eerst te ontzouten ? Als ik hem nu insmeer en niet ontzout heeft dat concequenties ? Hans in iedergeval bedankt voor je reactie Gr, David . . .
|
| 24 feb 2012, 18:37 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
Maurits schreef: Honderd procent verbetering zeg... Bedankt Maurits 
|
| 24 feb 2012, 18:37 |
|
 |
|
Hans1971
|
vliegendeschotel schreef: Hans1971 schreef: Paraloid insmeren. Dan komt er een dun laagje op en is het van zuurstof afgesloten. Maar eigenlijk moet je hem eerst ontzouten.  Is dat echt nodig om hem eerst te ontzouten ? Als ik hem nu insmeer en niet ontzout heeft dat concequenties ? Hans in iedergeval bedankt voor je reactie Gr, David . . . Tsja, het kan conseqeunties hebben. Ik onzout alles en daarna paraloid. 
_________________ Ik verzamel (laken)loden en (armen)penningen uit Leiden. Bekijk hier mijn verzameling viewtopic.php?f=177&t=45920 Mocht je wat in de loodbak hebben liggen waar je niets mee doet, denk dan eens aan mij.
|
| 24 feb 2012, 18:51 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
vliegendeschotel schreef: Hans1971 schreef: Paraloid insmeren. Dan komt er een dun laagje op en is het van zuurstof afgesloten. Maar eigenlijk moet je hem eerst ontzouten.  Is dat echt nodig om hem eerst te ontzouten ? Als ik hem nu insmeer en niet ontzout heeft dat concequenties ? Hans in iedergeval bedankt voor je reactie Gr, David . . . kijk je moet het zo zien als de pijl niet super goed gemaak is zit er ruimte in het ijzer hier in komen clorriedes dat is vervuiling soort zouten die trekken water aan uit de buiten lucht dan is het net of het ijzer bloed dus is hij goed gemaakt zit er geen cloriedes in dat zout dan hoef hij geen behandeling dus even afwachten
|
| 24 feb 2012, 19:04 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
Hans1971 schreef: vliegendeschotel schreef: Hans1971 schreef: Paraloid insmeren. Dan komt er een dun laagje op en is het van zuurstof afgesloten. Maar eigenlijk moet je hem eerst ontzouten.  Is dat echt nodig om hem eerst te ontzouten ? Als ik hem nu insmeer en niet ontzout heeft dat concequenties ? Hans in iedergeval bedankt voor je reactie Gr, David . . . Tsja, het kan conseqeunties hebben. Ik onzout alles en daarna paraloid.  Dan gaat ik hem ook ontzouten Hans Bedankt man 
|
| 24 feb 2012, 19:42 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
de ed schreef: kijk je moet het zo zien als de pijl niet super goed gemaak is zit er ruimte in het ijzer hier in komen clorriedes dat is vervuiling soort zouten die trekken water aan uit de buiten lucht
dan is het net of het ijzer bloed
dus is hij goed gemaakt zit er geen cloriedes in dat zout dan hoef hij geen behandeling
dus even afwachten
Top uitleg Ed Harstike bedankt kijk hier hebben we wat aan Dan kun je dus beter het zekere voor het onzekere nemen en gewoon dus ontzouten die hap . Hoe lang duurt dat ontzouten ongeveer ik las iets van half jaar tot een jaar klopt dat ? Nogmaals bedankt Ed David . . .
|
| 24 feb 2012, 19:45 |
|
 |
|
de ed
ForumJoker
|
|
| 24 feb 2012, 20:07 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
Bedankt Ed, Ik waardeer dit ten zeerste Gr, David . . .
|
| 25 feb 2012, 11:02 |
|
 |
|
Trash
Geregistreerd: 12 jun 2011, 18:14 Berichten: 11238 Woonplaats: Maastricht
|
Wauw David super gedaan, die is echt wel mooi geworden! Leuk om te volgen zo, je projectje... Klasse! Groeten, Cyril 
|
| 25 feb 2012, 11:08 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
Trash schreef: Wauw David super gedaan, die is echt wel mooi geworden! Leuk om te volgen zo, je projectje... Klasse! Groeten, Cyril  Bedankt Cyril Gr, David
|
| 25 feb 2012, 18:52 |
|
 |
|
gertimmerzeel
Geregistreerd: 15 maart 2011, 10:03 Berichten: 4136 Woonplaats: Breukelen
|
mooie punt geworden! zelf ontzout ik na ontroesten alle ijzer in een oplossing van 3 % NaOH (natronloog),en 6 % natriumsulfiet in gedemineraliseerd water, 3 weken laten staan in dichte bak met deksel, dabn als nodig nog weer keer voor paar weken verversen, vervolgens goed afspoelen onder de kraan en dan 24 uur neutraliseren in demiwater, vervolgens goed drogen( doe het in kunststof roosterbak boven cv), en dan paar keer insmeren met oplossing van 10 gram tanninepoeder in 100 ml spiritus en 50 ml demiwater. Tenslotte met oude tandenborstel lekker in de renaissancewax zetten ; Dit is de manier die archeologen gebruiken en veilig. Lijkt veel werk, maar als je er eenmaal mee bezig bent is het best leuk en valt het werk erg mee, vooral als je meerdere vondsten tegelijk doet, dan maak je toch van verzameling oud-ijzer een collectie vitrinespul! succes, groet, Gert
_________________ Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen -chinees gezegde-
|
| 27 feb 2012, 11:06 |
|
 |
|
vliegendeschotel
|
gertimmerzeel schreef: mooie punt geworden! zelf ontzout ik na ontroesten alle ijzer in een oplossing van 3 % NaOH (natronloog),en 6 % natriumsulfiet in gedemineraliseerd water, 3 weken laten staan in dichte bak met deksel, dabn als nodig nog weer keer voor paar weken verversen, vervolgens goed afspoelen onder de kraan en dan 24 uur neutraliseren in demiwater, vervolgens goed drogen( doe het in kunststof roosterbak boven cv), en dan paar keer insmeren met oplossing van 10 gram tanninepoeder in 100 ml spiritus en 50 ml demiwater. Tenslotte met oude tandenborstel lekker in de renaissancewax zetten ; Dit is de manier die archeologen gebruiken en veilig. Lijkt veel werk, maar als je er eenmaal mee bezig bent is het best leuk en valt het werk erg mee, vooral als je meerdere vondsten tegelijk doet, dan maak je toch van verzameling oud-ijzer een collectie vitrinespul! succes, groet, Gert Gert super bedankt Dit gaan we dus doen bedankt voor deze heldere uitleg Gr, David . . .
|
| 27 feb 2012, 15:04 |
|
 |
|
Latinitas
|
Wow, dat elektrolytisch schoonmaken werkt echt goed, mooi resultaat  ! Mocht het lastig blijken om aan de stoffen uit Gerts post te komen, dan weet ik nog wel een bedrijf dat al die stoffen levert.
_________________ Verba autem velut guttae taciturnae cadunt et recantant in sonitu silentii
|
| 27 feb 2012, 21:06 |
|
|